Iets wat meer fabrikanten zouden moeten doen.
Het is iets waar bijna alle fabrikanten zich schuldig aan maken. Vandaag lichten we het even uit op de website van Peugeot, ook al zijn zij zeker niet de enige. Wie naar het kopje ‘nieuwe 208‘ gaat, zal de configurator vinden samen met de prijzen en beschikbaarheid. Goed, prijzen zijn niks nieuws: het gaat om onderstaande afbeelding.
Wat zien we: een vanafprijs van 17.580 euro. Wat zien we nog meer? Een FULL OPTION (!!1!1!) 208 GT-Line ter illustratie. Wat zoiets kost moet je even zelf uitvogelen in de configurator, maar wij kunnen je vast verklappen dat het veel meer is dan 17.500 euro. Als elektrische versie is het zelfs bijna 40.000 euro. Geen schande en in de kleine lettertjes ook niks illegaals, maar je moet als koper niet verwachten dat je voor 17.580 euro die afgebeelde 208 op de oprit zet.
Nogmaals, daar kunnen we Peugeot niet de schuld van geven. Valse marketing is het evenmin. Het is gewoon een manier om de auto te tonen op de manier zoals Peugeot het had bedoeld. Met de bijzondere LED-dagrijverlichting. Met toffe velgen, leuke kleurtjes, et cetera. Die kleurtjes gaan we het even over hebben. Want voor wie zich afvraagt wat er allemaal verloren gaat als je de basisversie pakt voor die 17.500 euro: een hoop, uiteraard. Het interieur is uitgekleed en heeft een kleiner touchscreen. Buiten krijg je veel plastic onderdelen en kleine velgen. Ook de kenmerkende dagrijverlichting wordt vervangen door een saai LED-streepje en verder is er geen LED-verlichting te vinden. En ja, dan krijg je geen versie die je graag op de billboards en reclames ziet.
Maar er is iets wat Peugeot wél goed doet. Iets wat gewoon meer fabrikanten moeten doen. Kijk maar naar bovenstaande auto. Wij beloven je dat we niks hebben aangevinkt: dit is gewoon de PureTech 75 met handbak zoals hij standaard aangeboden wordt. Valt het je al op? Hij is knalgeel! De kleur Jaune Faro, metallic geel, is voor de Like (basismodel) de enige kleur die geen grijstint is, maar belangrijker nog: het is de enige kleur waarvoor je niet bij hoeft te betalen. Goed, er is ook nog Blanc Blanquise voor slechts 200 euro extra, maar dit is gewoon heel slim.
Er wordt immers altijd maar geklaagd dat niemand meer kleur durft te kiezen. Veel wit, zwart en grijs ‘fleurt’ ons straatbeeld op. Niet alleen vanwege het hele restwaarde-verhaal, ook omdat dit de kleuren zijn die standaard op de auto’s geleverd worden. Helemaal in het segment van de 208. Kekke kleurtjes zie je hier meer, omdat ze goedkoop zijn, maar inbegrepen zijn ze nooit. Bij Peugeot kies je geen geel, je krijgt geel. Wil je dat veranderen, bijbetalen. Zo verdient Peugeot geld aan elke conservatieveling die normaal doen al gek genoeg vindt, en de koper die juist aast op zo min mogelijk bijbetalen krijgt standaard een kek geel autootje, wat het straatbeeld ten goede komt. Dat zien we graag in deze koude en donkere wintermaanden: een warme en vrolijke kleur. Weinig merken bieden geel nog aan in hun standaardpalet, laat staan als standaard. Een leuke keuze van Peugeot.
Als het gaat om configurators is er nog iets opvallends. We hadden het erover bij MINI dat de Cooper SE de essentie van eenvoud is als het gaat om samenstellen. De e-208, een auto die uit hetzelfde hout gesneden is (beschikbaar als benzine- en elektrisch), heeft hetzelfde. Je kunt kiezen uit twee pakketten, maar kies je het duurste EV-pakket (39.050 euro), dan krijg je ook echt meteen alles. Niet dat het geoorloofd zou zijn om in een B-segmenter van 40 ruggen nog te moeten betalen voor luxe, maar toch. Het enige wat je te kiezen hebt is een zwart dak en een draadloze QI-telefoonlader. Verder krijg je alles in je schoot geworpen.
Keuzestress hoeft dus niet het probleem te zijn bij elektrische auto’s. Ook willen we je aanraden om bij de benzineversie niet aan keuzestress te lijden: kies gewoon die gele. Worden we allemaal blij van.
pier zegt
Peugeot is goed bezig, en de basisversie ziet er best acceptabel uit moet ik zeggen.
boriske zegt
@pier: Nu nog een normaal stuur als optie aanbieden
rickthestig zegt
@boriske: Nee joh! Weet je hoe log dat voelt als je een middagje met een klein stuur gereden alsof je in een vrachtwagen rijdt.
208gtidekkers zegt
@boriske: heb toch niet te klagen over het kleine stuurwiel
superboertje zegt
@208gtidekkers: ik heb de 5008 suv en het kleine stuurtje is geweldig.
V8Vantage zegt
@superboertje: Dan is er tenminste nog iets geweldig aan… :-p
superboertje zegt
@vantagev8: haha, noem mij een sexy 7-zitter. Heb 4 kids. En helaas, een Volvo XC90, BMW X7 zitten net buiten het budget.
Dutchdriftking zegt
Doen ze goed, het is ook een heel mooie kleur geel!
114i210pk zegt
@dutchdriftking: Riekt naar een okerachtige tint, prachtig indd.
joost1234 zegt
Dagrijverlichting is toch sowieso verplicht?
chriscross zegt
@joost1234: kan ook middels een w5w lampje in de koplampunit
rickthestig zegt
@chriscross: 21 Watt. 5 Watt is parkeerlicht.
Robert zegt
@joost1234: nee hoor. Helaas, want de gemiddelde klootviool ziet tegenwoordig niet meer het verschil tussen dagrijverlichting en het dimlicht in werkende toestand. En die rijden dus vrolijk in het donker rond met dagrijverlichting, en veelal dus ook zonder achterverlichting. En aangezien de pakkans anno nu ongeveer gelijk staat aan het winnen van de staatsloterij, zal dit wel niet snel meer veranderen.
circlestorm69 zegt
@rrrobert: verschrikkelijk is dat. Zeker als je twee keer per dag door de (Heinenoord)tunnel rijdt en opeens weer een auto voor je ziet opdoemen. Helemaal leuk als het ook nog slecht weer is en de auto donker (grijs) van kleur is. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Sowieso zouden ze moeten verplichten de verlichting aan te doen bij het inrijden van een tunnel!
Robert zegt
@circlestorm69: ik vind het werkelijk on-be-grij-pe-lijk dat voor het voeren van dagrijverlichting zónder achterverlichting ooit goedkeur is gegeven.
Ik bedoel, ik snap het ‘waarom’ erachter wel, maar het feit is dat de regels voor het voeren van dimlicht, grootlicht, stadslicht en mistlampen vóór al bij veel mensen niet duidelijk is. En het feit dat er m.i. weinig op gehandhaafd wordt, maakt het er allemaal ook niet veiliger op.
1000bochten zegt
@rrrobert: en die mensen iedere keer maar weer denken: “weer zo’n vervelende BMW rijder achter me die zit te seinen dat hij er langs wil…” Ik zit weliswaar in een BMW, maar ik sein om te waarschuwen dat ze in het donker rijden terwijl ze hun verlichting niet aan hebben!
joost1234 zegt
@RRRobert: Dit is niet mijn punt, ik doel erop dat in het artikel staat dat de auto standaard zonder dagrij verlichting wordt geleverd. Dit is volgens mij niet zo, want elke nieuwe auto moet die verlichting verplicht voor en sinds kort ook achter hebben. Overigens heb je helaas volkomen gelijk over die mensne…
gewoondirk zegt
@joost1234: In het artikel staat: “Ook de kenmerkende dagrijverlichting wordt vervangen door een saai LED-streepje”. In Andere woorden, je krijgt bescheiden dagrijverlichting in de vorm van een LEDstreepje in plaats van de kenmerkende slagtand/leeuwenklauw ijspegelverlichting die op de dikkere versies zit. Op de plaatjes is dit ook duidelijk zichtbaar, de slagtand/leeuwenklauw/ijspegel is bij de basisversie zwart.
joost1234 zegt
@gewoondirk: Het artikel is aangepast :). Dit stond er op het moment dat ik mijn reactie plaatste nog niet namelijk
henkhekje zegt
@rrrobert: auto fabrikanten zijn volgens mij tegenwoordig verplicht om ook achterlichten standaard aan te zetten. Dan is het enkel het zicht van de bestuurder wat gewoon slecht is. Verder vind ik het ook vervelend dat monteurs altijd de verlichting helemaal uit zetten, dus ook van de automatische stand af. Waardoor je denkt dat je verlichting automatisch aangaat maar dan kom je er na een tijdje achter dat je verlichting van automatisch gehaald is.
chriscross zegt
Geel moet op een sportieve Italiaan
jpsienen zegt
@chriscross: ik vind het hier ook leuk op staan. Goede manier om zichtbaarheid te creëren!
Het is trouwens Blanc Banquise ipv Blanquise
emping zegt
En dan 200 euro extra vragen voor wit.
z4rickss zegt
Ik vind het echt een gave bak!! Optisch beter, dan de concurrentie imho.
emping zegt
@z4rickss: optisch miss wel maar onderhuids blijft het Franse rommel.
henkhekje zegt
@emping: hebben ze jou onlangs ontdooit ofzo?
jeffreym3 zegt
Getoonde afbeelding van de basisversie is ook niet hoe die er daadwerkelijk uitziet.. Zo goed gevuld in de wielkasten en dergelijke.. Nog steeds misleiding dus.
bsxc2 zegt
@jeffreym3: Zo rijden de petjes er bij over 15 jaar
thomasthomas zegt
Als je een zwarte uni kleur pakt en ploft er alleen mooie velgen op kom je ook een heel eind hoor.
michiel_vandelft zegt
@thomasthomas: Waarom word een auto mooier van uni-zwart naar jouw idee? Op zwart gaan toch alle lijnen visueel verloren?
karhengst zegt
@michiel_vandelft: Brandschoon kan het best mooi werken, al vind ik dat vooral bij de grotere sedans het geval. Op kleine wagens werkt het een stuk minder goed.
20klepper zegt
Leuke auto en inderdaad, kleur doet een hoop!
dtwo zegt
Ik ben wel benieuwd wat fleetowners hiermee doen. Die zijn namelijk dol op rioolbuiskleurige instappertjes. Maar voor een grijze 208 moeten ze dus geld bijleggen…
Rohrl-fan zegt
Ik werk in een Peugeot (& Kia) garage, toevallig hebben ze net de allereerste 208jes geleverd.
Moet er toch beetje aan wennen…
civicfk3 zegt
@rohrl-fan: Wennen dat ze eindelijk eens iets te pruimen op de weg zetten?
rufctr01 zegt
@civicfk3: nu Honda nog
bmw2coupeeigenaar zegt
Mooier dan de nieuwe BMW 1 serie (F40)
Robert zegt
@bmw2coupeeigenaar: da’s toch geen concurrentie voor de 208?
bmw2coupeeigenaar zegt
@rrrobert: Misschien nu iets te vroeg – en wellicht kon de vergelijking met een 308 beter gemaakt worden – maar neemt niet weg dat de Fransen steeds luxere auto’s maken, terwijl de Einser nu op zoveel punten inlevert. Ik was afgelopen weekend in Roermond Outlet Center. Daar kwam ik de nieuwe 1 per toeval tegen op de parkeerplaats. Wat was dat een nare ervaring. De identiteit is volledig zoekgeraakt qua design en techniek.
mashell zegt
@bmw2coupeeigenaar: en mooier ook dan een Aston Martin Valkyrie.
Tonnie zegt
Ik heb geel gekozen op m’n audi a1, het enige waar ik keuze in had van de baas. Helft vind ’t gaaf, andere helft lacht me uit. Mooi toch. Ik ben er blij mee en het kleurt de parking!
Dizono zegt
Meer kleur op de weg is altijd beter. Misschien leuk om eens een overzichtsartikel van gratis kleuren te maken? Bij Skoda is het behoorlijke felle energy blue de enige gratis kleur, de instap Fiat Panda is fel oranje, de Giulia krijg je kosteloos in Rosso Alfa, Mercedes-Benz rekent geen meerprijs voor fel geel of rood op A en de allergoedkoopste Volkswagen Up! komt in een heerlijk knalblauw kleurtje.
macz46 zegt
@Dizono: pure red bij Seat
gandini zegt
Ik vind het nog steeds een leuk ding, maar nu zat ik eens te kijken wat zo’n GT-line kost: een dikke 24.000 euro…
Dus ik dacht: laat ik ook eens kijken wat zo’n Fiesta ST-line nu kost. Deze komt ook standaard in rood ipv saai, heeft ook een 6-bak met 100 pk en staat er nu op voor 20.000 euro. Maar goed, voor een eerlijk vergelijk, moeten de opties ook een beetje overeenkomen. Dus ik klik het LED-pakket aan, het navi-systeem, het winterpakket (elektrisch verwarmde voorruit!), een mooi panoramadak, privacyglas en die handige automatische deurrand beschermers: nog steeds geen 24.000!
En toen dacht ik: laat ik nog een stapje verder gaan, ik ga eens kijken bij de echte ST. Ik was de Peugeot inmiddels compleet vergeten en zat druk uit te zoeken wat ik nu wel en niet graag erop zou willen hebben. En toen heb ik die configurator uit zelfbescherming toch maar weer afgesloten.
henkhekje zegt
@gandini: dan heb je niet helemaal goed gekeken denk ik, ik ben nog niet klaar met configureren en ik zit al op 23.200 euro met de Fiesta en dan heb ik nog steeds stoffen bekleding terwijl dat de Peugeot standaard half leder aanbiedt. De Peugeot biedt standaard Pack Safety Plus aan, deze is bij Ford een meerprijs van 250,–. Verder moet je nog een automatische airco kopen bij Ford, deze is standaard bij Peugeot.
Dus ja de Fiesta is goedkoper, als je niet zoveel opties wilt. Wil je een completere auto, maakt het volgens mij niet zoveel meer uit qua prijs.
circlestorm69 zegt
Die gele is erg leuk. Zag de blauwe (zoals in de rijtest) afgelopen week binnen in de hal van het vliegveld van Lissabon staan. Ben er speciaal voor omgelopen om hem te bewonderen. Echt een gaaf ding!
lacker zegt
Er zijn een paar 20x-en in mijn familiekring en ze zijn geen van allen saai qua kleur. Paars, oranje, lichtblauw en goud. Zelf heb ik dan wel een donkerblauwe auto. Dat zegt misschien wel iets over mij..