Hey McLaren, get your shit together.
STOP DE PERSEN! Het was me wel wat vanmorgen, lieve autovrienden. McLaren had een ‘nieuwe’ auto onthuld. Ze noemen hem de Speedtail, maar daar kom ik zo nog even op terug. Laat me eerst de aanhalingstekens rond het woord ‘nieuwe’ even verklaren. Voor de mensen die geen behoefte hebben aan een rant over modelnamen: skip naar de laatste paar alinea’s, beginnend bij TL;DR.
Daarvoor moeten we even een stukje terug in de tijd. We schrijven 9 september 2009, iets meer dan negen jaar geleden. Het merk McLaren komt met groot nieuws. Nooit echt dood geweest, maar allesbehalve levend op het vlak van straatauto’s sinds de door mij heilig verklaarde F1, dat merk introduceert een nieuwe, meer toegankelijke sportauto voor de openbare weg. De MP4-12C. Een carbon monocoque (Monocell noemt McLaren het) tweezitter, met een twin-turbo 3.8 V8 achter de voorstoelen, maar voor de achteras. De wereld is voorzichtig enthousiast, maar hoopt het beste voor dit iconische merk.
Het blijkt een succes. Een evolutie wordt 12C (minus MP4) genoemd en er komt een hypercar die de Ferrari LaFerrari en de Porsche 918 het leven zuur weet te maken. Zelfde basis (tweezits, carbon Monocell, 3,8 liter V8) maar met elektrospul erbij voor die extra oompf naar het heilige hypercar speelveld. Stijf uitverkocht. Er komen varianten op deze P1. En er komen spoedig nieuwe modellen. Er komen circuitauto’s op basis van beide modellen. Het kan niet op in Woking, het grote succes ligt voor het oprapen en McLaren doet wat het als automerk moet doen: het vult behoeftes van klanten. Eerst nieuwe klanten, later bestaande klanten.
Want er komen Spiders van de 12C. En er komt een nieuw model: de 650S. Als Spider en als Coupé. Er komt een 675LT, wat staat voor LongTail omdat hij een iets langere achterkant heeft. Er komt een 570S. Er komt een 540C, maar ook een 570GT. Er komt een 600LT en er komt een 720S en er komt van alles. Maar het is allemaal hetzelfde: tweezitter. Carbon Monocell. Twin Turbo V8 middenmotor. En het is overal dezelfde middenmotor. En het is overal een (doorontwikkeling van) dezelfde carbon Monocell. Dezelfde zeventraps automaat. Er wordt doorontwikkeld, maar het is elke keer meer van hetzelfde. Ik ga niet eens beginnen over de exterieurstyling, waar zelfs de grootste autoliefhebber een vergrootglas bij nodig heeft om ze van elkaar te onderscheiden. Op dit moment lijkt de strategie bij McLaren: nieuwe koplampen en een ander chipje op de V8 = nieuwe modelnaam.
Waar het bij McLaren aan ontbreekt is een heldere modelstrategie. De grap is dat McLaren daar zelf ook achter is gekomen. Ga je nu naar hun website, dan zie je dat er een verdeling is in Sports Series, Super Series en Ultimate Series. Maar dat die labels alleen terugkomen als een soort categorieën op de website, de snelste auto auto van de minst snelle categorie heet geen “McLaren Sports Series 600LT” maar gewoon “McLaren 600LT”. En ik begrijp überhaupt niet waarom ze drie modellijnen hebben, en wat de modellijnen voor kaders hebben. Blijkbaar is een 720S sportief genoeg voor het label “Super Series”, maar de 600LT niet.
En dat terwijl LT bij de introductie van de 675LT werd geïntroduceerd als het nieuwe label voor de sportievere series. Het “AMG” van McLaren. Vernoemd naar de McLaren F1 LongTail die grote successen behaalde in GT races. Het vreemde is alleen: de 675LT en 600LT hebben helemaal geen LongTail. Hoogstens een “IetsLongereTail” maar het label is gek genoeg niet ILT genoemd. Logisch dus dat de 720 ook LT genoemd is. Oh nee, die heet weer S. De ‘S’ van ‘Sports’ wellicht? Maar hij valt als enige in de Ultimate Series. Ingewikkeld dit.
Het enige wat er te begrijpen valt aan de modelnamen is dat de modellen die voorzien zijn van een getal (540, 570, 600, etc) het aantal pk’s in hun modelnaam hebben. Om het nog overzichtelijker te maken kan je binnen de verschillende series nog weer een toevoeging bij dat getal krijgen. Als er een getal is natuurlijk, de Senna en Speedtail lijken het zonder getal te moeten stellen. Maar hebben wel pk’s, best veel ook. Enfin, terug naar die toevoegingen. In de Sports Series is de 540 verkrijgbaar als C. En verder als niks. De 570 is verkrijgbaar als C, ehh nee sorry, S en GT. Niet als C. En de 600 is er als, eh, LT. En verder niks. Er zit geen enkele logica in. De verschillende Series lijken achteraf bedacht om orde te scheppen in de zelf gecreëerde chaos. Echt: what the fuck?
Kort samengevat: je moet hogere marketing geleerd hebben én minstens tien jaar bij McLaren werken om te begrijpen wat de gekozen modelnamen inhouden. En zelfs dan is het nog maar de vraag of je het begrijpt. En nu heeft McLaren zichzelf in de vingers gesneden met de naamgeving van hun laatste creatie: de Speedtail.
Dit is de auto die natuurlijk eigenlijk de naam Longtail zou moeten hebben. Maar dat kon niet, want dat label was al op andere auto’s geplakt om aan te geven welke auto’s sportief zijn en welke niet. De LT-badge dus he, wel op blijven letten. Los van het feit dat de LT-auto’s dus in de Ultimate Series zouden kunnen zitten, of dat er een toevoeging in de vorm van een S achter het aantal pk’s had gekund. Snapt u het nog? Nee precies. De naam Speedtail is niks: er is geen legacy, geen heritage, helemaal niks. Er is geen McLaren die eerder die naam droeg waarnaar nu verwezen kan worden. Het is iets nieuws. Nu is daar op zich niets mis mee, maar Longtail is de naam die deze auto had moeten hebben. Een legendarisch eerbetoon aan een legendarische auto.
Nu weten we veel, maar nog niet alles over de McLaren Speedtail. Wat duidelijk is, is dat er weer prat gegaan wordt op het gebruik van carbon, net als bij alle voorgaande modellen. En dat de conceptrandjes van de styling straks gaan verdwijnen, en dat er dan weer gewoon een heel herkenbare McLaren op staat. Een hele speciale, bizar snelle McLaren. Maar wel gewoon een McLaren. Het zou me ook oprecht verbazen als straks blijkt dat er geen doorontwikkeling van de carbon Monocell gebruikt is. En het verbaast me ook oprecht als blijkt dat er geen 3.8 V8 Twin Turbo met doorontwikkelde hybride techniek uit de P1 in de Speedtail zit.
TL;DR – Begrijp me niet verkeerd. Ik heb een enorm respect voor de techniek. Prachtig. Bloedsnel. Ik vind sommige McLarens best mooi (vooral de 570GT geloof ik, weet het niet helemaal zeker want hij lijkt nogal op de 540C) en ik vind het bovenal prachtig dat een klein merk als McLaren in relatief korte tijd een flinke groei heeft weten te realiseren in een moeilijk economisch klimaat. Respect. Geen SUV’s bouwen, maar sportwagens en toch overleven. Maar met de enorme expansiedrift hebben ze wel een zooitje van gemaakt op het modellenvlak. De Speedtail heeft de naam Longtail verdiend, maar McLaren heeft dat zichzelf op onverklaarbare wijze onmogelijk gemaakt.
Is er dan helemaal geen licht aan de horizon? Jawel. McLaren heeft de 1+2 configuratie van de McLaren F1 afgestoft. Voor het eerst sinds de McLaren F1 kunnen er meer dan twee mensen legaal plaats gaan nemen in een McLaren. Eindelijk. Nu maar hopen dat ze hun fantasie helemaal de vrije loop geven en iets origineels gaan doen. Wat dachten jullie van een 2+2 McLaren? Of een die-hard tracktool in de spirit van de Lotus 7-eleven, met een zescilinder turbo die ook in jullie F1-auto’s liggen? Hopla, twee gratis ideeën voor McLaren! Zorg alleen alsjeblieft even dat je er duidelijke modelnamen voor bedenkt. Als jullie hulp nodig hebben mag je natuurlijk altijd even bellen.
karaya zegt
Amen.
harrie zegt
Boeien, ander zouteloos bodyworkje erop, 10pk extra, schreeuw heel hard limited edition en het verkoopt stijf uit want investering.
En over 20 jaar verwachten alle duizend kopers het tienvoudige te vangen op een veiling. Succes, met je ‘limited edition’.
CasperH zegt
@harrie: oh ja, er zijn ook nog de MSO’s natuurlijk. De limited edition op de variatie op een aantal pk’s van een bepaald concept. Die was ik nog vergeten, bedankt!
ArnoldH zegt
Hmm ik snap wat je bedoeld Casper. Maar ik ben het niet helemaal met je eens. De 540 is de instapper, de 570 is iets krachtiger en sneller. Met de 600LT al top model van deze reeks. Hetzelfde geldt voor de 650s & 675lt, dus kan je van de 720S ook een LT versie verwachten (750LT ofzo). De Senna en Speedtail moet los zien als uithangbord waar ze werkelijk toe in staat zijn op hun eigen manier. Dat ze al deze modellen met hetzelfde blok en monocell.
CasperH zegt
@arnoldh: dat de getallen oplopen snap ik ook nog wel (maar noem het dan ook consequent een 1050 Speedtail). Verder is de logica gewoon heel ver te zoeken met én labels die een bepaald level van comfort of juist sport moeten aanduiden, en ook nog de verschillende series die een bepaalde mate van sportiviteit proberen te geven. Is een LT niet sportief? Is een C minder allround dan een GT? Raadsels!
italia007 zegt
@casperh: hun auto’s uit de snelste categorie geven ze een speciale naam mee en vernoemen ze dus niet naar het aantal pk’s (P1, Senna, Speedtail), dus daar zit logica in. Ik meen dat de 540C de C had voor comfort en de 570GT is als luxere 570 neergezet (grand touring o.i.d.)
cmllmmns zegt
@arnoldh: Het is, als je erover nadenkt, geen ingewikkeld systeem inderdaad. Het grootste probleem voor mij blijft toch dat de 540C, de 570S en -GT én de 600LT in basis dezelfde auto zijn, maar het pk-getal noch de letteraanduiding delen. Daardoor is helemaal niet meer duidelijk dat het om varianten van dezelfde auto gaat. Er moet iets in de modelaanduiding zitten dat consistentie creëert voor de verschillende varianten van een model. Voor iemand die iets minder begaan is met McLaren sinds de 12C, maakt het geen enkele indruk op deze manier en lijken de Sports, Super en Ultimate series maar een slecht excuus.
Loek zegt
Ach, McLaren namen leveren voor sommigen een goeie username op ;)
Tsja, de enige die echt buiten de boot vallen zijn de 570GT (als enige GT), de Senna (net te heftig veranderd t.o.v. de 720S om 750LT of iets dergelijks te heten), de Speedtail (superspeciaaltje) en de P1 (hypercar). Oké, dan heb je 40% van het volledige gamma te pakken, maar in basis was het best overzichtelijk. 540C/570S/600LT als basis, normaal en sportief. Zelfde geldt voor de 625C/650S/675LT. Het aantal pk stijgt met 25 à 30 en de C, S en LT benaming wordt consequent gebruikt.
Dat hele verhaal over die Sport, Super en Ultimate series is inderdaad gewoon marketinggezeik en zegt niks over de sportiviteit van de auto, meer over diens plaatsing in de markt.
Edge zegt
@720s: Nu is het nog wel overzichtelijk voor de autoliefhebber, maar je kunt er over een paar jaar echt geen touw meer aan vastknopen als de opvolger van 540C/570S/570GT/600LT lijn verschijnt. Het aantal pk’s stijgt nog altijd met de generatie in de supercarwereld, dus je kunt de klok erop gelijkzetten dat op z’n minst één versie (de LT) over de 625pk gaat. En dan? Dan heb je een 625C wat dan weer een auto uit een hogere lijn is dan de (ik noem maar wat) 630LT. Lang leve de verwarring.
Overigens, nog een strikvraag: Stel dat McLaren de 720S een andere naam had gegeven. Elva, naar de autofabrikant die McLarens eerste straatauto’s maakte of iets anders met historische betekenis, zou je dan die naam hebben gekozen?
Loek zegt
@Edge: over je eerste alinea: je hebt waarschijnlijk gelijk, ik ben benieuwd hoe ze dat in de toekomst gaan aanpakken.
Over je laatste alinea: wie weet. Ik heb dit account aangemaakt omdat de 720S een auto is die mij een zeldzame wow-factor geeft. Was het iets later geweest, dan was het misschien Senna geworden. Ik kan er geen definitieve uitspraak over doen.
galverink zegt
@720s: toch niet helemaal waar. Er zijn ook technische verschillen: de 570S heeft conventionele vering en een aluminium carrosserie. En gewoon openende portieren. De 720S heeft het hydraulische onderstel en veel meer carbon. En een compleet andere monocel, namelijk met dihedrale deuren.
Bij elkaar is dat waarom de Sport Series anders gepositioneerd wordt dan de Super Series.
Loek zegt
@galverink: da’s waar, maar het punt van Casper is dat je door het verschil in Sport en Super zou kunnen denken dat een 600LT soft is omdat het een ‘Sport’ is en geen ‘Super’. Maar ik weet zeker dat een 600LT minder soft is dan een 625C of zelfs een 650S.
r55clubman zegt
Ik snap je punt deels @casperh. Alleen vind ik dat ze hun modellengamma redelijk op orde hebben qua benaming. Een merk als Porsche doet bijvoorbeeld hetzelfde. Je hebt de 718, die heb je als basis(540), 718S(570) en 718GTS(600LT). Dan de 911, dat is bij McLaren de 720S, en zoals er een GT3 is komt er hier ook een LT van. Daarnaast heb je bij Porsche de 918, uiteraard de directe concurrent van de P1. De Speedtail volgt dus nu in de voetstappen van die P1.
Ze gebruiken weliswaar ongeveer dezelfde architectuur en ongeveer dezelfde aandrijflijn, maar ik denk dat ze het in deze automarkt niet anders hadden kunnen doen om zo’n sterk merk neer te zetten.
CasperH zegt
@r55clubman: ja maar er zit dus geen enkel onderscheid tussen. Allemaal gebaseerd op zelfde chassis en motor. Er is geen onderscheid van 718 / 911 / 918 zoals bij Porsche. Er zijn alleen getallen, letters erbij en “series” die ze alleen gebruiken als categorie op hun website maar die ze nergens op de auto plakken. Een zooitje.
r55clubman zegt
@casperh: geen woord tegenin te brengen Casper, ben benieuwd wanneer ze eens een echt nieuwe aandrijflijn gaan gebruiken
sjeemsbond zegt
‘.groein in een moeilijk economisch klimaat’ Die vlieger gaat niet helemaal op voor mensen die in dit segment shoppen. Die dingen verkopen toch wel. Kijk maar naar andere luxe merken als Bentley en de Italiaanse sport merken. Groeien al jaren als kool. Autos voor het gewone volk, die voelen het wanneer de economie niet lekker draait, deze jongens niet.
CasperH zegt
@sjeemsbond: Toch lukte Lotus hetzelfde trucje in dezelfde tijd niet. En Spyker. Om er maar even twee te noemen.
kurtb zegt
@casperh: Verder een super leuk stukje trouwens casper thanks.
DaveB zegt
@casperh: saab??
kurtb zegt
@sjeemsbond: Hier wil ik even bij aanschuiven, het comment moeilijk economisch klimaat slaat inderdaad nergens op, zelfs al ben je geen econoom als enthousiaste autofanaat met een beetje boerenverstand kun je ook wel inzien dat hoe het de laatste jaren is gegaan in de wereld van collector, super en hypercars.
10 Jaar ‘gratis geld’ eigenlijk over de hele wereld, en massale opkoop programma’s van de centrale banken die de waarde van ‘financial assets’ opgepompt hebben.
Niet alleen is dit de nummer 1 reden by far waardoor de kloof tussen arm en rijk groter is geworden.
De kleine spaarder krijgt te maken met geld wat minder waard word (inflatie)
En de rijke ‘bezitter’ ziet de waarde van zijn aandelen, vastgoed, kunst, autoverzameling noem het maar op dramatisch stijgen.
In 2017 kwam er iedere 5 dagen een miljardair bij in china, en iedere dag een miljonair bij (een voorbeeld)
En ja de rijken krijgen als het weer mis gaat (de schulden berg is enorm veel groter dan in 2007/8) weer bailouts, of dat dit keer weer gaat werken valt nog te bezien.
Een ding is echter zeker henk en ingrid krijgen geen bailout, alleen maar minder koopkracht van de paar spaarcenten die ze misschien hebben.
Rant over.
lekkaah zegt
@kurtb: inflatie is nodig om de boel draaiende te houden, alsmede het opkoopgedrag die centrale banken voeren, we hebben op dit moment gewoon een gezonde inflatie daardoor. Als de economie ploft hebben ook Henk en Ingrid een heel groot probleem. Als er een grote bank omvalt ook.. Je moet je boos maken om overheden zoals die van Italie en Griekenland die er een potje van maken, of om de EU die dit hele stelsel, ondanks de mening van het volk keihard hebben ingevoerd waardoor wij nu in hetzelfde schuitje zitten als el ander EU land, jij moet dus gewoon indirect betalen voor gepruts van andere overheden waar je weinig tot niets mee te maken hebt behalve dat je een valuta deelt. Ook banken zitten te prutsen, gelukkig wordt de wet en regelgeving en toezicht verbeterd sinds de crisis. Probleem is echter dat door opkoopgedrag alles zo’n beetje ‘uitverkocht’ is (lees: heel duur) waardoor alles wat nu gekocht wordt door banken, pensioenfondsen etc op de balans staat tegen negatief rendement. Dit betekend dat zodra de rente weer verhoogd zal worden (en dus prijzen gaan dalen), er heel wat afgeschreven zal gaan worden door deze instituten. Het heeft dus een grote keerzijde..
deora zegt
Ik snap je, maar ben het niet helemaal met je eens. Volgens mij is de line up van Porsche ingewikkelder.
CasperH zegt
@deora: nee. Er is misschien méér, maar er zit meer structuur in.
deora zegt
@casperh: bekijk het eens in de ogen van een normale consument die geen auto tic heeft. In beide (mclaren en porsche) is het een lastig verhaal. Vergelijk het met buitenspel uitleggen aan een niet voetbal liefhebber.
sportevo zegt
@deora: maar zou die normale consument in de markt zijn voor een McLaren en zich dus druk maken dat hij de weg kwijt is in de typebenamingen? Of zou hij het bestaan van McLaren niet eens weten?
En al zou die normale consument op een dag besluiten een McLaren te kopen, dan gaat hij naar de dealer en laat zich daar adviseren.
kunstomdathetmoet zegt
Vlammend stuk, mooi!
Hoop op meer AB-columns van redacteuren. Neemt u mij mijnergernis niet kwalijk, maar dat ‘ik vind’ of ‘ik hoop,’ dat je vooral in de F1-editorials (!) ziet, is irritant. Ik zit niet op de mening van schrijvers diezes te wachten, die kunnen hun ei al genoeg in je onderwerpkeuze kwijt. Bewaar je – lezenswaardige – mening voor een column, zoals CasperH dat nu doet! PS zou Edge niet ooit F1-redacteur- of commentator worden op AB?
henk_he zegt
@kunstomdathetmoet: Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers. Voor de blogger aan de andere kant, geeft een weblog een platform voor het uiten van een mening of een passie waarover men beschikt…
Visje66 zegt
Ik kan helemaal geen wijs uit de line-up van Porsche. Die lijken nou echt allemaal op elkaar en er zijn 10 miljard versies. De Mclaren’s lukt me nog wel.
CasperH zegt
@Visje66: hoe lijken een Macan / Cayenne / Panamera / 718 / 911 precies op elkaar volgens jou?
Dat zijn stuk voor stuk verschillende modellen / concepten auto’s. De toevoegingen S / GTS / GT3 etc zijn vervolgens de variaties op het model.
Bij McLaren heb je dus één model / concept. En daar worden dan pk’s aan gekoppeld en ogenschijnlijk willekeurige letters aan gekoppeld.
moveyourmind zegt
De enige modelnaam die ik niet helemaal begrijp is de McLaren Senna. Natuurlijk hoort Senna bij de geschiedenis van het merk, maar een model naar hem vernoemen komt een beetje over als een goedkope manier om auto’s te slijten.
Maar aan de ander kant, de Senna foundation die opgericht is om straatkinderen te helpen krijgt voor het commercieel gebruik van de naam Senna een vergoeding. En wellicht gaat er door deze speciale editie juist een hele mooie bijdrage naar dit goede doel zonder dat McLaren dat ergens benoemt. En dan zit er ook een hele positieve kant aan.
sportevo zegt
@moveyourmind: ik geloof nooit dat de Senna beter verkocht werd dankzij zijn naam. Voordat de naam namelijk bekend werd was de code P15. Hiermee zijn ze naar hun klanten gegaan en die hebben toen al hun bestelling geplaatst.
michaelb zegt
Amen! Ik heb het nooit begrepen en eigenlijk doe ik dat nog niet echt.
Mijn gevoel zegt dat ze telkens een facelift maken en vervolgens het origineel nog steeds verkopen.
torsen zegt
@CasperH: Hebben ze voor de 720s en derivaten niet een nieuwe monocoque gemaakt genaamd Monocage II?
galverink zegt
@torsen: ja. Met deuren die op een andere manier openen en een stuk van het dak meenemen.
stationcar zegt
Ik snap al jaren niks meer van de modellen van McLaren, ik denk dat dat het nieuwe normaal is, andere merken zijn geen haar beter. BMW had vroeger de 3,5 en 7, daar tegenover stonden de C, E en S van Mercedes, helder. Uiteraard hadden ze wat prutswerk eromheen met de Z3 enzo, maar het leek logisch. Maar ook merken als BMW en Mercedes zijn volstrekt onduidelijk tegenwoordig dus het zal wel zo horen.
freek1 zegt
@stationcar: Vooral Mercedes had dezelfde strategie als McLaren nu. Bij Mercedes zijn zoveel niches bedacht dat er geen muur meer overbleef
sjeemsbond zegt
@stationcar: de 3, 5 en 7 zijn verdwenen? hooguit wat cijfertjes erbij gekomen, maar zolang jij tot 10 kunt tellen hoef je je geen zorgen te maken ;)
stationcar zegt
@sjeemsbond:
Even voor jouw beeld, als ik nu op de BMW site kijk kan ik kiezen uit 37 modellen!! Goed, de 1 Serie 3 en 5 deurs staan als aparte modellen benoemd, dus trek er een paar vanaf, maar je snapt m’n punt, het is gewoon teveel en het ziet er allemaal hetzelfde uit. Mercedes idem dito.
smultie zegt
@stationcar: idem Vito
Gulli zegt
Als ik er nu eentje zie rijden denk ik; he een McLaren! Geen idee welk type ik voor me heb, ze doen me ook vrij weinig van een afstandje. Alleen die 720 kan ik nog onderscheiden vanwege die zombie-achtige lege oogkassen
tjorque zegt
@gulli: idem…
“Vet een maclaren! Welke? Geen idee? Wil ik er zo een? Jaaa! Kan ik er zo een kopen? Gvd nee… *geeft gas en let weer op de weg*”
Moet wel zeggen dat ik hier op de Antwerpse ring regelmatig speciale dingen zie, maar een McLaren nog nooit tegen gekomen heb.
sportevo zegt
@tjorque: ik heb nu, los van de showroom en beurzen, slechts 3x een McLaren zien rijden. Waarvan toevallig ook 2x vlak na elkaar en ook dichtbij de dealer op Knightsbridge in Londen. De andere was ook in Londen, bij Hyde Park Corner.
Maar hier in Nederland zie ik vaker een Ferrari rijden dan een McLaren.
bfvo zegt
Dit stukje is een beetje zeuren om het zeuren. De klanten van McLaren begrijpen het allemaal prima, kijkende naar de verkoopcijfers.
jupke zegt
Doen ze bij VAG al jaren: dezelfde techniek in een andere koets. Alleen dat wat je ziet en vastpakt is anders. En half Nederland koopt die rommel toch!
henk_he zegt
@jupke: serieus? Moet echt bij ieder artikel VAG gebashed worden? Het zit wel diep hé…
tjorque zegt
@henk_he: vervang VAG door eender welk ander merk en het klopt ook nog…
maar VAG is lekker kort en dus gemakkelijk. VAG is ook deel van het woord vagina, dus bij voorbaat kut.
(En zo kan ik nog wel wat meer zinspelingen maken die iets met het gebrek aan contact vrouwelijke geslachtsdelen en verzuring te maken hebben, maar dan ga ik teveel off topic)
?
jupke zegt
@henk_he: je kunt de waarheid niet vaak genoeg vertellen!
maddog74 zegt
Nou dat ei ben je maar kwijt of niet en ik denk dat de mannen uit Woking nu aardig de weg kwijt zijn nu de huisfotograaf van Autoblog ze even op hun ‘nummer’ heeft gezet. Ondertussen kunnen ze de productie en orders amper meer aan bij Mclaren ondanks nu al bijna 4 jaar ellende met hun Formule 1 team – ook zgn slecht voor het imago. Pfffff…
maartencox zegt
Get your shit together, in de 720S zit ook al een 4.0 twin turbo, dus verwacht maar niet dat ze hier weer terug gaan naar de 3.8
tjorque zegt
Gelukkig bestaan er “sportieve varianten” van McLaren.
Want die “niet sportieve” uitvoeringen lijken me echt slaapverwekkend…
Klein kritiek puntje op het artikel: ILT is niet correct, SLT moet dat zijn “somewhat long tail” ??
romeo_milan zegt
Dus ze kunnen wel ” straatauto’s” bouwen met blokken die blijkbaar betrouwbaar zijn (Anders zou je ze niet in alle modellen gebruiken) en ze hebben succes, want ze worden verkocht.
Wat een enorme deceptie moet het F1 gebeuren dan wel niet zijn voor hen. Goed tot zo ver kan ik het allemaal nog volgen. Maar waar ik het spoor bijster raak is welke “modellen er zijn zonder allerlei toevoegingen….
BaRa zegt
Blij dat iemand me de ogen opent. ’t Leek me eerst een leuke kandidaat voor “Mijn Auto”, maar door dit nieuwe inzicht heb ik mijn bestelling van de Speedtail geannuleerd. Het zal een Polo worden.
e28forever zegt
@BaRa:
Briljant!
Rob zegt
Ik heb de website van McLaren eens bekeken en inderdaad; al die varianten, ik heb geen flauw idee wat nu wat precies doet. En inderdaad; tis allemaal dezelfde basis. Maar is dat erg?
Ze zijn allemaal met zorg ontworpen, de motor en het chassis zijn uitstekend. Daar heb ze dan tig smaakjes op bedacht. Voor ieder wat wils.
Ergens doet mij het terugdenken aan vervlogen tijden, toen coachbuilding nog ‘gewoon’ was. Want hoeveel varianten zijn er wel niet van bijvoorbeeld de FIAT 8V geweest? Stuk of 7? En die auto is maar een paar jaar in productie geweest…
ericd zegt
Aan de andere kant best wel knap dat Mac zoveel sportauto’s kan verkopen. Ik bedoel maar, het zijn geen bijster fraaie dingen, ze bakken qua racen nix klaar, niet in de F1, niet in endurance racen (op Le Mans komen ze zelfs niet).
sr20det zegt
Als je deze strategie niet begrijpt dan ben je wel vrij achterlijk hoor. No offence.
qoekje zegt
Ik had vroeger ook zoon vriendin altijd een rotzooi in de keet maar wel de beste sex ooit!
HzR zegt
Nee, bij Ferrari is het voor de leek veel duidelijker: Portofino, 488, Lusso, 612… Maar de 540C vond ik ook altijd een vreemde auto, heeft volgens met het belastingklimaat in China te maken ofzo. En aan de 6 cylinder en 2 2 wordt hard gewerkt. Denk de opvolger van de 570S.