Niet dat het een budget-bakkie was, maar nu heb je ‘m voor nog minder. De grote vraag is natuurlijk: hoe dan?
De Volvo XC40 is een groot succes voor Volvo. Afgelopen jaar wisten de Zweden er bijna 4.500 stuks van te verkopen. 2019 was het eerste volledige jaar, in 2018 waren het er alsnog dik 2.800. Niet verkeerd voor een luxemerk.
Zoals wel vaker introduceert een merk in de loop der tijd telkens meer varianten en uitrustingsniveau’s. In dit geval wat goedkopere modellen. Volvo komt namelijk met een nieuwe instapper op basis van de XC40, de XC40 T2 Momentum Core, waarbij T2 staat voor de motor en momentum Core voor het luxeniveau.
De T2 heeft een 1.5 driecilinder met turbo onder de bolle kap. Deze levert in het meest gunstige geval 129 pk. Deze is leverbaar van 37.995 euro als Momentum Core. De gewone Momentum kost 39.495 euro. Een automaat is 2.000 euro duurder. Voor het referentiekader, een T3 Momentum (met 163 pk) kost 41.995 euro.
Concurrenten Volvo XC40 T2
Het is een beetje lastig om te bepalen welke auto’s nu concurrenten zijn. sommige auto’s zitten er net tussen. Zo is de Audi Q3 net iets duurder met een vanafprijs van 48.640 euro, maar de Q2 is weer een stuk kleiner (en goedkoper). De nieuwe Mercedes-Benz GLA komt binnenkort op de markt. Blijven er nog twee over:
BMW X1 sDrive18i
Deze uitvoering moet de merkpurist aanspreken. Deze X1 sDrive18i is de instapper van de BMW X-range. Net als de Volvo heb je een 1.5 driecilinder met turbo, in dit geval met 140 pk (bij 4.600 toeren) en 220 Nm, dat al beschikbaar is vanaf 1.480 toeren. In de meest basale uitvoering betaal je daar 44.671 euro voor.
Lexus UX250h (MZAH10)
Ha, die hadden jullie niet verwacht. Ondergetekend ook niet direct, om eerlijk te zijn. De Lexus UX is de compacte crossover van Lexus. Net als de BMW en Volvo mikt de auto meer op het premium segment. Van zijn ruimte moet ‘ie het niet hebben. De techniek is wel wezenlijk anders. De Lexus heeft natuurijk een hybride aandrfijlijn. De motor, een 2.0 Atkinson viercilinder, is gekoppeld aan een elektromotor (in totaal 184 pk) én standaard voorzien van een automaat. De meest standaard uitvoering staat in de prijslijsten voor 44.495.
grasvreter zegt
Die lexus heeft denk ik hetzelfde blok als de nieuwe corrola station. Heeft mijn schoonvader laatst in gereden, was er zeker over te spreken.
trasimo zegt
Ik vind de Volvo een stuk een frisser ogen dan de concurrentie; een lekker eigenwijs ontwerp en altijd leuk om te zien rijden. In dat segment zou het zeker m’n keuze zijn.
amersfoorter zegt
@trasimo: de Lexus is pas lekker eigenwijs ogend.
Dutchcarwizard zegt
Altijd de Lexus. Een 1.5 driepitter in deze prijsklasse pas ik voor.
gandini zegt
Ik moet nog wennen aan de neus, maaruh past de nieuwe Kuga niet mooi in dit rijtje?
Net iets minder premium, maar wel een 2.5 phev met 225 pk voor dezelfde prijs.
gandini zegt
@baidu: Sorry baidu, ik ben duidelijk niet wakker…
Behalve op het plusje heb ik blijkbaar ook op “antwoord” geklikt…
mashell zegt
@baidu: dat het een driecilinder is merkt alleen de monteur die het onderhoud doet natuurlijk. De berijder van dit soort wagens kijkt nooit zelf onder kap en tijdens het rijden merk je het toch al wat langer niet meer hoeveel cilinders een motor nou precies heeft.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: Ik merk het wel.
mashell zegt
@baidu: ik eigenlijk ook wel. De driecilinder in mijn BMW gromt een beetje bij het optrekken en loopt daarna juist mooi stil en rond. Net wat meer karakter dan een viercilinder.
pa045 zegt
@baidu: dan geef je iets meer uit voor een t4. Problem solved.
Dutchcarwizard zegt
@pa045: Ik zou voor de Lexus gaan.
pa045 zegt
@baidu: want.. geen 3 cilinder. Was jouw argument.
dnadave zegt
@mashell: een 2 cilinder fiat , een driecilinder , 4 of 6 of 8 cilinder….je hoort en voelt écht wrl het verschil als je er feeling voor hebt. Die 2 en 3 cil sowieso!
mashell zegt
@dnadave: maar door balansassen, steeds nauwkeurigere injectie, steeds betere geluidsisolatie, turbo’s e.d. zijn de verschillen de laatste jaren steeds kleiner en inmiddels nagenoeg onmerkbaar geworden.
bernoulli zegt
38K voor een kale driecilinder Tonkamobiel. Manmanman.
tortuga zegt
@bernoulli: dacht het zelfde dan maar die Lexus AUB
enjoypunani zegt
@bernoulli: Rob Geus, is that you?
Dutchdriftking zegt
Wel een hele boel geld voor een net niet V40.
phaeton zegt
@dutchdriftking: Gezien het feit dat er geen nieuwe V40 komt is het niet net niet, maar eigenlijk een grotere V40. Of zeg ik nu wat geks? :\
cpp1 zegt
Welke gestoorde idioot gaat dit nou betalen? Ik heb deze week uit duitsland een volle X1 Xdrive uit 2014 met 57.000km voor mijn pa gekocht voor nog geen 15K. Gewoon een 4 cilinder met 4 wiel aandrijving ook noKomt dan 2200 bpm bij…rij je voor nog geen 17K een zo goed als nieuwe auto met een top uitstraling.
pa045 zegt
@cpp1: een 6 jaar oude auto is niet net nieuw. En als niemand nu een nieuwe x3/ xc40 of whatever kopen, zal jij ze niet over 6 jaar kunnen uithalen. Dus.. wat is je punt?
Loek zegt
@cpp1: iemand moet hem nieuw kopen, zodat een Duitser hem over zes jaar met 57.000 km op de teller kan importeren voor zijn pa.
freezzr zegt
@cpp1: met teruggedraaide teller ook?
p3r0x zegt
@freezzr: vergeet het schadeverleden niet. Vaak ook een reden waarom een auto in Duitsland interessant is om te exporteren.
johnhert zegt
Dan maar een X1 of Lexus, vanaf de achterdeuren is de xc40 wel zo’n gedrocht om te zien…
zeevink zegt
Wij hebben sinds een paar weken een nieuwe XC40 T4 R Design. We hadden een V60 hiervoor. Kan zeggen dat de XC40 echt een heerlijke wagen is die veel ruimte bied en daarnaast meer dan prima rij eigenschappen heeft. Aanrader!
bernoulli zegt
@zeevink: ruimte, rijeigenschappen en interieur zijn ook dikke prima.
Maar het oog wil ook wat.
tourannetje zegt
Volgens mij is de RAV4 toch de betere Tonka mobiel voor minder. Toegegeven de Volvo is een tikje verantwoorder qua design.
bleermoel zegt
129 pk voor zo een auto is veel te weinig
Ok, voor door de week best te doen, maar kom er met enige belading niet mee in de alpen o.i.d want dan heb je weinig aan deze auto.
Ik snap niet dat fabrikanten dat zelf niet snappen en zo iets op de markt brengen.
Inruilen van zo’n auto wordt echt een probleem strak, de meeste dealers zitten hier niet op te wachten.
driftkicker zegt
Ik heb een testrit gemaakt met de T3 163pk en zelfs dat was nog te weinig. Tenminste als je er een sportieve rijstijl op na houdt. Voor je vrouw om de kinderen naar school te brengen is het meer dan genoeg.
driftkicker zegt
In elke review wordt de XC40 geprezen om z’n strakke uiterlijk. Ik vind het een hele knappe stoere wagen. Smaken verschillen.