Ze moeten wel het goede voorbeeld geven.
Wat zou de top van Volkswagen rijden? Binnenkort een e-Golf of een elektrische Up! als het aan Volkswagen CEO Herbert Diess ligt. De VW-man is van mening dat je als autofabrikant zijnde het goede voorbeeld moet geven. Diess heeft tijdens een bijeenkomst te kennen gegeven dat managers van de Duitse autobouwer in elektrische auto’s van het merk moeten gaan rijden, aldus Welt am Sonntag.
De topman zegt dat Volkswagen niet kan prediken aan klanten dat ze een zuinige en schone auto moeten kopen, als de top zelf kiest voor dikke SUV’s. Niet geheel verrassend werd er alles behalve enthousiast gereageerd vanuit de managerstak.
Autofabrikanten moeten meer elektrische auto’s gaan verkopen om de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Vanaf 2020 hanteert de EU een gemiddelde van 95 gram CO2 per kilometer. In het eerste halfjaar van 2018 kende het merk een gemiddelde uitstoot van 118 gram CO2 per kilometer. Werk aan de winkel dus, want de Duitsers hebben minder dan twee jaar de tijd om aan de waarden te voldoen.
pomoek zegt
Ik ben benieuwd hoe VAG met elektrische auto’s gaat sjoemelen.
hight96 zegt
@pomoek: Dan gebruiken ze de term ‘elektrische auto’, maar dan zit er toch nog ergens een dieselmotor verstopt om de range wat te vergroten.
sjeppie156 zegt
@hight96: zo’n standkacheltje!
sjonniedeluxe zegt
@sjeppie156: goed idee. Dan kost de verwarming geen range.
master1969 zegt
@pomoek: Ja waarom gaat Jesse Klaver en niet in rijden samen met zijn partijleden.
Is gezond en levert misschien ook nog een extra zetel op.
desjonnies zegt
@master1969:
Jesse Klaver is er uitsluitend en alleen voor Jesse Klaver.
baklava zegt
Ik zou verder solliciteren
arthur zegt
Ze zouden eigenlijk verplicht in een Tesla 100d moeten rijden. Het heeft weinig zin ze in een slechte elektrische auto te stoppen.
kobus1967 zegt
@arthur: Tesla opkopen voor 70 miljard is waarschijnlijk goedkoper dan alle boetes en zelf een EV ontwikkelen die opkan tegen Tesla.
flutterby zegt
@kobus1967: dat hebben ze al geprobeerd maar Elon weigert. Het feit dat ze zoveel willen investeren in Tesla zegt mij wel dat hun elektrische aandrijflijn ver van perfect is. Waarschijnlijk meer op het niveau van de i-Pace.
arthur zegt
@kobus1967: Ik snap die Duitsers bij die grote autobedrijven niet. Het zou voor hen makkelijk moeten zijn een elektrische auto te ontwikkelen die in alle opzichten beter is dan de model s 100d.
Hubert zegt
@arthur:
Zijn ze ook volop mee bezig.
Maar die willen de consument niet als testengineer en kwaliteitscontroles gebruiken. Dus duurt het allemaal net iets langer.
siemi zegt
@arthur: ik denk dat dat tegenvalt. Alles en iedereen daar denkt aan brandstof auto’s. Dat heeft Tesla niet.
mashell zegt
@siemi: electrische wagens zijn veel eenvoudiger dan brandstof wagens. Iedereen kan die bouwen. Alleen dacht tot Tesla niemand dat er een markt voor was. Er blijkt wel een kleine maar groeiende markt te zijn. Daarom stappen de andere fabrikanten er ook niet overhaast in. Vergeet ook niet de knapste electrische auto niet de Model S is maar de Renault Zoe. Die is compact, heeft en goede range en is betaalbaar.
master1969 zegt
@siemi: Ik vind persoonlijk ook dat Jesse Klaver er in moet rijden.
Nu rijdt hij in een dikke bmw 735.
Hoe geloofwaardig ben je dan met die
zuipwagen?
Rudy zegt
Leuke regel, maar het aanbod aan volledig elektrische auto’s bij VAG is nog vrij beperkt?. De E-Golf, wat hybride versies en dat was het wel volgens mij?.
Voor Duitsland (grote afstanden) is zo’n E-Golf best beperkt qua range, ~200-250 kilometer ofzo?.
simonferrari zegt
@Rudy: Op dit moment is er de E-Up, E-Golf en E-Crafter. Daarnaast de Plug-Ins: Golf GTE en Passat GTE. Maar dit is natuurlijk enkel VW, het concern heeft bijvoorbeeld ook nog Audi en Porsche. Dus de E-tron Quattro toekomstige Mission E en de Plug-Ins van Audi en Porsche. Voldoende keuze (als ze ook Plug-Ins mogen kiezen).
sjonniedeluxe zegt
@simonferrari: in NL is de passat GTE en golf GTE niet meer te bestellen helaas.
w0o0dy zegt
@rudy: Passat GTE zal ook wel als Elektrisch tellen en de Maan en Cayenne Hybrid ook dus dan valt t allemaal wel mee.
gove zegt
aka verkoop electrisch valt tegen en dit is een mooie manier om de sales op te krikken?
Dutchdriftking zegt
Q7 hybrid?
tjongejongejonge zegt
Gewoon een goed idee! Verbeter de wereld begin bij je zelf
racerx zegt
Als je dan echt je klanten wilt inspireren om niet in een SUV te stappen, schrap ze dan uit je modellengamma. Maarja, geld stinkt niet he… hypocriet gelul.
gregorius zegt
Volgende man die klaar is voor het pensioen.
De managers rijden de mooiste auto die ze kunnen krijgen. Als VW een dikke elektromobiel zouden maken met genoeg kracht en range, zouden alle managers die graag kiezen. Maar dat doet VW niet; ze maken een E-Golf met beperkte range.
Specht zegt
Alle GTE’s zijn in Nederland uit het gamma gehaald omdat de fabriek ze niet meer produceerd, dus dat worden inderdaad schrale e-Golfjes en e-Upjes voor de hoge piefjes. ?
simonferrari zegt
@Specht: Ik dacht dat dit enkel het geval was in Nederland omdat ze, simpelweg zonder bijtellingsvoordeel, in ons land minder tot niet verkopen. GTE’s en E-tron’s worden toch nog wel geproduceerd voor andere landen?
sjonniedeluxe zegt
@Specht: klopt, echt goede redenatie van PON…not. Er zijn steeds meer bedrijven met strenge co2 limiet op de leasevloot.
karhengst zegt
Volgend jaar stappen ze sowieso wel in een (part-time) batterijbak wanneer de wetgeving voor prive gebruik van dienstwagens “vergroend” wordt. Zo een deal laat je niet liggen, zoals aangetoond in Nederland 10 jaar eerder.
torsen zegt
@RubenPriest: Kudo’s voor foto bij het artikel! +1
cossiekiller zegt
Na dieselgate en benzinegate blijft er natuurlijk niet zoveel meer over…