Dat van die I-PACE en die Tesla’s kennen we nu wel, maar hoe zit het met de rest?
De elektrische autoverkoop in 2018 is verdrievoudigd in 2017. Dit heeft voor een gedeelte te maken met de verkoopspurt van december 2018, toen duizenden exemplaren van de Tesla Model S/X en Jaguar I-PACE een baasje vonden met een aantrekkelijke bijtelling. De Tesla Model S werd 5.633 keer verkocht in 2018, de Model X 2.966 keer en de I-PACE 3.495 keer.
Andere elektrische auto’s werden ook wel verkocht, maar het verschil met 2017 is in sommige gevallen marginaal. Gevallen met noemenswaardige aantallen zijn de Nissan Leaf met 3.369 verkopen (14,02%), de Volkswagen e-Golf met 2.243 verkopen (9,34%), de BMW i3 (1.602 verkopen, 6,67%), de Hyundai IONIQ (1.500 verkopen, 6,24%), de Renault Zoe (1.017 verkopen, 4,23%) en de Hyundai KONA (551 verkopen, 2,29%). De procenten staan voor het marktaandeel. De rest van het aanbod heeft een marktaandeel van één procent of minder.
Het aanbod van de elektrische auto krijgt in 2019 een boost. Zo komt de Audi e-tron op de markt, of wat te denken van de Porsche Taycan en de Tesla Model 3. Dit zijn alleen al drie auto’s waar duizenden geïnteresseerden een handtekening voor hebben gezet.
In totaal werden 24.024 elektrische auto’s verkocht in 2018. Een stijging van 200 procent (7.964) in vergelijking met 2018. De BOVAG en RAI Vereniging verwachten 28.000 elektrische verkopen voor 2019.
Bron: RAI Vereniging, BOVAG en RDC
jaapies zegt
Ten opzichten van hoeveel auto’s met een verbrandingsmotor?
gandini zegt
@jaapies: Ik geloof zo’n 430.000 in 2018?
dondeboer zegt
@gandini: Dus dat zou zo’n 24.000 ev’s/430.000 auto’s = 5,5% zijn.
Maar voor een goede vergelijking zou je eigenlijk de elektische auto moeten afzetten tegen het segment waarin ze worden geleverd. Dus de Model S en de I-pace afzetten tegen wat er normaal veel zakelijk wordt gereden. Dan kom je op hogere percentages uit.
En de hamvraag blijft natuurlijk: welk percentage van het totaal aantal gereden kilometers wordt elektrisch afgelegd?
alassad zegt
@dondeboer: dat is alleen niet zomaar te vergelijken. Normaal zou je een tesla S tegen een 530d of een E350d afzetten.. zitten qua prijs redelijk bij elkaar. Maar door de lage bijtelling wordt de model S ineens een concurrent voor de 3serie / A4 etc..
in mijn geval was de afweging tussen een leuk aangeklede Peugeot 5008 en een Model S75D. netto kosten schelen iets van 150 euro per maand.. wat ik de model S wel waard vond.
Dus ik denk dat die lage bijtelling ook in die zin een distorted picture geeft,, want ineens wordt (of eigenlijk werd) die auto van 100k bereikbaar voor de ‘gewone’ ZZP’er/zelfstandige.
cloverleaf zegt
@alassad: dat is zo’n 1 hoer per maand. Dus ff casual je tesla sleutel op de bar slingeren en een gewillig tijgerprintje mee je hol insleuren en je hebt t er al uit!
alassad zegt
@cloverleaf: ehm ja dat zat niet in mijn overweging maar laat het je vooral niet tegenhouden!
cloverleaf zegt
@alassad: ik heb geen lease waggie dus verstook lekker ruwe olie op neerdlandsch wegen. Wel de juiste sleutelhanger voor gewillige tijgerprintjes.
mashell zegt
Hallo René? Hier je opticiens, we hebben je weer nodig voor een reclamecampagne. Vorig jaar blijken nog 2.966 een Tesla Model X aangeschaft te hebben, er zijn dus nog flink wat mensen die een nieuwe bril nodig hebben.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: waarvan 2960 op Schiphol als taxi
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: 2.950 .. rijden er zeker 16 hier in de postcode.
lekkerlinksrijden zegt
@bischero: veel mensen daar met een visuele beperking, bedankt voor de info
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: ik heb een bril inderdaad. Dank je.
bischero zegt
@mashell: wellicht omdat ie zo ongelooflijk afsteekt van het reguliere park, maar ik had echt het gevoel dat er véél meer op kenteken gezet zijn. Lijkt of ik er iedere dag meerdere zie rijden ?
dondeboer zegt
@bischero: mensen met een Tesla zitten veel op de weg, vandaar dat ze met een relatief klein marktaandeel toch heel zichtbaar zijn. Omgekeerd zie je de Opel Karl bijna nooit, terwijl ’t een van de best verkopende auto’s van Nederland is. Veel van die dingen komen nooit op de snelweg.
bischero zegt
@dondeboer: en dat is weer mijn doordeweekse habitat inderdaad ?
dondeboer zegt
@bischero: Ik dacht ook dat het beter ging met de verkoop van elektrische wagens, ik kom ze elke dag best veel tegen. Ook de volledig elektrische Ioniq, maar daar zijn er dus ‘maar’ 1.500 van op kenteken gezet. Ik ben ook best benieuwd in het percentage auto’s dat elektrisch rondrijdt vs. het percentage van het aantal kilometers kilometers dat elektrisch wordt afgelegd.
pramm zegt
@dondeboer: da’s ook meteen de reden waarom er in dat segment relatief veel CO2 besparing wordt gerealiseerd en het voor de overheid interessanter was om zakelijke ev’s te stimuleren dan kleine ev’s voor particulieren waarmee nauwelijks km’s gereden worden.
dondeboer zegt
@pramm: Helemaal mee eens. Ik wilde dat in eerste instantie nog toevoegen aan m’n post, maar ik heb in het verleden al zó veel haat gehad door aan te geven dat het stimuleren van veelrijders een logische keuze is, dat ik ‘m nu maar achterwege had gelaten.
mashell zegt
@dondeboer: dat effect is in Duitsland nog sterker. De Golf is al sinds eeuwig de best verkochte auto, maar op de Autobahn vraag je je af waar al die Golfjes zijn. Of dat VW met de verkoopcijfers gesjoemeld heeft…
leko zegt
Wel leuk om te weten, hoeveel particulier en hoeveel aan leasemaatschappijen en bedrijfsmatig gekocht?
porscheboy zegt
@leko: Idd en neem dan ook gelijk de gemiddelde prijs mee van een EV in 2018. Kunnen we eind volgend jaar eens vergelijken.
Dutchdriftking zegt
Als laadpalen fabrikant lach je in je vuistje!
alassad zegt
@dutchdriftking: Als je je spaargeld ergens in zou kunnen investeren zou ik het wel weten!
pomoek zegt
@RubenPriest: je stelt zelf de vraag: maar hoe zit het met de rest? Leuk, dacht ik, ik ben wel geïnteresseerd in die onbekende in kleine oplages verkochte elektrische mobielen. Maar die vat je vervolgens samen in: ” De rest van het aanbod heeft een marktaandeel van één procent of minder”.
RubenPriest zegt
@pomoek: Met de rest doel ik op auto’s als de i3, Zoe en KONA die in het artikel genoemd worden. De hele onbekende kleine oplages (Toyota Mirai 1 stuk, Mercedes B-klasse 2 stuks, is ook uit productie) zijn inderdaad niet meegenomen in dit verhaal. Maar u vraagt, wij draaien. Hier de PDF voor je: https://www.autoblog.nl/files/2019/01/verkoop-elektrische-auto-2018-.pdf
pomoek zegt
@rubenpriest: ? top, dank je!
crepito zegt
Lees je tekst nog eens na
Elja zegt
“De BOVAG en RAI Vereniging verwachten 28.000 elektrische verkopen voor 2019”
Ik verwacht eigenlijk veel meer verkopen in 2019. Oke, de bijtelling is minder interessant geworden, maar de Model 3 komt vanaf volgende maand ook naar Nederland en volgens mij zitten er ook flink wat andere elektrische auto’s aan te komen.
Volgens mij is er voldoende vraag naar elektrische auto’s, maar is er gewoon nog te weinig aanbod. Als het aanbod groeit (vooral als ze ook nog wat goedkoper zijn) gaat er volgens mij veel meer verkocht worden. Wellicht wel meer dan 50.000 verkopen in 2019.
dondeboer zegt
@elja: Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. EV’s als de Kona en de Niro hebben een goede actieradius en vallen volledig binnen het 4%-tarief, en zijn hiermee ineens vanuit het oogpunt van de leaserijder een redelijk alternatief voor een normale C-segmenter, en ik heb de indruk dat dat toch het grootste segment is in de zakelijke markt. Daarnaast werken veel werkgevers aan het vergroenen van het wagenpark en staan hier positief tegenover. De enige onzekere factor blijft alleen wel wat de afschrijving gaat doen. Een EV is goedkoper in onderhoud en gebruik, maar zolang ze nog niet op de tweedehandsmarkt beschikbaar komen, weet niemand precies wat de TCOO zijn. Ik kan me dus ook voorstellen dat leasemaatschappijen daarom voor de zekerheid rekening houden met hoge afschrijving, waardoor de leasebedragen wat aan de hoge kant zijn.
Elja zegt
@dondeboer: Vooralsnog lijken restwaardes bij Tesla in elk geval goed te zijn. Veel andere merken zijn nog niet zo lang op de markt en ik ben daar minder bekend mee.
Ik zie dat je bij een leasemaatschappij zo’n 800 euro per maand betaald voor een Tesla die nieuw ruim 60.000 euro kost. Dat vind ik geen hoog leasebedrag (een BMW 320d touring kost je ook zo ongeveer hetzelfde in de lease, maar is 10.000 euro goedkoper in aanschaf).
En je bijtelling bij de Tesla is ook nog lager. :)
alassad zegt
@elja: het zou mij niet verbazen als we straks een laadpalen tekort gaan krijgen door met name de model 3. De Kona en de Niro zijn denk ik onaantrekkelijk ivm lange levertijden. (vallen daardoor ook vaak buiten orderwindow van leasemaatschappijen heb ik begrepen)
De model 3 is door de lage bijtelling is die echt aantrekkelijk voor een hele hoop mensen. ik zou het eens moeten narekenen, maar ik denk dat de totale lasten (leasebedrag + bijtelling) vergelijkbaar worden met een andere gemiddelde auto van 35k. (dus een leuk aangeklede golf)
Elja zegt
@alassad: Ja, dat klopt. Ik heb het nagerekend en kwam er op uit dat je een Golf van 30k kunt rijden of een Model 3 van 63k voor dezelfde Total Cost of Ownership als ondernemer.
Heb je het alleen over de bijtelling dan kost de Tesla Model 3 je zo’n 200 euro per maand (uitgaande van 63k aanschaf en 60k jaarinkomen). Een auto van 22k met 22% bijtelling kost je ook 200 euro per maand.
dawwg zegt
@elja: Behalve dat de meeste lease-maatschappijen geen eindstand hoger dan 160K accepteren in de configurators voor de model 3… maar prijstechnisch inderdaad erg interessant door de lage running-costs !
dawwg zegt
De i3 is met benzine range-extender leverbaar; dus ben benieuwd hoeveel van de i3s volledig elektrisch zijn en hoeveel er een ‘hybride’ zijn, want laagst genoemde moeten dan nog van het percentage afgetrokken worden …
dwfc zegt
Heren, staar jullie niet zo blind op het marktaandeel h.t.d. We zijn heel dicht tegen het kantelpunt. De VW groep start zijn offensief . Er komt mid 2020 reeds een betaalbare Audi e-tron broeder die van omvang gelijk is aan een Q 3 en dezelfde binnenruimte biedt als een Q 5. Prijsrange vanaf 30 k tot …. naargelang de batterij. 30 modellen verschijnen er tussen nu en 2030 ! En dan heb je nog de andere Duitse beroerders en de Aziatische spelers die de markt zullen penetreren met goedkope modellen. Keuze voor iedereen in de nabije toekomst. Het staat in de sterren geschreven …..