Diesel zit gewoon in hun bloed, bij die Wolfsburgers.
Dieselgate heeft er zwaar ingehakt bij Volkswagen. Het was destijds voor Piëch het antwoord op alles. Zo lachte de oud VW-opperbaas de Toyota Prius uit. “Koop dan een Golf TDI, die zijn zuiniger en beter.” Zo kon Volkswagen er heel lang mee weg komen dat ze geen geëlektrificeerde aandrijflijnen aanboden op hun modellen. Volkswagen ging héél erg ver om aan te tonen dat het merk een absolute grootmacht was op het gebied van dieselmotoren. Denk aan prestige projecten als de Phaeton V10 TDI, de Touareg R50 TDI en de XL1. Auto’s waarvan de concurrentie niet droomde om ze na te bouwen.
Nu weten we ook waarom: er werd gesjoemeld met de gunstige uitstootcijfers. Eigenlijk was het één grote hoax die onze longetjes heeft aangetast. Allemaal omwille van een groot marktaandeel. Het is altijd een slecht idee als in Oostenrijk geboren Duitsers de wereld willen overnemen. Nee, we doelen niet op Falco.
Vergeeft u ons de lange inleiding, maar het is belangrijk om een beetje context te verkrijgen met het nieuws van Volkswagen van vandaag. Want de primeur is een nieuwe motor voor de nieuwe Touareg (rijtest). De Touareg is vorige week geïntroduceerd met een nieuwe 3.0 V6 benzinemotor. Bij gebrek aan beter noemden wij het een ‘dikke motor’. Gelukkig komt daar nu écht een dikke motor bij: een beresterke diesel.
Het betreft de 4.0 TDI. Een V8 motor met een maximum vermogen van 421 pk. Indrukwekkender is het koppel: dat bedraagt maar liefst 900 Nm! Om een cliché van stal te halen: het is geen koppelkromme, maar een heuse tafelberg: van 1.000 tot 3.250 toeren heb je de maximale trekkracht onder de rechtervoet. Dankzij die motor is de Touareg V8 TDI tot bijzondere dingen in staat: van 0 naar 100 km/u accelereren duurt slechts 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tegelijkertijd voldoet de motor aan de Euro 6d norm.
Het mooie is: je kan het niet aan de auto afzien dat het een supersnelle diesel is, op de ‘V8’-badge op de grille na. Klanten kunnen kiezen uit drie uitvoeringen (afbeelding boven): Atmosphere (de beige), Elegance (de blauwe) en R-Line (de witte). Die laatste is optioneel. De auto maakt zijn debuut op de Salon van Genève. De levering start vanaf mei dit jaar. Binnenkort is de auto ook in Nederland te bestellen.
berlinetta zegt
“Het mooie is: je kan het niet aan de auto afzien dat het een supersnelle diesel is, op de ̶‘̶V̶8̶’̶ middelvinger-badge op de grille na.”
roberto zegt
900nm(!), dan kan de aannemer wel twee tandemassers erachter binden..
lekbak zegt
@roberto: ik heb liever een dikke diesel met minder turbo’s die maximaal 600nm levert en stationair ook serieus kracht heeft. In de drukte en bij manoeuvreren heb je daar veel meer aan. Rechtuit op snelheid trekt een 1.6-je met 100pk ook wel 3500kg weg.
Ik kan me niet voorstellen dat deze diesel iets doet zonder dat de turbo’s opgespoeld zijn, en dan is het gat tussen ~650rpm en 1000rpm heel groot.
cloverleaf zegt
@lekbak: dat zal toch wel meevallen met 8 halve liters Schültenbrau in het vooronder mag ik hopen?
lekbak zegt
@cloverleaf: dat zegt niks. 8 halve liters die gemaakt zijn om zonder turbo te werken hebben heel veel meer kracht onderin dan 8 blikken shulti die gemaakt zijn om met te werken.
Daarom kon men vroeger ook met veel minder kracht werken, de motoren waren stationair zeker zo sterk. Alleen eenmaal fatsoenlijk in beweging ging het wat langzamer.
basman147 zegt
@lekbak: Daarom zitten er 2 elektrische turbo’s op om het gat te minimaliseren. Denk dat deze minder last heeft van een turbogat dan veel 120 pk schraapdieseltjes.
Onehp zegt
@lekbak: indien motor uit SQ7, dan heb je een elektrische turbo en automaat => geen probleem
phaeton zegt
@lekbak: Dat zou je van een 550d ook zeggen, maar dat gaat prima.
slickrick zegt
@lekbak: geen enkele motor met turbo heeft bij stationair veel koppel, vanaf 1000 toeren is erg indrukwekkend
lekbak zegt
@slickrick: hoe meer een motor afhankelijk is van een turbo hoe meer jou stelling van toepassing is. Deze motor is wel heel erg afhankelijk van turbo’s…
tijgerhaai zegt
Perfect, precies wat je wil in zon logge opgehoogde bak. Sportief zal het nooit worden, lekker veel koppel en snel genoeg en een verbruik wat zo gek nog niet is.
wahltiroler zegt
Dikke Tdi in Touareg…
Ik vraag me af wat dan nog het bestaansrecht vd Weisswurst Touareg is???
Voor die 4 ringen moet je een hoop extra betalen maar waarvoor?
gandini zegt
@wahltiroler: Iets met premium geloof ik. Schijnt nogal een dingetje te zijn tegenwoordig…
wahltiroler zegt
@gandini: schijn of zijn? That’s the question
berlinetta zegt
@wahltiroler: Bij Audi betaal je gewoon meer voor minder. Je krijgt immers minder ruimte tussen alle panelen.
wahltiroler zegt
@berlinetta: ?
dawwg zegt
@berlinetta: Goed punt, premium is dus toch niet helemaal onzin !
chimaera zegt
Heerlijk! Als ik dan voor een VAG SUV zou kunnen gaan, zou ik deze toch verkiezen boven een Q7 of Urus. Brute bak hoor!
nopetrolnofun zegt
Wat een geweldig nieuws zo tussen alle zaadodende 3 en 4 pittertjes!
pomoek zegt
“tegelijkertijd voldoet de motor aan de Euro 6d norm”.
Engijgeleufda?
resulutionNL zegt
Dit is toch letterlijk een dikke vette middelvinger naar de groene partijen toe of niet? Zo dik dit!
rrk147 zegt
Deze is toch niet meer leverbaar in Porsches en de Bentayga? En nu dus wel (weer) in een VW? Wat is daar de logica achter, of zit het anders?
m00s zegt
@rrk147: ook de SQ7 wordt niet meer nieuw geleverd. Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier meer over weet.
berlinetta zegt
@rrk147: Misschien dat het blok inmiddels is aangepast en op den duur zijn weg terug weer vindt naar de Q7. Porsche stopt volgens mij met diesels.
slickrick zegt
@rrk147: sinds de ADAC van de week heeft ontdekt dat diesels helemaal zo slecht niet zijn…..heerlijk kan ik lekker door blijven rijden in dikke diesels
mashell zegt
Maar Falco was toch op en top Oostenrijker?
willeme zegt
@mashell: De grap uitleggen ..
wahltiroler zegt
@willeme: uh ???
Sorry Mashell eerste Uh?? verkeerd gepost
wahltiroler zegt
@mashell: uh ???
MAB zegt
Hier word ik zo blij van
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Zal dit blok ook nog in de Amarok komen? Wellicht overkill, maar wel gaaf!
willeme zegt
@dutchdriftking: MTM regelt dat wel voor je.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Had MTM de vorige V8 diesel (4.2 meen ik) ook niet in de Amarok gelepeld? De auto welke dit blok échter wel verdiend is de nieuwe A6. Als S6 TDI met dit blok is het natuurlijk hét wintersport kanon.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Dat wordt denk ik eerder hét onderstuur kanon.
wahltiroler zegt
@dutchdriftking: is het natuurlijk hét wintersport kanon.
Wintersportkanon?
Mijn ervaring met dit soort Wintersportkanonniers is eerder een beetje dubbel
Op de Autobahn NAAR het wintersportgebied Übercool ❄
Op de (bundes)strasse IN het wintersportgebied Hosenscheißer?
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ?
Dutchdriftking zegt
@wahltiroler: Met goede winterbanden en quattro moet een helling in de sneeuw niet echt een probleem zijn?
Onehp zegt
@dutchdriftking: de V6 TDI is anders al een hele verbetering dan de japanse vierpitters…
Dutchdriftking zegt
@onehp: Klopt. Fijn blok. Voor op de weg dan. Als ik zonder ANWB door Afrika moest zou ik toch voor de Navara gaan.
lekbak zegt
@dutchdriftking: navara? Echt? Ik zou niet voor de slechtste pick-up die de afgelopen 30 jaar is bedacht gaan maar voor een Toyota of Isuzu.
ghost zegt
Ik had eigenlijk een hybride met V8 verwacht..
T5Power zegt
De diesel in mijn A8 kan alleen maar dromen van Euro 6 maar ach ik ben er niet zo mee bezig. Het is nog de oude een 4.2 V8 TDI met 326pk en 650nm. Het koppel daarvan is flink begrensd omdat de automatisch bak niet meer koppel aankan. Om die reden is chiptuning ook niet aan te bevelen. De A8 in het nieuwere model mocht wél zijn maximale koppel bereiken (800nm).
unknown32 zegt
Ik heb nog met de V10tdi mogen rijden, wat een bullebak was dat! Ik vind grote diesels het prettigst rijden, zet deze dus maar op de oprit:-)
Onehp zegt
Goh dat dieselbashen toch. In deze prijsklasse is het geen probleem om ze proper te laten draaien, en de laatste lichting moderne diesels hebben gewoon een erg lage NOx uitstoot (waar het over ging) en de CO2 is natuurlijk lager dan die van een dikke benzine…
cossiekiller zegt
Doe maar die Elegance dan. Als dat de enige optie is om niet met winterwielen te moeten rondrijden…
intimrasiert zegt
Mooie motor voor de Audi Q8, laat maar komen…
arias12 zegt
Repect voor volkswagen hou van het merk zeker nu ze lekker weer een nieuwe dikke diesel V8 introduceren. Heerlijk zo een blok!
20klepper zegt
Daarom is VW nog nummer 1, dikke middelvinger naar de rest. Wat nou uitstoot?
Dikke wagen!