De nieuwe sportwagen staat voor deze week op de planning, maar was een beetje té enthousiast.
Over een week is het weer tijd voor de LA Autoshow en daar horen ook een paar primeurs bij. Sommige primeurs zijn niet voor ons, andere zijn voorspelbaar (maar wel cool!). Maar wat we ook eindelijk mogen verwachten is de opvolger van de Porsche 911. Geen zorgen, dat blijft gewoon een 911, maar dan een beetje fijngeslepen.
Voor wie vreest voor zijn leven dat de 992 met een compleet andere filosofie in elkaar geschroefd is: als we het beperkte beeldmateriaal mogen geloven, hebben we goed en slecht nieuws. Het goede nieuws (subjectief) is dat de nieuwe 911 qua design als bijna nooit tevoren op zijn voorganger lijkt. Het slechte nieuws is dat er qua techniek het één en ander op de schop gaat. Zo gaan hybride-aandrijflijnen en turbomotoren een prominente rol spelen. Sterker nog: atmosferische motoren staan niet op de planning voor de 992. En de GT3 dan? We vrezen het ergste.
Goed, dat alles is voor de onthulling van de 992, die staat voor komende week op de planning. De auto is verder helemaal af, dus de persfoto’s zijn geschoten en staan te wachten totdat het embargo gelift wordt. Tenminste, niet allemaal. Beeldkwaliteit terzijde zijn er toch een paar foto’s al de wereld in gelekt waarop een volledig beeld te zien is van de 992.
Aan de voorkant worden zo te zien de kleinste wijzigingen doorgevoerd. Een grotere grille, meer niet eigenlijk. De achterkant lift mee op de trend van de nieuwe Cayenne en Panamera en krijgt een doorlopende LED-strip tussen de achterlichten. Bij de facelift van de 991 kwamen er ook al uitvoeringen die zo’n “achterlicht” hadden, dus dat komt ook niet als een verrassing. Een grappig detail is het verticale derde remlicht. Geen idee of dat ergens een knipoog naar is, dat moeten jullie maar vertellen.
UPDATE: de nieuwe 911 is inmiddels officieel, alle info check je HIER!
qoekje zegt
Ben niet zo weg van het middelste stuk van de gril/bumper aan de voorzijde.
voor de rest ziet het er goed uit en het zal naar alle waarschijnlijkheid heerlijk rijden.
str8six zegt
This is where dreams are made of. Wel een GT3 (RS) dan natuurlijk.
racerx zegt
Zeker die blauwe variant is wel weer erg lekker. Mooi!
ukbob zegt
Blijft mooi!
Voor mij graag een ‘gewone’ Carrera in deze lekkere kleur (of toch die PTS kleur van de GT3 die gisteren voorbij kwam..)
Wel wat rustigere velgen graag, Porsche kennende komt er daarvan zat keuze.
piedlourd zegt
Saaaaai gaap ik raad iedereen aan een keertje in een Ferrari te rijden, dan ben je meteen genezen van de windgevoelige polo met de motor op de verkeerde plek
PunicaOase zegt
@piedlourd: ik vind Ferrari’s nogal schreeuwerig en ordinair. Dit is naar mijn mening chiquer en veeeel beter als daily… maar smaken verschillen gelukkig ;-)
bakingmynextbenz zegt
@punicaoase: waarom is dit altijd zo’n of-of tegenstelling?
Loek zegt
@bakingmynextbenz: tsja, ik probeer al jaren te sparen voor beide, tot nu toe is het me gelukt om een Gazelle voor de deur te zetten. Dan moet je op een gegeven moment keuzes maken.
str8six zegt
@720s: gazelle is ook een hoefdier. Net als de logo’s van beide merken. Hey, it’s something!?
Loek zegt
@str8six: de auto die ik tot mijn beschikking heb heeft een leeuw als logo. Hoe angstaanjagend is dat! ;)
str8six zegt
@720s: een leeuw icm een gazelle? Dat moet toch eindigen in tranen. Haha
Loek zegt
@str8six: ja vooral als de leeuw de gazelle moet opeten. Kan de kofferbak net niet dicht :)
bakingmynextbenz zegt
@720s: tuurlijk, bij mij gaat de combi buiten de vitrine om ook niet lukken, maar ik kan beide merken wel waarderen, daarom snap ik het automatisme nooit dat mensen die voorkeur hebben voor 1 de ander totaal moeten afzeiken.
Loek zegt
@bakingmynextbenz: was niet helemaal serieus, maar ik moet eerlijk zeggen dat de ‘keuze’ tussen Porsche of Ferrari nog nooit heb gezien. Ik ben zelf meer een Ferrari-persoon, maar verschillende Porsches 911 kan ik enorm waarderen. Het is niet zoals ‘kamp’ Apple vs ‘kamp’ Android. Want ik heb meegemaakt wat voor ketter je bent als je een Samsung had en een iPhone koopt…
racerx zegt
@piedlourd: het is slecht te vergelijken mijns inziens… laatst een keer een 991 Turbo S mogen proberen, qua Ferrari heb ik ervaring met een 458, 599 en California T. Ondanks dat het allemaal dure auto’s zijn met op papier vergelijkbare prestaties, is het gevoel dat beide merken afgeven totaal anders. De 911 zou ik prima dagelijks kunnen rijden (wat de eigenaar ook veelal doet), die Ferrari’s..? No way, lachen op een mooie dag sturen, maar daar blijft het dan ook wel bij. De Porsche zit beter in elkaar (hoewel Ferrari’s tegenwoordig ook érg goed zijn), biedt wat meer comfort en zweept je niet continu op.
willeme zegt
@piedlourd: Ghehehehe, trollyboy! Het is ook een beetje wat je zelf zoekt in een auto. Ik heb persoonlijk helemaal niets met Ferrari. Ik begrijp de emotie niet, ik vind ze vaak niet mooi en zo denderend rijden ze ook weer niet. Althans, de dingen die ik belangrijk vind.
Een 456G is een uitzondering, evenals een 612 Scaglietti en de 550 Maranello wordt ook met de dag mooier. Maar voor de rest zal het allemaal wel. Ik vind ze niet eens mooi klinken. Maar hey: smaken verschillen :-D
piedlourd zegt
@willeme: ik heb de 993, 997 en 991 gereden. Haalt het qua rijeigenschappen, geluid en emocion echt niet bij Ferrari. Die beginnen vaak als niet heel erg mooi maar worden dat dan gaandeweg steeds meer. Ik heb een 328 en 355 gehad, beide tot groot genoegen. Zoek nu een magnifieke 456, als ik hem gevonden heb zal ik het geluid even uploaden. Dat is echt heul heul heul andere koek dan pors. Ferrari geluid komt het dichtste bij het ouderwetsche F1 geluid. Enne.. Het hoeft niet rood of geel te zijn, ik scoor altijd pozzi blu met cognac interieur. Zeer decent en subliem geluid! Wat wil je nog meer naast je electrieke stadswaggie?!!!
willeme zegt
@piedlourd: Ieder zijn smaak. Ik vind het maar fragiele herriemakers met een matig design. Een Porsche doet het altijd, je kan er altijd mee voorrijden, je kan hem overal parkeren, het start altijd, ik vind ze mooier, ik vind ze fraaier klinken en vooral het saaie en nuchtere aspect kan ik eraan waarderen.
De 911 Turbo is in mijn ogen de ultieme allround sportwagen, de 911 GT3 RS de ultieme circuitauto en de standaard 911 Carrera is alles wat je ooit nodig kan hebben aan een sportwagen. Zo’n middenmotor gedrocht vol met gaten en platte neus is niet mijn ding. Onderhoud trouwens ook niet. Dat is bij Porsche niet goedkoop, maar bij Ferrari schandalig. In elk geval: ik zie de meerwaarde niet. Als ik een lelijke supercar wil, ga ik shoppen bij McLaren (720S), Honda (NSX) of Ford (GT). Dát vind ik dan wel weer gaaf. Ferrari’s is een beetje de Bohemian Rhapsody onder de supercars. Het zit ongetwijfeld goed in elkaar, het is heel populair, maar van mij hoeft het niet. Respect: ja, willen hebben: nee.
piedlourd zegt
@willeme: nou, ik heb met de 328 en 355 nooit problemen gehad, alleen regulier onderhoud wat duur is, maar dat weet je. Tegenwoordig is het niet veel duurder dan BMW. Daar heb ik wel problemen mee gehad, en niet weinig ook. Alfa en Renault hetzelfde verhaal.
Anyway, voor iedereen die zich opwindt; allemaal wat lappen en een carrera voor mijn deur zetten: dat zal mij leren!
100octane zegt
@piedlourd: zou je wel willen he! Krijg je niet. Is voor mannen met borsthaar. Jongetjes rijden gt’s in een burgerlijke kleur. ?
Boomer zegt
@piedlourd: Ferrari’s kun je een keer rijden van de garage naar huis. Daarna moet hij weer terug voor onderhoud. Tenminste als hij zich onderweg niet spontaan in brand gestoken heeft…
87sandyd zegt
@piedlourd: De troll is strong with this one. Rijdt je nog steeds in ‘95 ibiza diesel?
piedlourd zegt
@87sandyd: hahahaha! Nooit gehad. Rij momenteel in een Opel met Italiaans pak. Wel de station, natuurlijk. Heb nu kids, dus zoek een 456.
racerx zegt
@piedlourd: Opel met Italiaans pak… 159? Iets anders kan ik niet verzinnen. :)
Dizono zegt
@racerx: of een Bizzarini Europa natuurlijk.
racerx zegt
@Dizono: zover rijkt mijn autokennis helaas niet ;)
racerx zegt
@racerx: reikt dus, sjongejonge…
100octane zegt
@piedlourd: zalig zijn de armen van geest.
piedlourd zegt
@100octane: welnee, gewoon vergelijkend warenonderzoek en dan subjectieve meningsvorming. Niks mis mee. Ik gun iedere fanboy zijn 911. Veel plezier ermee!
100octane zegt
@piedlourd: wel erg simpele subjectiviteit… desondanks gun jouw pleziertje net zo goed. Koop je toch fijn die ouwe gt met zijn kleine wieltjes. Veel plezier!
kennone zegt
@piedlourd: heb in de 997 Turbo gereden, en een 360 Modena, maar waar ik het meeste HOLY SHIT WAUW!!, moment in had, was een 1988 Sedan RWD Sierra Cosworth met ruim 500pk!! Lekker wielspin in al je versnellingen. Dat gaf echt een kick!! En dat ding was als daily ook goed te rijden, Turbo druk terug schoeven naar een halve bar en de vrouw kon er ook boodschappen mee doen en 3 man op de achterbank, geen probleem
racerx zegt
@kennone: Machtig! Dat moet echt vet geweest zijn.
kniesoor zegt
@piedlourd: qua motor op de verkeerde plek : wellicht voor mensen, die niet kunnen rijden. Voor diegenen, die dat wel kunnen geen issue, zie tijden Nurburgring.
piedlourd zegt
@amghans: ik zeg niet dat het slecht rijdt, het kan alleen een stuk beter – Cayman – en porsche komt steeds met dezelfde auto, nooit eens wat anders
autoriteit zegt
@piedlourd: Porsche komt wel degelijk elke keer met wat anders. Het knappe is juist dat mensen denken dat het design hetzelfde blijft, maar zet maar eens een 993 naast een 991. Dan pas zie je hoe de 911 zich heeft ontwikkeld door de jaren heen.
Porsche houdt echter wel vast aan de basisvorm van de 911, omdat dat juist is wat de mensen willen. Een 911 moet herkenbaar zijn als 911 en dat lukt ze al ruim 50 jaar. Ik ben een groot fan.
potver7 zegt
@autoriteit: hij bedoelt te zeggen dat iedere nieuwe Ferrari een revolutie is tov zijn voorganger. Laat ‘m maar in die waan.
PunicaOase zegt
Lijkt wat meer ‘gedrongen’ en daardoor wat dikker aan de achterkant en bij de achterwielen: I like it! :-)
willeme zegt
@punicaoase: Alle 911’s hebben nu de ‘dikke’ kont met de brede heupen. Voorheen hadden alleen de 911 Carrera 4/4S/GTS/GT3 RS of Turbo/S deze heupjes. De Carrera 2 en Carrera S hadden smalle heupen. Dat verschil is er nu niet meer.
BaRa zegt
@willeme: helaas, wat mij betreft. Net daardoor kan ik de huidige Porsches niet meer mooi vinden. Te vet, te ostentatief. What can I say, ik heb het meer voor auto’s die er compact uitzien. Denk MX-5, A110, Elise etc. Eventueel een 718, al vind ik die weinig spannend vormgegeven.
lecomte zegt
Allemaal mooi en aardig maar ze hadden de zwarte kunststof delen in beide bumpers best mee kunnen spuiten in kleur.
willeme zegt
@lecomte: Dat gaat een optie van ‘Porsche Exclusive’ worden. Dan kun je kiezen uit hoogglans zwart, de carrosseriekleur of als je het echt bont wil maken, elke kleur naar wens.
lecomte zegt
@willeme: Dat was bij vorige modellen ook zo, alleen lijkt het nu best veel zwart kunststof in vergelijk met vorige modellen.
danone zegt
Aan de voorkant is er nog meer gewijzigd; de kofferklep is aan de voorzijde nu wat hoekiger, zoals bij eerdere 911’s. En in de kofferklep zit nu sleuf/inkeping zoals deze voor het laatst zat op een 993.
tvklarenbosch zegt
Het lijkt meer een milde facelift dan een nieuwe auto. Benieuwd hoeveel % van de auto daadwerkelijk nieuw is.
willeme zegt
@tvklarenbosch: Het is een zeer grondige facelift, eigenlijk. Net zoals met de 996 en 997 zich tot elkaar verhouden. Dus het chassis is in principe gelijk. Maar het koetswerk, het interieur en de motoren zijn anders. Beetje hetzelfde als met de Golf V – VI.
Fabrikanten doen dit wel vaker. Denk aan de Ferrari 308/328, 348/355, 360/430 en 458/488 bijvoorbeeld. Vooral met auto’s die in kleinere oplages gebouwd worden zie je het veel. Of wanneer een fabrikant even niet zoveel centjes tot zijn beschikking heeft. Of, in het geval van Lotus: beide. De Elise gaat met een paar flinke revisies al weer sinds 1996 mee.
tvklarenbosch zegt
@willeme: top, info waar we wat aan hebben.
mashell zegt
@willeme: Die langzame evolutie die je beschrijft is wat de 911 tot 911 maakt. Overigens had ik het idee (visuele waarnemingen) dat de wielbasis bij de nieuwe weer een stukje langer is.
willeme zegt
@mashell: Wielbasis is volgens mij gelijk, de spoorbreedte is wel aanzienlijk groter. Ook aan de voorkant.
autospotterkerkrade zegt
Het einde
schreute01 zegt
@autospotterkerkrade: ja. Dat werd tijd.
henk_he zegt
Dat derde verticale remlicht doet me denken aan Kitt van Knight Rider https://goo.gl/images/Z3fC48
elias zegt
Te klinisch achterwerk. Lijkt wel een mislukt tunerpacket die achterkant. Niet geslaagd
Graafke zegt
Achterkant is erg fraai geworden
bmwm8gc zegt
Wat een extreem lelijke achterkant zeg
sanderp zegt
Ik zou hem in het echt moeten zien, maar in eerste instantie is die achterkant er flink op achteruit gegaan.
mashell zegt
@sanderp: natuurlijk veel te hoog en massief. Maar de smalle lichtband is meer 911 (zoals we dat kennen van de 964 bijvoorbeeld) dan de conservatieve achterlichten we de afgelopen jaren gezien.
jasbelle zegt
De achterkant lijkt wel van een halfords pakket te komen. Een flinke achteruitgang ten opzichte van de 991.2.
peter_maes zegt
Wat mij betreft een miskleun. De 993 en 997 waren knap, de 996 niet.
De 991 was effe aanpassen maar als je geen S nam en de uitlaten bleven echt links en rechts vond ik het ok. Deze 992 met die ledstrip en dito lichten, en de uitlaten weer meer naar het midden… Krijg er geen zicht op… ??♂️
trolle zegt
Dezelfde voorkant zoals altijd en een panamera achterkant: *nieuwe* 911
brera22 zegt
Wat een icoon toch deze 911 weer.
Ze mogen hem voor mijn deur zetten end Annink de blauwe kleur.
Benieuwd naar de prijzen.
technofreak zegt
Wie heeft die kikker zo’n brede bek gegeven? Zijn we er bij Peugeot net vanaf, komt Zuffenhausen om de hoek…
De achterkant is best mooi, alleen dat aftermarket-kitsch-3e-remlicht dat het horizontale lijnenspel vernaggeld, heel jammer. Leg je duim er maar eens op: Meteen veel mooier, zonder die Indiase tika in het midden. Optie 1 in de lijst: “verwijderen horizontaal 3e remlicht en vervangend remlicht bovenin de achterruit: €1400,- ex. btw.” ;-)
E550 zegt
Dat derde remlicht vind ik zo verschrikkelijk lelijk. Het lelijkste stukje design van Porsche van van de afgelopen 30 jaar. Voor de rest mooie auto.