Tenminste, nu nog wel.
Er is momenteel geen één Ford Focus RS te vinden in de prijslijsten van Ford. Eerder dit jaar luidde Ford het einde van de hete hatchback in met een speciale gelimiteerde editie. Mocht je toch graag een dikke Focus willen, dan kun je wachten totdat er van de nieuwe Focus (rijtest) een RS komt, of als dat te lang duurt de occasionmarkt raadplegen.
Doe je dat laatste, dan kun je dus opteren voor een RS-versie van de derde generatie Focus. Je kunt ook kijken naar de vorige generaties. In 2001 en 2008 kwam Ford namelijk op de proppen met de RS’en op basis van de eerste en tweede generatie. Waar de eerste nog redelijk ingetogen was, was de tweede generatie wat opvallender. De auto kreeg dikke spoilers, dikke uitgeklopte wielkasten en dito bumpers en om het plaatje compleet te maken werd de auto geïntroduceerd in het gifgroen.
Qua specs zat het ook snor: 300 pk, 440 Nm koppel, 0-100 in 6 seconden en dat alles op de voorwielen. De auto zat op zijn maximale capaciteit want voor de 350 pk sterke Focus RS III werd vierwielaandrijving gebruikt. Alhoewel, er was nog één aas die Ford niet had gespeeld. Een nog sterkere Focus RS. Hij heet RS500 en dat staat helaas niet voor het aantal pk’s, dat zijn er namelijk 350. Nee, de 500 duidt aan dat er maar 500 exemplaren gebouwd zijn.
500 exemplaren dus. De heftige Focus, die overigens alleen in een ingetogener matzwart is geleverd, is momenteel zeldzaam en duur. Als er eentje opduikt is de kans groot dat je diep in de buidel moet tasten, zeker voor een showroom-vers exemplaar. Maar is dat wel zo? Bij BVA Auctions vinden we een RS500 met 20 km op de klok. “Enkel afleverkilometers!”, aldus de Belgische verkoper. De prijs die je moet bieden om momenteel de hoogste bieder te zijn? 10.300 euro.
De staat van de auto wordt verder niet vermeld, alleen dat de motor gestart kan worden. Of de bieders lopen gewoon niet zo warm voor de hete Focus en de auto zal niet verkocht worden totdat een minimumbedrag is bereikt. Wat het verhaal ook is, op papier staat hier een geweldige beperkte Ford Focus, die voor een appel en een ei voor jou kan zijn.
Met dank aan TR6 voor de tip!
donvincenzo zegt
Ik focus me toch liever op wat anders.
WinkeB zegt
@donvincenzo: Edge al iets gevonden? Mustang niet zo zijn, laat iets weten, Ka wel helpen.
denniss00 zegt
@winkeb: Ik heb dit letterlijk 4 keer moeten uitspreken (was erg lastig) om het een beetje te kunnen begrijpen :)
carsbyharmen zegt
@winkeb: Heb je iets ver GT, zeg het dan. Of regel een Raptop en wacht tot ik je op de galaxy
bmwfreak038 zegt
@harmengerritsen: ja bedankt jongens, dit gaat me net iets te ver moet ik eerlijk bekennen, op dit uur.?
peter911 zegt
Komt nog wel een beetje aan BPM bij wanneer je deze invoert…verder duurt de veiling nog 6 dagen. Die prijs gaat echt wel omhoog hoor.
Gulli zegt
@peter911: plus 11% colportage voor de veilingmeesters zelf
peter911 zegt
@gulli: ex BTW…;)
mikem3 zegt
@peter911: nu reeds €25K
techniekmeneer zegt
Ik koop wel een normale RS en een paar spuitbussen matzwart van de Action.
Redline zegt
Heb er ooit eentje gespot ! Ik kan me herinneren dat na ford deze had uitgebracht kon je met je gewone RS een software update kon laten uitvoeren bij de dealer om ook die 350pk te verkrijgen, en waarschijnlijk onder garantie. Nog iemand ooit gelezen ?
willeme zegt
@redline: De RS500 heeft een matzwarte wrap van 3M. Daaronder heeft de Focus RS500 een reguliere zwarte laklaag.
De RS500 heeft een Mountune Stage 1 kit, waardoor ‘ie van 305 naar 350 pk gaat. Deze kit is gewoon te bestellen voor elke Focus RS. Deze MP350-kit is meer dan een chipje. Uitlaat, inlaat, intercooler en injectoren worden vervangen.
moveyourmind zegt
Slechts 20 afleverkilometers…
Wel Belgische afleverkilometers, wat ongeveer overeenkomt met zes keer Dakar uitrijden plus drie jaar gebruikt te worden voor woonwerkverkeer door mijn vrouw en een gastoptreden in de show van Jeremy Clarkson.
piquet1986 zegt
@moveyourmind: The Belgian special! Ja die was heftig. Met zn 3en door de diepe kloven en kraters van noord naar zuid rijden.
spykerboy zegt
Staat alweer wat hoger kwa bod ondertussen…
hplh zegt
@spykerboy: qua
poes zegt
Pijnlijk om de term ‘Duratec’ op het kleppendeksel te zien staan. Die heerlijke Volvo 5-cilinder verdient beter.
kennone zegt
@poes: eens!
mrducky zegt
@poes: bij de ST ben ik dit met je eens maar bij deze RS is er veel aan veranderd door ford!
luciano_borello zegt
Brrrr, een matzwarte omgekeerde badkuip.
Wie het ooit een goed idee vond om een sportieve auto uit te brengen met senioren-hooggeplaatste-achterlichten en voorwielaandrijving moet maar aan het kruis.
Ford, breng gewoon de Sierra Cosworth terug, dan vergeten we al die afzichtelijke jaargangen Focus.
M’n therapeut is het nog niet met mij eens, maar ik denk zelf dat ik inmiddels de Focus mk1 met ‘New Edge design’ redelijk verwerkt heb. Net als de Golf 2. Afzichtelijke hatchbacks voor mensen die echt niks met auto’s hebben, en schijt hebben aan de netvliezen van hun omgeving.
toniominestrone zegt
@luciano_borello: Nee, dan zo’n Sierra, dat was pas een hoogstandje wat betreft design,iets van ouwe lullenbak of zo.
rolov zegt
@toniominestrone: zon sierra RS is echt een beest. En de focussen zijn altijd de best sturende hatchbacks geweest . Klagen is altijd makkelijk.
luciano_borello zegt
@toniominestrone: Vind een Sierra sedan in Cosworth-trim er toch echt 100x beter uit zien dan zo’n schraal hatchbackje.
focusrs1 zegt
@luciano_borello: de golf mk2 (gti) was de laatste leuke golf alles daarna was bagger – zeker die saaie troep die ze vandaag de dag verkopen.
drdre1 zegt
@luciano_borello: ben ’t niet met je eens. En ik kan ’t weten, ik ben een dokter. :-|
drsjeroen zegt
Net ff op Mobile gekeken en daar ben je toch zeker 40keuro er voor kwijt…
boomhauwer zegt
Desondanks hun torque steering, een ramp om mee te rijden mocht de weg iets vochtig liggen…
focusrs1 zegt
@boomhauwer: dat is toch met alle auto’s met fwd
boomhauwer zegt
@focusrs1: ik had het misschien verkeerd verwoord, Ford had destijds een ophanging ontwikkeld die torque steering zogezegd opgelost had. Op het droge ging dat idd goed, op vochtig of nat wegdek was het nog altijd een complete ramp.
rob5nismo zegt
Hoe is de koppakking van dit beest?
focusrs1 zegt
@rob5nismo: origineel… zowel de koppakking als jouw opmerking…
Jochempie zegt
@rob5nismo: Verwisselde koppakkingen waren van van de RS mk3, niet deze Mk2. En dan nog, jij hebt geen cent aan een Focus RS uitgegeven, dus ik vraag mij af waarom jij hun reputatie probeert te beschadigen?
rob5nismo zegt
@Jochempie:ik beschadig helemaal niks in mijn ogen
healey zegt
“300 pk, 440 Nm koppel, 0-100 in 6 seconden”… klopt dat wel?