Op het oog vertonen deze dinosauriërs grote overeenkomsten. Maar de verschillen zijn groter dan je zou vermoeden.
Stel, je maakt de nodige kilometers en je hebt een behoorlijk leasebedrag te besteden. Dan is de kans dat je aan een ruime crossover met dieselmotor denkt best groot. Je zit lekker hoog, je hebt alle ruimte en comfort en het ziet er ook nog eens stoer uit. Ja, ja, we weten het: een stationwagon kan alles wat zo’n SUV kan. Maar die heeft niet die hoge zitpositie. Qua prijzen hoef je je geen illusie te maken, deze auto’s zijn gewoon duur. Zeker als ze uit Duitsland komen, dient de knip getrokken te worden.
De keuze is reuze. Bij Audi kun je terecht voor een Q7 en BMW heeft onlangs het doek getrokken van de gloednieuwe X5. Porsche heeft de eveneens nieuwe Cayenne, maar deze is helaas (vooralsnog) niet leverbaar met een dieselmotor. Dan blijven er twee gegadigden over. De derde generatie van de Volkswagen Touareg en de Mercedes-Benz GLE.
Merk: | Mercedes-Benz | Volkswagen |
---|---|---|
Type: | GLE-Klasse | Touareg |
Uitvoering: | GLE 250d | 3.0 TDI 4-Motion Elegance |
Catalogusprijs: | € 74.496 (zie tekst) | € 96.570 |
Fiscale prijs: | € 73.086 | € 95.375 |
Leasetarief: | € 1.300 p.m. | € 1.500 p.m. |
Vermogen: | 204 pk bij 3.800 tpm | 286 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 500 Nm bij 1.600 tpm | 600 Nm bij 2.250 tpm |
Topsnelheid: | 210 km/u | 235 km/u |
0-100 km/u: | 8,6 sec. | 6,1 sec. |
Verbruik: | 1 op 18,5 | 1 op 15,2 |
CO2 uitstoot: | 140 g/km | 173 g/km |
Wat ons opvalt
Alle grote crossovers lijken op elkaar, toch? Die aanname klopt gedeeltelijk. Er zit soms weleens wat verschil tussen, zo ook bij deze twee Teutonen. Als je de tabel goed bestudeerd zie je dat de Mercedes-Benz een stukje goedkoper en wat langzamer is. Waarom dan toch deze uitvoeringen gekozen? Heel erg simpel: uitrusting. Als je de GLE standaard bestelt, zit er bijzonder weinig op en aan. Items als navigatiesysteem, lederen bekleding, stoelverwarming, parkeersensoren, inklapbare spiegels met dimfunctie, lane assist, alarm zijn namelijk wel standaard bij de Volkswagen, maar dienen bij de Mercedes-Benz bijbesteld te worden. Bestel je ze niet op de GLE 250, dan ziet ‘ie er als volgt uit:
Vink je alle opties wel aan, dan is het verschil al een heel stuk kleiner in prijs. Sterker nog, het is dan slechts tientjeswerk. In technisch opzicht zijn er wel een paar enorme verschillen. De Mercedes-Benz heeft een viercilinder dieselmotor die gekoppeld is aan een negentraps automaat van eigen makelij. De Volkswagen Touareg heeft een drieliter TDI met zes cilinder en een achttraps automaat van ZF. Nog een verschil zit hem in de aangedreven wielen, de Mercedes heeft enkel achterwielaandrijving, de Volkswagen heeft permanente vierwielaandrijving. De Touareg toont standaard ook een stukje minder ‘budgetuitvoering’:
Uiterlijk
Bij dit soort auto’s telt het uiterlijk heel erg mee. Je wil immers een stoere crossover, anders ging je wel voor een anonieme stationwagon of duffe sedan. De Mercedes-Benz toont als een enorme Mercedes, precies zoals je het verwacht. Aan de voorkant past de auto uitstekend binnen de huidige range van Mercedes-Benz modellen. Het zijaanzicht en met name de achterkant verraden de leeftijd van de auto een beetje. Ondanks de naam ‘GLE‘ is deze generatie ‘X166’ zijn carrière begonnen als ML-Klasse. Die auto staat al sinds 2011 bij de betere Mercedes-Benz dealer. Echt pijnlijk is het echter nog niet. De GLE is nog altijd een puike crossover qua looks, zonder dat het ‘overdone’ wordt.
Dan de Touareg. Bij die enorme grille vraag je je af: wie vond dit nu echt een goed idee? Het front van de dikke SUV domineert het aangezicht van de auto en werkt niet prettig op het netvlies. Als ze nu die onderste drie pijlen van de grille verwijderd hadden of zwart hadden gespoten, dan had het waarschijnlijk beter geoogd. Enfin, de rest van de auto is keurig. De welving bij de heup is zowaar frivool (naar VW-maatstaven) en de achterkant smoelt ook uitstekend. De Touareg komt ontegenzeggelijk moderner over, wat natuurlijk ook het geval is.
Interieur
Hier zijn de verschillen groter. Toen de derde generatie ML net uitkwam was het interieur op zich wel aardig, maar deed het nogal Amerikaans aan. Niet dat het een ’93 Chrysler Stratus was qua materialen, maar een E-Klasse is verfijnder. Met de facelift (en naamsverandering) werd het een en ander recht getrokken. Desondanks blijft het geheel vrij grof aanvoelen en oogt het een beetje gedateerd. Nu kun je met bijzondere leersoorten en diverse opties het geheel ‘op-pimpen’, zoals op de foto met twee kleuren leder. Houd er rekening mee dat dit wel de nodige pecunia vereist.
Bij de Volkswagen is het ook mogelijk om dure opties te bestellen, zoals waarschijnlijk op de persfoto onder ook het geval is. Echter, zoals we hebben kunnen constateren heeft de ‘Elegance‘-uitvoering in elk geval alles wat je mag verwachten voor een auto van bijna een ton in euro’s. Uiteraard is het mogelijk om nog veel meer opties uit te kiezen. Het dashboard is trouwens bijzonder indrukwekkend, je ziet dat de techniek enorm snel gaat. De schermen zijn haarscherp en de bediening ervan erg prettig. Verder staat de Volkswagen qua materiaalgebruik en afwerking een paar treetjes hoger dan de Mercedes-Benz.
Rijden
Kan de Mercedes-Benz hier dan wat punten terugpakken? De Mercedes-Benz heeft een 2.1 liter grote viercilinder onder de kap. De waarden die de motor eruit weet te persen zijn zeer indrukwekkend. De zelfontbrander levert al heel erg vroeg 500 Nm. Ook is de motor voor een viercilinder behoorlijk soepel en stil. De prestaties zijn redelijk. Gezien de prijs van de auto mag je er meer van verwachten. De GLE is niet faux-sportief als een X5, maar gewoon prettig comfortabel, getuige de rijtest. Een nadeel voo een auto van dit kaliber is de achterwielaandrijving. Dit is een type auto dat gewoon vierwielaandrijving hoort te hebben. Natuurlijk, bijna niemand gaat er mee door de blubber. Doch het is net zoiets als op een date-a-palooza met een Pringles-koker in de broek rondlopen. Op het moment dat je ‘beet’ hebt zul je toch iemand teleurstellen. Ook in de sneeuw (Wintersport!) regen, ijzel en dergelijke is vierwielaandrijving toch wel prettig.
Bij de Volkswagen dus niet dergelijke decepties. Integendeel, de Volkswagen is best vlot. In iets meer dan zes tellen naar de honderd knallen is niet verkeerd voor een relatief eenvoudige dieselmotor. Vroeger had VW een V10 nodig om zo snel naar de 100 te gaan. Je zou denken dat de Volkswagen dankzij zijn grotere motor en AWD een stuk zwaarder is, maar niets is minder waar: ze wegen exact evenveel (1970 kilogram leeggewicht). De V6 motor is niet alleen sterker, maar zo’n zescilinder zorgt voor meer rust aan boord. Meer weten? Check deze rijtest.
Conclusie
Een vrij makkelijke walk-over voor de Volkswagen? Eigenlijk wel. Nuchter beschouwt is de Volkswagen op alle punten beter dan de Mercedes-Benz. De VW is sneller, completer en heeft ook nog eens een veel grotere kofferruimte. Mocht je de badge belangrijk vinden, dan heeft de Mercedes een paar strepen voor. Ook is het bij Mercedes-Benz mogelijk om de auto samen te stellen zoals je zelf wilt. Het kan zijn dat je geen behoefte hebt aan de extra performance, tractie en uitrusting van de Volkswagen. Dan is de Mercedes-Benz een uitstekende keuze, mits je kan leven met het feit dat de auto wat ouder is.
Maar er is nog een reden om voor de Touareg te gaan. De auto deelt namelijk zijn basis met alle grote crossovers uit de VAG-stal. Dus onderhuids zijn de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne minder afwijkend dan je afgaand op de badge zou verwachten. Ondanks dat de Volkswagen veel goedkoper is dan zijn neefjes, heb je niet het idee in de ‘budget’-variant te zitten. Een Volkswagen van een ton die eigenlijk een koopje is. Wie had dat gedacht?
kritisch zegt
wat mij direct opvalt: Verbruik: 1 op 18,5 van de Mercedes. Een e250d haalt dit verbruik, maar deze SUV? 1 op 8,5 eerder?
dieselkameel zegt
@kritisch: 1 op 11 of 12 moet wel haalbaar zijn
dutchneon zegt
@dieselkameel: ik haal ook makkelijk 1:15 met mijn 2014 RR sport Als je lekker veel op de cruise control rijd en hem lekker rustig door zn 8 versnellingen laat gaan is zelfs 1op20 mogelijk! Ritje wintersport autobahn ga je dat niet halen nee….
smulders zegt
Als je zoveel geld te besteden hebt. Kun je het dan nog wel verantwoorden om dagelijks in een diesel te gaan rijden? Moet je dan niet naar benzine of elektrisch gaan kijken? Lekker fijnstof in de woonwijk blazen omdat je dan €1000 per jaar minder kwijt bent op een auto die €18.000 per jaar kost.
jeffreyvanbaal zegt
@smulders: je hebt helemaal gelijk. Ik snap dat als je niet genoeg geld hebt om een duurdere elektrische auto aan te schaffen dat je het dan nog uitstelt maar voor dat bedrag kan je ook een zeer gave en mooie elektrische auto kopen!
karhengst zegt
@smulders: als je zoveel geld te besteden hebt, waarom in een woonwijk wonen?
dirkiii zegt
@smulders: in dit soort auto’s is diesel comfortabeler.
P1m zegt
@dirkiii: Waar baseer je dat op?
mikje90 zegt
@p1m: dit is basis autokennis
P1m zegt
@mikje90: Nou knul, hiermee bewijs je dat je dus absoluut geen autokennis hebt. Wat een lulverhaal om zonder enige onderbouwing te menen dat een diesel auto per definitie prettiger rijdt dan een benzineauto.
f31bmw320d zegt
@P1m: nou knul bewijs het tegendeel dan? Ik ben ook van mening dat hoe zwaarder een auto is een diesel steeds eerder aantrekkelijk wordt. Veel koppel bij lage toeren en nog een acceptabel brandstofverbruik.
P1m zegt
@f31bmw320d: Sinds de komst van turbo’s op benzineauto’s rijden deze prettiger dan diesels, het verbruik uiteraard buiten beschouwing gelaten. Bovendien is een benzinemotor stiller dan een diesel en deze motoren hebben een mooiere ‘loop’. Het is niet voor niets dat alle exclusieve merken in hun topmodellen alleen benzineblokken lepelen (Rolls Royce etc.).
borgmonster zegt
@dirkiii: een hybride is het comfortabelst. Onlangs naar Oostenrijk gereden met de MB C350e en daar met de MB G63 AMG dezelfde bergen over in vergelijking met de C350e. Ik was verbaasd dat de C met 270 pk dat met evenveel gemak deed als de G63 AMG (met veel meer pk). Een diesel doet het zeker niet beter, dat weet ik wel van NL rijdvergelijkingen, maar is wel veel viezer.
skinnybmw zegt
@smulders:
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/20756-diesel-stoot-minder-fijnstof-uit-dan-benzinemotor
johnhert zegt
@smulders: Stel je niet zo aan…
kroon zegt
@smulders: Bij jij een trol van de milieumaffia die ons moet wijsmaken dat Diesel het grote kwaad is? Gelukkig loopt niet iedereen achter deze hetze aan en zijn er nog mensen die gewoon zelf nadenken.
basr32 zegt
@smulders: Ga lekker bomen knuffelen of naar het Groenlinksforum als je je fijnstof-gezwets kwijt wilt.
florisje zegt
Je kan aan het interieur zien dat de GLE gewoon een generatie achterloopt. Dat ding wordt niet voor niets binnenkort vervangen. Los van dat vind ik de Touareg erg geslaagd, en mensen die niet veel over het merk geven kunnen zo toch best een complete auto voor minder geld kopen.
berlinetta zegt
Ik zou in dit geval sowieso voor de VW kiezen. Ten eerste heb ik de ML/GLE nooit mooi gevonden. Die Touareg ziet er wel prima uit. Ik vind alleen het interieur van de VW echt heel erg lelijk. Die schermen, de vormgeving. Echt 3x niks.
dirkv zegt
@berlinetta: Wat de ML/GLE vooral zo lelijk (minder geslaagd) maakt is dat opzetstukje achter de C stijl. Net of ze bij MB ooit een sedan suv hebben ontworpen en ze zich op het laatste moment bedacht hebben.
De eerste ML die ik ooit zag was in de film Jurassic Park, mijn verwachtingen waren hoog gespannen wat betreft de ML, maar dat opplak stukje achter de c stijl, niet om aan te zien.
De GLC is wel een waanzinnig mooie suv, daar zal de nieuwe GLE wel op gaan lijken.
berlinetta zegt
@dirkv: Dat is nou net wat ik ook zo lelijk vind.
joostie zegt
Lada Niva voor mij a.u.b.!
jerry zegt
@joostie: Helaas, die is te duur en te luxe voor deze vergelijking…
joostie zegt
@jerry: Shit. Een Rexton dan?
jerry zegt
@joostie: Helaas, die doet mee voor de miss Universe
El-Loco zegt
Een GLE 250 d is niet meer te bestellen, voor zover dat een voorwaarde moet zijn natuurlijk. Wel komt er volgend jaar de nieuwe, dus plan de vergelijking maar even door
numpty zegt
Hoef ze beide niet. Lomp, groot en nét niet leuk genoeg.
Edge zegt
Mag ik wachten tot Mercedes volgend jaar de nieuwe GLE heeft gepresenteerd? Zo nee, dan kies ik op dit moment toch voor de Touareg.
henkhupelschoten zegt
Mooie auto zo’n touareg, kunnen we niet meer zeggen van de GLE. Als het een SUV moest zijn zou ik toch gaan kijken naar een XC90 D4. D5 is meer luxe, zo’n D4 voldoet prima!
henkhupelschoten zegt
Of gewoon een V90 cross country / e all terrain als ik steunkousen moest dragen….
kennone zegt
@henkhupelschoten: dan ging ik voor de A6 allroad. Want daar kan je nog een fatsoenlijke motor aanvinken
E34M5Touring zegt
Zeker de Touareq. Die huidige ML vind ik meer Ssang Yong dan Mercedes. Volgens mij ook lang niet zo’n succes als het type daarvoor. Die vind ook een stuk knapper. Zeker in AMG trim.
karhengst zegt
204 PK voor een 2.1 is weinig indrukwekkend. BMW en VW hebben beiden een 2.0 in het schap liggen met betere waarden.
Neemt niet weg dat het een prettig blok is voor een C- of E-klasse. Voor een SUV van dit formaat zou ik hem hooguit aanbevelen voor de minder haastige medemens.
schnellerbitte zegt
Not sure if advertorial or?..
jeffreyvanbaal zegt
Porsche heeft eveneens de Cayenne maar deze is helaas (vooralsnog) niet leverbaar met een dieselmotor. Ik vind het niet jammer maar juist goed dat Porsche voor de Cayenne geen diesels meer levert. Naar mijn mening moet Volkswagen hetzelfde gaan doen en hun verantwoordelijkheid nemen! Porsche doet dat tenminste wel en vind dat andere merken van de VAG groep een groot voorbeeld aan moeten nemen!
f31bmw320d zegt
@jeffreyvanbaal: je weet dat bij het raffineren van benzine diesel een bijproduct is? Wat moeten we daar dan mee doen naar Afrika of Zuid Amerika verschepen waar ze met oudere auto’s rijden?
borgmonster zegt
@f31bmw320d: benzine wordt miet geraffineerd, aardolie wel. Maar de diesel blijft voor de trucks, geen probleem toch? In de steden dan maar de alleen lpg, benzine, elektrisch en hybrides.
ihrte zegt
Je moet het Volkswagen wel nageven; die nieuwe Touareg bevind zich in een uiterst goeie positie. Bijna alle concurrerende modellen zijn duurder én hebben 2 cilinders minder aan boord. Dergelijke auto’s verdienen een zescilinder.
aJackie zegt
Wat is dit voor vergelijk als binnenkort de nieuwe GLE wordt geïntroduceerd? ?
kukuk zegt
Lekker subjectief artikel boys
flashevan zegt
@kukuk: er staan niets dan feiten in het artikel dus volgens mij is het een objectief vergelijk. Als je het hebt over een vergelijk tussen een splinternieuwe auto en een 7 jaar geleden geïntroduceerde dan heb je een punt
kukuk zegt
@flashevan: Yes, en toch vind ik ’t niet prettig dat voor mij bepaald wordt of een dominerende grille minder prettig op m’n netvlies werkt..
danmar zegt
@kukuk: Dit is een blog, boy. Dus hoe kom je erbij dat het een objectief artikel moet zijn?
kukuk zegt
@danmar: Volgens mij was dat niet precies wat ik zei…
tvsfotografie zegt
Gisteren de nieuwe GLE zien testen op de ‘Ring, als hij officieel is geïntroduceerd maar weer eens opnieuw vergelijken?
sr20det zegt
Range Rover Sport dan maar..
arias12 zegt
Volkswagen Toureg, omdat er een geweldige 3 liter in zit. Ook beschikt de Toureg over een prachtig interieur zeker in vergelijking met het interieur van de al wat gedateerde Mercedes GLE. Als je de Toureg neemt krijg je een veel modernere auto inclusief een heerlijk beresterke motor. Geloof dat je met de toureg ook off-road verder komt dan de mercedes (dit weet ik niet zeker).
azuli zegt
De Velar vind ik interessanter voor dit geld.
ronald zegt
Ik ga voor de Vw als ik koet kiezen tussen deze twee anders de nieuwe Bmw X5.
F1Tim zegt
Ik snap niet dat zowel werkgever als werknemer zoveel geld willen stukslaan aan woon-werk verkeer. Of is de imagokwestie zo van levensbelang?
karhengst zegt
@f1tim: Wanneer je als zelfstandige een leuk uurtarief hebt, dan maakt die paar honderd Euro per maand aan extra kosten t.o.v. D-segment station hooguit een paar uurtjes werk uit. Je voelt je ongetwijfeld wel de koning te rijk in een dergelijk comfortabele kluis. Ik kan het dus wel begrijpen.
Maar zo een apparaat bijtellen lijkt dan weer minder prettig. Voor dat geld valt vast een hoop anders (leuks!) te financieren.
eklasse zegt
@f1tim: iedereen een Trabant!
87sandyd zegt
De GLE is al jaren de minste MB in mijn ogen. Eigenlijk gewoon al een eeuwenoude auto. Dit ding is echt al minimaal 5 jaar aan vervanging toe.
1 voordeel heeft de GLE nu wel, dat lelijke iPad-schermpje interieur slaan ze nu over…
peurst zegt
Doe mij maar de nieuwe Audi Q8