Kijk, dat zijn de betere opvoersetjes.
De Mercedes-Benz S-Klasse van de ‘jaren ’90 geldt als een van de beste auto’s ooit gebouwd. Men begon waanzinnig ambitieus aan het plan. Links en rechts wellicht iets té ambitieus. Maar het waren enorme slagschepen met alle luxe en comfort. Hoe goed de Audi A8 en BMW 7 Serie ook waren, de S-Klasse was de vedette in zijn klasse.
Tenzij het ging om sportieve varianten. Want een Jaguar XJR of Audi S8 was mogelijk en op sommige markten was de BMW 740i Sport leverbaar, compleet met handbak! Hoe zit dat met de S-Klasse? Welnu, zo’n enorm slagschip leent zich minder goed voor een sportief topmodel. Maar AMG heeft er links en rechts wel een paar gemaakt. Dat was in de periode dat AMG nog een tuner was met Mercedes-connceties. Pas eind jaren ’90 werd AMG onderdeel van Daimler en kwam er van bijna elk model een AMG-versie.
Maar zoals we zeggen: AMG heeft er wel een paar gemaakt. Deze zijn echt waanzinnig zeldzaam en als er eentje te koop staat, is deze gelijk peperduur. Er staat er nu eentje te koop en raad eens: het is een duur exemplaar! Het betreft een S70 AMG uit 1996. De auto komt oorspronkelijk uit Zwitserland. De Zwitsers kiezen wel vaker bijzondere kleurcombinaties en deze stelt niet teleur: Turmalingrün met een Champignon interieur. Het is net zoiets als anijshagel met curry: zó smerig dat het weer lekker is.
De auto begon zijn leven als S600 Lang en werd met twee andere S600’s ongebouwd tot S70 AMG. Let wel, voor de Zwitserse markt. De motor kreeg een groter slagvolume naar 7.055 cc, waarmee het dus eigenlijk een S71 AMG zou moeten zijn. De motor is in dit geval goed voor zo’n 470 pk. Uiteraard zijn ook de remmen en velgen aangepast en zien we ook een voor de jaren ’90 kenmerkende AMG-uitlaat. De meest ordinaire en prestigieuze auto uit de jaren ’90 kon het af met twee pijpjes, dus alle auto’s met minder dan 7.055 cc onder de kap: vier is écht overbodig.
Dit exemplaar is van een 70 jarige liefhebber geweest. In de tussentijd heeft hij er redelijk wat mee gereden: 190.000 km. In principe is dat per jaar niet zo heel veel en deze V12’s zijn zeer sterk. Maar gezien de vraagprijs is de kilometerstand een tikkeltje hoog: 84.900 euro wil de verkoper er graag voor hebben. Maar ja, het is de enige, dus hij kan vragen wat hij wil. Ook interesse in de dikste limo van 1996? De advertentie check je hier.
Meer lezen? Check dan onze Mercede-Benz S-Klasse (W140) Special!
tvklarenbosch zegt
Is dit niet de basismotor voor de Zonda?
mennok zegt
@tvklarenbosch: ja, ik dacht ook ergens te hebben gelezen dat “veel” Mercedessen worden ontdaan van hun motor ivm de Zonda. Relatief goedkope donor. Weet niet of dit een broodje aap verhaal is.
willeme zegt
@mennok: Pagani ‘kreeg’ gloednieuwe motoren van Mercedes, die hoefde niet de okaziepaleizen af te struinen ;-)
mennok zegt
@willeme: en mocht ie vervangen moeten worden?
willeme zegt
@mennok: Dan lijkt mij dat er gewoon een nieuwe 7.3 motor inkomt. Maar ik kan mij niet heugen dat deze blokken snel de soep in lopen. Al helemaal niet met de kilometrages die supercars rijden :-D
nigelbennisphotography zegt
@willeme: maar die motoren worden natuurlijk niet meer gemaakt nu dus in die zin is een blokkie van een gebruikte Mercedes scoren niet eens zo heel slecht idee
willeme zegt
@nigelbennisphotography: Pagani kan aan nieuwe motoren komen. De motor wordt voor nieuwe auto’s niet meer gehomologeerd, maar als ‘reservonderdeel’ nog wel. Zeker Mercedes en BMW doen dit met veel onderdelen.
Wat ik alleen niet begrijp: waarom moet je een stokoude V12 opzoeken om in je jonge en peperdure hypercar te leggen?
antoombom2000 zegt
@willeme: daar is maar 1 antwoord op: geluid
Naar mijn mening is het één van de best klinkende motoren.
willeme zegt
@antoombom2000: Maar waarom moet dat een 20 jaar oude motor zijn als dat ook gewoon een nieuwe kan zijn? Die klinken nog beter.
johnhert zegt
@willeme: Hoezo zou een nieuwer blok beter klinken ? Ik vind juist het tegenovergestelde… De beste v12 sound die ik overigens gehoord heb is tijden Goodwood Revival, 2 st. 250 SWB en één 250 GTO op het rechte stuk… Magnifiek. Zo’n moderne tdf 599 gtb of wat dan ook komt niet eens in de buurt qua geluid.
davelepeef zegt
@johnhert: dat komt omdat die oude heren per cilinder door een buisje van 30cm lengte hun lucht halen. Tegenwoordig wordt “men” hitsig van een sissende turbo maar de echte magie komt uit een open inlaat traject…
bertollie zegt
@willeme: Chris Harris verteld in dit youtube filmpje dat er geen nieuwe Zonde motorblokken zijn dus de enige manier zou zijn om de motor uit een Mercedes te halen. Kijken bij 6:45: https://youtu.be/fiLImHQbjis
willeme zegt
@bertollie: Volgens mij vertelt hij dit in jeugdig enthousiasme, in plaats van een feitelijke deelneming.
Allereerst: je kan van elke 6.0 een 7.0 of meer maken.
De motoren zijn niet meer gehomologeerd, dus worden niet meer nieuw verkocht. AMG produceert ze ook niet meer. Pagani of AMG hebben vast nog wel een paar ruilmotoren op de schappen liggen.
De kans dat een Zonda motor niet meer functioneert, lijkt mee zeer onaannemelijk. Wellicht dat AMG motoren kenner @hartman hier meer over weet!
davelepeef zegt
@willeme: en anders is er vast ergens een bedrijf dat er voor 50k eentje voor je na kan maken. Alles leuk en aardig maar meer dan ’n klont metaal is het ook niet.
willeme zegt
@tvklarenbosch: ja, de Zonda S 7.0 had ‘m ook onder de kap voordat ze naar de 7.3 liter motoren gingen.
hartman zegt
@willeme: Willem, heb je dit nog meegekregen? https://imgur.com/qj42dPe
Robert zegt
‘De kathedraal’. En in AMG uitvoering. Wow. Beter te duur aangeboden dan helemaal niet te koop is hiervoor zeker op z’n plaats.
Oh, en +1 voor de putdeksel velgen.
bertorelli zegt
@rrrobert: Dit zijn toch ‘gewone’ 5 gaats AMG velgen. Putdeksels zijn 15 gaats.
davelepeef zegt
@RRRobert: mmmaar -5 voor het écht onooglijke dashboard.
tortuga zegt
Dat is een heel forse prijs! Zou er maximum 42000 voor willen geven maar dan liever een 600L in het zwart met veel opties en dan heb je nog ademruimte om zelf wat aan te passen
mennok zegt
@tortuga: Dan geef ik maximaal 42.005,-
auto1235 zegt
Die moet erop https://youtu.be/9zZcAJ-NEKo
antoombom2000 zegt
@auto1235: der is een andere youtuber die een s600 heeft gekocht en die uitlaat erop heeft gezet. De kwaliteit van dat filmpje is een stuk beter. Maar is wel een vlog dus je moet er maar van houden.
olivier420 zegt
@antoombom2000: je bedoelt deze? Echt krankzinnig geluid https://youtu.be/KEcEMVituHI.
Kippenvel
loserboi932 zegt
@auto1235: Het is net een fucking V12 F1 wagen. Wauw!!!
kniesoor zegt
Even naar de advertentie gekeken. Het is goed bechouwd een zo goed als nieuwe auto, behalve de kale basis is er geen ter zake doend onderdeel wat 190.000 km gelopen heeft. En alle werkzaamheden zijn zo te zien ook nog eens ‘no expense spared’ gedaan. In die context is de auto bijna een koopje.
’t Is, dat ik kathedralen absoluut niet mooi vind En dat ze veeeeel te groot zijn. Anders was dit exemplaar wel een optie geweest.
bsxc2 zegt
Liever een S63 van +/- 3-4 jaar oud voor dit geld.
Dutchdriftking zegt
Ik wil hem hebben! En nee, ik vind hem absoluut niet mooi, maar een dikke AMG uit de jaren “90 is gewoon geniaal. Bijna net zo gaaf als de SL73 AMG.
theblazerunner zegt
@dutchdriftking: Voor mij een 300CE 6.0 AMG alsteblief
Dutchdriftking zegt
@theblazerunner: ook lekker! Of een Hammer….
gregorius zegt
die ventilatierooster unit die niet netjes in het midden zit (MB, niet AMG natuurlijk)… daar zou ik nooit aan kunnen werken.
erce zegt
@gregorius: dit dus
ouwedibbes83 zegt
@gregorius: sowieso als je deze wagen uit ’96 vergelijkt met N concurrentie destijds was t mss wel een betrouwbare, overgedimensioneerde auto, maar oogde t toen al behoorlijk ouderwets met die enorme knoppen en t matige interieurdesign. Het zal wel kwaliteit zijn, maar in mijn dogen is t niet mooi of stylish.
maxidyne zegt
Ik heb een SL in exact dezelfde kleurencombinatie. Dat is dan ook het enige wat deze twee met elkaar gelijk hebben. Ik moet het doen met een 320. Wel een bewuste keuze geweest, zo’n V8 en V12 is leuk, maar niet te betalen qua onderhoudskosten/vaste lasten.
paulvtec zegt
Mooi van lelijkheid zullen we maar zeggen. Imposante auto dat wel maar wat een geld zeg. En met miljarden op deze aardbol zal er vast wel minimaal 1 gek zijn met teveel poen.
mark383 zegt
De W140 blijft voor mij de ultieme limo. Een AMG uitvoering vind ik dan eigenlijk beter passen bij een coupe (C140). Staan die nog ergens te koop, dan hou ik me aanbevolen (C124 AMG ook goed hoor).
baklava zegt
Vet! Zoveel mooier dan die schreeuwerige mercs van tegenwoordig
escort77 zegt
BOMVOL FULL OPTIONS VOLLEDIG AMG UITGEVOERD!
Dit is echt de eerste (en laten we afspreken, ook meteen de laatste) keer dat ik dit zeg over een ouwe S-klasse ?
room850 zegt
@escort77: en niet te vergeten, recent nog hele grote beurt gehad met alle vloeistoffen vervangen. Echt nieuwstaat, gaat weg ivm lease auto /auto van de zaak. Graag bellen voor bezichtiging. Gr Royal Diamond Carshop
tjorque zegt
Perfecte pooier mobiel ?
brammetjedeb zegt
Ongelofelijk wat een vooruitgang er qua interieur is geboekt. Kan me herinneren dat de achterbank verstelbaar is, maar als je de lange versies van de ’s klasse tegenwoordig ziet is dat toch een wereld van verschil.
hassani zegt
Kneiterdikke slee dit. Mooie voor de kerstman
cooper96 zegt
Hoop geld voor een taxi
mustang750supersnake zegt
oohhh man als ik het geld toch had!!!gewoon de ultieme bazenbak van de jaren 90!
galgootje zegt
@willeme: “Het is net zoiets als anijshagel met curry: zó smerig dat het weer lekker is.” man man man hoe bedenk je het!?! Ge-wel-dig!! Kwam niet bij hier!
gelatobm zegt
Was de A8 toen al uit?