Het werd tijd.
Het proberen te bevredigen van de behoeften van de consument is redelijk uit de klauwen gelopen bij Audi. Klanten van het merk hadden zelfs zoveel moeite met het vinden van de juiste auto, dat Audi besloot de complexiteit van zijn aanbod terug te dringen. Audi heeft al behoorlijke stappen gemaakt op dit gebied, maar het is nog lang niet klaar.
In een gesprek met Autocar heeft de Nederlandse CEO van Audi, Bram Schot, uitgelegd hoe het bedrijf vandaag de dag te werk gaat. Schot stelde zich vorig jaar de doelstelling om de complexiteit van het modellengamma met ongeveer de helft, 45 procent om precies te zijn, te reduceren. Op de IAA in Frankfurt heeft Schot tegenover het blad verteld dat het op dit moment al een reductie van 27 procent heeft gerealiseerd. Maar eenvoudig, dat was het niet.
“It is not easy because at a global perspective, a take rate of 1 or 2% sounds like an easy decision but in a specific country that could be 70% of your sales. It’s very hard decision-making. We’ve done it, and we’re down 27% so that’s huge.”
De daling is vooral te danken aan het verwijderen van bepaalde combinaties in het aanbod. Denk hierbij vooral aan opties op het gebied van versnellingsbakken, aandrijflijnen en zelfs gehele modellen. Verder heeft Schot aangegeven dat hij in de toekomst 30 procent minder modellijnen en varianten wil, om de complexiteit nog verder terug te brengen. Uiteraard is het verminderen van de complexiteit ook een manier om de kosten te drukken.
bullgod76 zegt
Minder modellijnen? Dus Audi gooit alle SUV’s er weer uit en gaat alleen maar meer sedans, stations, coupes en cabrios verkopen?
lebeaunl zegt
@bullgod76: driedeurs A1; komende driedeurs A3, A3 cabrio is twijfelachtig, maar zullen met name motor/bak en quattro combinaties zijn denk ik.
HZW zegt
@lebeaunl: 3-deur modellen is voltooid verleden tijd bij Audi, zeker t.a.v. de A1, A3.
Ook de toekomst van modellen als de A3 Cabrio, A5 Coupe/Cabrio, A5 Sportback, A7 Sportback, TT en R8 zijn niet zeker.
Veel van deze modellen kunnen vervangen worden door een model met invulling voor een andere doelgroep, denk daar bij bijvoorbeeld aan een opvolging in de vorm ven een EV e-tron model.
Een voorbeeld in die gedachtengang is, einde A7 Sportback, vervanging door de e-tron GT.
Ook de TT en R8 lijken alleen toekomst te hebben als e-tron’s, waarbij de de TT opvolger een dual motor MEB basis krijgt.
arias zegt
@HZW: de A5 Sportback zal zeker niet verdwijnen, dan zou Audi wel heel dom zijn. De A5 Sportback verkoopt namelijk goed
HZW zegt
@arias: Er gaan geruchten dat de A5 SB en A7 SB in de toekomst één gezamenlijke vervanger gaan krijgen.
En dat zou zomaar een e-tron model kunnen zijn.
galverink zegt
@bullgod76: nee, andersom. Q1 tot en met Q9 en dan de rest er uit.
mashell zegt
@galverink: de Q5 is op wereldschaal de best verkochte Audi. Dus inderdaad minder sedans en hatchbacks en meer SUVs.
vroaaaaaaaaaar zegt
@bullgod76: dat staat er toch niet?! Ze reduceren voornamelijk de grote berg aan keuzeopties die er per model zijn. Minder verschillende motoren, minder keus mbt versnellingsbakken etc. etc.
alassad zegt
Welke modellijnen zijn er dan verdwenen?
jajeroenja zegt
@alassad: Bijvoorbeeld A3 3deurs
mashell zegt
@jajeroenja: zou niet meer een model als TT waar geen opvolger meer voor komt bedoeld worden. Die is nog weliswaar nog steeds te koop maar kost Audi doordat er geen opvolger komt geen investeringsbudget meer.
vroaaaaaaaaaar zegt
@jajeroenja: dat is een modelvariant, geen modellijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@alassad: Alle motor/bak combinaties die niet door de WLTP kwamen… Dit is gewoon een enorme wassen neus. Een prachtig eufemisme voor ‘we hebben ons extreem vergist in de impact van de WLTP op bepaalde motor/bak combinaties, waardoor we genoodzaakt zijn 27% van onze modellen af te schieten’…
Corrado16v zegt
Nu de mother of all niches nog: Mercedes
tortuga zegt
@corrado16v: ben groot fan van Mercedes, desondanks was dat het eerste dat in me opkwam! Moet maar eens op autoscout de modellen lijst open gooien.
tom307 zegt
Heeft volvo die strategie nu niet perfect toegepast?
mashell zegt
@tom307: je bedoeld lage marge compacte wagens als de C30 en V40 eruit en alleen nog wagens die in de grote markten als de VS en China goed verkopen overhouden? Zo zou het ook bij Audi kunnen gaan, de Europese thuismarkt is ook voor hen (en alle andere premium fabrikanten) niet meer de belangrijkste.
bierbuik zegt
@tom307: wat dacht je van Alfa Romeo?
theladystig zegt
Toen ik de kop las hoopte ik stiekem dat ze de aanduidingen voor het motorvermogen logischer gingen maken maar helaas.
karhengst zegt
@theladystig: Helaas kan ik je slechts 1 plusje geven.
A / S / RS is goed te volgen. Nummers die het formaat cq prestige aangeven. En een Q als babyboomer seal of approval.
cossiekiller zegt
Ze kunnen beter hun motortype-aanduidingen op het kofferdeksel symplificeren.
fendercd60 zegt
Bij Audi vind ik het nog meevallen eigenlijk. Bij BMW, Mercedes en Mclaren is het onduidelijk eigenlijk.
elemento zegt
Na 2012 modellen ben ik ook de klus kwijt
rufctr01 zegt
Gaat het niet goed met Audi/VAG?
geenidee zegt
Lees: je gaat gewoon minder en minder keuze hebben en verwacht maar niet dat een euro minder gaat moeten betalen, ondanks de bijbehorende besparingen. Echt premium dat.
potver7 zegt
Ze kunnen beter een paar ontwerpers inhuren, ter vervanging van die fietspomp waarmee een A4 tot A6 en A8 wordt omgetoverd.
freezzr zegt
@potver7: ze kunnen beter focussen op een fatsoenlijke A4…
lacker zegt
En ik las nog dat er een 5 deur TT komt. Een 5 deurs?
Dutchdriftking zegt
Geen 1.5 TSI meer in de a4 dus…