Het moet een eerlijker beeld geven als er een ongeluk heeft plaatsgevonden.
Aan de hand van de zwarte doos kunnen ongelukken met vliegtuigen vakkundig worden geanalyseerd. Verzekeraars willen deze techniek verplicht naar de auto brengen. Het Verbond van Verzekeraars doet een oproep naar de overheid om zwarte dozen verplicht te stellen in iedere (nieuwe) auto, zo valt te lezen in diverse Nederlandse kranten vandaag. Veel nieuwe auto’s beschikken al af-fabriek over deze technologie.
Een zwarte doos (officieel: Event Data Recorder, EDR) moet helpen bij het schaffen van informatie bij een ongeluk. Bijvoorbeeld met welke snelheid er gereden werd en of de bestuurder een gordel droeg. Anno 2018 ligt de uitleg nog altijd bij de betrokkenen. Soms zijn er getuigen die kunnen helpen met het schaffen van informatie, maar bij een eenzijdig ongeval is het tamelijk eenvoudig om te frauderen. Het is nu nog een grijs gebied. Zo heeft de ANWB een eigen variant op zo’n zwarte doos. De verzekeringsmaatschappij verlaagt de premie als er keurig gereden wordt door een dongel in de auto te plaatsen.
De ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de politie hebben enthousiast gereageerd op de plannen. Het is aan de overheid of er daadwerkelijk iets mee gedaan gaat worden. Om zelf gezeur te voorkomen na een ongeluk kun je een dashcam aanschaffen. In veel gevallen kan het videomateriaal als bewijs worden gebruikt als de tegenpartij iets anders beweert. Check onze webshop voor het actuele aanbod.
Foto: de eerste auto van @autoblogger via Autojunk.nl
lincoln zegt
Zwarte dozen zijn goor ..
postzegel zegt
@lincoln: Meestal is een zwarte doos van binnen gewoon roze.
lincoln zegt
@postzegel: ik wens u een Sylvana Simons op je passagiersstoel ..
Zo eentje die zich met jouw rij kunsten gaat bemoeien ..
shadowbroker zegt
@lincoln: Wat brenf je toch altijd depressiviteit en wanhoop op AB
lincoln zegt
@shadowbroker:
Klopt ..
Had Sylvana hier idd niet naar toe moeten brengen ..
jochempie zegt
@lincoln: doe mij maar een zwart doosje hoor, smakelijk! Oké, ik mag niet, maar dat terzijde.
s73phan zegt
@jochempie: ik schat zo in dat je vrouw hier niet mee leest? :-p
Jochempie zegt
@s73phan: Dat schat je goed in!
rs18011 zegt
@lincoln: een wijze man zei ooit: ‘want iedereen weet dat de blacka poenie roze is.’
lekkerlinksrijden zegt
Kom maar op met autonoom rijden, dan zijn we hier ook gelijk vanaf
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: ehh nee? Tesla heeft al zo’n zwarte doos en gebruikt die om de schuld bij ongelukken van hun autopilot af te wenden.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: als er geen stuur meer in zit en/of stroompedaal wordt dat lastig voor ze
rdamnn zegt
Hoe erg kan deze snak-naar-controle-over-de-burgers nog worden?? Beter alle mensen ook vervangen door robots die exact doen wat er gevraagd wordt en je hebt de perfecte wereld, niet? Zwarte doos in MIJN auto, MIJN bezit. Wil je fraude of fouten met verzekeringen tegengaan doe dan wat aan je eigen processen zou ik zeggen.
alfalfa zegt
@rdamnn: yeah right! Je hoeft geen diploma te hebben om de behoefte aan zo’n black box te begrijpen. Dat jij en ik hier een nare smaak bij krijgen is een andere zaak..
evo3 zegt
@alfalfa: Helemaal mee eens. We leven ondertussen om aan allemaal idiote regels te kunnen voldoen, tussen belachelijk smalle lijntjes te blijven lopen. Waar blijft de ruimte om te leven, waarom accepteren we dit allemaal braaf?
lincoln zegt
@rdamnn:
Als de politie ANWB en verzekeraars enthousiast zijn ..
dan weet je idd voldoende ..
postzegel zegt
@lincoln: De ANWB is ook gewoon een verzekeraar, gevalletje ‘Wij van WC-eend’
timh zegt
@rdamnn: allemaal leuk en aardig maar JOUW auto veranderd in een levensgevaarlijk projectiel dat mij kan doodvermoorden als je je niet aan de regels kunt houden. Prima dus dat ze in zo’n geval even kunnen checken wat er precies is gebeurd.
detroitv8 zegt
@timh: stap met deze naïviteit dan ook gewoon niet in een auto, dit is geen rubberentegelparadijs.
timh zegt
@detroitv8: we zullen zien over een jaar of tien. Ik reken er op dat ongestraft doen waar je zin in hebt in de auto zijn langste tijd gehad heeft.
melkkoe zegt
@timh: begin eens bij jezelf, als je zo angstig bent;
Heb je veilige auto, of een Starlet uit 1990?
Ga je met de fiets op onnodig familiebezoek voor kopje koffie op zondagmorgen?
Laat je (eventuele) kinderen op straat spelen, of veilig in de achtertuin?
Ga je op vakantie naar een verkeersgevaarlijk land, of naar een camping met rubberen tegels?
timh zegt
@melkkoe: Ik ben niet angstig. Ik zie een hoop aso’s op de weg en denk dat er een stuk minder worden als er een zwarte doos in hun auto zit. That’s all.
mwodan zegt
@timh: dus eigenlijk ben je wel angstig. En indien toch niet dan wel op z’n minst behoorlijk fascistisch ingesteld. Ach, het zal me worst wezen. Cryptophones, TAILS, zo’n zwart doosje is ongetwijfeld net zo goed op 123 onklaar gemaakt. Een beetje gps-tracker ligt ook op 5 minuten bij het vuilnis en anders plug je maar ff een blocker van 50e in je 12v stopcontact. Always one step ahead… Sangre o libertad mi amigo. Sangre o libertad.
timh zegt
@mwodan: we zullen zien hoe het er over een jaar of 10 voor staat.
lincoln zegt
@timh:
Verzekeraars verkopen angst ..
Lukt ze aardig zo te zien ..
timh zegt
@lincoln: ik zie het zelf wekelijks gebeuren op de weg. Daar komt geen hersenspoeling door verzekeraars aan te pas.
Ongestraft doen waar je zin in hebt achter het stuur heeft zijn langste tijd gehad.
lincoln zegt
@timh:
Angst verkoop je dan ook aan bange mensen ..
braapp zegt
@timh: blijf dan binnen in je bunker…. Er kan ook elk moment een vliegtuig op je vallen
quincy zegt
@braapp: Daar zit al wel een black box in :-P
Erik zegt
@rdamnn: het is pas ‘MIJN’ auto als je deze aangeschaft hebt MET zwarte doos.
Moraal: het is je eigen keuze om een auto te kopen MET zwarte doos. Na aankoop is de auto met zwarte doos pas MIJN auto.
vorsprungdurchbetrug zegt
Verzekeraars willen veel, behalve betalen na een ongeval, ook als hun verzekerde aansprakelijk is voor de schade.
Geven liever het geld aan advocaten, en medisch specialisten uit, dan aan schade vergoeden aan slachtoffers van en ongeval, heb ik mogen ervaren.
Ze zouden zich hard moeten maken voor het terugdringen van smartphone gebruik tijden verkeersdeelname, voor iedereen, ook voetgangers, fietsers.
w0o0dy zegt
@vorsprungdurchbetrug: ik heb ooit meegemaakt dat de verzekeraar weigerde de claim van de tegenpartij uit te keren (de oorzaak van het ongeval stond niet ter discussie) omdat ze het niet eens was met de (kleine) schade van een derde partij. Dat betekende dat de tegenpartij geen auto terug kon kopen (ding was Total loss) en dat al meer dan een maand.Juristen en brievenwisseling over 400 euro…. Twee juristen kosten al zoveel in twee tot drie uur werk.
Verzekeraars zijn niet begaan met het belang van de klant. In feite zijn zij vaak juist een tegenstander.
Snelle afwikkeling door “clearing” IPV procederen zou veel geld schelen.. hebben we dit soort onzin niet nodig.
lekbak zegt
@w0o0dy: Elk bedrijf waarbij de inkomsten voor de uitgaven komen probeert je te naaien. Eigenlijk zou je het geld voor een verzekering op een aparte rekening zetten en pas als je de auto verkoopt, of als ze goed uitgekeerd hebben bij schade de verzekeraar uitbetalen. Dan hebben ze er belang bij klantvriendelijk te werk te gaan. Nu zijn zij jou klant dus zijn zij koning.
w0o0dy zegt
@lekbak: premie teruggave obv onderbouwing van de klant over afhandeling en werkwijze van de verzekeraar. Fair-insured policy
robert110 zegt
Ik wens ze veel succes om dat op oude auto’s toe te passen.
techniekmeneer zegt
@robert110: Die worden in grote steden toch al geweerd..
postzegel zegt
@techniekmeneer: wat moet je met een auto in de stad?
kobus1967 zegt
Dit is zo 1984.
mashell zegt
@kobus1967: dus hopeloos achterhaald?
ko4n zegt
@kobus1967: big brother is watching you inderdaad.
lekkerlinksrijden zegt
@ko4n: zullen we het nog over de sleepwet hebben?
olivierc zegt
Verzekernemers willen goedkopere verzekeringen.
timh zegt
@olivierc: en niet betalen voor idioten.
sulobb zegt
@timh: *klanten (die juist hiervoor honderden euro’s moeten betalen!!!)
melkkoe zegt
@olivierc: hoeft niet, het is nu wel prima.
Wat mij betreft geven ze klanten die een zwarte doos nemen, gewoon een paar tientjes korting. Kun je zelf kiezen
rutger97 zegt
En dan kan je premie waarschijnlijk wel omhoog als je wat sportiever rijdt. Nog even en de politie gaat ook live meekijken
technofreak zegt
@rutger97: Verzekeraars houden nu ook al rekening met “sportieve rijders”, vandaar dat jongetjes van 19 met een Golf GTi meer betalen dan jongetjes van 19 met een Golf Diesel ;-)
rutger97 zegt
@technofreak: ja klopt. Onnodig teveel als je het mij vraagt. Maar straks gaat iedereen eraan die forenst en dan 10km te hard rijdt. Dat komt volgens de ANWB op gevaarlijk rijgedrag net als vlot optrekken en hard remmen. Die dongel van hun heeft dus welgeteld 1maand in mn auto gezeten.
rutger97 zegt
@technofreak: al betaal je ook voor je golf diesel de hoofdprijs als 19jarige. Zal niet eens zoveel schelen
tmenges zegt
Leuk dat ze dat willen maar gaan ze debkosten van installatie dan ook zelf betalen?
lincoln zegt
@tmenges:
Nope .. die ga jij betalen ..
Maar zal zonder twijfel overheids bezit zijn/blijven ..
tmenges zegt
@lincoln: ja daar was ik dus ook al bang voor ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: maar je krijgt na eerdere verhogingen wel 1 euro korting per jaar
sntial zegt
Een zwarte doos laat toe uw exacte positie op een bepaald moment te achterhalen. GDPR zegt dat hiervoor expliciete toestemming van de bestuurder nodig is. Een bestuurder heeft alle recht dit te weigeren. Behalve bij geval van “gerechtvaardigde grondslag”. Het is dus aan verzekeringsmaatschappijen om te bewijzen dat de zwarte dozen cruciaal zijn voor hun business doelstellingen.
stradale888 zegt
@sntial: Dat kan wel zo zijn, maar je kunt op je vingers natellen dat iedereen op termijn gedwongen wordt door middel van de hoogte van de premie.
RiKe zegt
Wederom een plan vanuit de veel te dik betaalde sectoren die werkelijk geen idee hebben hoe de realiteit is. Een black box is maar half werk, doe dan ook gelijk een 360 graden dashcam, met volledige vitaliteit metingen en bloed testen zodat ze zeker weten wat er allemaal speelt in de auto. Oh ja, en een voice recorder natuurlijk zodat de bemoeizuchtige idioten die het “wel even voor ons gaan regelen” live mee kunnen luisteren wat je de volgende dag op je brood gaat doen. Ook met een telecom stoorzender aan boord om dat ook uit te schakelen. Ja, dit was sarcasme
braapp zegt
@rike: over 20 jaar hebben we allemaal een chip in ons lijf.
ko4n zegt
Nee. Ben ik niet zo voor.
kilum zegt
Nee dank je, opbokken nou. dit is alleen maar een manier om er voor te zorgen dat ze minder vaak hoeven uit te betalen. Ja meneer u reed zelf 3 km/u te hard.
timh zegt
@kilum: en dat is een probleem? Ik dacht dat de verzekering was voorals er iets gebeurt waar je niets aan kunt doen.
melkkoe zegt
@timh: je kunt in de auto OVERAL iets aan doen stumper.
En als je zelf geen fouten maakt, hoef je ook geen verzekering af te sluiten, ben je nog goedkoper uit
timh zegt
@melkkoe: knap hoor, gaan schelden als je er met argumenten niet meer uit komt.
Een verzekering is er voor als je in de problemen komt ondanks dat je aan alle regels hebt voldaan. Zo houden we het betaalbaar.
Als je denkt dat je max verstappen bent en veilig harder kunt rijden dan toegestaan zul je er voor moeten zorgen dat je geen brokken maakt. Dan heb je verder ook geen last met de zwarte doos van je verzekering.
mwodan zegt
@timh: het aspect ‘vrijheid’ en de, onder meer , psychologische betekenis daarvan zijn jou duidelijk niet bekend eh? Jij spreekt van aso’s maar eerlijk gezegd vind ik dat jij tot nu toe de enige aso in dit hele topic bent. Denk er maar eens heel lang en hard over na, tot op het biologisch – menselijke niveau, los van maatschappelijk verantwoord geleuter.
timh zegt
@mwodan: Vrijheid is leuk en belangrijk maar voor de mensen die niet fatsoenlijk met vrijheid om kunnen gaan zijn wetten in het leven geroepen. Prima als je denkt dat je veilig die wetten kunt overtreden, maar doe dat dan zonder brokken te maken. Dan heb je er ook geen last van dat er een zwarte doos in je auto zit die kan worden uitgelezen als het mis gaat.
De tijd zal leren waar het heen gaat. Ik hoop dat over een jaar of tien dit topic nog bestaat.
elemento zegt
Big brother watching you. Zelfs app en telefoon gesprek zal als ..niet aandacht voor verkeer…. bestempeld worden. Vandaag op radio werd zelfs verteld dat nieuwe auto,s al worden voorzien van event box. Verzekeraars willen nu dat gebruiken….
cloverleaf zegt
Ik ben zelf actief in de luchtvaart en ik krijg een klein beetje jeuk wanneer deze verzekeraars refereren aan de “zwarte doos” in de luchtvaart. Waar deze in de grote luchtvaart met name bedoeld is om van te leren om het falen van techniek en/of menselijke fouten in de toekomst te voorkomen is het verplichten van data recorders in auto’s enkel en alleen om een schuldige aan te wijzen. En ik vrees, dat wanneer Ernst 20 km te hard heeft gereden om 4u snachts op een lege A28, dit een reden wordt voor de verzekeraar om te stellen dat zij niet meer hoeven uit te keren…
Erik zegt
@cloverleaf: dat niet uitbetalen na ‘roekeloos’ rijden (te hard) is al lang van toepassing in de BRD.
karhengst zegt
@erik2907: 1 km/h verschil maakt geen verschil tussen OK en roekeloos. Je kan er echter Amen op zeggen dat verzekeraars er dusdanig autistisch mee om zullen gaan om onder een claim uit te komen.
Mag jij een advocaat in gaan huren die hard mag maken dat het de andere partij was die het ongeval veroorzaakte en niet jij.
(Situatieschets: jij rijdt 140 en een beun haalt zonder te kijken met 100 km/h een vrachtwagen in)
monsieurleloure zegt
Blijf wel lekker in mijn 20 jaar oude knakenbak rijden?
yipikaye zegt
Titel is verkeerd.
Moet zijn:
Verzekeraars willen hogere bonussen aan hun topmensen uitbetalen.
Ps.
Blackbox is nergens voor nodig.
Iedereen een dashcam aan het raam net als in Rusland.
Kunnen we op AB ook nog eens lachen.
prototip99 zegt
@yipikaye: precies dit.
jarnobakker zegt
Ik heb al een blonde doos
koekwaus zegt
Heb ik ook eens een doos in mijn auto zitten
mrford zegt
1 april nadert…
scaglietti612 zegt
Heb daar destijds redelijk wat over gelezen op Britse forums i.v.m hun black box insurance. Conclusie was dat zwarte dozen van de verzekeraar vooral oplichterij was. De beloofde beloning bij veilig rijgedrag werd zelden uitgereikt ondanks dat er verschillende bestuurders echt hun best deden om zo veilig mogelijk te rijden. Zelfs al reed je zoals je grootmoeder werd je nog zwaar afgestraft op die ene keer dat je eens zwaar in de remmen moest gaan omdat één of andere lycra-fanaat op zijn Eddy Merckx velo het niet zo nauw heeft met de voorrangsregels. Dat is nu net mijn punt, uw resultaat hangt ook af van het overige verkeer. Hoeveel keer moet je niet alles toesmijten omdat er één of andere idioot vlak voor uw neus induikt? Verzekeraars zijn geen liefdadigheidsorganisaties, het zijn bedrijven met maar één doel: zoveel mogelijk winst maken. Beetje zielig dat ze dan via de roverheid steeds maar hun zin proberen door te drijven zonder rekening te houden met de consument ( die eigenlijk geen enkele keuze heeft).
kauwsjotel zegt
@scaglietti612: mand..
munchburg zegt
Een airbagregelapparaat kan dit al gewoon (en al een gehele tijd).
Bij een crash (waarbij de airbags geactiveerd worden) slaat het regelapparaat een niet te wissen foutcode op (crash event occured o.i.d.) met daarin vastgelegd o.a. de voertuigsnelheid en gem. vertraging .
Als het een airbagsysteem met gordelspanners en inzittendenherkenning betreft, kan het apparaat dus ook registreren welke zitplaatsen bezit zijn én of de gordel gedragen werd ten tijde van het incident (het ontvangt de signalen van de sensormatten in de stoelen alsmede de status van de gordels. Dit vanwege het feit dat één of meerdere airbags en/of gordelspanners alleen geactiveerd mogen worden in bepaalde gevallen.
Volgens mij is deze informatie normaal gesproken niet per definitie beschikbaar voor verzekeraars, tenzij het om een dodelijk ongeval of misdrijf gaat. De airbagfabrikant kan deze info gebruiken om vast te stellen of airbag activering legitiem was.
De vragen die ik heb bij wéér een extra kastje in de auto, zijn als volgt:
– Wie gaat het kastje periodiek controleren op zijn werking?
– Registreren deze kastjes realtime en ten allen tijde informatie, of uitsluitend in geval van een ongeval?
– Hoe wordt de informatie bewaakt en gecontroleerd op legitimiteit?
Dit begint steeds meer op een big brother-discussie te lijken. Bij zware bedrijfswagens (en sommige lichte) loopt de tachograafdiscussie al jaren hoog op. In mijn ogen is dit alles ook een voorbode op de maatregelen om de moeilijk aan te wijzen aansprakelijkheid bij ongevallen met (deels) autonome voertuigen toch ergens neer te kunnen leggen (lees: niet de verzekeraar, overheid of autofabrikant)
justsomebody zegt
@munchburg: Ik werk al zo’n twintig jaar in de IT wereld , iets wat je kunt uitlezen kun je altijd wissen. Dat is bijna een natuurkundige wet. Ook in dit geval voorbeeld : http://www.airbagmodule.nl. Maar het gaat ook gewoon via de stekker in je auto, er zijn zelfs al draagbare modules die je alleen maar met de connector van je auto hoeft te verbinden en automatisch kan alles gewist worden. Geloof mij dat gaat nog wel een tijdje duren voordat er een zwarte doos (al dan niet met een roze binnenkant) bestaat die niet gemaipuleerd kan worden.
munchburg zegt
@justsomebody: En ik ga al 20 jaar op de eenwieler naar het werk, tot zover de niet terzake doende informatie.
Alles is inderdaad te wissen, mits men het juiste gereedschap heeft. De doorsnee diagnosetool van de dealer kan dit niet.
Een airbagmodule met geregistreerd crash event kan normaal gesproken alleen ‘geleegd’ worden door de fabrikant van het voertuig, of de leverancier van de module, met speciaal daarvoor ontwikkelde testapparatuur.
Natuurlijk zijn er handige Harries/Harriëtes/Hassans die zo’n ECU open werken en uitvogelen hoe men het geheugen leegt (of daadwerkelijk de door de leverancier gebruikte apparatuur bemachtigt), maar dat gaat voorbij aan het oorspronkelijke doel van het zetten van die fout: mogelijk beschadigde hardware (moeilijk te controleren inwendige vertragingsmeters e.d.) of een onjuist gerepareerd voertuig weer de weg op laten gaan.
justsomebody zegt
@munchburg: succes met je eenwieler
tarquesh zegt
Een kenteken is voldoende. Al zal een zwarte doos een handig hulpmiddel zijn om daders te kunnen opsporen. Anderzijds zullen zwarte dozen ook kunnen helpen autodiefstallen tot een minimum te beperken. Dus kan het ook een voordeel voor de autobezitter zijn.
Is er bijvoorbeeld in een auto geen zwarte doos aanwezig, dan kan het een gestolen auto zijn.
Rij je dus netjes, dan zou ik mij niet al te druk maken om een zwarte doos.