Voor de hippe directiesecretaresse met F1 aspiraties.
Er was een tijd dat BMW samen met Rover de wereld wilde veroveren. BMW was het luxemerk, Rover was het merk voor de massa. Althans, dat was de bedoeling. Het gehele project faalde hopeloos. Rover was een bizar blok aan het been voor BMW. Als een ware bloedzuiger werd elke vorm van winstgevendheid eruit gezogen. BMW koos eieren voor zijn geld en verkocht Rover voor 10 pond aan het Phoenix consortium. Land Rover werd verkocht aan Ford, maar het beste hield BMW voor zichzelf: MINI. In plaats van vooruitstrevende bejaardengebakjes (Audi A2, Mercedes-Benz A-Klasse) kwam BMW met een veel beter idee: de superhippe fantastisch luxe retro-mobiel. Schot in de roos, want veel merken volgden. Je gaat je er bijna oud door voelen, want we zijn al meer dan 15 jaar verder…
Zo ook Fiat. Rond die tijd zat Fiat (weer eens) in een vormcrisis. Met de 500 wist Fiat precies de juiste snaar te raken. Met de komst van het merk Abarth zijn er ook snelle varianten van. Sinds vorig jaar is de Abarth 500 opgevolgd door de Abarth 595. Vandaag bekijken we hoe dicht de aartsrivalen van weleer nu zich nu en opzichte van elkaar verhouden. Want ook de Abarth 595 is een van de leukste betaalbare auto’s.
Merk: | Jaguar | Land Rover |
---|---|---|
Type: | F-Type | Range Rover Evoque |
Uitvoering: | Roadster i4 Dynamic R | Convertible Si4 HSE Dynamic 4WD |
Catalogusprijs: | € 83.620 | € 87.750 |
Fiscale prijs: | € 82.470 | € 86.600 |
Leasetarief: | 1.250 p.m. | € 1.320 p.m. |
Vermogen: | 300 pk bij 5.500 tpm | 240 pk bij 5500 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 1.500 tpm | 340 Nm bij 1.250 tpm |
Topsnelheid: | 250 km/u | 217 km/u |
0-100 km/u: | 5,7 sec. | 8,1 sec. |
Verbruik: | 1 op 16,1 | 1 op 12,2 |
CO2 uitstoot: | 163 g/km | 185 g/km |
Wat ons opvalt
Nee, ze zijn eigenlijk niet zo heel erg duur. Zeker niet als je meerekent dat de uitrusting redelijk voor elkaar is. Natuurlijk, die 400 euro per maand voor een kleintje is een hoop geld. Maar het verschil met een leuke Fiesta is ook weer niet zó groot. De reden is vrij simpel: afschrijving. Kleine, hippe en vlotte auto’s zijn bijzonder waardevast. De MINI is weliswaar iets goedkoper, maar dat komt mede door de uitrusting. De MINI is aanzienlijk kaler uitgerust. Items als donker getint glas achter, climate control, DAB-radio, bluetooth en parkeersensoren zitten al op de Abarth 595.
Beide auto’s kun je helemaal naar wens aankleden. Dat is voor beide auto’s een vloek en een zegen. Het kan namelijk erg in de papieren lopen als je overal ‘Ja!’ op zegt. Niet alleen qua nuttige opties, maar ook kun je de auto qua uiterlijk zo uitvoeren als je zelf wenst. MINI is er mee groot geworden in dit segment en de Abarth 595 vervult eenzelfde rol met verve.
Exterieur
Toch wel een belangrijk punt voor dit soort autootjes. Het design is nu eenmaal de grote onderscheidende factor. Het is knap wat de ontwerpers gedaan hebben met de Abarth 595. Inmiddels is de basis voor die auto (Fiat 500) alweer 10 jaar oud. Dat is er niet aan af te zien. Met name de Abarth-behandeling helpen daaraan mee. Dikke bumpers, grote wielen, heldhaftige badges: dit ziet er uitermate geslaagd uit.
De MINI is ook een guitig bakkie. De tijd is niet lief voor de auto geweest. Dankzij evolutie en diverse veiligheidseisen is de MINI er niet veel mooier op geworden. Dat kun je ook zien als een compliment. De eerste MINI was natuurlijk een zeldzaam geslaagd (retro)-ontwerp. Maar zet de MINI naast andere B-segment auto’s en je ziet dat het nog altijd één van de leukste auto’s is. Wel moeten we kanttekening plaatsen: opties zijn duur. Dat mag geen verrassing zijn. Maar dat je zelfs moet bijbetalen voor Unilakken als geel en rood is bizar. Zelfs Porsche geeft rekent daar geen kosten voor. Daarbij zijn de standaardvelgen te saai voor woorden waardoor je minimaal 1.100 uitgeeft aan een setje leuker lichtmetaal.
Interieur
Als je een interieur goed ontwerpt, kan deze jaren mee. Dat gaat op voor de Abarth 595. Wederom een retro-gestyled interieur. Echt storend is het niet, want alles zit op logisch plekken. De bouwkwaliteit is in orde, maar niet overtuigend. Stijl was belangrijker dan kwaliteit. In principe dus precies wat je mag verwachten van een auto als deze, alhoewel je aan het instrumentarium kan zien dat de jaartjes beginnen te tellen. Verder is de 595 vrij klein. Voorin zit je wat hoger, op de bok. De sportstoeltjes zullen niet voor iedereen prettig zijn. Ook de ruimte op de achterbank en in de kofferbak is beperkt.
Dit is een waanzinnig sterk punt van de MINI. Je hebt BMW-achtige materialen gegoten in vrolijke vormen! Dat is een win-win situatie. Met de jaren is de MINI wel volwassener geworden, iets dat op zich geen kwaad kon. Het is een goede combinatie tussen design en bouwkwaliteit. Niet eentje van logica, want sommige knopjes zitten wat onlogisch. Dankzij die grote schotel in het midden moesten alle andere knopjes naar onderen geplaatst worden. Ook hier moet je uitkijken met de opties, het bedrag loopt rap op. Aan de andere kant: je kán kiezen. Kaal kan, maar je kan de MINI helemaal naar wens aankleden. Dat individuele karakter is altijd een groot pluspunt geweest van deze auto.
Rijden
Al dat uiterlijk vertoon heeft natuurlijk geen zin als de rij-ervaring saaier is dan de kledingkeuze van Halbe Zijlstra. Om de conclusie te verklappen: tussen de MINI en de 500 zitten wel verschillen, maar beide bieden lol op hun eigen manier. We trappen af met de Abarth 595. De ervaring is redelijk old-school. Dat is positief bedoeld, in dit geval. Het is een ouderwets trapdoosje. Je moet de viercilinder echt op toeren houden voor een beetje prestaties. De wegligging is in orde, zij het wat stug. Je merkt dat dit een ‘gewone’ auto is die ze leuk hebben gemaakt.
Dat is met de MINI niet het geval. Het chassis werd specifiek ontwikkeld voor een leuk weggedrag, terwijl de Abarth 595 een Fiat 500 is wat weer een Fiat Panda is. Wat je ook merkt is dat je een stuk lager zit dan in de Abarth. Qua onderstel heeft de MINI (rijtest) nog altijd een voorsprong: de balans is veel beter voor elkaar. De motor van de Cooper is effectiever dan die van de 595. In sommige BMW’s is de 1.5 driecilinder een teleurstelling, maar in de Cooper past de brom uitstekend. De snelheidssensatie is wel minder dan in de Abarth.
Conclusie
Tsja, welke dan te kiezen? Op papier lijkt de 595 behoorlijk duur te zijn. De uitrusting maakt dat echter meer dan goed. Bij de MINI dient er flink bijgelapt te horen om de uitrusting naar een acceptabel niveau te tillen. Dat geld zie je overigens wel terug in de auto. De MINI is aanzienlijk moderner en volwassener. Je krijgt ook veel meer auto en dat kost nu eenmaal wat meer. Met name in het interieur is de MINI een veel betere auto. Tel daarbij op dat de MINI ruimer is, een bijzonder prettig onderstel heeft en goed in elkaar zit en je kan concluderen dat het rationeel gezien de beste keuze is.
Maar bij deze auto’s gaat het niet om ratio. Als je rationeel bent bestel je een voorraad Polo, Clio of Fiesta. De Abarth biedt een rijsensatie die aan het verdwijnen is en een motor die je nog op toeren moet jagen voor prestaties. Alle imperfecties maken het wel een autootje waar je absoluut veel lol aan kunt beleven. Het is dus de vraag hoe gek je wil gaan doen. De MINI zit goed tussen fun en verstandig in. De Abarth 500 is net als die oom van je, die in een paars pak met gele schoenen de crematie van je opa bijwoont. Het is wat ongepast, maar zo is hij nou eenmaal. Dat geldt ook voor de Abarth 595.
E34M5Touring zegt
De Abarth. Buiten het feit dat ik dat gewoon een tof ding vind in deze trim vind ik de huidige MINI niet om aan te gluren. Die heeft veel van z’n ‘cool’ verloren als je het mij vraagt. En zo’n Abarth staat veel beter naast de 159.
cossiekiller zegt
Toch maar de Abarth dan. Beetje Yolo, want zo speciaal is deze uitvoering van de Mini niet.
@Willem: Was de New Beetle destijds niet het eerdere idee van VW om een hippe retromobiel uit te brengen? Niet dat dat hoofdstuk zo geslaagd was…
weem zegt
@cossiekiller: VW was eerder met de introductie van New Beetle idd, nl in 1998, concept was uit ’94. De nieuwe Mini kwam in 2001 op de markt. Of de Beetle een succesvol hoofdstuk was kan je over van mening verschillen qua design en materiaalkeuze in m.n. het interieur, maar in tegenstelling tot de huidige generatie Beetles verkocht de eerste generatie volgens mij als warme gebakjes, vooral in de VS: http://money.cnn.com/1998/05/05/home_auto/vw_pkg/
cossiekiller zegt
@weem: Ik bedoelde ook niet de verkoop, maar meer het netvliesverschroeiende gedeelte… ;-)
Dizono zegt
@cossiekiller: Nissan was de eerste met de Be-1 en met name Pao en Figaro eind jaren ’80 op basis van de eerste Micra. Of was het Siata dat in de vroege jaren ’70 met de Spring kwam, een jaren ’30-achtig sportwagentje. Of was het Alfa met de Zagato-replica of Vignale met het guitige roadstertje op fiat 500-basis, beide eind jaren ’60. Zeg het maar… Qua ‘modern retro’ denk ik dat Nissan er het eerste bij was…
viezefreddyw zegt
-edit: thanks, gefixt-
On-topic: Ik zou de 595 kiezen. Ik vind die dingen er onwijs cool uitzien en met mijn 1.78 meter pas ik er prima in. Ik heb niet een grote, ruime auto nodig wat dat betreft. Met de 595 kan je onwijs leuk een potje sturen. Met de Mini vond ik dat ook, maar dan met een model van een paar jaar terug.
berlinetta zegt
Voor mij de Mini. De 500 vind ik toch echt té vrouwelijk.
giulia64 zegt
En misschien toch van belang om te noemen: basis ontwerp van beide auto’s is van Frank Stephenson
pa045 zegt
Het oude liedje over kwaliteit. Of is het toch weer kwaliteitsbeleving? Zit toch een groot verschil in naar mijn mening. De bijna 10 jaar oude 500 van mijn dochter heeft inderdaad nog steeds de harde plastics. Maar het ziet er nog steeds top uit. Dus dan is dat kwalitatief goed plastic.
Wanneer de softtouch lak eraf gaat, wat bij veel auto’s gebeurd, lijkt het kwaliteit wanneer het nieuw is, maar feitelijk is het gewoon bagger.
RooieRick zegt
De Abarth 595, de gewone 500 bevalt al uitstekend dus dat zal bij een 595 niet anders zijn.
De Mini blijft leuk voor alle dametjes met sportieve aspiraties op de weg.
janmetdelangeachternaam zegt
Laatst in zo’n mini gereden, reed echt verrassend goed/volwassen. Materialen ook dik in orde, bovendien net even iets anders wat wel leuk is. Mijn keuze is dus de mini
599gto zegt
De mini en de 500 waren auto’s die betaalbaar waren en de massa een auto gaf dat idee is nu weg het is een auto voor wie eigenlijk ?! Dit is ook de reden waarom het bergafwaarts ging en gaat met FIAT en Mini als een bedrijf.
sracert zegt
Het uitzicht rondom in de Mini vind ik dramatisch en de deuren zonder stijl gammel aanvoelen. Ook moest ik de auto “inkruipen”. Het dashboard vind ik irritant/onlogisch in de bediening. Heb helaas nog nooit in een Abarth gereden maar vind beide auto’s er wel erg leuk uit zien.
nord zegt
@sracert: huh? Wat gammel en onlogisch is beslist een Duitser en niet u!
rd1991 zegt
De Abarth uiteraard! Al zou ik een Riva ook niet afslaan. Gewoon, staat leuk naast de Fiat 126 en Coupé Fiat!
faalhaas zegt
Ik kan niet kiezen want ik moet nog uit de kast komen.
jwsdevries zegt
Pas een week rondgereden in zo’n nieuwe Mini, echt een heerlijk wagentje, zou ‘m zo nemen! Nog nooit in een Abarth gereden, maar voor nu en op basis van het artikel ga ik voor de Mini. En dan heb ik het nog niet gehad over de JCW…
Calimero zegt
De Abarth. Al vind ik de BMW Mini van de eerste generatie nog steeds een erg leuke auto. Met name dan de Clubman.
Met de jaren is de Mini er minder goed uit gaan zien vind ik. Vooral de huidige Clubman is een deceptie. Zo jammer.
De 500 blijft de 500, ondanks de (bescheiden) facelift. Het zal moeilijk worden om daar een waardig opvolger voor te maken.
Een 600 was de minder mooie/ guitige variant van de Nuovo500, dat zal met de aanstaande niet anders worden denk ik.
O plaat zegt
Ik zou als man met geen enkel van de twee durven afkomen. Pas op met de originele mini of fiat wil ik gerust eens een ritje maken. Maar die nieuwe spreken mij totaal niet aan. Al zullen het best wel leuke stadswagentjes zijn voor de vriendin, not my cup of tea.
desjonnies zegt
Een DS 3
Altijd, je moet vooruit kijken hoewel ik ze allebei hardstikke leuk vind, vind ik de DS 3 eigentijds.
Ik ben trouwens van mening dat Mini en Fiat ooit in hun eigen zwaard zullen vallen : het is onmogelijk voor beiden een opvolger te maken en op een dag is de consument erop uitgekeken.
Zoals er best vraag zal zijn voor een nieuwe retro Renault 4, maar die zle er niet komen, Renault is meer van de innovaties.
O plaat zegt
@desjonnies:
Porsche doet het anders wel al meer dan 50 jaar. Ford slaagde er ook al 2 keer in om een opvolger voor de GT40 te maken die zo wel retro als eigentijds is. Ik ben wel fan van retro design hoe wel ik bij elke retro wagen liever de originele zou hebben.
toyotafortuner zegt
Ik zeg ook DS3 als t Europees moet. Maar ergens een oudere Swift Sport (uit voorraad?) moet denk ik ook wel kunnen
allesmetturbo zegt
Ik vond de R56 erg fraai, de nieuwe is het net niet. Maar toch zou ik voor de mini gaan, de zitpositie is zoveel beter dan in een 500.
joost1996 zegt
De mini uiteraard. Hoewel het dashboard van de 595 er leuk uit ziet is het echt niet op niveau. De mini is duur maar ook met weinig opties beleef je veel plezier aan het dingetje en kan je wanneer nodig nog relaxed rijden. Wel zal ik van die losse mistlichten er op zetten. De optie is miss niet meer te krijgen maar after market is altijd wat te vinden.
hdla zegt
Zeker de Abarth. Na twee mini’s waaronder een JCW snap ik niet waar mensen die kwaliteit beleving vandaan halen. Goedkope materialen, ergonomisch een drama en vrij duur in onderhoud. Het zo geroemde sturen vind ik niet terug maar dat zal wel komen door de run flat banden. Na twee weken in de UK een basis 500 gereden te hebben vind ik dit eigenlijk een hele fijne auto ondanks de bewering van sommige autojournalisten dat de 1.2 te traag is en het onderstel ondermaats is. Ik ben me nu aan het kijken voor een leuke Abarth van de eerste serie. Als je de reviews ziet op Youtube dan is het autootje echt heel leuk en een racertje. Er zijn heel veel tunings mogelijkheden en de Abarth is (vervelend als je er een wil Kopen) behoorlijk waardevast.
snorrie zegt
136 pk bij 220 Nm?
toyotaprius zegt
Toyota Prius
PunicaOase zegt
Beide meer dan een jaar gereden en ik vind de Mini echt 10x beter. De Abarth is slecht afgewerkt, te oncomfortabel en de zitpositie slecht (instelbaar), van alles ging ook kapot… Mini rijdt altijd heerlijk en elke keer als ik in een andere kleine auto stap denk ik: wow wat is mijn Mini mooier, luxer en beter… alleen de A1 vind ik ook wel oke maar stuk saaier.
PunicaOase zegt
@punicaoase: Ps. de Abarth klinkt wel veel gaver… maar ook soms vermoeiend…