Handen bij de order-knoppen.
In Genève beleefde de Polestar 1 zijn Europese debuut. Zijn werelddebuut was in oktober 2017 in Shanghai, maar in Beijing heeft het merk ook nieuws. We wisten namelijk nog niet wat ‘ie precies ging kosten. Tot nu toe was enkel bekend dat je een aanbetaling moest doen van 2.500 euri.
In Beijing komt het merk met een antwoord. De Polestar 1 is er in Europa *tromgeroffel* vanaf 155.000 euro. In China gaat de auto 1,45 miljoen RMB kosten en in de Verenigde Staten 155.000 dollar. Details over de abonnementsservice van Polestar en de prijzen hiervan worden in een later stadium bekendgemaakt.
Sinds maart hebben meer dan 7.000 mensen uit 18 landen een aanbetaling gedaan voor de Polestar 1. Volgend jaar toont het merk de nieuwe Polestar 2, wat een mid-size auto gaat worden. Kort daarna moet het derde model gepresenteerd worden. De auto heet toepasselijk Polestar 3 en het gaat hier om een elektrische SUV.
str8six zegt
Teveel ander mooi(er)s te koop voor dat geld.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@str8six: precies! Ik moest ook direct aan de Lexus LC denken!
torsen zegt
@svenska_aeroplan_ab: Doe mij maar een AMG GT, F-Type of een 911 dan.
sameshitdifferentday zegt
@str8six: Jullie pannenkoeken moeten nog aan deze stroop wennen!
torsen zegt
@sameshitdifferentday: Tsja, dan moeten ze maar geen stroop op de markt brengen met de prijs van een goeie fles champagne.
bmwfreak038 zegt
@torsen: ??
str8six zegt
@sameshitdifferentday: wow, stoere praat.
dirkiii zegt
Ik heb er in geneve ff ingezeten prachtige auto om te zien vermogen is ook lekker. Maar minder vermogen en een lagere prijs was beter geweest.
ghost zegt
Blijft een Volvo, en ook al koop je iets altijd voor jezelf, ik associeer het merk altijd met kakkers, huisartsen en chirurgen die met iets teveel R en consumptie praten.
fanboy zegt
@ghost: Ah vandaar altijd die R achterop die Volvo stations met kakkers erin. Nu snap ik het pas.
autodrop zegt
@ghost: heerrrrrlijk volk he!
karaya zegt
@ghost: ik zal maar niet zeggen waar ik MTM getunede polootjes mee associeer..
ghost zegt
@karaya: Haha je voelt je duidelijk aangesproken, ik niet overigens, ben nooit hij MTM geweest en de polo is van eigenaar gewisseld.
karaya zegt
@ghost: Niet echt. Heb niks met Volvo.
Maar liever een Volvo dan een clowns auto van VAG.
torsen zegt
@karaya: Misschien rijden er ook wel psychiaters in Volvo’s die je van je VAG complex af kunnen helpen.
Volgens mij zit er verder niemand te wachten op VAG gezeur onder een Volvo artikel.
karaya zegt
@torsen: Meneer Ghost voert een Polo in z’n profiel en heeft associaties bij het merk Volvo.
Beter opletten. (en VAG rijders hebben sowieso baat bij een goede psychiater)
torsen zegt
@karaya: Ik weet prima in wat voor auto dhr. Ghost reed en nu rijd. En ik kan ook prima lachen om zijn overtrokken opmerking over volvo rijders.
Bij jou krijg ik alleen maar de neiging om je een Rennie aan te bieden.
karaya zegt
@torsen: ik denk dat die rennie beter besteed is aan kleinburgerlijke kuddedieren die twee ton voor een Volvo teveel geld vinden. (als het Duits is mag het alles kosten)
Eén mazzel, als je deze auto koopt hoef je niet bang te zijn dat één van de autoblog stumperds in dezelfde auto komt langs rijden. Alleen daarom hadden ze van mij nog wel een ton meer mogen vragen. Geen geld kortom.
torsen zegt
@karaya: Want dat zijn allemaal zure meningen?
Ik heb niemand hier dit een clownsauto zien noemen of dat alle Volvo rijders naar een psychiater moeten. Een hele community kleinburgerlijke kuddedieren noemen omdat ze je mening blijkbaar niet delen is nog zoiets.
Ik vind dit een prachtige auto. Maar het oogt als een leuke 2 zitter voor 80 – 100k.
Niet het dubbele. Het zal ongetwijfeld goed rijden. Maar niet sportwagen goed zoals de concurrenten in die 200k prijsklasse zonder hybride.
Misschien zit er fantastiche hybride techniek in die het prijskaartje verantwoord. Maar daar word ik niet zo warm van. Dan liever volledig elektrisch.
Als jij dat anders ziet is dat prima. Maar schrijf dat dan op ipv dat kleutergedoe wat je hierboven doet.
karaya zegt
@torsen: Jij weet dus al hoe de auto rijdt?
Hoeveel van jouw “concurrenten” in de 200k prijsklasse hebben 600 pk onder de kap?
torsen zegt
@karaya: Nee ik weet niet hoe het rijd. Maar ik wil je best even meenemen in m’n redenatie waarom ik denk dat het minder goed zal rijden dan auto’s die mijn voorkeur genieten.
Punt 1: De basis van de Polestar 1 is de SPA architectuur die je ook vind in de S90 bijv. 50% unieke onderdelen met nadruk op gewichtsbesparing. Klinkt allemaal prima, maar niet als een auto die vanuit de basis ontwikkeld is om sportief weggedrag te hebben of snelle rondjes op het circuit te rijden. (Mijn voorkeur)
Punt 2: De aandrijflijn. 380pk 2.0 turbo op de voorwielen en 220pk uit 2 elektro motoren op de achterwielen.
Klinkt goed. 0-100 verwacht ik best een leuk cijfer te zien. Maar daarboven ook nog? De 2.0 heeft bij lange na niet zoveel adem als wat de concurrentie heeft. En er komt een moment dat de elektromotoren ook aanzienlijk minder gaan bijdragen. De S90 T6 is al langzamer dan een qua vermogen en gewicht vergelijkbare E400.
600pk klinkt leuk. Maar ik ben benieuwd of de prestaties ook daadwerkelijk zo indrukwekkend zijn als het getal doet vermoeden.
Als je dat gaat afzetten tegen andere auto’s die rond dit bedrag uitkomen zit er toch flink wat leuk en serieus speelgoed tussen.
Audi R8 RWS – V10 -540pk – €213k
AMG GT C – V8 – 558pk – €210k
Porsche 911 Turbo – B6 – 540pk – €216k
F-type SVR AWD – V8 – 575pk – €204k
Nissan GT-R track – V6 – 570pk – €181k
Corvette Z06 – V8 – 660pk – €193k
McLaren 540C – V8 – 540pk – €211k
karaya zegt
@torsen: Misschien ben ik gek maar de auto’s die jij opnoemt lijken mij een ander deel van de markt te bedienen.
De Volvo lijkt mij een top-end coupé, zoals de Mercedes SEC en de Jaguar XJS dat vroeger waren.
Het spul wat jij noemt is meer hardcore sportwagen. Lijkt me geen concurrentie.
torsen zegt
@karaya: Waarom heeft Volvo dan zo hun best gedaan om gewicht te besparen?
De hele body is van CFRP wat een groot deel van de prijs kan verklaren vermoed ik.
Wat wil Volvo bewijzen met deze auto?
Had het niet een prima comfortabele GT geweest als hij wat zwaarder was en met minder vermogen waardoor hij niet vanaf €155k ex btw/bpm had hoeven kosten?
Het heeft alle kenmerken van een prestige project wat een klein beetje een Frankenstein als resultaat heeft.
Tonnie zegt
@ghost: die R bij Volvo is ’t probleem niet..
vonklausenburg zegt
@ghost: Liever geassocieerd worden met hoogopgeleid volk dan met de SBS6-kliek…
mashell zegt
@ghost: hoe kun je nou je vooroordelen over Volvo rijders benoemen zonder “de rode broek” dragers te vermelden?
schaap zegt
Voor dit geld koop je in België ook een S560 Coupé met 20000 euro aan opties, of een S560 Cabrio.
Daar kan zo’n Polestar niet tegen op met zen 4 cilinder hybride versus de V8 van de Mercedes.
raoufff zegt
@schaap: ik denk dat diegene die een Polestar koopt liever een Ster in de voorruit heeft dan in de grille
Tonnie zegt
@raoufff: liever een ster in m’n ruit, dan een ruit in m’n ster.
kliko zegt
@raoufff: Polestar heeft ook een ster in de grille! :) Of verpest ik nu je grap? xD
mashell zegt
@schaap: 20k aan opties op een S560 is ook niet veel meer dan een verbandtrommel, asbak en neerklapbare achterbank.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Hahaha!
fanboy zegt
Ervanuitgaande dat dit geen hardcore sportwagen is maar een luxe GT zijn er wel wat alternatieven. Uiteraard bij de Duitsers.
Maar wellicht is de Lexus LC meer een concurrent. Wordt denk ik door dezelfde mensen mooi gevonden, en dan krijg je bij de Lexus denk ik toch meer waar voor je geld.
joortje2 zegt
Hoop geld voor die motor. Lexus zou ik doen, of merc of audi.
joortje2 zegt
@joortje2: ik zie dat die 600 pk heeft? Zijn er meer specs van bekend?
berlinetta zegt
@joortje2: Die motor biedt wel 600 pk inderdaad. Dat ga je bij de concurrentie niet vinden voor dat geld. Neemt niet weg dat het alsnog erg veel geld is.
berlinetta zegt
Fantastische auto, maar zoals hierboven al gezegd is er veel ander lekkers te koop voor dat geld. Dat zou ik dus ook doen. Aan de andere kant: met deze Polestar rij je wel echt iets unieks. Dat kan ik van een willekeurige Duitser uit die prijsklasse niet zeggen. Hooguit een Lexus LC vind ik echt origineel.
karhengst zegt
Jammer dat dit model niet als tegenhanger van een 4-Serie en A5 wordt neergezet met de gebruikelijke motorenrange.
tenaci zegt
@karhengst: en vergelijkbare prijs!
gove zegt
poehhey wat een geld,
kobus1967 zegt
Autoweek heeft het over 155.000 ex belastingen, dus met BTW en CO2 tax want niet vol EV masr PHEV ga je over de 200.000 euro.
917 Porsche + Audi zegt
voor dat geld koop ik een 911
karaya zegt
Mensen die deze auto kopen zijn helemaal niet in de markt voor regulier Duits spul of een Lexus.
Die willen deze en niets anders.
mashell zegt
@karaya: zeker, maar bestaan die mensen die deze auto voor deze prijzen willen eigenlijk wel?
karaya zegt
@mashell: Er zijn genoeg mensen die hebben aanbetaald. Ik neem aan dat die een indicatie hebben gekregen omtrent de prijs.
tenaci zegt
Heb je 2500 piek aanbetaald en misschien gedacht dat je daarmee een procentje of 5 al voldaan had, krijg je dit om je oren….
viezefreddyw zegt
Hij is mooi, echt heel mooi. Maar het is wel een onwijs duur ding. Ik vraag me af of de prijs te rechtvaardigen valt maar dat kan pas gezegd worden wanneer er mee gereden is.
Tot zo ver lijkt de Lexus LC500 een mooi alternatief voor ongeveer hetzelfde geld.
E34M5Touring zegt
155k ex ex. Dus die gaat de 200k wel aantikken. Vind ik echt wel heel veel geld voor wat het is. Maar goed.
2wheeler zegt
Man o man, echt veel te duur. Ding prijst zichzelf gelijk de markt uit, zonde hoor. En ja ja, Volvo (polestar) rijders blijven bij hun merk zus en zo, dat zal wel. De typische Volvo rijder is überhaupt niet op zoek naar een coupé. Dit ding gaan we helaas niet vaak zien en dat is jammer.
henrie zegt
@2wheeler: “De typische Volvo rijder is überhaupt niet op zoek naar een coupé.”
Volvo heeft in het verleden toch verschillende coupés gehad, die allemaal toch best succesvol zijn, en (enorm) populair onder de Volvo-liefhebbers. Auto’s zoals de P1800, de Amazon (ok, misschien niet echt een coupé, maar wel als mooie tweedeurs verkrijgbaar geweest) en de eerste C70…
2wheeler zegt
@henrie: tsja, de P1800 en Amazon zijn wel echt van een compleet andere (leukere?) tijdsgeest. Ik ben bang dat een hedendaagse coupé van Volvo veel minder succesvol gaat zijn als er zo’n prijskaartje aan hangt. Ik hoop dat ik er naast zit hoor, vind ‘m nog steeds erg gaaf.
radeox zegt
@henrie:
Je vergeet de mooiste, de 780.
Mijn inziens de mooiste Volvo.
Yzord zegt
Geef mijn portie maar aan Fikkie
gregorius zegt
Grappig. Die gaan we niet veel terug zien! (veel te duur)
jaapiyo zegt
Vind het wel meevallen. Een dikke Tesla kost dit toch ook? Weet wel wat ik dan liever heb…
2wheeler zegt
@jaapiyo: ik ook! 3x een i3 ofzo
amg65 zegt
@jaapiyo: Nouja, een P100D met bijna alle opties is 155k. Sneller en wel ruim plek voor 4 + veel bagage.
Als je dan kiest voor een 2+2 hybride van 200k (ex eventuele opties) zonder er in gereden te hebben ben je een fanboy ?.
utregcity zegt
Wat is het toch een beauty. Gezien de prijs zal het wel een zeldzaamheid blijven (in NL). Jammer.
dirkv zegt
Erg veel geld voor die mooie Volvo. Maar als 7000 mensen bereid zijn om een aanbetaling van €2500,- te doen zonder het ding ooit in het echt gezien te hebben kan je als fabrikant wel hoog inzetten. Ik ben benieuwt hoeveel ze er gaan verkopen en ik welke markten.
kilum zegt
@dirkv: ik vraag mij af of die mensen de prijs al wisten. Ik neem aan dat je anders je geld terug krijgt als hij te duur is voor je
dirkv zegt
@kilum: Daar heb je gelijk in.
bmwfreak038 zegt
Hoe zit het met namen voor dit soort apparaten, volgens mij zijn fabrikanten een beetje door de goeie namen heen en gaan ze nu gewoon cijfers plakken.
Hupke zegt
Wat koste een Volvo 780 bertone indertijd?
karaya zegt
@hupke: 70.000 euro (155.000 gulden)
Hupke zegt
@karaya:
Als je de inflatie erbij neemt was deze duurder dan de Polestar, valt die Polestar best wel mee dus.
stfu zegt
Koop je een Model S P100D voor.
jaapiyo zegt
@stfu: precies. Dan toch liever deze chique coupé, niet?
rufctr01 zegt
Mooie auto, wel erg duur!
ikleesookoverautos zegt
Dat is veel te veel voor een Chinese Volvo.