Het moest zo zijn.
Duitse autofabrikanten zijn overduidelijk zuur over het feit dat zij niet altijd de snelsten zijn op eigen terrein. Het algemene ronderecord op de Nurburgring Nordschleife werd eerder dit jaar van ze afgepakt, toen Lamborghini met de Aventador SVJ vlugger was dan de nieuwe 911 GT2 RS. Net voordat de baan werd afgesloten deed Porsche met een lichtelijk aangepaste versie van diezelfde auto opnieuw een recordpoging, met succes als gevolg. Mercedes-AMG, dat eerder beweerde dergelijke records niet meer na te streven, doen dit nu alsnog met de GLC 63 S.
Mercedes-AMG heeft daarmee het ronderecord voor SUV’s afgepakt van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. De rappe Italiaanse koets vestigde het record afgelopen herfst en plaatst zich daarmee boven concurrenten als de Range Rover Sport en de Porsche Cayenne Turbo S. Hoewel Skoda ons in de tussentijd nog op het verkeerde been heeft geprobeerd te zetten door in een slakkentempo een compleet nieuw record te verzinnen, is Mercedes-AMG voor enkele maanden nu recordhouder.
De GLC 63 S is recentelijk door de Groene Hel gesprint in een tijd van 7:49,3 minuten. Met deze tijd heeft de krachtigste versie van de GLC welgeteld twee seconden van het record van de Stelvio weten te schaven. De Italiaan had ongeveer 7 minuten en 51 seconden nodig om het bijna 21 kilometer lange circuit te tackelen. Dit terwijl de Stelvio evenveel vermogen heeft als de GLC 63 S.
Overigens doet Mercedes-AMG geen moeite de onboard beelden achter de hand te houden, want direct bij aankondiging van het record delen ze de rit.
vriend_van_de_show zegt
Het feit dat Alfa Romeo nu ook nog speciale N Ring edities levert van de Guilia en Stelvio maakt de verwerking er ook niet eenvoudiger op.
mrniesoe zegt
Je kan zeggen van Mercedes wat je wil, maar bij AMG zijn ze gewoon terecht zeker van hun wagens.
wickedtheg zegt
Doodeng hoe zo’n ding zwabbert
jochempie zegt
@wickedtheg: that’s what she said
posthumus zegt
@wickedtheg: Word haast wagenziek als ik naar de video van de AMG kijk. Zag het er bij de Q toch een stuk strakker uit.
jwcroy82 zegt
Mercedes AMG dat beweerde dergelijke records niet meer na te streven. Wed maar dat de AMG ONE of hoe dat ie uiteindelijk gaat heten straks de ring opgaat voor een nieuwe recordpoging om aston martin met de valkyrie voor te blijven.
jwcroy82 zegt
@jwcroy82: Ik bedoel een recordpoging en geen nieuwe aangezien er nog niet mee is gereden.
Dutchdriftking zegt
De baan ziet er hier en daar nog aardig vochtig uit ook….
karhengst zegt
Leuk voor MB, maar met SUV’s doet het toch vooral aan als een Paralympics record.
karaya zegt
Hebben ze die Urus al met die loodzware neus over de Nurburgring gejaagd?
Pordon zegt
Tikte die nou even de vangrail aan?
trustmeiamanengineer zegt
Ze hebben er wel 2 cilinders meer voor nodig.
woudloper zegt
Geen speciale stoel?
rutger97 zegt
Echt stabiel ziet het er niet uit als hij over de curbs gaat. Zou t niet graag in deze auto proberen
Gulli zegt
Het ronderecord voor SUV’s ? Wat een treurnis.
De enige reden waarom ik in NFS Underground wel eens een Hummer koos was omdat hij met dragracen de 400 aantikte en dat er zo lekker veel speakers achterin pasten.
hape zegt
Met een electronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h en 200kg (!) zwaarder dan de Stelvio toch een kleine 2 sec sneller…. misschien moet Alfa Romeo de recordpoging nog eens over doen met iets meer circuit gerichte banden….
Hulde aan de coureur trouwens, kiest optimale lijnen
smokin zegt
@hape: Begrensd is deze niet
dirkv zegt
Ik vind de GLC één van de mooiste SUV’s, de verhoudingen kloppen en het ding ziet er gewoon strak uit. Maar waarom ze er mee de Ring op gaan ontgaat me een beetje, met dat ding moet je op de autobahn knallen.
Alfarobert zegt
Alfa deed het met een 2,9 liter.Mercedes met een? 6 liter V8 ofzo?