En weet Elon Musk nog hoe het begon?
Jaaaa…jaja…het gaat dan eindelijk gebeuren hoor. Althans, misschien. We hebben het natuurlijk over het heugelijke feit dat Tesla op koers is om in één kwartaal 100.000 auto’s af te leveren. De problemen die het merk eerder had met het produceren van enorme hoeveelheden toasters EV’s zijn genoegzaam bekend, maar kwaliteitsissues daargelaten is het probleem voor Tesla dezer dagen vooral de aflevering van auto’s. De logistiek op dat vlak is nog niet helemaal voor elkaar.
Desalniettemin stevent Tesla in Q3 af op een heuse mijlpaal. Uit een ‘gelekte’ email van Elon Musk blijkt namelijk dat de grote man himself denkt dat Tesla dit kwartaal voor het eerst de barrière van de 100.000 stuks kan slechten. Voor het gemak nemen we even aan dat los afgeleverde voorspatschermen niet meetellen als volledige auto’s. Kwaliteitspublicatie Electrek quoot Musk als volgt:
We have a shot at achieving our first 100,000 vehicle delivery quarter, which is an incredibly exciting milestone for our company!
In het verleden moesten boude uitspraken van de Muskias achteraf nog weleens gerelativeerd worden. Zo was Musks doel het vrij lang geleden al om een half miljoen auto’s per jaar af te zetten, maar op dit tempo zouden er in een jaar daarvoor vijf kwartalen moeten zitten. Desalniettemin, daar er nog maar luttele dagen te gaan zijn in dit kwartaal, zullen we er maar vanuit gaan dat Musk dit keer de keiharde waarheid vertelt. Sommige investeerders gaan daar in ieder geval wel vanuit, want vlak na het lek steeg de beurskoers van Tesla meteen met drie procent.
bitd zegt
En maar verlieslatend blijven, vorig kwartaal 408 miljoen USD. Sociaal Kapitalisme. Kudos!
Gelukkig zit Elon er zelf warmpjes bij door u, ja de aandeelhouder die zijn of haar geld erin gestopt heeft.
laptom zegt
@bitd: Zuurstokje gehad?
kempenaer zegt
@laptom:
Is het internetleger groenlinkse electrofielen weer komen plussen?!?
maxhunter zegt
@bitd: net als bons elke grote webwinkel waar heel Nederland zo’n beetje alles besteld? ;-)
bitd zegt
@maxhunter: ander verhaal, maar wel dezelfde strekking: over een aantal jaar komt het allemaal goed omdat ze dan zogenaamd markt dominantie hebben…. ondertussen zijn we 10+ jaar verder.
maarteno zegt
@maxhunter: ehm Bol.com en Coolblue maken gewoon winst hoor…als je toch Amazon bedoelde…want ze hebben écht bij lange na nog niet het marktaandeel van die andere twee in NL…zelfs ah.nl verkoopt meer online in NL dan Amazon.
Ok terug naar Amazon…de retail tak van Amazon maakt geen winst maar hun webservices AWS maken een shitload aan winst hoor. Dus de gehele berekening is iets ingewikkelder dan puur naar winst of verlies kijken.
Crosscabouter zegt
@maartenoosterbaan: en laat AH.nl nou dezelfde moeder hebben als Bol.com….
viezefreddyw zegt
@bitd: Kan me nog een fillempie herinneren waarin de beste man een McLaren F1 in ontvangst neemt. Kwam van eind jaren ‘90. Hij zat er al een tijdje warmpjes bij.
bmohnee zegt
@bitd: aardig omslachtige “scheme” om een heel automerk op te zetten om van andermans geld te profiteren
bitd zegt
@bmohnee: IPO gedreven is het ja.
Of het een scheme is… weet niet maar past wel in heel een rijtje met bedrijven die bestaan vanwege de barmhartige aandeelhouder. Zonder resultaat.
bmohnee zegt
@bitd: aandeelhouder zijn is een keuze
bitd zegt
@bmohnee: precies mijn punt: elke weirdo met 1000 usd koopt een “aandeel” omdat het de “toekomst” is. Sociaal kapitalisme…
Koersen stijgen, de IPO is gelukt, Elon en co cashen en hobbyen lekker door. Vervolgens nog fase 2 ingezet: indien Tesla winstgevend wordt krijgt Elon ook 1 of andere giga bonus waarvoor bestuur zich binnenkort voor moet gaan verantwoorden….
hehe zegt
@bitd: wat is nou precies je punt?
Ik heb zelf geen Tesla, maar wel aandelen er in en de koersen stijgen inderdaad weer.
‘We’ worden er voor nu dus allemaal nog beter van, dat zou je idd Sociaal Kapitalisme kunnen noemen.
Alleen maar fijn toch? Goed bezig Elon!
bitd zegt
@hehe: punt is dat dit bedrijf in mijn ogen niets waard is als het geen geld kan verdienen.
Maar er elke keer weer “iemand” is die de pijp laat roken.
911targa zegt
@hehe: veel mensen zullen je dankbaar zijn om een grote auto te kunnen rijden zonder er zelf voor te betalen en ook nog credits hiervoor te krijgen.
De kleine man verliest altijd, blijkt…..
flutterby zegt
@bitd: Aandelen zijn ons Nederlands trots en de belangrijkste factor van ónze gouden eeuw en begin van de Nederlandse welvaart.
bitd zegt
@flutterby: tulpenbollen…
flutterby zegt
@bitd: ieder handelaar weet dat je zonder distributie geen product kan verkopen. De tulpenmania was tijdelijk terwijl de VOC al 30 jaar daarvoor aandelen uit bracht waardoor de gewone Nederlander met een klein bedrag kon investeren in de handel.
bitd zegt
@flutterby: de tulpenbollen opmerking slaat ook niet op de aandelen natuurlijk…
flutterby zegt
@bitd: de bijdrage van tulpenbollen is vergelijkbaar met de bitcoin. Enkele zijn er heel rijk mee geworden, maar de maatschappij heeft het niets geholpen.
bitd zegt
@flutterby: sociaal kapitalisme noem ik dat. Zie Tesla.
911targa zegt
@flutterby: zelfde met Tesla! Musk is…..de investeerder is…..
Goed: it is morally wrong to let stupid people let keep there money. Waarom maken we ons druk als iemand voor past duizend euro Tesla aandelen koopt? You can’t fix stupid!
kempenaer zegt
@bitd:
Je hebt helemaal gelijk. Helaas wordt er via subsidies en extreme fiscale bevoordeling ook nog heel veel gemeenschapsgeld in Tesla gestoken. En dat is een vorm van gelegaliseerde diefstal.
En een hele kudde volgvee die er in tuint. Musk lacht zich kapot en terecht!
zita1509 zegt
@bitd: “IPO lukt, koersen stijgen Elon crasht”… Elon Musk heeft nog steeds geen Tesla aandelen verkocht. Integendeel, hij moest na de verkoop van Paypal niet meer werken…. Maar heeft ál zijn geld geïnvesteerd in twee onzekere bedrijven. Tesla welke niet van de grond kwam, en SpaceX welke hij zelf heeft opgericht. Kans op succes was zeer klein….en nu zijn beiden trendsetter én marktleider. En jij, wat heb jij al gepresteerd ?
bitd zegt
@zita1509: je hoort mij niet zeggen dat het niet knap is van Musk, maar laten we er niet omheen draaien: hij doet het voor zijn vermogen en niets anders.
Mijn opmerkingen gaan niet over Musk zelf, maar meer over de ruimte die bedrijven zoals Tesla krijgen, ondanks extreem slechte financiële prestaties.
En wat betreft je opmerking over mijn privé situatie, weet niet wat je daarmee wil zeggen, maar neem aan dat je ermee suggereert alsof ik Jan Modaal zou zijn en daarom geen recht van spreken heb?
Ga maar even vanuit dat ik niet meer hoef te werken, dan weet je zat.
lekkerlinksrijden zegt
@bitd: neem ff een biertje IPV azijn
bitd zegt
@lekkerlinksrijden: staat paraat, de antwoorden zullen wel iets joliger worden!
kempenaer zegt
@lekkerlinksrijden:
Het doet pijn voor een groupie als de realiteit wordt geschetst door niet-gelovigen?
bitd zegt
@bitd: trouwens: Elon gefeliciteerd met je 100.000e uitlevering mocht je die halen na het weekend!
Je had ze al eerder willen uitleveren, volgens je diverse twitter berichten, maar ze zaten in de pijplijn en worden nu alsnog geleverd. Toppie
flutterby zegt
@bitd: als je (selfmade) goed bent voor $20 miljard dan is geld geen doel op zich meer. Elon Musk is bezig zichzelf onsterfelijk te maken zoals Edison, Da Vinci en Tesla himself. Hetzelfde geld(/gold) voor Bill Gates, Mark Zuckerburg, Steve Jobs en Jeff Bezos.
Nikola Tesla is in ieder geval het voorbeeld hoe dat niet moet..
bitd zegt
@flutterby: tijd zal het leren, maar Elon is een ondernemer en zeker geen onderzoeker/uitvinder, weet niet hoe je daar bij komt om hem op zo’n voetstuk te zetten.
flutterby zegt
@bitd: uitvinders van deze tijd worden niet gewaardeerd omdat ze slechts een deel van de puzzel opleveren. Het is echter aan de “ondernemers” om de puzzel te maken. De meeste, zeker recente, namen die ik noem waren geen échte uitvinders, maar wel goede puzzelaars.
Bij ondernemer denk ik meer aan Frits Goldschmeding (Randstad) of Freddy Heineken.
barendbotje zegt
@flutterby: Jo fansla, voor jou kan die meneer uit Amerika wel een god zijn. Maar hij zet al een oud bestaand concept weer op poten, dat is alsof er een friettent failliet gaat en daar komt weer een nieuwe chinese eigenaar in. Ik hoef niet te twijfelen om zeker te weten dat je een foto van elon boven je bed hebt hangen…
BaRa zegt
@barendbotje: fan of niet, Elon Musk heeft net dat beetje meer verbondenheid met het product dat hij probeert te maken dan de doorsnee CEO van een willekeurig autobedrijf. Dat soort mensen kan je op een hand tellen. Of vind je dat pakweg een Bram Schot (Audi, ad interim) even visionair is als een Musk?
barendbotje zegt
@bara: Iedereen die een beetje kan nadenken is een visionair. Revolutionair verwacht ik dat je bedoelt, maar nee dat is hij ook niet. Hij kan gewoon goed praten en mensen naar de hand praten, hier zijn miljoenen voorbeelden van, maar dat is t ook…
flutterby zegt
@barendbotje: Tesla doet hetzelfde als Apple en Microsoft. Touchscreens op telefoons en computers waren niet nieuw, maar die twee bedrijven hebben er wel voor gezorgd dat we beide hebben in huis hebben.
Elon Musk is niet de uitvinder van elektrische auto’s, maar hij speelt wel een zeer grote rol in de adoptie ervan. De eerste generatie Leaf, Zoë en i3 hadden echt niet tot een Taycan kunnen leiden.
fanboy zegt
@barendbotje: Jouw vergelijking slaat echt helemaal nergens op, tenzij je bedoelt dat iedereen ineens zijn friet wil en het marktaandeel van friet in zijn geheel flink aan het stijgen is.
barendbotje zegt
@fanboy: Het aandeel van tesla is gestegen wil je zeggen ???
hehe zegt
@flutterby: van Edison wordt ook al gezegd dat hij ideeën ‘stal’ van anderen en vooral een handige ondernemer was.
Niets nieuws onder de zon dus
Zie bv:
https://www.nrc.nl/nieuws/1995/04/22/thomas-alva-edison-1847-1931-architect-van-de-moderne-7264749-a1170489
flutterby zegt
@hehe: Over Steve Jobs en Bill Gates wordt hetzelfde gezegd en precies daarom heb ik die als voorbeelden gebruikt.
Uitvinden is leuk, maar als niemand er een product in ziet is het zinloos. Het beste product wint niet altijd, zie ook kernenergie (Bill Gates nieuwste project).
kempenaer zegt
@flutterby:
LOL! Hilarisch dit soort reacties van fansla’s.
iannuzi zegt
@bitd: U? Jij niet? Of spaar jij niet voor je pensioen?
bitd zegt
@iannuzi: nee, ik heb geen pensioen en ga ik zeker nooit opbouwen onder NL systeem.
iannuzi zegt
@bitd: klinkt alsof je in het verkeerde land woont :-(
bitd zegt
@iannuzi: nee valt wel mee, je hoeft helemaal geen pensioen op te bouwen, dus doe ik het niet.
hehe zegt
@bitd: dit klinkt mij pas als Sociaal Kapitalisme in de oren :-)
De samenleving betaalt maar?
bitd zegt
@hehe: nee, het geld is er wel, maar niet onder beheer bij een pensioenfonds.
En wat heb je aan een pensioenfonds als jij uiteindelijk degene bent die de rekening betaald van hun gestuntel?
kempenaer zegt
@bitd:
Ook hier heb je weer helemaal gelijk in. In Nederland wordt je gedwongen om je geld af te dragen aan een pensioenfonds terwijl je geen vrije keuze hebt in pensioenfonds en ook geen invloed hebt op het beleid van het verplichte pensioenfonds. Nederland is een heel collectief kuddeland, veel socialistischer dan men het afschildert.
Met een enorme bel aardgas en een gunstige geografische ligging in Europa aan een delta van rivieren kunnen de gevolgen van economisch wanbeleid lang onder het tapijt geveegd worden.
mashell zegt
@bitd: het hoeft geen pensioenfonds te zijn. Een pensioenverzekeraar kan ook. En hoewel de pensioenfondsen zeker aan het stuntelen zijn, vaak onethisch beleggen en relatief veel overhead hebben doen ze het niet echt slechter dan de commerciële beleggingsfondsen. Nederland heeft toch nog het beste pensioenstelsel in de wereld. Ook qua fiscale regelgeving. Ik zal privé dan ook geen ZZPer zonder pensioenvoorziening inhuren, zo iemand is onvoldoende geïnformeerd en daarmee gewoon ongeschikt voor het ondernemerschap.
bitd zegt
@mashell: snap wat je zegt, maar een pensioenvoorziening is echt iets anders dan een pensioenverzekering.
Sowieso zijn verzekeringen ongeschikt voor kosten die je kan verwachten, voorbeeld: een verzekering nemen om elk jaar 1x controle bij de tandarts te mogen doen. Enige wat je daarmee bereikt is dat je die vaste kosten door een derde laat betalen, maw dat kost geld. Zelfde met pensioen: als je wil stoppen met werken op een bepaalde leeftijd moet je daar actie op ondernemen en sparen, investeren etc.
pramm zegt
@bitd: Elon heeft in 2018 en 2019 geen salaris ontvangen uit het bedrijf. Wel een bizar pakket aan opties, die enkel waarde hebben als het bedrijf een bizarre groei doormaakt de komende paar jaar. Het komt er op neer dat het bedrijf een beurswaarde van 100 mld moet behalen, oftewel ongeveer de waarde van Volkswagen en BMW bij elkaar. En zo zitten er nog wat punten in.
bitd zegt
@pramm: Elon is op dit moment ca 20 miljard usd waard, hij heeft geen salaris nodig voor dit piramide spel… en mocht het wel lukken, hij krijgt er immers flink de tijd voor, dan wordt het alleen maar extremer qua beloningen.
pramm zegt
@bitd: Volgens mij heeft hij voldoende middelen beschikbaar een geen piramide spel nodig. Als hij de targets die gesteld staan behaald, is dat een bizar resultaat en dan hebben de investeerders er denk ik geen enkel probleem mee, dat hij goed betaald wordt.
moveyourmind zegt
Ze kunnen beter eerst iets aan de kwaliteit doen voordat ze de productie opschroeven.
Collega van mij kreeg zijn model S zo afgeleverd:
https://static.autoblog.nl/images/wp2019/Model-S-voorscherm.jpg
De panelgap tussen het voorscherm en de rest van de auto is zo gigantisch groot dat de rest van de auto gewoon buiten de foto valt…
wimof zegt
5 kleurtjes is toch wat te beperkt.
vaakbenjetebang zegt
@wimof: Volgens mij valt dat wel mee. Als je naar het straatbeeld kijkt, kun je het volgens de 80/20-regel misschien zelfs met 3 kleuren wel redden!
flutterby zegt
@wimof: Liever dat dan 5 tinten grijs.
bischero zegt
@wimof: hoeveel rode, gele of groene VW Passat zie jij rijden? Of wacht, zijn die kleuren niet beschikbaar? (En for the record: de rode die er is, is een er een waarin een obese Duitser na de bierfeesten zijn currywurst heeft geretourneerd).
wimof zegt
@bischero: Ik dacht eerder aan het kleurenpallet van Mini.
bischero zegt
@wimof: lekker vergelijk. In segment, inzet en prijs geenszins sluitend
BaRa zegt
@wimof: Wrappen is niet meteen het einde van de wereld…
fanboy zegt
@wimof: Nou gezien de verkopen valt dat dus wel mee.
alassad zegt
Zitten hier in NL al boven de 5k leveringen in September voor de model 3. Ben benieuwd wat Q4 gaat brengen
barendbotje zegt
@alassad: Ben benieuwd wat Q1 gaat brengen
911targa zegt
@barendbotje: ???
monsieurleloure zegt
Wat ik fascinerender vind is dat er op zaterdagavond een bericht na 19:00 wordt geplaatst.
En Elon Musk is gewoon een Eindbaas.
nietcreatief zegt
Blijf dit toch ook wel een gave foto vinden!
Ergens heb ik het vermoeden dat het een oud vs. nieuw contrast foto moest worden maar het is een foto van een van de, zo niet het, meest vooruitstrevende autobedrijf stijf middenin een van de meest vooruitstrevende staalbedrijven.
dondeboer zegt
Tja, Maserati doet er 6 jaar over om 100.000 Ghibli’s af te zetten, dan is dit toch wel een prestatie van Tesla.
j05b zegt
En wij Nederlanders krijgen momenteel bootladingen vol geleverd. Ik vermoed dat de model 3 dit jaar de best verkochte auto in NL gaat zijn.
dreetje zegt
Zal Tesla op tijd overstappen op waterstof? Anders wordt de 200.000 nooit bereikt.
kempenaer zegt
Het wordt tijd dat electrische auto’s het op eigen kracht gaan doen. Stoppen met de subsidies en extreme fiscale voordelen. Een extra toeslag voor de milieubelastende verwerking van de honderden kilo’s aan accu’s bij sloop van de bev, lijkt me wel op zijn plaats.
mashell zegt
@kempenaer: liever niet, als we de milieuschade van verbrandingsmotoren dan ook moeten verrekenen wordt de brandstof helemaal onbetaalbaar.
bernoulli zegt
Vanavond in Radar.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/maandag-in-radar-klachten-over-tesla-compensatie-bij-problemen-thomas-cook/