Zijn dit de stappen die het tij kunnen doen keren?
Steeds dichter geraken we bij het einde van de stoelendans van de Formule 1. Het is dit jaar een feest van jewelste, want er zijn maar relatief weinig coureurs die op hun plek blijven zitten. Zoals verwacht waagt ook het team van Williams zich aan een poging tot dansen. Hiermee zijn wij zeer tevreden, want dit betekent dat het team sinds enkele jaren weer een écht talent achter het stuur zal hebben. De Britten hebben landgenoot George Russell namelijk aan zich verbonden voor de komende jaren.
Het klinkt voor Williams misschien vanzelfsprekend dat er een Brit achter het stuur hoort te zitten, maar dit is zeker niet het geval. Russell is de eerst Engelse coureur voor het in Grove gevestigde team sinds Jenson Button in 2000. De GP3-kampioen van 2017 maakt momenteel onderdeel uit van het talentenprogramma van Mercedes en is tevens de leider in het Formule 2-kampioenschap. Sterker: Russell is praktisch zeker van de eindoverwinning, daar hij met nog 48 punten te verdelen een voorsprong heeft van 37 punten. Daarmee volgt hij praktisch het spoor van Charles Leclerc, die eenzelfde route volgde, maar via Alfa Romeo Sauber bij Ferrari terechtkwam.
Uiteraard is het een stap in de goede richting voor het team dat de afgelopen jaren vooral door pay drivers werd bezet, maar dat wil niet zeggen dat het team de zaken nu ineens op orde heeft. Williams zit nog altijd redelijk krap bij kas, wat betekent dat de coureur die naast Russell plaats zal gaan nemen, hoogstwaarschijnlijk een flinke portemonnee op zak zal hebben. Dat gezegd hebbende, dankzij de komst van Russell zal Williams ongetwijfeld de nodige kortingen krijgen op hun (Mercedes-) motoren.
Hoewel nog niet bevestigd, is de kans aanzienlijk dat Stroll naar het door zijn vader aangekochte team vertrekt. Dit geeft Williams de kans Sergey Sirotkin aan te houden of verder te kijken. Naar verluidt maken Artem Markelov en Robert Kubica nog kans op het laatste stoeltje. Het heeft er daarnaast alle schijn van dat het andere Mercedes-talent, Esteban Ocon, volgend jaar op de reservebank plaats moet nemen.
Dit is momenteel de bevestigde line-up voor 2019:
Mercedes: Hamilton & Bottas
Ferrari: Vettel & Leclerc
Red Bull: Verstappen & Gasly
Renault: Hulkenberg & Ricciardo
Haas: Grosjean & Magnussen
Force India: N.N.B. & N.N.B.
Toro Rosso: Daniil Kvyat & N.N.B.
Alfa Romeo Sauber: Raikkonen & Giovinazzi
McLaren: Sainz & Norris
Williams: Russell & N.N.B
viezefreddyw zegt
Arme, arme Esteban Ocon…
tfsi zegt
@viezefreddyw:
Dr Helmut Marko wou hem wel bij Torro Rosso plaatsen echter moest hij alle banden met Mercedes verbreken dit wil hij zelf niet.
willeme zegt
@viezefreddyw: Ik kan mij niet voorstellen dat Ocon geen team kan vinden voor volgend jaar. Misschien dat ie niet bij de eerste race meedoet, maar er zullen ongetwijfeld wat coureurs tegen gaan vallen. Dan staat Ocon denk ik bij iedereen boven aan het lijstje. Misschien moet Toro Rosso er even werk van maken. Hartley is een aardige dude, maar Ocon MOET in de F1, eigenlijk.
viezefreddyw zegt
@willeme: Om de reden wat @tfsi gaf komt Ocon niet naar Toro Rosso. En dat begrijp ik ook wel weer.
willeme zegt
@viezefreddyw: Nee, ik eigenlijk niet. Als je hem wil in je programma wil houden, maar niet laat racen is er sprake van kapitaalvernietiging. Gewoon laten rijden bij Toro Rosso. Zij hebben een goede coureur nodig. Mercedes gaat hem niet gebruiken. In het voetbal worden spelers waarin geïnvesteerd is ook gewoon bij andere teams gestald om ervaring op te doen. Kunnen ze best een afspraakje over maken. Kan Ocon een jaartje verder rijpen bij Toro Rosso om volgend jaar Bottas eruit te knikkeren.
viezefreddyw zegt
@willeme: Niet helemaal. Helmut Marko gaf Ocon de mogelijkheid om voor Toro Rosso te rijden met als eis dat Ocon zelf zijn banden met Mercedes moest verbreken. Het ziet er naar uit dat Ocon dat dus niet wilde, of dat het moeilijk zou zijn om die banden te verbreken.
willeme zegt
@viezefreddyw: Ah, eigenwijsheid. Dat past Markko wel ;-).
1. Ocon is absoluut een F1 waardige coureur. sterker nog, het is een van de betere en een grote belofte voor de toekomst.
2. Een coureur die rijdt wordt beter dan eentje die niet rijdt.
3. Bij Toro Rosso hebben ze niet bepaald een topper.
Voor de sport, Toro Rosso en voor Ocon zou het beter zijn, eigenlijk ;-).
jaapiyo zegt
@willeme: Mwah, Kvyat kan ‘m wel hebben denk ik. Wat als hij Ocon matched of zelfs verslaat? Dan is het niet beter voor Ocon want dan kan ‘ie niet de nieuwe Bottas worden.
fmgarcia zegt
@jaapiyo: helemaal juist dit. Hij kan echt een jaartje wachten. Als hij bij str minder is dan nu ben je de sjaak. Al verwacht ik dat niet tov kvyat of hartley.
HZW zegt
@jaapiyo: Ik ben toch benieuwd wie de nieuwe rijders in de toekomst gaan worden bij Mercedes, na het tijdperk Hamilton.
Ik heb het gevoel dat Max Verstappen daar niet heen gaat, Mercedes heeft te veel talenten in hun eigen “Pool” zitten.
Russell is er ook één van, en daarom gaat hij naar Williams, neem maar van mijn aan dat Williams goede zaken heeft gedaan met Mercedes, zij gaan akkoord met de Komst van Russell en krijgen daar heel veel Mercedes techniek voor terug om weer competitief te worden.
autoriteit zegt
@jaapiyo: zoals ik in een eerder bericht aangaf (het bericht waarin jullie bekend maakten dat Kvyat volgend jaar weer terug keert bij Toro Rosso) is Kvyat niet zo slecht als veel mensen denken. Echter denk ik dat Ocon wel een stukje beter is hoor. En als je het in de formule 1 wilt maken moet je het tegen elke coureur durven opnemen. Ik zou het super vinden als Ocon wel een kans zou krijgen bij Toro Rosso, maar door de Mercedes banden zal dat inderdaad niet gaan gebeuren.
peug206 zegt
@willeme: maar wat is dan het vervolg? RBR heeft 2 goeie coureurs zitten, dus dan zit hij na of 2 jaar TR alsnog bij een “b team”. Zonder kans om door te stromen naar RBR.
Edge zegt
@peug206: Dat kun je niet zomaar zeggen. Verstappen ligt tot 2020 vast. Als Red Bull de komende twee jaar enorm tegenvalt, zou hij zomaar naar Mercedes of Ferrari kunnen vertrekken. Anderzijds is een goed optreden bij Toro Rosso ook geen garantie op een langdurig RBR-zitje. Red Bull is keihard, dus als Gasly zou tegenvallen en Toro Rosso heeft Ocon achter het stuur… Drie keer raden wat Marko dan zou beslissen. Zo uitzichtloos zou een Toro Rosso stoeltje in mijn ogen dan ook niet zijn
gwnbmw zegt
@willeme: ocon is 99% zeker de opvolger van bottas voor 2020 (russel heeft dan waarschijnlijk nog niet genoeg ervaring), toro rosso wil een mercedes coureur simpelweg niet laten zien hoe hun auto gebouwd is, hoe het team wert etc. t is alleen een beetje jammer dat mercedes geen b-team opzet zoals toro rosso: 2 jaar om jezelf te bewijzen, daarna promotie, oprotten uit de sport of bij een ander team gaan rijden (vettel, verstappen, kvyat, ricciardo, sainz en een heel stel clowns waar ik de namen niet meer van weet zijn hele goede voorbeelden van deze scenario’s.)
zoals sauber dat eigenlijk ook is geworden voor ferrari.
ikschrijfookoverautos zegt
@willeme: Het is natuurlijk treurig, maar een jaartje langs de zijlijn hoeft niet per se te betekenen dat het misgaat. Vraag maar aan (tweevoudig wereldkampioen) Mika Hakkinen :)
rednasnamsob zegt
@ikschrijfookoverautos: of kvyat ?
ikschrijfookoverautos zegt
@rednasnamsob: die moet het eerst nog bewijzen.
jeroen20vt zegt
@ikschrijfookoverautos: zal wel even wennen zijn, in de simulator rijden er geen andere coureurs op de baan en bij een crash kun je op reset drukken
bassx zegt
@ikschrijfookoverautos: En Alonso :)
jaapiyo zegt
@willeme: meh. Ocon is een beetje een eikel. Daarbij: Perez heeft wederom gewoon weer meer puntjes dan Esteban dit seizoen, dus waar gaat alle hype over?
ikschrijfookoverautos zegt
@jaapiyo: Meh. Als je die 15 punten weghaalt die Perez in Bakoe heeft gescoord (waar hij Ocon een DNF heeft bezorgd) staat hij ver onder Ocon. Even kijken:
Perez – 53
Magnussen – 53
Hulkenberg – 53
Alonso – 50
Ocon – 49
quincy zegt
@ikschrijfookoverautos: En dan kan je nog discussiëren over wat er gebeurde tussen Perez en Ocon in Singapore en wiens schuld dat is. Mogelijk had Ocon daar ook wel meer punten dan Perez gepakt, als je kijkt naar wat voor dramatische race Perez daar had.
ikschrijfookoverautos zegt
@quincy: Dat was het subtiele punt dat ik probeerde te maken. De incidenten lijken namelijk nog al op elkaar. *cues X Files theme song*
enjoypunani zegt
@ikschrijfookoverautos: X-files theme song komt ook in Bassie & Adrianus voor, daar lijken deze twee meer op. Vorig jaar Baku ook al een ongelukje..
jaapiyo zegt
@ikschrijfookoverautos: die DNF voor Ocon was vorig jaar IIRC. Bovendien geen toeval dat Perez regelmatig een podium pakt in de FI en Ocon en Hulk niet IMO.
berlinetta zegt
@jaapiyo: Het aantal punten zegt niet alles vind ik. Het is een teamsport en bovendien gebeuren er een hoop dingen waar coureurs geen invloed op hebben.
jaapiyo zegt
@berlinetta: @ikschrijfookoverautos: vorig jaar had Perez ook meer puntjes, dus ik wil alleen aangeven dat Ocon niet bepaald zijn teamgenoten decimeert zoals bijvoorbeeld een HAM of LEC. Tegen Wehrlein had hij het ook hard te halen. Tuurlijk kan je daar wel redenen voor aanwijzen, maar (zeker over een langere periode) liegt het scorebord niet. Daarbij vind ik ‘m regelmatig irritant op de radio (maar goed ik word dan ook getriggered door passief agressief geneuzel) en ben ik er geen fan dat hij begin dit seizoen minimaal twee keer opzichtig aan de kant ging voor Hamilton omdat Mercedes. Gek genoeg denk ik dat hij daar ook binnen Mercedes niet per se respect mee afdwingt. Wat ook wel blijkt uit het feit dat Russell dit zitje nou krijgt. Als ze gewild hadden, had Mercedes deze stoel echt ook wel aan Ocon kunnen toebedelen.
berlinetta zegt
@jaapiyo: Tja misschien weet Mercedes meer dan wij en zal er ook nog een stoeltje komen voor Ocon. Wie weet.
jaapiyo zegt
@berlinetta: Mss parkeert Merc ‘m een jaartje in het DTM bij Aston.
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: Dat boordradio gebeuren ben ik met je eens. Ik vind die Gasly ook onwijs vervelend om te horen op de boordradio. Veel aan het schelden.
Barryyy zegt
@jaapiyo: heb je wel eens gekeken naar Ocon…? Niet dat je geen mening mag hebben, maar die gozer kan echt serieus goed rijden. Zijn rijstijl bevalt me beter dan die van Perez. De laatste paar wedstrijden zijn wat minder, maar daar hebben beide Force India’s last van. Wellicht door de auto, wellicht door de wissel van de wacht mbt het gehele team. Ik hoopte ook op Ocon bij Toro Rosso. Sterker nog, ik hoopte dat hij bij RBR een stoeltje kreeg. Maak het Max maar lastig (dat heeft hij vaker gedaan in andere raceklasses) en zorg ervoor dat je beide beter wordt.
rickthestig zegt
@viezefreddyw: Waarom gaat iedereen en zijn moeder er blind vanuit dat Stroll sr. Zijn zoon voorrang gaat verlenen? Als teambaas wil je de best mogelijke coureurs. Lance en Esteban blijven in 2019 gewoon op hun plek. Dit Sillyseason heeft al meerdere verrassingen gekend.
viezefreddyw zegt
@rickthestig: Ik denk niet dat Stroll Sr. miljoenen gaat pompen in een team om vervolgens zijn eigen zoon weg te bonjouren. Maar goed, ik kan het mis hebben.
clarkson zegt
@viezefreddyw: Zeg dat wel! Laten we hopen dat hij na een tussenjaar een mooi stoeltje krijgt in de F1.
thearchitect zegt
KUBICA !!
Edge zegt
@thearchitect: Laten we het hopen. Het zou het sprookje compleet maken. Hij schijnt voor 2019 fors meer sponsorgeld te kunnen brengen, dus dat werkt in ieder geval in zijn voordeel
quincy zegt
@edge: Toch vind ik het raar dat er toch veelal gesproken wordt over (nieuw) talent in de F1 brengen/houden, maar zijn er ook zovelen die Kubica dan graag bij Williams zien. Kijkend naar het huidige scenario (nu met Russel bevestigd) heeft Williams dan natuurlijk wel al 1 talent en hebben ze daarnaast waarschijnlijk gewoon iemand nodig die geld meebrengt.
Edge zegt
@quincy: Kubica heeft gewoon enorme gunfactor. Voor zijn rallyongeluk was hij echt bizar snel. Zo snel dat zowel Alonso als Hamilton hardop uitsprak bang te zijn voor Kubica in een topwagen. Op het moment van zijn ongeluk had hij ook een getekend contract met Ferrari op zak. Wellicht overdrijf ik het nu iets, maar ik denk dat er sinds het vroegtijdige overlijden van Gilles Villeneuve geen coureur is geweest waaraan zo’n enorm “wat als” verhaal vastkleeft als aan Robert Kubica. De kans dat hij ooit nog in een topauto terechtkomt en een overwinning of titel pakt is nihil, maar een terugkeer in de koningsklasse van de autosport waar hij onder raceomstandigheden kan laten zien dat hij het ondanks zijn handicap nog steeds heeft gunt praktisch iedereen hem.
Dat gezegd hebbende, lijkt de algemene consensus onder de fans wel te zijn dat een toptalent de voorkeur moet krijgen ten opzichte van Kubica. Maar als er gekozen moet worden tussen een matige paydriver (bijvoorbeeld Sirotkin) of een Kubica, dan veel liever Kubica met zijn sprookjescomeback.
quincy zegt
@edge: Als je het op die manier bekijkt snap ik het wel inderdaad. Vooral je laatste stukje kan ik mij zeker in vinden :-D
HZW zegt
@edge: Ik denk dat Williams wel gebaat is bij een ervaren coureur naast Russell, om de auto ook door te ontwikkelen.
Ik denk ook dat dit de reden is waarom Williams slecht presteert, de huidige coureurs hebben echt niet capaciteit om een auto te verbeteren, of überhaupt kunnen aan geven wat er anders/beter moet aan de auto.
w0o0dy zegt
Komt Williams niet gewoon met Ocon en Russell aan de start in ruil voor gratis Mercedes power?
w0o0dy zegt
Of tikken ze eerst de miljoenen van Sirotkin binnen en vervangen hem zo gauw Russell hem om de oren rijdt door Ocon (in ruil voor gratis Mercedes power)
Edge zegt
@w0o0dy: Gratis betwijfel ik, maar er zal in ieder geval wel een fikse korting tegenover staan
HZW zegt
@edge: Komend seizoen gaat Williams ook de versnellingsbak van Mercedes gebruiken, ze doen het nu nog met een eigen V-bak, zo ver ik het heb begrepen.
Edge zegt
@HZW: Nee, juist niet. Williams heeft geld nodig dus je zou verwachten dat ze de Mercedes-versnellingsbak zouden inkopen. Dat ding is goedkoper dan het ontwikkelen van een eigen bak en kwalitatief ook hoogstaand, maar Williams is te eigenwijs en blijft stug zelf ontwikkelen. Ze zijn ook het enige team op de grid dat nog een metalen behuizing gebruikt. Alle andere teams gebruiken al jaren carbonfiber
riddertevoet zegt
Er zal wel een korting op de Mercedes motoren aan deze deal verbonden zijn. Ik denk niet dat Williams uit de goedheid van hun hart deze knul op gaan leiden. Als Mercedes voor meneer Ocon niet een dergelijke deal in petto heeft dan zou ik als Esteban Ocon zijnde de banden met Mercedes verbreken en me bij STR voegen.
viezefreddyw zegt
@riddertevoet: Mocht Ocon dat doen krijgt hij waarschijnlijk het Carlos Sainz syndroom. Goed presteren bij Toro Rosso maar geen plek hebben bij Red Bull. Red Bull heeft op dit moment twee jonge gasten in de auto’s zitten. Als zij goed presteren is er voor Ocon de komende jaren geen plek bij Red Bull.
riddertevoet zegt
@viezefreddyw: Het is natuurlijk maar afwachten hoe Gasly gaat presteren bij RBR. Zijn prestaties zijn nu moeilijk op waarde te schatten aangezien hij een hele zwakke teamgenoot heeft. Los hiervan zou ik als Ocon zijnde mijn conclusies trekken wanneer Mercedes wel voor Russell een Williams deal heeft weten te regelen maar niet voor hem.
viezefreddyw zegt
@riddertevoet: Wat betreft Russell en Williams heb je een punt, zeker. Daarom is de situatie ook zo onwijs lastig.
HZW zegt
@riddertevoet: En daarom is Kvyat terug gehaald, als Gastly niet presteert wordt hij vervangen door Kvyat.
jaapiyo zegt
@viezefreddyw: als Ocon echt ballen zou hebben en zelf ook zou denken dat ‘ie zo goed is als de meesten hier schijnen te denken zou hij niet zo moeilijk moeten doen over dat verbreken van het Merc contract. Als hij Kvyat volgend jaar de oren wast is er echt wel weer een ander team dat ‘m wil hebben. En waarom niet Mercedes…
Edge zegt
Ik had liever Ocon in dat stoeltje gezien, maar ik begrijp de keuze van Williams wel. Williams verwacht dat ze Ocon slechts één jaar zouden kunnen gebruiken, terwijl ze Russell waarschijnlijk meerdere jaren mogen gebruiken. Daarnaast is Russell natuurlijk een Brit en dat is commercieel gezien natuurlijk veel interessanter voor Williams dan een Fransman. Dus ja, ook hier heeft geld een rol gespeeld. Beide zijn hele begrijpelijke argumenten voor een team dat haar titelsponsor en het geld van de Strolls gaat verliezen. Jammer dat een uitzonderlijk talent als Ocon daar de dupe van is.
cloverleaf zegt
@edge: ocon is best snel, maar “uitzonderlijk talent”?. Dan moet hij eerst maar eens ene Sergio constant de oren gaan wasse . Doet hij ook niet..
jaapiyo zegt
@cloverleaf: amen brother ;)
Edge zegt
@cloverleaf:
In 2016 mocht Ocon de laatste zeven races instappen bij Manor. In die zeven races deed hij niet onder voor Wehrlein, die al vanaf het begin van het seizoen in die auto reed. In de negen races die ze samen reden, finishte Ocon er zes vóór de Duitser. Om het vergelijk met onze eigen Max Verstappen te trekken: Op het moment dat hij bij Red Bull mocht instappen had hij meer ervaring en waren er nog meer races te rijden in het restant van het seizoen, toch wist hij niet boven Ricciardo te finishen. Dan is 6 van de 9 races boven Wehrlein finishen zonder fatsoenlijke voorbereiding of serieuze F1 ervaring toch hartstikke goed?
In 2017 mocht ‘ie instappen bij Force India. Daar finishte hij slechts één plek (13 punten) achter de veel meer ervaren Sergio Perez. In mijn ogen is dat niet veel anders dan Verstappen die in 2016 en 2017 achter Ricciardo in het kampioenschap finisht. Vergelijk het met Max Verstappen. Ook die finishte in 2016 (na het schrappen van de races die Kvyat nog voor RBR reed) en 2017 achter Ricciardo.
Dit jaar staat Ocon slechts 4 punten achter Perez, ondanks dat Ocon drie extra DNF’s achter zijn naam heeft staan, waarvan nota bene ééntje veroorzaakt is doordat Perez hem de muur in beukte in Singapore. Ik denk dat het geen hele buitensporige aanname is dat Ocon met wat meer geluk aan zijn zijde voor Perez had gestaan. Klopt, het is en blijft een aanname, maar dat was ook het geval toen vorig jaar alles en iedereen riep dat Verstappen beter was dan Ricciardo en dat de punten niet het hele verhaal vertelden. Ik zie niet in waarom dat argument hier niet gebruikt mag worden.
jaapiyo zegt
@edge: plekken aan de finish zeggen niet zoveel in een Manor. In de kwali’s was Wehrlein dik beter.
Breinstein zegt
Zou me niks verbazen als Ocon ipv. Perez bij Force India (of hoe het ook mag gaan heten) blijft. Ik blijf fan van de beste man en daar zit duidelijk meer rek in dan bij Perez, die op z’n top zit.
Mocht Ocon geen zitje krijgen dan zou Toto eens goed na moeten denken waarom die banaan van een Bottas wel een zitje heeft en z’n meest ervaren talent niet.
berlinetta zegt
@breinstein: Misschien om de combinatie Hamilton-Ocon voor vuurwerk kan zorgen. Bottas is een brave Fin die zonder gezeur zijn werk doet.
snorrie11 zegt
Je moet toch niet goed bij je hoofd zijn om een Markelov of Kubica te verkiezen boven een bewezen talent als Ocon. Ongelooflijk zonde van een geweldige coureur, die naast verschrikkelijk snel op de baan ook ambitieus en toch bescheiden is.
Alex_79 zegt
@snorrie11: Denk niet per sé dat Williams daar iets in te zeggen had. Mercedes bepaalt wat Ocon gaat doen en Mercedes bepaalde eigenlijk dat Ocon naar Renault mocht voor een jaar. Echter, die trokken Ricciardo aan. Toen bepaalde Mercedes dat Ocon een seatfitting bij Mclaren kon doen en evt. Vandoorne kon opvolgen. Lukte niet, hij pastte niet in de auto. Dus nu laten ze m het seizoen afmaken en zit Stroll nog steeds in de Williams omdat Toto dreigde Team Stroll geen motoren te leveren. En inderdaad, volgend jaar staat Ocon er naast, al reservecoureur of misschien Aston Martin racer, om in 2020 Bottas te vervangen als die zijn baantje als Wingman beu is.
HZW zegt
@alex_79: Eigenlijk is het toch van de zotte dat Mercedes de DTM verlaat, de auto’s omgebouwd worden naar Aston Martin’s en dan gewoon weer verder gaan in de DTM.
Red Bull doet ook zaken met Aston Martin, maar Mercedes motoren voor Red Bull zijn uit den boze.
Lijkt mijn toch een vorm van belangen verstrengeling, wie zegt dat Aston Martin geen Red Bull info door geeft naar Mercedes.
Red Bull zou natuurlijk wel in 2020 kunnen stoppen met F1 en de boel aan Aston Martin kunnen verkopen en die dan vervolgens met Mercedes motoren gaan rijden.
skinnybmw zegt
“Het heeft er daarnaast alle schijn van dat het andere Mercedes-talent, Esteban Ocon, moet volgend jaar op de reservebank plaatsnemen.”
Loopt niet echt lekker deze zin.
roadster1976 zegt
Heeft ome Toto nog steeds aandelen in Williams?
HZW zegt
@roadster1976: Ik meen dat hij dat niet meer heeft, hij is nog wel zakenwaarnemer voor Bottas volgens mijn.