Mocht ook wel.
Het bedenken van modelnaam en typenamen kan nog best een lastige klus zijn. Voor BMW is het vrij makkelijk. Ze hebben een 1 tot 8 Serie. Na het eerste cijfer komen twee cijfers om de motor aan te geven, voorheen gelieerd aan de cilinderinhoud. Voor Lamborghini was het aanvankelijk ook niet zo heel erg moeilijk. De meeste namen die recent gebruikt worden, heeft te maken met vechtstieren. Bij de facelift van zowel de Gallardo als de Murcielago kwam daar een typenaam achter. In het geval van de Gallardo was het LP560-4 en bij de Murcielago ging het om LP640-4.
De LP stond voor Longitudinale Posteriore, het feit dat de motor in lengte geplaatst is. Dat feitje benoemen was eigenlijk al vrij vreemd, want dat had de vorige Murcielago ook al. Sterker nog, de Muira had het blok overdwars liggen. De drie cijfers erna gaven een vrij exacte indicatie van het vermogen, het laatste cijfer stond voor het aantal aangedreven wielen. Een LP570-4 heeft dus 570 pk en vierwielaandrijving, een LP550-2 heeft 550 pk en tweewielaandirjving.
Die benaming gaat dus nu definitief op de schop sinds de Huracan EVO. Lamborghini was al iets minder bezig met het communiceren van de ‘LP’-namen, maar nu komen ze definitief níet terug. Lamborghini laat aan het Amerikaanse Motor Trend weten dat de ‘LP-XXX’ benaming te ingewikkeld was en alleen voor de die-hard Lamborghini fan te vatten was. Daarom heet de nieuwe Huracan nu Huracan EVO, bijvoorbeeld. Iedereen begrijpt wat dat inhoudt. Ook bij de Aventador wordt de ‘LP’ benaming bedankt voor zijn diensten, er is nu keuze uit een Aventador S Coupé, Aventador S Roadster en Aventador SVJ.
Er is op dit moment maar een versie van de Urus (off-road package even niet meegerekend), maar ook hierbij hoef je geen LP650-4 te verwachten. De enige verwarring kan nog ontstaan met de nieuwe Huracan Performante. Of dat nu ‘Huracan EVO Performante’ wordt of Huracan Performante EVO’ moet Lamborghini nog uitvinden. Eén ding is wel zeker, ‘Superleggera’ gaat absoluut niet terugkomen, zo laat Lamborghini weten aan het Australische CarAdvice. Die naam werd het laatst gebruikt bij de Gallardo LP570-4 Superleggera. Die naam is van oorsprong van Touring en wordt nu door Aston Martin gebruikt. Dat is niet zo heel vreemd. Zowel de Aston Martin DB5 als de Lamborghini 350GT hadden een koetswerk van Touring.
reactief zegt
Persoonlijk vind ik het gebruik van het aantal PK in de benaming juist duidelijk.
Nu krijg je weer S, XS, GT, EVO etc etc waar je na een paar jaar niets meer van snapt.
Ook geen gedoe bij gebruik van andere motoren, zoals BMW en Mercedes nu aan het kl*ten zijn met hun ‘soort van’ motorinhoud in de modelnaam. Of bij Audi waar ze het spoor helemaal bijster zijn.
Edge zegt
@reactief: Het helpt wel dat Lamborghini er nog steeds een naam aan koppelt. Murcielago, Aventador, Gallardo of Huracan gevolgd door het aantal pk’s en de aandrijving is lekker duidelijk. Als ze dat niet zouden doen, krijg je van die McLaren-achtige praktijken. Die hebben er toch echt een zooitje van gemaakt door enkel het vermogen gevolgd door de uitvoering te hanteren. De 600LT is een hele andere auto dan een 625C, terwijl de naam toch echt anders doet vermoeden.
reactief zegt
@edge: Op zich vind ik McLaren nu nog wel duidelijk. Getal voor de PK’s en S / /Spider / GT / LT erachter om aan te duiden wat voor type auto het is.
Maar die gaan natuurlijk wel een probleem krijgen als de 570/600 serie vernieuwd wordt en in het vaarwater gaan komen van de reeds vervangen 650S. En dan was die 540C ook altijd een raar geval met de C voor China ofzo?
dondeboer zegt
@reactief: audi zwaait feitelijk ook de scepter bij Lambo, dus dat de heldere een eenduidige aanduiding wordt geschrapt is niet gek. Wel jammer. En het argument slaat ook nergens op. Voor de niet – auto gekken is SVJ net zo goed abracadabra als LP570-4.
ukbob zegt
@dondeboer: over een tijdje een Huracan 125 tfsi…? :)
ramshoek zegt
@ukbob:
Maar als het aan mij ligt dan wel TFSI zonder T !!!
theblazerunner zegt
@ramshoek: volgende zal wel een 4.0 TFSI krijgen vermoed ik
mashell zegt
@ramshoek: de 1.6 FSI motor in de Golf V was één van de loomste en minst inspirerende ooit.
ff40 zegt
Nou het wordt er onlogischer op
bullgod76 zegt
Jullie hebben je PUNTO wel gemaakt ;)
lincoln zegt
Laat het prijskaartje gewoon zitten ..
Want dat zijn iAMGay logootjes onder aan de streep gewoon ..
e88125i zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
spykerboy zegt
De pk aanduiding maakte het JUIST overzichtelijk in mijn optiek kwa uitvoering…
cossiekiller zegt
EVO of LPxxx… Doe me maar zo’n EVO. Wat is dat ding lekker!
theblazerunner zegt
@cossiekiller: Voor mij een LP vind die een stuk mooier
beast95 zegt
Ik vraag me altijd af waar ze het op baseren dat het onduidelijk is. Persoonlijk nooit iemand horen klagen dat de typeaanduiding bij Lamborghini onduidelijk is. Ja zo hier en daar iemand die niet weet waar LP voor staat, maar dat was het ook wel. Het wiel hoeft niet altijd opnieuw uitgevonden te worden
klotskuukske zegt
Als toevoeging op ‘De LP stond voor Longitudinale Posteriore, het feit dat de motor in lengte geplaatst is.’ ligt de motor ook achter de bestuurder, posteriore
lincoln zegt
@klotskuukske:
Waarom zou je dat als afkorting op je auto willen plakken ??
klotskuukske zegt
@lincoln: als volledige uitleg waar de P in LP voor staat. Ik hoef LP niet op mijn auto geplakt te hebben, misschien ooit op een kenteken.
yipikaye zegt
Niets moeilijks aan, de benaming welke McLaren gebruikt, dat zijn moeilijke namen.
jeroenwz zegt
Zucht. Een knieval voor de – vermeende – domheid van de klanten. LP werd voor het eerst gebruikt als toevoeging bij de Countach: Countach LP400.
Wanneer ze dan toch bezig zijn kunnen ze dan niet beter gelijk wat kreten gebruiken?
de Lamborghini “Vroaaaaar!” (voor Lambo’s met atmosferische motor) of de “Swoosh” (hybrides) of de Zoooooooooooooeeeeeeeeeeeem (elektrisch).
lincoln zegt
@jeroenwz:
Die troep staat er toch alleen maar op voor autospottertjes ..
Want die zijn zooooooo slim ..
Dutchdriftking zegt
LP670 voor mij graag.
ericc zegt
Maar een geluk dat de vechtstieren een deftige naam hebben. De Lamborghini Manuel klinkt niet echt….
ghost zegt
Komen ze nu mee…lekker op tijd ook!
thomcarspotter zegt
-Edit: heel scherp! Is gefixt-
larsyboy1997 zegt
Bij de introductie van de Huracan RWD Spyder zijn ze al gestopt met “LP”. De achterwielaangedreven coupe, LP580-2, was de laatste. Alle modellen daarna, Performante, Aventador S, SVJ, droegen ook niet de LP benaming.
joosstra zegt
Pure bezuiniging. Scheelt een paar badges die je op de auto moet schroeven. Maar – en dat is het goede nieuws – het scheelt ook weer gewicht. 0-200 gaat dan in 4,99999999999999 sekonde in plaats van 5.
niex zegt
EVO is toch n autoblad? Nu ben ik t echt kwijt.
frank2b zegt
Het is niet eenvoudig typenamen typen.