We merken dat er een beurs aan zit te komen.
Audi neemt namelijk nog meer lekkers mee naar de autoshow van Parijs. In dit geval spreken we echter niet over een basismodel als de nieuwe A1, maar over de langverwachte SQ2. Kan Audi’s gepeperde versie van de mini-SUV ruim tweeënhalf jaar na de onthulling van het origineel nog weten te imponeren?
Wel, daarop hebben wij niet direct een antwoord. De prestaties zijn zeker niet verkeerd, maar tegelijkertijd ook niet om razend enthousiast over naar huis te schrijven. De SQ2 heeft dezelfde 2.0 TFSI als het topmodel van de Q2-reeks, maar waar deze krachtbron in de normale uitvoering 190 pk en 320 Nm produceert, beschikt de SQ2 over 300 pk en 400 Nm. In de praktijk betekent dit dat de bolide 4,8 seconden nodig heeft om 100 km/u aan te tikken. Zijn topsnelheid kun je raden; net als vrijwel iedere andere snelle Duitse auto wordt ook de SQ2 elektronische gelimiteerd tot 250 km/u. Schakelen geschiedt middels een zeventraps S tronic-automaat. De SQ2 heeft uiteraard standaard Quattro-vierwielaandrijving.
Afgezien van de relatief krachtige motor, de soepele versnellingsbak en de variabele aandrijfkrachtverdeling van het Quattro-systeem, zijn er nog een aantal andere fijne manier waarop de SQ2 zich onderscheidt van het origineel. De Audi SQ2 heeft bijvoorbeeld een sportonderstel dat de auto met 20 mm verlaagd. Daarnaast heeft de auto progressive steering en kun je het stabiliteitssysteem volledig uitschakelen.
Op uiterlijk gebied is de SQ2 een stuk sportiever dan het tamelijk onopvallende basismodel. De SQ2 heeft niet alleen LED-koplampen, de bolide geniet eveneens van grotere luchtinlaten, een splitter en een nieuwe grille. Daarnaast heeft de auto een achterspoiler, een diffuser en liefst vier uitlaatpijpen. 18″ lichtmetalen velgen zijn standaard, maar 19″ staat op de optielijst. Binnenin de SQ2 vinden we een sportstuur, sportstoelen en alcantara- of fijnnappa-leer.
Zoals gezegd debuteert de auto begin volgende maand in Parijs. Op het moment van schrijven is het nog niet duidelijk hoeveel de auto moet gaan kosten. We weten wel dat de auto waarschijnlijk in januari op de Nederlandse markt terechtkomt. We hopen dat er spoedig meer foto’s van de auto online verschijnen, dan kunnen we de auto beter beoordelen.
UPDATE 2 oktober 2018: gallery van de Audi SQ2 toegevoegd. Een video kun je bekijken op autojunk.nl.
chriscross zegt
Wow! Next!
lacker zegt
SQ2 = Ask you too
drdre1 zegt
@lacker: of ass queue two. Kweenie wat ’t is, maar klinkt behoorlijk futuristisch. ?
blackmilo zegt
@lacker: so quite too
lacker zegt
@lacker: Man, wat denk ik nu met verlangen terug naar ICQ. Dat heeft me toch wat lekkere dates opgeleverd!! Mooie tijden!
macchina zegt
4.8 seconden naar de 100 in een liggende Kliko. Echt indrukwekkend! Niet zo lang geleden was dat Ferrari of Porsche territorium. Wordt vast lachen bij de eerste bocht! Ik kijk nu al uit naar de video review van jullie!
kappenou zegt
@macchina: prima hoor. Iets hogere S3.
Normale Q2 rijdt ook prima. Beter dan een X1
macchina zegt
@kappenou: Zeg ook niet dat het slecht zal zijn. Maar moest denken aan Wouter zn SQ5 review. Het is minder effectief door de hoge bouw, maar je gaat kunt er als een varken mee rijden. Toch blijf ik het wel bijzonder vinden dat we met zn allen willens en wetens leuk (en normaal) gaan vinden om meer te betalen voor een verhoogd model, en dan weer meer betalen om die dan weer te verlagen ;)
ikleesookoverautos zegt
@macchina: met z’n allen? Zijn er hier maar weinig.
macchina zegt
@ikleesookoverautos: gechargeerd bedoeld natuurlijk.
michaelb zegt
@macchina: Liggende kliko? Die term was toch vastgesteld aan Volvo?
kunstomdathetmoet zegt
Bij het zien van de voorkant barstte ik weer in lachen uit. De lompe lelijkheid – typisch Audi – is zo karikaturaal!
romeoalfa zegt
@kunstomdathetmoet: Ik vind Audi juist het mooiste front hebben van de Duitse 3. Kijk eens naar een X2 zou ik zeggen…
maxidyne zegt
@kunstomdathetmoet: Mee eens, maar de varkensneus van BMW is anders ook niet meer om aan te gluren. Liever de elegante nieren van weleer. Maar bijna elk merk heeft lompe fronten tegenwoordig.
jaapies zegt
Die auto is echt niet om aan te zien… Dus daar zal een S pakketje en een iets dikkere motor wel niet heel veel aan veranderen.
mashell zegt
@jaapies: grappig. Ik vind de Q2 een van de best gelukte Audi’s. Waar de huidige Q4, A4 en A5 maar saaie voorspelbare wagens kwam er met de Q2 een nieuw elan bij Audi. Ze kunnen ook leuk!
mashell zegt
@mashell: niet Q4 maar Q5. De Q4 zal nog wel een keer komen.
jaapies zegt
@mashell: en dat zegt dan weer alles over jouw esthetisch inzicht, danwel over de treurige staat van het design van Audi….
jaapies zegt
Inclusief progressive (under)steering dat dan weer wél!
kennone zegt
@jaapies: en nieuwe schijven en blokken als je wel heelhuids de bocht uit komt.
Onehp zegt
@jaapies: net zoals 99,9% van alle nieuwe wagens te koop vandaag…
mashell zegt
@onehp: inclusief de meeste vier- en achterwielaandrijvers.
Onehp zegt
@mashell: achterwielaandrijvers hebben doorgaans meest onderstuur… tot je op het gas gaat, maar dat helpt niet bij het binnenkomen van de bocht.
lekkaah zegt
@Onehp: hoe kom jij aan deze theorie…
Onehp zegt
@lekkaah:
– RWD is overstuurd op de aandrijving van nature, dus zonder aandrijving wil je die balanceren met meer onderstuur zodat je niet in overstuur gaat zodra je met je kleine teennagel het gaspedaal beroert.
– Achterbanden slijten harder waardoor je vaker met versleten achterbanden rijdt, om het veilig te houden => meer onderstuur.
– Achterbanden zijn vaak breder zonder dat er verhoudingsgewijs meer gewicht op de achteras ligt (BMW & co met de motor voor), wat weerom maakt dat de neutrale balans neigt naar onderstuur.
FWD heeft van bovenstaande minder last, en zijn af fabriek vaak wat scherper afgesteld bij het insturen, als was het maar omdat ze met aandrijving wel onderstuurd worden tenzij er een sper op zit. 4wd is een geval apart, meestal zijn ze in de neutrale balans vergelijkbaar met FWD, eenmaal er gas wordt gegeven hangt het er allemaal beetje vanaf hoe het 4wd systeem werk en is afgesteld.
Dat is de theorie.
De praktijk komt uit ervaring met BMW’s, GT86 (meer onderstuurd dan je denkt), MX-5 vs een hele dreus FWD’s, hot hatches, en verder wat Haldex (zoals deze), xdrive en Quattro .
Heb verder wat achtergrond professioneel in dit onderwerp, maar je mag het gerust bevestigen, of ontkrachten, met andere professionals die onderstellen afstellen op alle types, FWD, 4wd en RWD.
Zo.
lekkaah zegt
@Onehp: ja nja laten we het er maar op houden dat het van de auto en rijder afhangt.. ik kan iig helemaal nix met fwd in een bocht
Onehp zegt
@lekkaah: gaat voor mij prima, met alles wordt, wanneer het passend kan, op de grens gereden ;)
Onehp zegt
Tja, als je móet Suvven, dan is dit zeker een van de leukere manieren om dat te doen… Tot je mag betalen…
E34M5Touring zegt
Ik vind de Q2 wel een geinig ding! Net als de T-ROC. Zou het niet gauw kopen maar wel vrolijke karretjes beide.
lekkerlinksrijden zegt
@e34m5touring: echt serieus? Stond deze morgen naast een Troc bij het verkeerslicht, beetje schuin erachter, wat een lelijk ding is het. En volgens mij is het niet veel ruimer dan een Polo
E34M5Touring zegt
@lekkerlinksrijden: Ja in de juiste spec vind ik beide wel leuke wagens. Nogmaals zou het niet gauw kopen maar beter dan een Polo als je het mij vraagt.
mashell zegt
@e34m5touring: Hmm. Ga niet eerst in een T-Roc zitten en dan in een Polo. Want dan krijg je de vraag “waarom heeft de goedkopere Polo veel mooiere materialen in het interieur” niet meer uit je hoofd. De T-Roc is leuk van buiten en goedkoop van binnen.
daihatsucuore zegt
Een SUV die we gaan verlagen, waardoor de U verdwijnt. Maar een S is het dan ook niet echt. De Audi V2 dus.
porschepdk zegt
4.8 seconde. Jesus
kennone zegt
@porschepdk: daarna zal hij wel inkakken hoor. Een golf R houd ik nog redelijk bij boven de 100kmh met mijn oude Volvo zal bij deze niet veel anders zijn
dijan zegt
@kennone: Kom op ,wat voor Volvo heb jij dan . ?
leeno zegt
@kennone: komop man, zelfs een polestar kan de R nog niet volgen. Wat een zever!
pjotr zegt
Ben ik de enige die huidige Audi’s tranentrekkend lelijk vind? Ga vanavond wel weer Ronin kijken om mij herinneren hoe het was toen Audi’s nog wel mooi waren.
maxidyne zegt
Wat een rap apparaat zeg! Sneller dan mijn RS2, en dat was in de jaren ’90 een bijzonder rappe wagen. Gemiddelde diesel trekt mij er al uit… 400pk en 500nm is tegenwoordig niet veel meer.
Maar liever mijn oude RS2 dan dit lelijke maar snelle Audi.
Onehp zegt
@maxidyne: in de praktijk vast niet sneller, al is ie een 150kg lichter als ik mag gokken.
Welke gemiddelde diesel is dat dan? Daar wil ik anders wel eens testrit mee doen ;)
torsen zegt
@onehp: Zal ook met de bak te maken hebben.
De S3 met handbak zit op 5,3s t.o.v. 4,6s met DSG.
Verder is de RS2 nog steeds een bijzonder rappe wagen als je het mij vraagt.
Voor erbij zou ik de RS2 kiezen. Voor dagelijks bieden moderne auto’s toch wel een hoop meer comfort.
rufctr01 zegt
Dijan, waar ben je? Autoblog heeft een leuk verhaal over Audi geschreven!
dijan zegt
@rufctr01: Kan beter vragen waar jij blijft met je negatief commentaar . Misschien is je geliefde Ford wel weer sneller en draait ook hier weer rondjes om?
rufctr01 zegt
@dijan: last van lange tenen? Mss is de Audi in jouw computerspel nog sneller!
dijan zegt
@rufctr01: Je vroeg er zelf om,wie kaatst…..
87sandyd zegt
@rufctr01: och, het gaat over een Audi en fc knudde is er ook weer om alles af te zeiken. Zoek een leventje
kempenaer zegt
Leuk ding.
Beter dan die suffe Q3.
Jantje_555 zegt
het wachten is nu op de RSQ2
willeme zegt
In principe heb ik gewoon liever een S3, Golf R of Leon Cupra. Past mij iets beter. Maar het is best een geslaagd gebakje geworden. 4,8 naar de 100 is echt indrukwekkend. Topsnelheid ook. Hopelijk weten ze de ambiance van de gewone Q2 iets omhoog te tillen. Met name de deuren kunnen wel wat aandacht en een reepje leer gebruiken.
Verder vinden we het allemaal heel erg dit, maar juist dit soort auto’s worden nog goed verkocht. Als je dus toch aan de crossover moet, dan is een SQ2 eigenlijk best een leuke optie.