Maar, niemand koopt die dingen toch meer?
Een grote sedan boven het D-segment als topper van de range: vroegah had bijna elk ‘huis-tuin-en-keuken’ merk er eentje in het gamma voor de Europese markt. Wilde je veel ruimte hebben voor relatief weinig geld en/of een luxe auto maar niet de deels negatieve connotaties van een premium naamplaat was de keuze reuze. Auto’s als de Fiat Croma, Opel Omega, Renault 25/Safrane, Peugeot 605/607, Saab 9000, Lancia Thema/Kappa/Thesis, Alfa Romeo 164/166 (aankoopadvies) en Toyota Camry gaven je alles wat je maar kon wensen.
Beetje bij beetje liepen de verkoopcijfers van deze auto’s echter terug. Meer en meer mensen vielen voor de verleiding van de baaaaadge. Waarom een Opel Omega kopen voor 65.000 gulden als je daarvoor ook een BMW 320i hebt met de hoogst noodzakelijke opties? Oké, de kinderen zitten achterin iets ruimer, maar daar wordt de buurman niet jaloers van. Zodoende verdwenen de kloeke non-premium topsedans één voor één van het toneel, totdat er geen enkele meer over was.
Doch daar komt nu verandering in! Toyota brengt de in andere delen van de wereld nog steeds mateloos populaire Camry namelijk terug naar Europa. De nieuwe XV70 generatie komt namelijk als hybride naar deze contreien. De laatste keer dat er een Camry in de Nederlandse prijslijst staat ging het om het XV30 model en gaf de kalender 2004 aan. De XV40 en XV50 slaan we dus volledig over.
De in Japan gebouwde sedan is op andere markten ook verkrijgbaar met een vierpitter zonder elektro-goodies en als V6, maar wij krijgen alleen de hybride variant. De verbrandingsmotor heeft een inhoud van 2.5 liter en in ‘Murica wordt de combinatie aangeprezen met 210 pk. De exacte Europese rating is nog niet duidelijk maar verwacht dus iets in die richting.
De terugkeer van de Camry is overigens wel een beetje een ‘noodgreep’, want de auto neemt de plaats van de in Engeland gebouwde Avensis over in het gamma. Die laatste krijgt (voorlopig) geen opvolger. Ter vergelijking: de Avensis sedan meet 4,75 meter lang, de Camry 4,88 meter. Begin volgend jaar kan je ‘m bestellen. Wat ‘ie moet kosten per strekkende meter weten we nog niet.
UPDATE: na 14 jaar afwezigheid maakt de Toyota Camry zijn comeback in West-Europa. Dit volledig nieuwe model is gebaseerd op het nieuwe TNGA-K-platform, met dezelfde zelfopladende hybrideaandrijflijn met 2,5-litermotor. In Nederland is de Camry leverbaar vanaf medio 2019.
gove zegt
geen lelijke auto voor 30k
of v6 voor 35k
gaat hij meer kosten wordt het wel een lelijke auto
w0o0dy zegt
@gove: bollocks.. alsof dit lelijker is dan een Passat of 3 serie.
gove zegt
@w0o0dy: klopt 3 serie is mooier daarom moet deze (veel) minder kosten
romeoalfa zegt
@gove: ik vind de huidige 3 echt een spuuglelijke auto. Doe dan deze maar…
BrutaalAapje zegt
@romeoalfa: Spuuglelijk? De 3 serie is een evolutie model. Ik ben dan benieuwd naar wat er zo lelijk aan vindt en of je het model daar voor wel mooi vond…
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Bijv: Ik vind de passat spuuglelijk maar de CC een vingerlikkend mooi model. Tis dat het interieur nog steeds passat-saai is…
bartteeuwen zegt
@BrutaalAapje: oke, ander persoon maar ik wil wel toelichten waarom ik de F30 minder mooi vind dan de E9x. De voorkant is te laag (plat) waardoor de koplampen en nieren te laag zitten. De voorkant lijkt verder kaarsrecht met weinig diepte in de voorbumper, wat het vooraanzicht van de E46 en E9x juist dik maakte. En persoonlijk vind ik het erg storend dat de motorkap niet doorloopt tot de nieren. De zijkant en achterkant heb ik niet zoveel op aan te merken. Ik zou de F30 niet spuuglelijk noemen, maar hij is bik lange na niet zo aantrekkelijk als zijn voorganger(s)
beefcake zegt
@w0o0dy: eens met @gove. 3-serie is wel serieus een klap mooier en durf nu al te zeggen dat de totale beleving ook een tandje hoogwaardiger en interessanter is.
redbeams zegt
@beefcake: 3 serie mooier hahaha…na de e46 is het bergafwaarts gegaan met de 3 serie.
rhellema zegt
@redbeams: nee, na de e46 begon internet te schreeuwen dat de BMW’s lelijker werden dus iedereen begon ze ook lelijk te vinden omdat internet het zei. De personen die nu durven te zeggen dat BMW’s mooi zijn behoren tot de echte helden van het internet en zijn helaas een uitstervend ras.
beefcake zegt
@rhellema: amen!
Jantje_555 zegt
spijtig dat we in europa weer de meest emotieloze versie krijgen…
Edge zegt
@jantje_555: Bedank daar de EU, de Nederlandse overheid en de badge-geile koper maar voor. Want zoals in het artikel al staat, waarom zoveel geld betalen voor een Opel of Toyota als je ook een priemiejum mobiel kunt kopen
beefcake zegt
@Edge: waarom zou je premium kopen? Waarom zou je het niet doen? Uiteindelijk is een auto voor 90% een emotionele beslissing. Als je je beter voelt bij een bepaalde auto, waarom niet?
w0o0dy zegt
@jantje_555: juist deze generatie van Camry wordt door de (Amerikaanse) journalisten gezien als een hele goede sportsedan… Juist deze generatie heeft dus méér emotie opwekkende eigenschappen dan alle voorgaande.
gregorius zegt
@w0o0dy: als dit een sportsedan is, wat is een normale sedan dan?
lekkerlinksrijden zegt
@gregorius: sedan?
Esprit_de_Flandre zegt
@jantje_555: Volgens mij heeft geen enkele auto – een stuk staal en plastiek – ooit een emotie gehad…
Gulli zegt
Wachten op de Gazoo-racing versie dan maar. En dan zie je ze even vaak rijden als Mustang V8’s
Robert zegt
Mooie auto, die Camry. Ik dacht altijd dat deze modellenreeks was ontwikkeld voor de Amerikaanse markt.
Ongelooflijk trouwens dat de Avensis, toch wel Toyota’s meest Europese auto, geen opvolger krijgt. De markt voor D-segment auto’s wordt geleidelijk helemaal kapot ver-SUV-t.
w0o0dy zegt
@rrrobert: het geld wat ze moeten steken in de ontwikkeling van de nieuwe Avensis kunnen ze op zak houden en evt er zelfs de prijs mee drukken. De nieuwste Camry schijnt een erg leuk rijdende sedan te zijn. Dus waarom niet hier aanbieden?
Robert zegt
@w0o0dy: oh, dat geloof ik direct. Ik vrees alleen dat deze Camry een stuk hoger in de markt zal worden gezet dan dat de Avensis stond.
Het nadeel van de Camry (ook de oudere generaties) is dat ze weliswaar rete-betrouwbaar zijn, maar dat de slijtdelen wel allemaal uit Japan of de VS moeten komen en daarmee stevig aan de prijs zullen zijn. Dat heeft mij ooit weerhouden om een gebruikte Camry te kopen.
87sandyd zegt
@RRRobert: Kijk eens langer dan twee seconden naar de Avensis. Dan is het niet meer zo ongelovelijk…
olivier420 zegt
Nu toevallig in de US en zie dat ding overal rijden / veel reclame voor gemaakt. Vind het oprecht een leuk ding en neigt meer Lexus dan Toyota.
stephane8200 zegt
@olivier420: In Bangkok, waar ik nu ben, rijden er ook best genoeg van. Zag net notabene eentje staan met een sticker van de Camry Club. Zo ook in de UAE trouwens waar bijvoorbeeld ook de Nissan Altima rijdt die ze in NL ook niet hebben.
Loek zegt
De eerste generatie van de Avensis was “anders”, de tweede saai en de derde gewoon niet zo knap en onaantrekkelijk geprijsd. De Camry is altijd een knappe, goed geproportioneerde sedan geweest, met uitzondering van het model die van 2007 tot 2011 is geleverd, waarvan een verdwaalde nog wel eens in Nederland rondrijdt.
De nieuwere modellen en al helemaal de nieuwste zijn gewoon mooie auto’s. Ik zou ze hier graag zien.
w0o0dy zegt
Vergelijk tussen de Honda Accord en de nieuwste Camry
https://youtu.be/RZn-HYBiYWY
crashingduke zegt
Hahaha, persfoto’s met selfie makende toeristen.
mashell zegt
@crashingduke: niet vreemd, zo’n Camry is typisch een auto die de autoverhuur op het vliegveld je meegeeft.
str8six zegt
Eindelijk eens een fatsoenlijke Toyota in ons landje.
ikleesookoverautos zegt
@str8six: De Landcruiser en de GT86 zijn ook wel fatsoenlijke wagens.
str8six zegt
@ikleesookoverautos: dacht eigenlijk dat de Landcruiser alleen via grijze import was, GT86 eens!
r525 zegt
2 jaar geleden in de US een Camry als huurauto gehad. Wat een verschrikkelijk waardeloos hok was dat. Blikken interieur, lawaaiige motor, antieke automaat. De Malibu en Sonata die ik ook wel eens heb gehad waren echt véél fijnere auto’s.
w0o0dy zegt
@r525: dit is de nieuwste en die is compleet nieuw. Modulair platform eronder state-of the art techniek dus.
toyotavenray zegt
Ik zei het toch. En nu de Corolla sedan en rav4 nog.
Edge zegt
@beefcake: Het probleem zit hem erin dat mensen vaak meer kijken naar wat anderen vinden dan wat ze zelf vinden. Er wordt veel te vaak gekozen voor bijvoorbeeld een kale BMW 3-serie dan Renault Talisman die dik in de opties zit, enkel en alleen omdat je dan succesvoller lijkt, want BMW. Als iedereen nou gewoon kijkt wat ‘ie zelf mooi vindt en zelf prettig vindt rijden, en schijt heeft aan wat de rest ervan vindt, zou het wagenpark er flink op vooruit gaan.
chriscross zegt
@Edge: helemaal mee eens! Ik ben onverklaarbaar nooit een fan geweest van Franse auto’s maar ik vind bijvoorbeeld een DS5 serieus een gave wagen. Misschien niet zo praktisch maar dat interesseert mij niet, ik vind ‘m gewoon mooi en zou ‘m daarom kopen. Betreft de betrouwbaarheid… Pech kan je altijd hebben
bimmert2017 zegt
@edge: Ik rij een volle BMW vomdat ik die helemaal geweldig vind. Ik vind dat die stukken beter rijdt dan een Talisman, die ik bovendien lelijker vind. Mijn buurman rijdt Lexus en is niet zo gek op BMW maar toch koos ik dat merk. Mag dat ook?
frank2b zegt
@bimmert2017: Hé buurman! Wij hier!? :)
healey zegt
@edge: Wat een BS. Een auto koop je toch voor jezelf? En opties maakt een auto niet aantrekkelijker. Als ik in een Talisman kijk van een collega wordt ik terstond verdrietig, ongeacht de hoeveelheid opties. Dan heb ik liever een basis C-klasse. En wat een ander van mijn auto of auto keuze denkt interesseert me helemaal niets. Dat denken alleen maar mensen met een minderwaardigheidscomplex.
bimmert2017 zegt
@healey: het is blijkbaar verzachtend om te denken dat die ‘premiumrijder’ dat alleen maar doet vanwege negatieve persoonlijke eigenschappen. Dat is om de cognitieve dissonantie te verkleinen waarschijnlijk. Want stel je voor dat die BMW of Mercedes voor degene die ervoor kiest mooier, beter en duurder is dan die Talisman, en dat het hem niets interesseert wat een ander daarvan denkt. Dat is toch wel erg problematisch… ;)
vpowert zegt
Bijzondere move! Aangezien we ook al de premium versie hiervan krijgen in de vorm van de Lexus ES – met dezelfde hybride aandrijflijn.
Maar wellicht vooral interessant als taxi? Ruim, betrouwbaar, zuinig. Al is een Lexus dan wel meer premium, als dat uberhaupt belangrijk is voor taxi bedrijven?
w0o0dy zegt
@vpowert: misschien dat het delen van onderdelen met die Lexus Es gaat helpen. Maakt het voor dealers eenvoudiger om onderdelen op voorraad te leggen/te bestellen en drukt de kosten. Werkt beter dan twee verschillende modellen.
Dutchdriftking zegt
Neus van Lexus, en kontje van Maserati, kan zat gekker toch?
raoufff zegt
Eindelijk weer een echte klassieke Toyota in plaats van al die cross-over meuk!
azuli zegt
Wanneer kan ik bestellen?
karhengst zegt
Wellicht wordt hij bij de Oosterburen wel met V6 aangeboden?
Op welke as heeft deze overigens de aandrijving? Een V6 Camry voor de prijs van een instapper BMW is het overwegen wel waard.
stgp zegt
Voor zover een Lexus ES bestaansrecht had, is die nu verdwenen!
Esprit_de_Flandre zegt
Mogen ze deze ook wel meebrengen…
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2018-toyota-camry-unveiled-in-detroit-looks-sporty_8.jpg
menaz zegt
@Esprit_de_Flandre: die wil alleen maar linksaf.
frank2b zegt
Is dus al jaren gewoon hier te koop als Lexus IS 300h … https://www.lexus.nl/car-models/is/?gclid=CjwKCAjwma3ZBRBwEiwA-CsblC9hM7y49dJkX3IVMG1FfN7C0RoyYzynxu9DLgY-ZVIPGZtHCIObHBoCiTwQAvD_BwE&dclid=CN3_h_bJ5dsCFUiadwod55cKtA#hero
toyotafortuner zegt
T is dat ik geen rijbewijs heb en ook dan niet meteen een t geld heb voor een nieuwe D-segmenter, maar wow! Wat cool nieuws is dit! Wat een knappe wagen is dit
kav79 zegt
Ik hoop dat dit n verkoop knaller wordt ipv al die treurige wannabe audi a4 karige 2.0 tdi sportline/ BMW 3-serie 3 cilinder bende/ Mb c-klasse plug-in 20km elektrisch rijden rotzooi. Wat ik bedoel is het lijkt allemaal héél wat, maar werkelijkheid is om nogal teleurstellend. Dan liever what you see is what you get
mopar zegt
Zeker als hybride een goede taxi. Hier in Azië zie je de Avensis Hybrid veelal dienstdoen als taxi en moet zeggen dat het geen slechte auto is (ze zijn nog verdraaid rap ook). Heb al in een paar van die dingen gereden met meer dan 600K op de klok met originele aandrijflijn dus het hybride systeem is zoals we van Toyota gewend zijn: topkwaliteit.
Toyota probeert met deze nieuwe generatie specifiek een jongere doelgroep aan te spreken, zag laatst in motorrend een advertentie voor de Camry met de slogan: “Available in every color except Beige”. Laten we hopen dat het dit keer wel zal lukken.