Dit is dus een bloedsnel carbon monster…
Volkswagen. Auto voor het volk. Bereikbaar en betaalbaar, zou je kunnen samenvatten. Nu heeft het merk er nogal een handje van om modellen op de markt te brengen die niet echt voldoen aan dat vooroordeel. Denk aan auto’s als de Phaeton W12 en Touareg V10 TDI, megalomane bevestigingen van een aan overschatting grenzende ambitie. Onlangs heeft Volkswagen wederom een auto aangekondigd die niet helemaal voldoet aan het prototype ‘Volkswagen’, de I.D. R Pikes Peak. We hadden al over de auto geschreven naar aanleiding van een paar schetsen, maar nu is de auto officieel onthuld.
Zoals de naam doet vermoeden is de I.D. R Pikes Peak het topmodel van de Volkswagen I.D.-familie. Zie het een als de i-lijn van BMW, maar dan geheel elektrisch en minder exotisch qua materiaalgebruik. Althans, dat geldt voor de straatauto’s, deze racer is The Real Deal. De I.D. R Pikes Peak is een pure racewagen met een elektromotor, die goed is voor maar liefst 680 pk en 650 Nm aan koppel. Dat zijn an sich al indrukwekkende cijfers, maar dat worden het helemaal als je het gewicht in ogenschouw neemt: 1.100 kg. Mede daardoor sprint de I.D. R Pikes Peak in 2,25 seconden naar de 100 km/u. Volgens Volkswagen sneller dan een Formule 1 auto.
Nu wil het vaker voorkomen dat een merk met een supercar of raceauto concept komt en het daar vervolgens bij laat. De I.D. R Pikes Peak heeft daadwerkelijk een doel, namelijk meedoen aan de Pikes Peak Hill Climb in Colorado. Niet alleen meedoen, maar ook daadwerkelijk het record verbeteren. Voor de goede orde, het record van elektrische auto’s staat op dit moment op 8:57.1. Voor de goede context, het absolute record staat op naam van Sebastian Loeb (8:13.9).
Voordat de I.D. R Pikes Peak in actie komt in Amerika, worden vandaag de eerste proefrondjes gedraagt op Alès in Frankrijk. Dat moet wel, want op Pikes Peak kan immers niet getest worden. Achter het stuur moet de coureur Romain Dumas (als de Amerikanen zijn achternaam maar goed uitspreken) het verschil gaan maken. Dumas kan bogen op een indrukwekkend palmares: zo won hij al drie keer de Pikes Peak heuvelklim en twee maal de 24 uur van Le Mans. Op 24 juni 2018 moet het gaan gebeuren.
n0zem zegt
Indrukwekkend ding. Mits het heel blijft zal dit zeker kans maken! Ik zie alleen nog niet precies in wat dit voor het merk volkswagen betekent.
2wheeler zegt
@n0zem: prestigeproject om hun elektrische lijn wat meer cachet en sex te geven. Denk ik.
willeme zegt
@2wheeler: Precies dat ;-)
bitd zegt
@n0zem: imo: om aan te geven dat ze klaar zijn voor een elektrische revolutie mocht die actueel worden.
moveyourmind zegt
Doen ze wel slim.
Dit is gewoon een eersteklas imagebuilder op meerdere fronten. Ze laten zien dat ze serieus met electrische aandrijving bezig zijn en wat ze daarmee kunnen. En het nieuwe label komt gelijk goed onder de aandacht.
nofxke zegt
Weinig koppel voor een elektrische motor van 600+ pk…
shadowbroker zegt
@nofxke: Anders heb je toch alleen maar wielspin
rijnounsdoor zegt
Mooi apparaat! Als ze hier een stationversie van maken, ben ik verkocht!
vroaaar zegt
@rijnounsdoor: haha, maar er zit toch al een bagagerek achterop?
aarsgewei zegt
Op welke manier sneller dan een f1 auto? Minder vermogen, heel stuk zwaarder en de aero zal vast ook niet beter zijn. Sneller stuk wellicht?
vtechlover zegt
@aarsgewei: staat in de tekst..
fmgarcia zegt
@vtechlover: @aarsgewei. is ook onzin. Misschien wel tot 150km/u ofzo en een flink pak downforce ook! De Pikes peak zal sneller zijn dan een F1, maar in een Canta ben je sneller door een stad. Je kan altijd van alles gaan vergelijken, maar Porsche heeft juist een punt gemaakt laatst op Spa. Die Coronel bij zo’n ziggo programma gaf daar zo’n domme uitleg, maar ze laten juist eens zien wat restricties doen met prestaties. Deze VW heeft die beperking niet. Kortom, zonder regels zal een f1 ook sneller de Pikes peak op rollen denk ik.
JanJansen zegt
@aarsgewei: waarom zou de aero minder goed zijn dan een F1? Ze worden door dezelfde mensen ontworpen, maar dan zonder alle beperkende regels die in de F1 gelden.
Hier een interview met Sebastián Lamour, hoofd aërodynamica van Sauber, over het ontwerp van de Pikes Peak Enviate Hypercar:
https://youtu.be/BGEnmAefUFI
torsen zegt
@aarsgewei: Op alle manieren. Veel meer downforce. Keiveel meer power.
0 – 100 in 0.9 seconde de helft van het gewicht van een F1.
Staat allemaal in het artikel
JanJansen zegt
@torsen: deze is toch duidelijk het dubbele gewicht van een F1
torsen zegt
@janjansen: Goed gelezen! Als @aarsgewei dat nou ook nog even doet.
rob5nismo zegt
Idd een vervelende achternaam over de grote plas hahaha
thierryvth zegt
Dat is niet zo ingewikkeld meer, Toyota WEC pole op Francochamps was dit jaar sneller dan de pole van Hamilton in 2017