Onomstotelijk een one-of-a-kind. En dat voor een zeer schappelijk bedrag.
Automerken hebben niet altijd het eeuwige leven. De laatste jaren hebben we van veel merken afscheid moeten nemen. In veel gevallen was het eigenlijk eenvoudig te begrijpen. Een hoogbejaard modellengamma, bedaagde styling, te weinig geld voor nieuwe investeringen en een traag reagerend management dat het zo lang mogelijk probeert te rekken. Wellicht dat het daarom nogal wringt dat Saab niet meer onder ons is. Dankzij Victor Muller duurde dit het integrale sterfproces veel langer dan iedereen van te voren had kunnen voorspellen.
Op het moment dat General Motors helemaal klaar was met de koppige Zweden, nam Muller de hele handel over met Spyker. Het project was gedoemd om te mislukken, mede doordat General Motors dwarslag met het gebruik van de patenten. General Motors kapte weliswaar met Saab, maar wel op het moment dat er een compleet nieuw vlaggenschip op de planken lag. De nieuwe Saab 9-5 was namelijk zo goed als af, nadat de oude 9-5 het 13 jaar had uitgezongen. Afgaande op de Autoblog Auto van het Jaar verkiezing in 2010 was het ook nog eens goede auto. Kortom, dit kon nog wel eens een succesje worden.
We weten hoe het is afgelopen. Ondanks dat zijn er wel degelijk wat Saabs 9-5 van de nieuwe generatie gebouwd, verkocht én geleverd. De meeste zijn sedans, de Sport Estate werd wel geïntroduceerd, maar het was te laat voor officiële productie. Er schijnen er 27 pre-productiemodellen te zijn verkocht na het faillissement. Daarmee zou je kunnen stellen dat een 9-5 Sport Estate de meest zeldzame 9-5 is, maar niets is minder waar. De meest zeldzame Saab 9-5 is namelijk de auto die je ziet op deze foto’s.
Het is namelijk een Saab 9-5 TiD6. Kortom, een Saab met een zescilinder dieselmotor. Ik hoor u denken: “Maar die had Saab op dat moment toch helemaal niet?” Dat klopt, die hadden ze ook niet. Er was een 2.0 TiD (160 pk) en een 2.0 TTiD (190 pk). Dan rijst nu de vraag: waar kwam die diesel dan vandaan? Gezien enkele berichten uit de geruchtenmolen was het de bedoeling dat er van de Opel Insignia OPC ook een diesel versie kwam. Er waren al diverse automedia die berichtten over een 2.9 liter V6 turbodiesel met 245 pk en 550 Nm, wat deze Saab ook heeft. De motor is overigens ontwikkeld door VM Motori, een specialist op het gebied van dieselmotoren.
Dankzij de financiële crisis en de beperkte verkoopkansen had General Motors met Opel de spreekwoordelijke keutel ingetrokken. De motor zou ook geschikt zijn om in de Cadillac CTS geleverd te worden, maar ook dit model bood te weinig verkoopperspectieven. Dat deze motor ook in de 9-5 past is vrij aannemelijk, want in basis deelt de 9-5 erg veel techniek met de Insignia. Daarmee is de cirkel rond. Op de concours d’elegance op Pebble Beach zul je enigszins uit de toon vallen, maar met deze Saab heb je toch een hele curieuze auto op de inrit staan.
De advertentie kun je HIER bekijken.
probono zegt
Ik vind het veel te veel geld voor deze auto die inmiddels toch wel flink verouderd is. Voor de Saab liefhebber vast wel erg leuk. liefde maakt blind zeggen ze toch?
willeme zegt
@probono: Een originele 900 Turbo is ook zwaar verouderd en kost tegenwoordig ook dergelijke bedragen in goede staat. Je moet deze auto ook niet vergelijken met een Audi A6 3.0 TDI of BMW 530d van dezelfde leeftijd met een gelijke kilometerstand.
Het is erg bijzonder omdat er letterlijk maar eentje is. En dan niet qua stickers, bekleding, velgen of uitlaat. Dit is de enige met V6 diesel. Een motor die helemaal klaar was en GM uiteindelijk in zijn totaliteit niet heeft gebruikt. In dat licht bezien is het niet eens zo’n heel gek bedrag. Het is een rariteit.
probono zegt
@willeme: Ok. we zullen (waarschijnlijk nooit) zien hoe lang de auto te koop staat en of ‘ie echt verkocht gaat worden voor dit geld. My guess: Gaat niet gebeuren voor dit geld.
willeme zegt
@probono: Ik denk het wel, eigenlijk. Kan nog een jaartje doen, maar dik 30 mille gaan ze er wel voor vangen. Er is vast wel een Saab-liefhebber die tegen wat vermogender is en hier tegenaan loopt.
Dat is het ook een beetje, omdat niemand van deze variant gehoord heeft, wordt deze ook door niemand specifiek gezocht. Dit ding blijft misschien nog wel een paar jaar verstoffen in de showroom om vervolgens door een Saab-museum ofzo opgepikt te worden. Deze garage verkoopt volgens mij wel vaker van dit soort aparte Saabs.
probono zegt
@willeme: Zolang de verkoper zelf heel veel hoofdletters moet gebruiken om de exclusiviteit te benadrukken, niemand die uitvoering kent en dus de vraag ernaar niet zal toenemen,en de verkoper een prijsbeleid voert waarbij de volgende alinea in de advertentie meld dat alle prijzen onderhandelbaar zijn….ik zou er niet veel om durven te verwedden dat die 30k maar in de buurt gaat komen van de verkoopprijs.
willeme zegt
@probono: Er is er maar één van. Een richtprijs noemen is bijna onmogelijk om te doen. Ze hoven ‘m maar een keer te verkopen voor dat bedrag ;-)
probono zegt
Haha, ja dat is zo hoor. Op naar de volgende one-off :)
Donstil zegt
@probono: Yup dat bewijst bijvoorbeeld de Alfa 159.
mashell zegt
@probono: dat hoge bedrag is om je alvast te laten wennen. De dag dat je een reserve onderdeel nodig hebt wordt het namelijk ook heel duur.
mikje90 zegt
@mashell: wel nee even een telefoontje naar china doen, En het versleten onderdeel opsturen. Wel eeuwig zonde dat dit merk er niet meer is. Want ze maakten echt mooie kwalitatief goeie auto’s.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@probono: een Ferrari 250 GTO is inmiddels ook flink verouderd…
probono zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ok. Maar niet elke verouderde auto wordt meer waard. Als jij een Saab 9000 met een ferrari 250 gto wilt vergelijken is dat prima, maar ik denk dat die vergelijking mank gaat
allesmetturbo zegt
Lijkt mij een best fijne combi met deze auto
w0o0dy zegt
Is dit dan in feite ook de motor die VM aan Maserati heeft weten te slijten? Dat zou een 3.0 zijn en heeft nog wat meer power maar hoe dicht zitten die blokken bij elkaar qua techniek? Iemand?
Dizono zegt
@w0o0dy: jep, dat is een doorontwikkeling van dit blok. Destijda was GM voor 50 procent eigenaar van VM. De motor werd om onduidelijke redenen in 2009 door GM afgeschoten, hoewel volledig uitontwikkeld. Niet veel later nam Fiat het 50 procent aandeel in VM over en werd de voor GM ontwikkelde 2.9 iets bijgeschaafd tot de huidige 3.0 V6 diesel in Jeeps, Rams en Maseratis. Bijzonder is wel dat dit waarschijnlijk de enige gekentekende auto is met deze oorspronkelijke 2.9!
joppe zegt
Wat een tijdloos model zeg. Jammer dat Saab niet meer bestaat. Een Audi met VW onderdelen verkoopt ook, dus waarom een Saab met Opel onderdelen niet?
gasskaas zegt
@joppe: wil je zeggen dat psa de boedel over moet kopen? Dat zie ik niet zo gebeuren eigenlijk
moveyourmind zegt
@joppe: Eigenlijk heel eenvoudig…
Niet-liefhebbers willen absoluut geen Saab.
Liefhebbers willen een Saab, maar dan wel een echte Saab.
En dan is er nog een categorie die eigenlijk een Saab wilde, maar dat niet wist, omdat ze nog nooit in een Saab gereden hadden.
Maar het grootste probleem was dat Saab-kopers, de categorie waar het om draait, ooit al een Saab gekocht hadden… Én daar net zo lang mee doorreden tot het merk zelf van ellende uit elkaar viel.
potver7 zegt
@moveyourmind: En dat laatste is nou precies waarom een merk als Alfa Romeo nog wél bestaat ;)
moveyourmind zegt
@potver7: Jij durft, Alfa Romeo is nogal populair hier op Autoblog en de fans zijn nogal hoogsensitief.
Straks komt de fanclub je nog thuis opzoeken, als ik jou was zou ik zo snel mogelijk vluchten. Maar doe dat niet via de vluchtstrook, je hebt grote kans dat ze je daar al staan op te wachten…
davelepeef zegt
@moveyourmind: haha
tjorque zegt
@moveyourmind: en dan voordat ze je muilperen geven eerst even vragen voor startkabels ?
w0o0dy zegt
@moveyourmind: het grootste probleem waren de ingenieurs van Saab. Eigenzinnig tot het graf, compromisloos en geen verstand van noch interesse in bedrijfseconomie.
Die ingenieurs maakten Saab’s te duur en het verkoopapparaat kon ze niet tegen hogere prijzen kwijt. Daarnaast bleven Saabrijders veel te lang in hun bestaande auto rijden en gaven ze weinig uit aan onderhoud..
Geen droog brood mee te verdienen dus.
rynnus zegt
@joppe: Wat ook meespeelt is dat Saab de auto’s van GM keer op keer voor absurde bedragen ombouwde tot de hoge ‘Saab standaard’, terwijl het bij wijze van spreken alleen de bedoeling was wat logootjes van de Vectra/Insignia en andere kleine frutsels te veranderen.
willeme zegt
@rynnus: Jij hebt TopGear gezien ;).
Dat is niet helemaal waar, namelijk. Saab had wel degelijk de vrijheid om hun eigen auto’s te ontwikkelen. Alleen ging Saab daarin veel te ver. Dingen die je niet kon zien en waarbij het ook niet zoveel uitmaakte, werden compleet opnieuw ontwikkeld.
Dat was eigenlijk niet het grootste probleem van Saab. De markt was gewoonweg te klein en zich enorm snel aan het ontwikkelen. Wat dat betreft heb ik diep respect hoe Volvo het nu doet.
rynnus zegt
@willeme: Het was een leuke aflevering ja! Absoluut respect voor Volvo. Tegelijkertijd ook wel een van de grootste concurrenten van Saab. Ik had liever gezien dat Saab het had gered dan Volvo.
dondeboer zegt
Interessante auto, maar onderdelen krijgen zal niet meevallen, met een blok dat in geen één andere auto is geleverd.
potver7 zegt
@dondeboer: VM Motori bestaat nog, dus onderdelen moet je nog wel kunnen krijgen. Over de prijs moet je alleen niet moeilijk doen…
ronnys zegt
Zolang deze diesel maar beter is als die ze daarvoor geleverd hebben, want die was echt slecht!
Hij ziet er goed uit en is lekker compleet!
ko4n zegt
Vind t exterieur prachtig (vooral ook van de sport estate) en deze motor zal vast een pareltje zijn. Maar dat interieur is niet te pruimen. Beetje jammer.
jaso013 zegt
Deze Saab is in principe zeldzamer dan bijv een F50, veyron, Shelby Cobra etc etc. Goeie deal zou je zeggen.
flutterby zegt
@jaso013: maar ja, het blijft wel een Saab..
jaso013 zegt
@flutterby: tsja, een F50 is een fiat, een veyron is een VW en een Shelby is een Ford. Dan doe mij de Saab maar. Of is dit te kort door de bocht?
johnhert zegt
@jaso013: Klopt, deze Saab is een Opel.
detroitv8 zegt
Een aantal jaren terug een handje vol Sport Estates op NL-platen gespot bij een restaurantje in Overveen. Wat een bijzonder fraai product is dit. Geldt hier ook: stoppen op je hoogtepunt?
e28forever zegt
Wat was die laatste 9-5 toch een schitterende auto.
En de sport estate is helemaal het einde. ( no pun intended )
Spijtig dat het toen gestopt is voor ze…
rufctr01 zegt
Ik hoop dat deze in handen van een liefhebber komt….
viezefreddyw zegt
Blijft toch echt ongekend een mooie wagen. Doodzonde dat het merk er niet meer is. Veel familieleden reden een Saab, ben er deels in opgegroeid.
drdrift zegt
@viezefreddyw: snap ineens je nickname nu ?
drdrift zegt
Als je dan zoooo graag zes man met diesel aan tafel wilt, koop dan een 2010 9-5 een schroef er zo’n blok in voor 5k ofzo, hou je incl. aanschaf 20k in de kontzak
willeme zegt
@drdrift: Dat maakt het zo’n uniek ding. Niet alleen de auto is bijzonder, maar de motor is bijna letterlijk uniek. Het was een blok dat helemaal af is, maar waar GM uiteindelijk geen gebruik van heeft gemaakt. Er is geen Cadillac CTSd ofzo geweest, terwijl dat wel de bedoeling was.
drdrift zegt
@willeme: txs voor je input, dus dit blok is echt uniek?! Ah dat verklaart veel ?
sabrerator zegt
Heeft dit dan wel een typegoedkeuring?
slickrick zegt
succes met het vinden van onderdelen als er iets kapot gaat………..
tecks zegt
Wel buitengewoon jammer dat de auto vol zit met opties, maar dat het centrale scherm in het dashboard (achter het stuur) monochroom is. Dat was een optie van zo’n 150 piek. Dat kon er dan kennelijk niet af, maar het Harman Kardon systeem en de infotainment achterin (2.000 piek) en nog veel meer opties wel. Dus niet alleen vanwege de diesel een curieus model. Overigens was de 2.0 4-cilinder in ditzelfde model van Saab ook van VM Motori. Net als de meeste diesels een rotding. (Ik reed er vier jaar mee en had best wat haat voor dat blok.). Ik ben buitengewoon benieuwd of dit dan wel lekker zou rijden. Kan ik een proefritje maken?
jonasautoliker zegt
Stuur lijkt wel uit een vrachtwagen te komen?