Het is dan ook niet zomaar een Mercedes…
Deuren kunnen soms vrij interessant zijn. Ik weet het, vreemd begin van een artikel, maar het gaat ergens naar toe. Bij praktisch alle auto’s die een normaal mens koopt, zijn alle deuren hetzelfde. De scharnier van de deur zit richting de neus en de deur zwaait horizontaal open, richting de motorkap.
Maar als je geld genoeg hebt voor een speciale auto, wil je dan ook niet speciale deuren? Neem Lamborghini’s, Rolls-Royces en de Mercedes-Benz AMG SLS AMG, alle drie bijzondere auto’s met bijzondere deuren. Maar de auto die het meest bekend staat om zijn iconische deuren, is wel de Mercedes-Benz Gullwing. Ofwel de 300 SL.
De 300 SL waar we het vandaag over gaan hebben, is niet die iconische Gullwing. Het gaat namelijk over de Roadster. Dat betekent een iets ander lijnenspel, praktischere deuren en – in het geval van deze Roadster – nogal veel roest. Deze Merc uit 1961 is namelijk onlangs gevonden in een schuur en is daarna voor het eerst in 50 jaar tijd te koop gezet.
Voordelen van deze 300 SL? De blauwe kleur is nog origineel, evenals het interieur en alle boekjes. De nadelen? Laten we maar zeggen dat je er de komende tijd niet mee naar een Concours d’Elegance kan. Toch vond iemand de auto mooi genoeg om te kopen, want hij is bij Beverly Hills Car Club van eigenaren veranderd voor 800.000 dollar. Of, in een valuta dat we beter kennen, 716.878 euro. Miskoop van de eeuw, of juist een slimme investering?
Met dank aan Flyer Bunch voor de tip!
evdw zegt
“De blauwe kleur is nog orgineel”
Tsja wat daar dan de meerwaarde van is als duidelijk te zien is dat deze compleet overgespoten moet worden…
jaapiyo zegt
@evdw: Kan je een stukje eraf pellen en dan paint to sample laten overspuiten.
vroaaaaaaaaaar zegt
@evdw: hij is meer waard met de huidige “patina” dan geheel overgespoten. Niks meer aan doen, zou ik zeggen.
evdw zegt
@vroaaaaaaaaaar: Ja en dat snap ik niet echt. Het einddoel is toch altijd om zoiets uiteindelijk weer in concours staat te krijgen dus wat is dan de meerwaarde daarvan?
lithiumion zegt
@evdw: concours staat hoeft niet ieders doel te zijn; smaken verschillen. Persoonlijk vind ik m zo ook wel wat hebben, alleen voor dat bedrag, moet ik er nog eens ernstig over na denken
arta zegt
Nieuwe olie, bougies, en benzine er in en rijden maar.
Patina….
brammetjedeb zegt
@arta: precies! Had je reactie nog niet gelezen…
Robert zegt
@arta: ik ben vóór. Deze optie staat of valt echter met de algemene staat van de dragende delen onder het plaatwerk.
Dat in ogenschouw nemend, ik durf de schatting wel aan dat als er nog eens een paar ton in de restauratie wordt gestoken, dat voor deze auto nog steeds economisch rendabel kan zijn. Een snelle zoektocht op internet leert dat een 300SL Roadster nu al tussen de één en anderhalf miljoen ‘doet’.
healey zegt
@rrrobert: De 300SL heeft geen zelfdragende carroserie maar een buizenframe. Als je dat aanpakt kun je de carresoriedelen laten voor wat het is. Natuurlijk niet vergeten om de trommelremmen tevreviseren.
wimof zegt
@arta: Na een cursus automekaniek kijk je er wel anders tegenaan.
brammetjedeb zegt
Blanke lak erover. ‘lovely patina!’
lompey zegt
Niks meer aan doen!
Dutchcarwizard zegt
Directe benzine inspuiting, lang voordat Flodder opgenomen werd.
autopetje zegt
Als petrol head en autoblogger zou je toch beter moeten weten wat er momenteel betaald word voor éénzelfde in concours staat ? Mits je het natuurlijk leuk vind om ons lezers als kleine kinderen te zien en ala Fabeltjeskrant het nieuws te willen brengen.
BaRa zegt
@autopetje: Ja, zelf Googlen is voor de doorsnede reaguurder natuurlijk te moeilijk…
faalhaas zegt
Lekker laten zo.
edward330d zegt
Als het roestige de prijs zou bepalen dan zou elke Mercedes en vermogen waard zijn.
godfather zegt
Gvd, heb er ooit één kunnen kopen voor zo’n 300.000 euro. Denk jaar of 8 geleden, ongeveer dezelfde staat. Toen om diverse redenen niet gedaan, nu toch wel beetje spijt van:)
arta zegt
@godfather: ik kon een jaar geleden een hoop Tesla aandelen kopen op een lage stand, maar niet gedaan. Nu toch wel een beetje spijt van.
Als ik toen wist wat ik nu weet kun je op oneindig veel zaken projecteren.
Met de kennis van nu….
rulefollower zegt
@arta: die kans voor u komt nog wel terug. De kans voor de Godfather waarschijnlijk niet.
davelepeef zegt
@arta: ik ben 5 jaar geleden getrouwd… Als ik toen wist wat ik nu weet…
autopetje zegt
@godfather: over weer zo’n 8 jaar kom je hier verkondigen dat je er eentje voor maar 7 ton kon kopen en dat je er spijt van hebt dat je het niet gedaan hebt. In 2028 kost deze 1.5 millioen.
VeniVidiVici zegt
Volgens mij is geen enkele oude brandstof auto nog een slimme investering gezien dat de Euronorm strenger worden en we in de toekomst helemaal niet meer op fossiele brandstoffen mogen rijden.
BaRa zegt
@venividivici: De wereld stopt niet bij Europa. En dat we niet meer op oliederivaten zullen mogen rondrijden klopt vooralsnog niet. Dat er geen ICE-auto’s (nieuw) zullen mogen verkocht worden, wel.
ukbob zegt
@BaRa: sterker nog: de ‘gewone’ benzine auto’s zullen langzaam maar zeker uit beeld verdwijnen, maar de klassiekers zullen altijd blijven.
VeniVidiVici zegt
@ukbob: Dan hoop ik dat m’n e46 M3 onder de blijvertjes valt :-)
sntial zegt
@venividivici: murica
avdb55 zegt
@venividivici: nou, dan stappen we toch over op synthetische brandstoffen!
coupedriver zegt
@avdb55: idd, niet genoeg voor alle wagens, maar zeker de optie voor klassieke en sportwagens!! Veel te weinig aandacht voor vind ik.
pindakoning zegt
Bij Goodwood revivals ooit begrepen dat hoeveel miljoenen je auto ook kost, dat je met ca drie ton aardig ver moet komen met repareren/restaureren als je je auto crasht
frederik zegt
@pindakoning: Dat hangt natuurlijk helemaal af van de verkrijgbaarheid van onderdelen.
davelepeef zegt
@frederik: da’s de lol, die zijn er niet, dus moeten ze worden gemaakt. En dat kost niet zo snel meerdere tonnen :)
frederik zegt
@davelepeef: Goed punt!
yippiekaye zegt
@davelepeef: Mercedes heeft een speciale oldtimer afdeling waar alle onderdelen nog kunnen worden besteld. Juist voor dit soort auto’s.
davelepeef zegt
@yippiekaye: dat is zo. Geen idee voor welke modellen, of tot welke oplagen en voor spare parts wordt voorzien, maar een SL is, hoe speciaal ook, niet een heel zeldzame auto. Dat maakt het meer rendabel. Als de carrosserieën van staal zijn, zijn ze ook niet handgemaakt, wat het ook makkelijker maakt. Dan geen idee of MB op aanvraag produceert of een voorraadje houdt. Geen idee.
iphonistvongates zegt
Conserveren in de huidige staat en e-mails met foto’s sturen naar de Guggenheim LA en Metropolitan NYC musea sturen……deze merc. is een kunstwerk met een natuurkundig ouderdomsproces. Er zal vast een sponsor zijn die er een paar miljoen voor betaalt.
MercMeister zegt
Moet je eens met een Tesla doen en dan over 60 jaar kijken wat er van over is.
troljedemoeder zegt
@mercmeister: Plastic roest niet.
Dutchdriftking zegt
Flink project voor stipt….
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Voor zoiets moet je niet bij Stipt zijn hoor. Een droogijsstraler krijgt dat niet in concoursstaat.
appeltaartislekker zegt
Mooie icon derilect project.
frederik zegt
Bij de Gallery staat er één voor ongeveer een miljoen, op het oog perfect gerestaureerd. Dus het lijkt erop dat deze te veel heeft gekost.
barry355gtb zegt
Een zogenaamde Barnfind zoals hier op de foto zijn erg in trek en leveren astronomische bedragen op. Nieuwe chassis eronder plus nieuwe gerestaureerde zitplaatsen erin. Een gerenoveerde motor en nwe kabelboom en verder de body niet meer overspuiten. Prachtige patina blijft zo behouden en de waarde gaat verder stijgen. De kosten zijn veel lager als de tot in de puntjes gerestaureerde versie.