Als je dit soort drifts kunt neerzetten, dan mag je het sportief noemen.
Bij Hyundai kun je terecht voor van alles. Vooruitstrevende auto’s met alternatieve aandrijflijnen, binnenkort misschien wel vliegende auto’s(!), maar ook als je ‘gewoon’ nog een brandstofauto zoekt ben je in Zuid-Korea aan het juiste adres. Maar wat nou als je meer dan drie kinderen hebt. Vroegâh (toen een Hyundai écht je allerlaatste optie was) kon je dan opteren voor een Trajet. Die ging eruit in 2008 en was je vanaf toen aangewezen op de grote versie van de Hyundai Santa Fe, die overigens pas in 2013 kwam. En die is vrij duur. Een simpel alternatief ging aan onze neus voorbij.
Wij krijgen namelijk wél de Hyundai H300. Een middelgrote bestelwagen die in het vaarwater zit van de Opel Vivaro en Peugeot Expert. Elders ter wereld werd onder de noemer H-1, Grand Starex of iMax de H300 wél als personenversie verkocht. Die laatste is ons onderwerp van de dag. De iMax is hoe ze de Hyundai in Australië noemen. Zij presenteren wat je zou kunnen zien als een 1-aprilgrap, wat ook deels zo is. De Australische tak van Hyundai voegt enkel woorden bij daden.
De Duitse tak van Hyundai kwam namelijk met het idee, inderdaad als 1-aprilgrap. Je bent als fabrikant natuurlijk altijd aan het kijken waar wel en geen markt voor is. Er zijn een hoop auto’s waar je zonder probleem een N-versie van kunt maken. Maar de iMax? Daar zit niemand op te wachten. Toch?
Soms moet je gewoon even een stunt uithalen. Dus nee, er komt geen commerciële versie van de iMax N, maar deze one-off laat zien dat er altijd mensen zijn die ergens brood in zien. We zien de iMax N namelijk daadwerkelijk dwars gaan: iets wat met de normale versie van de bus vrijwel onmogelijk is. Onder de kap van de bus, die overigens met zijn grote velgen en Performance Blue-lakkleur in ieder geval eruit ziet als een N-product, schuilt in plaats van de 2.5 CRDi een 3.5 liter V6 die 408 pk en 555 Nm op de weg zet. Met speciale banden, een nieuwe versnellingsbak in combinatie met een nieuw differentieel én achterwielaandrijving is de bus ineens juist niet recht te houden. Dan krijg je plaatjes zoals die je hier ziet. Een bus met rokende banden in een drift.
Zoals gezegd, niemand zit hierop te wachten. De enige mensen die het gaaf vinden hebben het niet nodig en de mensen die het nodig hebben…. we betwijfelen of die er zijn. Een commerciële versie zou immers evenveel gaan kosten als een iMax met een i30 N ernaast, dan heb je het beste van twee werelden in, eh, twee werelden. Net zoals zijn ‘voorgangers’ Renault Espace F1 en Ford Transit Supervan blijft het bij één exemplaar wat het merk lekker zelf in zijn bezit houdt.
Dutchdriftking zegt
Tja, gewoon een dikke imagobuilder, en dan straks N-line pakketjes verkopen voor je busje. Deed Opel 15 jaar geleden al met de Vivaro VPC, zat glazenwassers en aannemers hadden een Vivaro met VPC pakket. Zag er dik uit maar je ging natuurlijk geen streep harder. Plaatje voor de sfeer : [img]https://i.ibb.co/JdnmDTr/ramvi2.jpg[/img]
RAW zegt
Leuke one-off. Die Trajet was trouwens helemaal geen slechte auto. Ben er een keer met 3 klanten in één dag mee op en neer geweest naar Frankfurt, 900 km gereden zonder centje pijn en stapte redelijk fris weer uit.
dotternetta zegt
Niet willen, niet nodig? Deze zou perfect zijn voor mij! Maar dan met achterbank en laadbak. Mooie grote broer voor de Ceed GT
fanboy zegt
Jullie kennen de nieuwe Hiace denk ik niet (uit het buitenland)? Ok, geen 400pk zoals deze maar wel 3.5 v6 met 300pk, handgeschakelde bak en achterwielaandrijving. LSD optioneel. Als die leeg is kun je daar ook een goeie drift mee maken, en heel snel. Heeft verder geen uiterlijk vertoon, geen skirts of stickers, dus kun je veel mensen mee verrassen.
volvo480gtt zegt
@fanboy: linkje voor het gemak:
https://performancedrive.com.au/2020-toyota-hiace-revealed-gets-powerful-v6-option-1817/
cossiekiller zegt
Ik ken al minstens een paar mensen in mijn vriendenkring, waaronder ikzelf, die er wel al jaren op aan het wachten zijn.
gregorius zegt
Ik ken genoeg papa’s met 3 kids of meer die liever niet in het busje rijden. Naast de VW en de MB (en in mindere mate de Previa) is er weinig keus om nog een beetje lekker te zitten in een people-mover. Zo’n Alhambra (met alle broertjes) is eigenlijk net te klein.
Op deze manier wordt het ten minste een beetje leuker: lekker optrekken en alle kids vinden het nog geweldig ook!
knapzuur zegt
… fake, want tijdens het driften zit er helemaal geen 8 man in de auto, zou wel tof zijn als ie dan nog zo lichtvoetig zou driften.
gandini zegt
Dit soort auto’s geeft me altijd het gevoel van een dame met morbide obesitas die een fitnessvideo van zichzelf maakt.
Dutchcarwizard zegt
Doe mij die Transit maar. Wat een sleeper.
Jochempie zegt
Ah, de spirituele opvolger van de Hyundai Satellite. Daar heb ik in leren rijden! Dubbele draagarmen achter, want personenversie dachten ze bij Hyundai, lange wielbasis en achterwielaandrijving. Ik heb tegelijkertijd leren driften.
dare2think zegt
Er is zeker een doelgroep voor dit busje.. welke beroepsgroep moet vaak flink wat goederen vervoeren waarbij in sommige situaties behoorlijk wat power nodig is- dat is toch die hobbyclub waarvan de leden een tuintje op zolder hebben.. ?