De toekomst van Audi Motorsport begint hier.
Vanavond heeft Audi de e-tron FE04 gepresenteerd. Het wapen waarmee de Duitsers gaan strijden in het Formule E-kampioenschap 2017/2018. De e-tron FE04 is -uiteraard- volledig elektrisch en telt slechts één versnelling. De aandrijflijn van de elektrische racer is in samenwerking met Schaeffler ontwikkeld.
Formule E-kampioen Lucas di Grassi en Daniel Abt zullen achter het stuur gaan kruipen van de raceauto. di Grassi in auto nummer 1, Abt in auto nummer 66. Allan McNish is verantwoordelijk voor het team. Voorheen was Audi actief in de Formule E met team ABT. Vanaf seizoen 2017/2018 komen de Duitsers in actie met een eigen fabrieksteam.
“After nearly 40 years of being successfully active in motorsport on the highest level, Audi now becomes the first German automobile manufacturer to compete in Formula E in order to test and advance the development of new technologies for production,” – Peter Mertens, Member of the Board of Management, Technical Development, AUDI AG.
De e-tron FE04 beleeft zijn debuut op 2 december tijdens de seizoensopener in Hong Kong. De komende periode voert Audi nog de nodige tests uit met de Formule E-bolide.
str8six zegt
Nou, hoo-fucking-ray… -_-
dutchcarguy zegt
Formule nEe
snolvos70 zegt
Zie al meteen azijngezeik.
Ooit wel eens een race gekeken? Ondanks dat ik geen voorstandert ben van elektrische meuk… is het best vermakelijk!
aarsgewei zegt
@snolvos70: sja, als je van piepende bandjes en batterij sparen houdt ;-)
str8six zegt
@snolvos70: ja gekeken. Nee vond er geen hol aan.
toniominestrone zegt
@snolvos70: weinig beleving, doen een hoop gesjeesde coureurs aan mee.
chrisvis zegt
@snolvos70: het vermakelijkste aan heel die races is dat de organisatie er uit pure schaamte een streepje muziek moet bijmonteren opdat er toch nog iemand blijft kijken, voor de rest totaal niks aan te zien en is het aantal inhaalmaneuvers op de baan ( mede door altijd op stratencircuits te rijden ) op 1 hand te tellen!
87sandyd zegt
@snolvos70: spannender dan welke f1 race dan ook. En het hele kampioensschap an sich ook.
Dutchdriftking zegt
Niet echt heel mooi.
gregorius zegt
Ok, dank voor het herkouwen van het persbericht. Wat ik nu echter nog steeds niet weet: hoeveel gaat Audi doen? Zoals ik het lees in dit artikel, is het enige wat ze doen: geld leveren. Want de aandrijflijn was vorig jaar door hetzelfde bedrijf gemaakt toch?
notsobig zegt
@gregorius: En achteraf met de eer strijken als het goed gaat uiteraard…
Breinstein zegt
En hoeveel hieraan is Audi? Is dit geen gestandaardiseerde klasse met standaard chassis en aandrijflijn? Pure marketing dus.
awesome zegt
@breinstein: ja, net als Jaguar en Renault. Maar daar hoor je niemand over, want geen onderdeel van VAG.
jdeboer zegt
@awesome:
Renault stond aan de basis van deze klasse, niet heel raar dat je daar niemand over hoort.
Aandrijflijn en transmissie zijn vrij, daar is dus verschil te maken en ligt de uitdaging voor de fabrikanten.
Renault zag dit al vroeg in, de trendvolgers hebben dit nu ook ontdekt.
Breinstein zegt
@awesome: terecht punt, maar heb toch het idee dat die merken met een stille trom deelnemen en het niet van de daken schreeuwen.
rufctr01 zegt
@awesome: wist ook niet dat Jag en Renault hier ook aan mee doen. Van Audi wist ik het ook niet….
RuVi zegt
@breinstein: aandrijflijn is niet gestandaardiseerd
milieumeneertje zegt
@breinstein: goede vraag. Misschien eens een artikeltje aan wijden. Wat zijn de regels, hoe verhoud een formule e racer zich tegenover een f1 racer. Verandert er nog wat in de regelgeving? Zal ongetwijfeld al wel eens een artikeltje aan gewijd zijn. Maar een update is altijd goed.
awesome zegt
Dé Allan McNish? Krijgen we dan ook weer ‘voorspellen met Allan’?
willemveenstra zegt
Boeie!!!!
sollie1984 zegt
Abt in een Audi. Leuke combi!
toniominestrone zegt
@sollie1984: niets nieuws hoor, jarenlang reed Christian Abt in het DTM met een TT.
Dagg zegt
Ik ben wel benieuwd. Begreep dat McLaren dit seizoen de batterij levert waar dat voorheen Williams was met meer ‘inhoud’. Weet niet de ins en outs maar ze zouden daarmee één volle race kunnen rijden of harder per helft. Ik vind het wel vermakelijk de FE maar ik mis wel wat, vooral ambiance met de race.
Dagg zegt
2, 3 en 5 oktober zijn er testen in Valencia voor de Formule E
p993 zegt
Bmw toch ook?
p993 zegt
Als mb en porsche er zijn wordt het leuk…en als ze zelf chassis mogen ontw
Robert zegt
Blijf die Formule E auto’s maar rare dingen vinden. Alsof je je lease-auto hebt voorzien van bromfietswielen. En dan een pitstop toepassen waarbij de gehele auto wordt gewisseld, omdat ze het maar een halve raceafstand volhouden…
pomoek zegt
@rrrobert: Zeg het maar niet tegen Verstappen. Die weet niet wat ie mee maakt.
pomoek zegt
Nee het is niet de raceklasse voor de diehard F1 LMP racefan. Maar er zijn blijkbaar veel mensen die dit leuker vinden dan de F1. Alle grote fabrikanten stappen in de F-e. En alleen MB Renault en Honda zitten nog in de F1. Het grote voordeel aan deze race klasse zijn de lage kosten, dus iedere fabrikant kan instappen, geen emissies en geluid, een gemiddelde marathon maakt meer herrie, en het is een behoorlijk competitieve raceklasse.
kaeser zegt
Waarom rijden ze niet mel slicks? Op een straten circuit is alle beetje grip meegenomen lijkt mij. Voegt ook meer spektakel toe, voor het geluid kijk je niet.
Edge zegt
@kaeser: Omdat slicks niks/weinig bijdragen aan de relevantie voor straatauto’s. En dat is toch een belangrijk puntje voor de Formule E, die connectie met de straat.
poursuivant zegt
Wat een lelijke wagen. Ik vind een mooi kleurenschema op een racer behoorlijk bijdragen aan de beleving en met deze bonte verzameling van kleuren krijg ik de handen niet op elkaar.