Hij is er bijna klaar voor.
De Golf is decennialang de belangrijkste auto in het modellengamma van Volkswagen geweest. Met de achtste generatie op komst is dit echter niet langer zo. Althans, in de ogen van de fabrikant uit Wolfburg tenminste. De volledig elektrische ID.3 moet het stokje overnemen van de auto die ruim 35 miljoen keer is gebouwd.
De nieuwe generatie Volkswagen Golf maakt binnenkort bijvoorbeeld niet zijn debuut op een van de belangrijkste autobeurzen op aarde (IAA in Frankfurt), maar zal dit najaar gepresenteerd worden, vermoedelijk in oktober. Een maand eerder krijgt de volledig elektrische ID.3, de nieuwe “game changer” van Volkswagen, namelijk de volledige aandacht in Frankfurt.
Toch is Volkswagen de Golf niet helemaal vergeten. De nieuwe generatie van de succesvolle hatchback is vandaag door Volkswagen zelf in beeld gebracht. Het merk heeft een eigen spionagefoto gepubliceerd, waarop de auto – hoewel gecamoufleerd – redelijk goed is te zien.
Met de foto wordt eens te meer duidelijk dat het ontwerp van de nieuwe Golf niet extreem op de schop zal gaan. Het lijnwerk blijft grotendeels hetzelfde, al moet gezegd worden dat de auto op meer uitgesproken wijze is vormgegeven. Dit is nog duidelijker te zien op een foto die recentelijk op het internet terechtkwam, toen Volkswagen een naakte versie van de Golf in het openbaar gebruikte tijdens een fotoshoot. Het interieur van de nieuwe Golf kun je HIER bekijken.
Over de techniek van de Golf 8 is momenteel niet al te veel duidelijk, maar het lijkt voor de hand te liggen dat er geen volledig elektrische versie van op de markt komt. Varianten op benzine, diesel en met een hybride aandrijflijn zullen uiteraard wel volgen.
loutervanplezier zegt
Volkswagen denkt dat de mensen gek zijn, blijkt uit deze camouflage. Blijft gewoon een evolutie op het bestaande, waar de ID 3 een revolutie op hetzelfde concept is. Als de klant het maar tot zich neemt, de vorm maakt niet uit, voor iedereen is er keuze.
fanboy zegt
@loutervanplezier: De vorm maakt wel uit, als hij niet een vertrouwd (uitgekauwd?) uiterlijk heeft zoals de vorige Golf dan is het voor veel mensen al te veel en zullen ze hem niet kopen.
Zelfs de naam van de ID.3 is al een risico. Noem het ook gewoon de Golf. Des te meer mensen zullen dan denken: Hee de auto die ik ken, maar dan elektrisch, misschien werkt het voor mij.
dracae zegt
@fanboy: Tja.. het lijkt er toch sterk op dat de overgrote meerderheid van ons een voorkeur heeft voor auto’s met een herkenbaar familiegezicht en continuïteit in het design.
VW is natuurlijk het grootste voorbeeld, maar heel veel anderen doen hetzelfde, speciaal de zogenaamde ‘premium’ fabrikanten.
Persoonlijk ben ik een beetje scizo wat dit betreft, ik vindt het prettig om een steeds evoluerende Golf te zien, maar ik zou er zelf niet snel eentje kopen… omdat ik liever iets heb waarvan er minder rondrijdt.
theblazerunner zegt
@fanboy: Die heb je al: de e-golf
ghost zegt
@loutervanplezier: never change a winning team ?
sanderp zegt
Spannond!!!!
toybota zegt
Wat is het nut van de camouflage? Zo heel veel verschillen met de vorige zie ik echt niet hoor…
mopar70 zegt
@toybota: Daarom camouflage
camber24 zegt
@toybota: aandacht/marketing
borgmonster zegt
@toybota: achterzijde/C-stijl heeft eel iets weg van de Corrado. Niet verkeerd, imho.
borgmonster zegt
@borgmonster: ach, Scirocco natuurlijk!!!
Dutchdriftking zegt
Een niet persé geslaagde mix tussen Polo en Passat. Wellicht valt het in de praktijk mee, maar tot op heden lijkt het steeds wel een cross-over.
shinjid zegt
Vorige generatie Toyota Auris facelift?
faith zegt
Hadden ze het niet beter de GOLF 1.8 genoemd? Maar uit de gegevens van VW zal blijken dat het een ongelooflijk verbeterde versie van de vorige zal zijn. Echter met nog steeds dezelfde standaardzetels, plastieken stuurwielen en zielig klapsleuteltje waar het logo van afpelt na 4j. Om nog maar te zwijgen van de rijcapaciteiten. De referentie? Ik dacht het niet…
luxaeterna zegt
@faith: Een logootje op een sleutel van een massaproductie middenklasser auto dat afpelt na 4 jaar constante wrijving in een broek e.d.? Schandalig! Not.
lekbak zegt
@luxaeterna: alle niet slijtage items die niet 4 jaar mee kunnen gaan zijn schandalig slecht. Helaas is een groot deel van onze maatschappij er al zo aan gewend dat ze het goed vinden dat iets 4 jaar mee gaat.
Het is prima mogelijk om bijna alles een mensenleven mee te laten gaan, al helemaal zoiets als een sleutel. Maar dan word er niks nieuws meer gekocht dus dat doen ze niet. Hoe verneuk je het milieu stap 1, maak troep zodat je alles 50 keer aan iemand kunt verkopen.
faith zegt
@luxaeterna:
Zelfs bij een Berlingo van 15J pelt de sleutel niet af!!!
rufctr01 zegt
@faith: dat is anders. Hoe slecht iets van VW ook is, de VW adorerende persoon zal nooit toegeven dat het niet goed is.
Want een VW koop je omdat het de beste is…??♂️
faith zegt
@luxaeterna:
En een massaproductie middenklasser? Aan de prijs van een premiumproduct bedoel je dan?
Je praat alsof je een “nieuwe” Golf koopt voor 8000 EUR…
torsen zegt
@faith: 7.5 had ik nog begrepen maar 1.8 slaat echt helemaal nergens op.
faith zegt
@torsen:
GOLF (vanaf Golf 1) versie 8 = 1.8
gandini zegt
@torsen: Ik had dan weer 6.3 in gedachten, maar wellicht waren mijn gedachten iets afgedwaald naar een andere 6.3.
romeoalfa zegt
@faith: Als het afpellen van een sleutellogo een punt is om over te praten na vier jaar is een Golf wel degelijk een goede auto..
faith zegt
@romeoalfa:
Mijn vrouw haar vorige leasing was een gloednieuwe GOLF aanloopwagen (het huidige model). Ze diende deze 1j te rijden op haar nieuwe job in afwachting van haar huidige leasing. Na 1j en 27000km kan ik er een boek van schrijven van die brol. Van een rammelende ophanging, schokkende DSG, vastlopende GPS, defecte hogedrukpomp, ratelende injectoren, afpellende sleutels, defect spiegelmototortje, tilt slagende raammotor, kromme ruitenwissers, krakend dashboard, … 2x afgesleept. Die auto heeft alles bij elkaar 3 volledige maanden in de garage gestaan. Voor 10000 EUR onderdelen vervangen. Gelukkig niet ons geld. Je kan pech hebben maar als je wat kritisch naar auto’s kijkt is VW echt dure brol. Elke 2j een zogezegd nieuw model uitbrengen met dezelfde erbarmelijke kwaliteit van onderdelen die al sinds 95 in de (VW’s) Golfjes zitten.
406_v6 zegt
@faith: het is duidelijk, jij hebt er geen faith meer in
faith zegt
@406_v6:
Achja, gelukkig was het niet onze portemonnee… Het doet wel uw ogen opengaan…
camber24 zegt
@faith: anekdotisch bewijs. Je verhaal is echt nul komma nul waard. Sorry. Reden; ik kan een gelijkaardige ervaring vertellen van een Renault. Zijn nu alle Renaults rotzooi, of ‘brol’ in jouw dialect?
Ik heb zelf ook zeer geruime tijd met een Golf 7, ook lease, gereden. Geen centje pijn. Collega van me rijdt nu al 4,5 jaar met een Leon, met exact dezelfde aandrijflijn. Geen centje pijn.
Anekdotisch bewijs. Met alle respect, maar geen hol waard.
sollie1984 zegt
@camber24: wij hadden 4 jaar lang een VW Jetta 1.6 TDI als gezinsauto. Werkelijk waar een geweldige auto. Op het vervangen van de EGR klep nooit problemen ondervonden of ooit met pech gestaan. Bij verkoop stond de teller op 220.000km en ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar zonder moeite de 350.000km zal halen. Dus hoe bovenstaande meneer aan al die problemen komt is mij een raadsel, maar het kan waarschijnlijk ook liggen aan zijn vrouw…
faith zegt
@sollie1984:
Het ligt altijd aan een ander …
Mijn mening ga je over dergelijke rammelbak niet veranderen.
faith zegt
@sollie1984:
Maar als jij begint te lullen over een “gezinsauto” met een 1.6 naaimachientje en dit omschrijft als de perfecte auto… zegt dit meer over u dan over mijn vrouw…. Een kinderhand is vlug gevuld.
dutchneon zegt
@sollie1984: niet helemaal waar, ik heb hetzelfde ervaren, toevallig ook een Leaseauto, Passat 1.6bluemotion van 2016, nieuw geleverd. Navigatie die spontaan steeds uitviel, electrische raambediening die niet meer werkte, vergrendeling die niet werkte. Remsysteem wat steeds onterecht foutmeldingen gaf en auto dan daarna niet meer wilde starten, stuurbekractiging die uitviel en op de koop toe een claxon die spontaan af ging bij draaien van het stuur en uiteindelijk niet meer uit ging. Het ding na 3kwart jaar tobben teruggegeven en geen VW meer. Het bedrijf waar mijn vrouw voor werkte heeft daarna geen VW meer toegelaten in het autoregelement….
faith zegt
@camber24:
Kan allemaal goed zijn dat mijn verhaal geen hol waard is, maar dat is een VW in mijn ogen ook niet. Mij zult ge er geen verkopen.
camber24 zegt
@faith: ik ben even door je laatste reacties gegaan bij je profiel. Jij zal een gezellige vent zijn op feestjes zeg…
faith zegt
@camber24:
Wat heeft dat er nu mee te maken? U kent mij niet eens! Als de mening van sommigen niet aanvaard wordt, begint men maar op de man te spelen? Hoe zielig kunt ge zijn?
camber24 zegt
@faith: rustig aan… In je laatste reacties zie je gewoon terug dat je redelijk wat aan het bashen bent. Chill man. Neem een pint, en laat je onvrede over bepaalde merken lekker voor wat het is joh. Zijn zoveel leukere dingen om te doen dan azijn pissen…
faith zegt
@camber24:
De enigste die hier moet chillen bent uzelf! Niet ik speel op de man, u wel! Als je anderen hun mening, ervaringen,… niet wil aanhoren moet je u niet inschrijven op een forum. Als je na al die jaren nog niet begrepen hebt dat een GOLF zo veranderend en vernieuwend is als een autosnelweg, drink dan zelf even een pintje en zet terwijl uw VW bril af. Die heeft niks te maken met bashen. Het is gewoon een feit dat VW al jaren dezelfde auto’s bouwt met een versie 1200,21, van hun navi, hoogglans latje daar, bumpertje met extra plastiek chromen lijntje. In de basis nog altijd dezelfde auto, techniek,…
dutchneon zegt
@faith: eens hoor, mijn vader heeft meer als 20 jaar trouw Passats gereden, altijd nieuw privé gekocht en werden met 110-120k ingeruild op een nieuwe, dat al sinds de eerste uit kwam. Ik heb het sinds de de eerst TDI bewust meegemaakt, maar daarna langzaam technisch zien afglijden naar erbarmelijke dieptepunten. De laatste was een 130pk TDI. Maar vooral de dealer en de erbarmelijk behandeling met daarbij de absurde prijzen was erg om te zien.
dutchneon zegt
@dutchneon: VW is schone schijn…. zeker de laatste jaren, ze doen alsof het degelijk is maar ondertussen de grootste prul, iemand vraagt me weleens naar een vw, welke moet ik dan hebben? tja het moet een benzine zijn, maar de 1.4tsi is ellende, de 1.2 is ellende, de 1.8was goed maar die hebben ze ook naar de mallemoer ge- engineerd
faith zegt
@dutchneon:
Kan ik mij heel goed in vinden. Heb een buur met een 1.4 (ketting en turbo kapot gehad), een vriendin met een polo van 2017 (slot passagiersdeur defect en krakende ophanging), een kennis met een Golf 6 GTI is al aan zijn 2de motor bezig en deze drinkt weer 1L olie per 4000km. Een andere oude collega Golf 7 met kapotte versnellingsbak, een goede vriend defect vliegwiel op zijn Troc… Kwaliteit is ver zoek bij VW. Een andere buur is verkoper bij VW, die mij zelf zegt geen VW meer te kopen :-)
borgmonster zegt
@faith: wat een gebroken zeg. Onze 1.4 TSI doet het sinds 2011 probleemloos. Geen problemen bij de apk en geen problemen bij de longlife onderhoudsbeurten. Het gaat er vooral ook om hoe je met de wagen rijdt. Rustig warm rijden en niet ‘s ochtend doen alsof je voornaam Max is.
faith zegt
@borgmonster:
Heeft er allemaal weinig mee te maken… Je moet alles met respect behandelen. Dat spreekt voor zich. Niet elke 1.4TSI zal kapot vliegen, maar er zijn heel veel problemen met heel veel VW’s. Veel kwaliteitsproblemen. Al jaar en dag. Ik gaf maar het voordeel van die prullen van sleutels, deursloten die al sinds 2004 stukgaan en volledig uit plastiek zijn. Deurpanelen die al jaar en dag harde plastiek zijn waarvan 15 clipsen afbreken als je ze demonteert. Krakende ophangingen, stukgaande DSG’s, defecte vliegwielen, olieverbruik,… Maar hé als jij tevreden bent, geen probleem. Ik moet er alleszins geen hebben, nu of nooit meer.
faith zegt
@dutchneon:
Zo denk ik er ook over. Deels ook door onze eigen ervaringen. Elk merk boet tegenwoordig in aan kwaliteit maar VW is voor mij ook marktleider wat betreft pretenderen dat alles zeer degelijk is terwijl dit helemaal niet zo is. Zo goedkoop mogelijk en als je met 1 model hebt gereden heb je met ze allemaal gereden. Alles is gedeeld om de kost zo laag mogelijk te houden.
cossiekiller zegt
Die wrap is nog een ideetje voor Joel Beukers!
henkhupelschoten zegt
Best een gave wrap wel
lekkerlinksrijden zegt
@henkhupelschoten: voor een dagje Beekse bergen
9000cse zegt
@lekkerlinksrijden: En om dit dan ook een keer te kunnen ervaren: https://www.nu.nl/275771/video/neushoorn-ramt-auto-van-verzorger-in-duits-safaripark.html
sven1976 zegt
Ze plakken voor wel het logo af maar zetten dan wel groot golf op de zijkant….. of zouden ze het logo hebben afgeplakt omdat er al het nieuwe logo op zit en deze nog officieel onthuld moet worden tijdens de IAA?
sirprize zegt
@sven1976: mijn gedachte, zal wel het nieuwe 2D logo zijn wat nog niet onthuld is. (lekker belangrijk overigens)
mashell zegt
@sirprize: hoe vaak gaan ze dat nieuwe logo nog onthullen?
torsen zegt
De neus en met name de onderste grille doen me een beetje denken aan de Scirocco.
Van mij had er wel wat meer verschil t.o.v. de 7 in mogen zitten.
mashell zegt
Gewaagde voorspelling: dit is de laatste generatie Golf.
sanderp zegt
@mashell: Grote kans dat het in ieder geval de laatste met verbrandingsmotor is. Daarna is het even de vraag of ze vast blijven houden aan hun lelijke I.D. naam. Daar ga ik wel vanuit en daar is het nog best een realistische voorspelling.
jack_abarth zegt
Grappig dat iedereen het bij een golf heeft over saai en meer evolutie dan revolutie. En bij een BMW momenteel klagen over veel teveel lijnen hoekjes en kantjes. Het is ook nooit goed blijkbaar.
gandini zegt
@jack_abarth: Jawel hoor, die Porsche Carrera GTZ is perfect en de Aston Martin Zagato’s zijn ook prima te doen. Niet bepaald dezelfde prijsklasse, maar je kunt niet alles hebben natuurlijk.
sollie1984 zegt
@jack_abarth: ooh nee hoor…Ik vind de moderne BMW’s prima. Zet ze maar allemaal voor de deur!
faith zegt
@jack_abarth:
Integenstelling tot VAG probeert BMW group af en toe iets nieuws. Jammer genoeg is het vaak you love it or you hate it dan. Desondanks, meer en deel door de badge worden er toch miljoenen van verkocht… Dus een berekend risico. BMW had ook altijd een paar extra troeven ten opzicht van VAG (RWD, beter stuurgevoel, dynamischer chassis). De RWD is weggevallen bij de nieuwste 1 reeks, wat ik jammer blijf vinden! Ik vermoed dat enkel het stuurgevoel, sportiever chassis zal overblijven want die ervaring hebben ze van bij MINI. VAG moet het niet hebben van hun rijkwaliteiten, dan mag je ook het design niet te drastisch veranderen. Daarom dat VW vooral inzet op eentonig design (klantenbinding), infotainment, AUDI dan weer op afwerking, zelfde design.
jeroenwz zegt
ik zag vandaag gras groeien. Dat is nog interessanter dan de nieuwe Golf.
camber24 zegt
Wat was ik graag een vlieg op de muur geweest bij de boardmeetings, waarbij er gesproken werd over de introductieplanning van de ID.3 vs de Golf 8. Zal mooi vuurwerk geweest zijn. Wel spijtig dat Piech deze twee belangrijke momenten niet meer mee kan maken.
speedie zegt
De Golf is een icoon en duidelijk herkenbaar. Gelukkig zijn de grote lijnen bewaard gebleven want vind het een mooie compacte wagen. Een sportieve wagen in de juiste kleur en velgen. Ruime keuze aan uitvoeringen zodat ieder wel zijn gading vindt. Voor de ID3 is het nog afwachten maar de Golf wordt weer een succes.
2wheeler zegt
Ik hoop dat ze nog andere kleuren hebben
camber24 zegt
@2wheeler: je denkt veel te zwart/wit ;-)