Vier banden en ze moeten rollen. Dat is ongeveer wat Nederlanders weten van rubber.
De vakantie staat voor de deur en normaal gesproken loop je even een rondje om de auto om alles honderd procent te checken. Essentieel zijn goede banden. Technisch kan je auto nog zo goed zijn, met drie banden is het lastig arriveren op plaats van bestemming.
90 procent van de Nederlandse automobilisten hebben echter geen weet van banden en de profieldiepte die autobanden moeten hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG. Zo rijden Hollanders vaak met een onjuiste bandenspanning als er wordt gereden met een beladen caravan, camper of vouwwagen. Ook is te weinig bandenprofiel de meest voorkomende reden dat auto’s worden afgekeurd bij de APK. Grappig detail is echter dat er slechts 1.021 automobilisten meededen aan dit onderzoek.
Met een bandenprofiel van minder dan 2,5 millimeter is het advies om de boel te vervangen. Zeker als je op het punt staat om naar Zuid-Frankrijk of Italië te karren. Wettelijk gezien is het minimum 1,6 millimeter. Dat is echter niet aan te raden, bij een hoosbui met veel water op de weg zit je niet lekker in de auto met 1,6 mm rubber.
De reden dat bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement is bij een APK-keuring heeft volgens de BOVAG te maken met laksheid van de automobilist. Bij de aanschaf van een nieuwe auto hoeft er pas na vier jaar een APK-keuring plaats te vinden. De eerste vier jaar wordt er in veel gevallen amper gekeken naar de toestand van de auto en dus ook niet naar de staat van de banden.
Fotocredit: @0517andries via Autojunk
dieselkameel zegt
Echt wel, je hebt ze extra dun en van verschillende merken!
schlumpie zegt
@dieselkameel: En sommige zijn zelfs verkrijgbaar met ribbeltjes ;)
rickvanbuuren zegt
Na 4 jaar heb ik toch al zeker 4x mijn banden moeten vervangen…
chimaera zegt
@rickvanbuuren: Je moet ook niet alleen maar burnen ;)
gove zegt
ik ook niet daarom is de meid drachtig
jannemaneke zegt
Veel mensen kijken nooit om naar de toestand van hun wagen maar als ze hem verkopen dan willen ze wel de hoofdpriis
viezefreddyw zegt
Ach, is dat niet met alle aspecten aan een auto zo? Vraag aan de gemiddelde automobilist wat voor type olie hun motorblok nodig heeft en ze staan je met vragende ogen aan te kijken waar je het in godsnaam over hebt. Mijn vriendin bijvoorbeeld, zij snapt er ook geen hol van. Vroeg me laatst welk type ruitenwisservloeistof in haar auto moet. Als ik niet uitkijk gooit ze er water met zeep in.
mikje90 zegt
@viezefreddyw: mijn vriendin denkt dat ze er verstand van heeft. Ze kwam met het idee om een nieuwe set winterbanden (ja in de zomer bedenkt ze dit) te kopen van het merk ling long, wat volgens haar een heel goed merk is omdat heel veel mensen het kopen volgens de website. Ik ben nu nog steeds aan het zuchten.
ghost zegt
@mikje90: Zij probeert ten minste nog der best te doen. Nu alleen nog even in goede banen leiden en je hebt een topwijffie.
hilpp zegt
@ghost: ik heb pas een ’topwijffie’. Heeft van de week haar Giulietta voor een beurt weggebracht en heeft uit zichzelf de boel ook nog langs Squadra tuning laten gaan!
theblazerunner zegt
@hilpp: Maar ze ziet er zeker wel uit als een vent?
lekkaah zegt
@mikje90: Hahaha ik mag hopen dat uw financiën gescheiden zijn
mikje90 zegt
@lekkaah: jazeker het witte geld licht onder de bank en het zwarte geld onder het matras
silenro zegt
@viezefreddyw: word pas vervelend als ze met dat water en zeep je radiator staat te vullen ..
rufctr01 zegt
@silenro: dat valt ook nog wel mee. Ik zag laatst een vrouw bij een tankstation die ook olie probeerde bij te vullen via de peilstok….
laptom zegt
@silenro: dat valt wel mee. Het is pas erger als ze de ruitensproeier vult met koelvloeistof…
Gulli zegt
@silenro: en dan denkt de radiator te vullen terwijl het eigenlijk je olievuldop is. Ik denk dat mayonaise dan je laatste zorg is ?
Gulli zegt
@viezefreddyw: geef haar dan dit, heeft ze iig een lekker luchtje als ze haar ruiten sproeit
https://yvra1958.com/products/lessence-de-lautomobile
Onehp zegt
@gulli: serieus?
dromedaris zegt
@viezefreddyw: haha het kan nog erger. Die van mij wou de pechbijstand laten komen om haar ruitenwissers te vervangen! Ik verzin dit niet.
peke zegt
@viezefreddyw: vriend van mij kocht in de haast bij tankstation Ad blue i.p.v. ruitenvloeistof
Stond naast elkaar op schap
Die keek vreemd op toen hij sproeide
towi1989 zegt
Daar hebben ze toch juist de apk voor uitgevonden.
sr20det zegt
@towi1989: een keer per jaar je bandenspanning laten controleren is echt niet voldoende hoor..
towi1989 zegt
@sr20det: En daar hebben ze dan weer TPMS voor uitgevonden
f31bmw320d zegt
@towi1989: zelfs die doen niks tegen langzaam leeglopende banden
VeniVidiVici zegt
Dat APK punt van bij 1,6mm pas afkeur is gewoon waardeloos. Gewoon afkeur bij onder de 2,5mm. APK is er om auto’s veilig te houden, maar mensen met banden onder de 2,5mm te laten rijden vind ik verre van veilig. En je voorkomt dat VEEL mensen zeggen bij 2,5mm vervang advies, “Ow dat is APK goedkeur dus laat de banden nog maar lekker zitten want ze zijn nog niet versleten”. 1 flinke regenbui met diepe plassen en ze zijn een gevaar op de weg!
towi1989 zegt
@venividivici: Onzin. Met een setje goede michelins afgesleten tot op de nokjes heb ik nooit problemen gehad met aquaplaning. Als die 1.6mm echt zo onveilig zou zijn dan hadden ze de norm wel opgekrikt.
Het probleem is echter dat mensen met bijna kale banden naar de keuring gaan. De auto komt er vervolgens nét doorheen, met het advies toch zsm nieuwe banden te komen. 2 dagen voor de volgende APK is het opeens paniek want de bandjes zijn nu helemaal kaal.
VeniVidiVici zegt
@towi1989: Succes ermee dan. Jij liever dan ik. En die 1,6 is nog een oude norm die omhoog moet maar laten ze maar zo. Veilig met de moderne auto’s van nu?… niet echt!
mglopez zegt
@towi1989: Dat je daar nog geen last van hebt gehad is vooral geluk. Ik heb momenteel een gloednieuwe set Michelins onder de auto liggen en heb afgelopen mei tijdens een zeer zware bui toch last gehad van aquaplaning door een plotselinge diepe plas op de snelweg. Ik was op dat moment al aan het vertragen van 100 naar 80km/u waarop het toerental ineens terugzakte naar iets boven stationair, dus geen tractie meer op de voorwielen. Als mijn dit met 2,5mm of minder was gebeurd had ik waarschijnlijk in de vangrail gezeten.
towi1989 zegt
@mglopez: Je kan er sowieso niet blind vanuit gaan dat je nooit last van aquaplaning zult krijgen, zelfs met goede banden. Het is een combinatie van snelheid + hoeveelheid water op de weg + breedte van de banden + profieldiepte + kwaliteit van het wegdek. In het verkeer moet je blijven anticiperen. Als je in een flinke regenbui rijd kun je aan het gedag van de auto wel voelen of je je snelheid aan moet passen. Pech kun je altijd hebben, en of die ene mm profiel het verschil maakt is dan nog maar de vraag.
Onehp zegt
@towi1989: eens. Ook nog als belangrijke factor – de bandenspanning. Is die (veel) te laag, dan wordt je ‘bandenafdruk’ proportioneel groter en daarmee is het ook moeilijker het water vanonder de band weg te krijgen = eerder aquaplanen.
mashell zegt
@mglopez: niet al te dramatisch he. Bij een voorwielaandrijver heb je het meteen in de gaten dat je aquaplaning hebt, je voelt en hoort dat. Eventjes gas los en vrijwel meteen heb je weer tractie.
ghost zegt
@venividivici: ik ben het met je eens maar tegelijkertijd kan zelfs 5,5mm profiel waardeloos zijn als je soms van die, met name oudere (voor 1980) auto’s ziet rijden waar rustig een bandencode opstaat van voor 2000..dat soort wagens worden alleen sporadisch gereden en de eigenaren zeggen ja, banden zijn top want profiel is prima!
Zelfde gebeurt altijd met caravans die lang stilstaan en weinig gebruikt worden. Altijd gezeur met klapbanden tot gevolg.
Overigens zou het ook al schelen al men überhaupt in algemene wetenschap zou weten dat er een 4lettercode op elke band staat die het weeknummer en jaar impliceert. Bandenboeren leveren domkoppen maar wat graag een oud maar zo goed als nieuw bandensetje voor weinig waarvan het rubber zo kurkdroog is van de opslag, dat het ook onwijs gevaarlijk is. Jup, 7mm profiel rondom maar het zegt helemaal niks als het rubber uitgedroogd is.
VeniVidiVici zegt
@ghost: Klopt, dat bandenrubber uitdroogt staan mensen niet bij stil. Zei het laatst tegen m’n oom dat hij zijn banden eens moest vervangen met al die droogtescheurtjes. Hij keek me aan alsof ik niet goed wijs was haha. Maar dat uitdrogen is wel te voorkomen door banden te behandelen met tyre gel.
towi1989 zegt
@venividivici: Misschien op de wang van de band wel, maar niet in het profiel.
VeniVidiVici zegt
@towi1989: In het profiel kan ook gewoon. Zijn ook spray tyre gels.
peug206 zegt
@venividivici: en daarna contact spray om te zorgen dat je de olie weer van de band af poetst? Want tyre gel is volgens mij gewoon olie. En dat zorgt bij zowel een glad als nat wegdek voor problemen.
ouwedibbes83 zegt
@ghost: ja die DOT code is wel handig om in de gaten te houden als je bv een gebruikt setje winterbandjes koopt. 2917 staat voor productie in wk 29 van 2017. Het artikel biedt trouwens maar weinig info. Waar ligt de grens en zijn banden te oud? Max 8-10 jaar bij zomer banden, 5 jaar bij winterbanden?
slickrick zegt
@ouwedibbes83: nooit van mijn leven een gebruikte set bandjes, je weet niet wat er mee gebeurt is en om die paar tientjes te besparen, nee dank je wel….
henkhekje zegt
@venividivici: Ze moeten gewoon slechte banden weren uit de markt. Ik heb weleens auto’s zien doorschieten op een kurkdroog wegdek en dan achterop een auto klappen. Je ziet dan gewoon aan de remweg dat de banden niet pluis zijn.
Er is voor mij maar 1 merk en dat is Michelin.
406_v6 zegt
@henkhekje: ben dik tevreden met m’n Yokohama’s onder de Lexus.
peug206 zegt
@henkhekje: Michelin levert ook gewoon flutbanden hoor, net als ieder ander merk. Pirelli, vredestein, hankook etc hebben ook prima banden te koop. Alleen de goedkoopste optie is niet altijd de beste.
slickrick zegt
@henkhekje: we hadden een keer een Bmw 5 touring die verkocht moest worden, 18 inch achterbanden waren op dus voor de apk snel de aller goedkoopste set gekocht die beschikbaar was, het met Ovation uit China. Het was juli, ging de snelweg op in een bocht met snelheidslimiet 100 ging de traction control aan…. het rubber was zo dramatisch slecht dat de auto overal ging glijden….. na 2 weken een lekke band…..drama
maxpower zegt
Wil de bovag weer meer banden verkopen. Wij van WC eend onderzoekje.
In de eerste 4 jaar komt de auto juist vaak bij de dealer in verband met het willen behouden van de garantie!
dromedaris zegt
Ik heb me tijdens de winter maanden beraadslaagd (is dat een woord?) over welke zomerbanden ik ging nemen. Met de winterbanden idem dito.
Uiteindelijk zijn het Michelin Pilot Sport 4 geworden en Pilot Alpin 5 banden, dit ter info ?
ghengiskhan zegt
@dromedaris: geberaadslaagd? Beraadgeslagen?
lekkerlinksrijden zegt
@ghengiskhan: op de braai geslagen
BaRa zegt
@lekkerlinksrijden: perfect voor roadkill… en zo blijft het ook autoblog-certified.
e28forever zegt
@dromedaris:
Goed van je!
allesmetturbo zegt
@dromedaris: fijne banden vind ik zelf, die PS4. Had ze zelf ook onder mijn vorige auto, ook in nat uitstekende grip en voorspelbaarheid
silenro zegt
Nu zal ik ongetwijfeld weer als gierige Hollander weggezet worden, maar ik vervang mijn banden zeker niet voor ze op max 2mm zitten. Zeker met de bedrijfskoets is elke mm een 5000-7500km dus ik geloof er wel in. Staan bij mij wel altijd op de goede spanning, en uiteraard merk je wel verschil tussen een nieuwe of bijna versleten band. Maar een beetje anticiperen werkt bij mij prima..
cossiekiller zegt
Ik weet alleen dat, als je rubber scheurt, dat dat serieuze gevolgen kan hebben. Vooral als je in zo’n ding van iemand anders zit.
ouwedibbes83 zegt
@cossiekiller: als je bij zo’n ongeluk betrokken raakt, kan dat echt jarenlange ellende opleveren.
jpoers zegt
@ouwedibbes83: en slapeloze nachten, BMW 2serie actieve nog iets…
Gulli zegt
@cossiekiller: en denk aan de arme kindertjes!
Edge zegt
Dat zijn echt schrikbarende cijfers. Ik kan mij niet haast niet voorstellen dat mensen de weg op durven te gaan zonder wat basisdingetjes van hun auto te weten. Dingen als bandenspanning controleren, bandenslijtage herkennen en het peilen en/of bijvullen van de vloeistoffen hoort iedereen te kennen, wat mij betreft.
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: Nou, ik heb er 1 thuis die het totaal niet weet en ook totaal niet interesseert. Ik heb 1 keer de moeite genomen om het 1 en ander uit te leggen, was verspilde moeite.
Gulli zegt
@lekkerlinksrijden: die van mij interesseert het wel maar ze weet het niet. Ik ben dan ook chef lampjes vervangen, vloeistoffen controleren, rare geluidjes en andere automobiele kleinoden.
“Waar is dat lampje voor?” Is dan ook een veelgestelde vraag. Ze wil er wel graag veilig bij rijden, daar ben ik allang blij mee. En ik kan dan weer ff het alfamannetje uithangen, zoveel kansen heb ik daar niet voor!
lekkerlinksrijden zegt
@gulli: Geeft je weer een goed gevoel. Ik zou ook graag weer een Alfa man willen zijn. Gulia in misano blauw graag
rufctr01 zegt
Ik vervang ze pas als ze op de nokjes zitten…
robert110 zegt
Er wordt ook totaal geen aandacht aan besteed tijdens het behalen van het rijbewijs niet alleen de banden maar ook de gehele staat van de auto. Je moet weten dat 1,6mm het limiet is maar verder niet. Tijdens mijn rijlessen ging er een keer de motorkap los voor een rondje “waar zijn de vulpunten” en dat was het. Tijdens mijn rijexamen werd er niet naar de auto gevraagd. Als je dat vergelijkt met mijn trekker examen destijds, daar moest ik eerst beoordelen of de trekker wel geschikt was om te rijden, van de olie en de banden tot de verlichting, alles moest bekeken worden. Dat zouden ze bij het rijexamen voor de auto ook moeten doen.
karhengst zegt
@robert110: Het zou me niks verbazen als ze je tegenwoordig leren niet voor APK afkeuring te vervangen. Lekker kaal, minder weerstand en langer met je banden kunnen doen, heel groen dus.
ikleesookoverautos zegt
Grappig detail is echter dat er slechts 1.021 automobilisten meededen aan dit onderzoek.
Nou ik heb me kapot gelachen.
OT: het gros van de automobilisten hebben geen verstand van de auto’s die ze rijden. Daar zijn immers garages/dealers voor die er flink geld aan verdienen.
Gulli zegt
Ik heb al jaren banden met de mafia, weet zeker dat meer dan 90% van de automobilisten daar niets van weet
imarc zegt
90% van alle automobilisten weten en geven zo wie zo niks van/om auto’s. Stappen gewoon in hun vervoermiddel om van A naar B te komen en zijn vaak ook totaal niet betrokken bij het verkeer en amper bewust waar ze mee bezig zijn. Voor hen is de zelf rijdende auto een welkome uitvinding!
Onehp zegt
@imarc: is jammer genoeg waar.
Onehp: Tevreden met je auto? (een vraag die ik wel vaker stel)
Gemiddelde automobilist (GA): Ja heel tevreden, heb de (merk) al 4 jaar.
Onehp: En welke motor zit erin? (geen duidelijke badge)
GA: Geen idee. Benzine?
Sommigen weten zelfs niet welk model ze hebben, enkel dat ie (kleur) is…
scaglietti612 zegt
En dan zijn we verwonderd dat er zoveel ongevallen vallen, maar ach laten we overdreven snelheid als oorzaak voor ongevallen geven. Is natuurlijk wel waar wanneer je met banden van een ondermaats merk rondrijdt op een te lage bandenspanning en met minder dan 3 mm (78% slijtage) dat uw snelheid serieus moet aanpassen om tot een fatsoenlijke stopafstand te bekomen, de toegelaten snelheid is zelfs dan nog een te hoge snelheid. Iemand met topkwaliteit banden op correcte spanning en meer dan voldoende profieldiepte staat aan 150 nog sneller stil dan die pipo aan 100 met zijn versleten Polo op oost-blok banden waarvan de spanning eens per jaar wordt nagezien en liefst doorrijdt tot de minimum profieldiepte. Tja het mag geen geld kosten zeker?
tmon zegt
De conclusie van dit onderzoek is 1 op 1 door te trekken op de algehele auto. Ooit een rijvaardigheidstraining gedaan vanuit flitsservice notabene. De meesten wisten niet of hun auto abs had. Sommige wisten niet dat het stuur versteld kon worden voor betere zithouding… Om vervolgens bij de uitwijkmanouvre compleet te verstarren en rechtuit de bosjes in te rijden… Ik vertrouw niemand meer op de weg
WolfKrad zegt
Een dergeljjk onderzoek waarin gevraagd wordt naar exacte waardes is sowieso onzin.
Je hoeft niet te weten wat de wettelijke grens is als je maar weet dat je band een slijtageindicator heeft. Als je daar in de buurt komt wordt tijd om te vervangen, anders is het prima.
Neemt niet weg dat teveel mensen uberhaupt niet naar hun banden kijken (of vloeistoffen, of ruitenwissers, of medeweggebruikers). Zolang er geen lampjes branden is alles goed toch?
hotze zegt
Oink, oink. “De Nederlander”, dat betreft ongetwijfeld particulieren??
Er rijden nogal wat zakenauto’s rond in ons land en er mag vanuit worden gegaan dat deze goed bandenonderhoud krijgen (zeker als je naar een VW-dealer gaat waar de €€€ je zak uitspringen als je binnenloopt voor een afspraak; nou ja, de zak van de leasemaatschappij dan).
torsen zegt
@hotze: Hangt ook maar net van je lease maatschappij af. Bij sommige sturen ze je gewoon naar de Kwik-Fit.
karhengst zegt
@hotze: Leasemaatschappijen laten vooral aan het einde van de leasetermijn graag doorrijden tot wat wettelijk toelaatbaar is. Mocht me zo pas ook 1500 km na een grote beurt melden met versleten remmen.
Hoe verder het verschoven kan worden, hoe goedkoper. Slechte banden heb ik echter nog nooit gekregen.
Richmond zegt
@hotze: Valt tegen, ik werk zelf als service adviseur bij een autobedrijf en Leasemaatschappijen kijken alleen naar hun eigen centen. Vaak genoeg hanteren zij andere vervang termijnen voor filters, banden etc dan wat de fabrikant voorschrijft of het autobedrijf adviseert. En hoe hoger de km stand hoe minder ze doen en tegen de tijd dat de auto einde contract is mag je vaak het onderhoud niet eens doen, ook geen distributieriem als die vervangen moet worden. Het verschilt wel per lease maatschappij en welk mannetje de aanvragen van het autobedrijf beoordeelt. Sommige leaserijders worden boos op hun LM als ze horen wat we niet hebben mogen doen, andere geven er niks om.
Particuliere klanten heb je ook in alle soorten en maten. Sommige vinden 50 euro al teveel anderen geven 2000 euro uit en lijken er niet wakker van te liggen. Klant krijgt ook een PDF waarop de volledige voertuig staat en wat wij adviseren aan OH/Reparaties.
On topic betreft de banden, klanten weten idd niet wat veilig is wat betreft banden ook niet voor de rest van de auto. Meesten nemen wel het advies aan van het autobedrijf voor het vervangen van banden.
Kennis is bij particulier wel beter dan bij leaserijders, die geven weinig om de auto in het algemeen. Als het maar rijdt en ze auto zo kort mogelijk kwijt zijn.
SimonMc zegt
En hoeveel mensen niet denken dat bredere banden een auto meer grip in de bochten geeft…
En hoeveel mensen aquaplaning als aquaplanning uitspreken ( even terzijde ).
Richmond zegt
@simonmc: er zijn ook mensen die moter zeggen ipv motor.
SimonMc zegt
@benja01: klopt, of Beemer als het Bimmer moet zijn ( of nog erger, beamer). De lijst is eindeloos lang.