Zo blijft de grappige 4×4 van Suzuki toch in ons continent aanwezig.
Kom met een Mercedes G-klasse voorrijden en de schuddende hoofden en oordelende blikken vliegen je om de oren. Kom voorrijden met een Suzuki Jimny en wat je ziet zijn lachende blikken en een duimpje omhoog. De Jimny is wat dat betreft de Miata onder de 4×4’s.
Met het nieuwste model heeft Suzuki zijn no-nonsense formule doorgebouwd op een grappige en frisse manier. De vraag is echter hoelang jij als consument nog de mogelijkheid krijgt om een nieuwe Jimny te komen. Volgens Autocar India heeft Suzuki namelijk plannen om de Jimny voor een deel tijdelijk uit Europa te halen.
Het verdwijnen van de Jimny zou te maken hebben met Europese regelgeving omtrent de uitstoot van auto’s. Autofabrikanten moeten per 2021 een gemiddelde van 95g CO2 uitstoot hebben. Dit betekent óf (nog) zuinigere verbrandingsmotoren in een model proppen, kiezen voor elektrificatie of het model uit het gamma halen. Dit laatste gaat Suzuki volgens de bron voor een tijdje doen met de Jimny.
Helemaal verdwijnen uit ons continent doet de Jimny niet. Suzuki zou het model in eerste instantie laten terugkeren in diverse Europese markten als een kleine bestelbus. Dat betekent een Jimny zonder achterbank en enkele kleine aanpassingen om aan lokale regelgevingen te voldoen. Commerciële voertuigen in de N1-categorie hebben niet te maken met die 95 g CO2-regel.
In een later stadium moet de Jimny ook weer voor consumenten beschikbaar komen met een update voor de verbrandingsmotor. Wanneer is niet bekend.
mikje90 zegt
Het is zo jammer dat hij geen kofferbak heeft, en alleen als drie deurs leverbaar is. Want ik zou hem anders dolgraag willen hebben. Ik zou zelf een van mijn twee blagen ervoor verkopen.
madmarky zegt
@mikje90: Als je ze beide verkoopt heb je aan een driedeurs auto sowieso genoeg
moveyourmind zegt
Als zelfs Suzuki als fabrikant van voornamelijk kleine auto’s al allerlei kunstgrepen moet uithalen om binnen de norm te blijven dan vraag ik me af hoe andere fabrikanten dit ooit voor elkaar gaan denken te krijgen.
Een voorbeeld, op de site van Audi zie ik zo gauw alleen de E-tron die er ondrr blijft en de rest van de modellen zit er allemaal ruim boven.
Tonnie zegt
@moveyourmind: sjoemelen. Zoals wel vaker gebeurt wanneer men niet aan gestelde normen/eisen kan voldoen.
detroitv8 zegt
@moveyourmind: welkom in de dappere wereld van Europese symboolpolitiek.
Foramen zegt
@detroitv8: dit is niet alleen in Europa hoor, eigenlijk overal waar regels opgesteld worden.
Neem bijvoorbeeld de belachelijk dure Fiat 500e, die is enkel gebouwd omdat California verplicht minimaal één elektrische auto in het gamma te hebben om zo de rest te mogen verkopen.
laptom zegt
@foramen: belachelijk duur valt wel mee blijkbaar. De Italiaan overdrijfde blijkbaar met zijn 20k verlies per auto. Met de kennis die ze opgedaan hebben aan het 500e model, gaan ze nu zelfs een opvolger maken.
Foramen zegt
@laptom: had het over consumenten prijs. Hij gaat nu vanaf $33.500 ex. VAT en een paar opties die je wilt. Vind dat toch best de moeite voor Amerikaanse begrippen.
ako6 zegt
@detroitv8: ik denk dat we heel blij mogen zijn met alle milieu wetten. Bedrijven veranderen niet uit zichzelf, gaat ten koste van de winst. Milieuwetten hebben ervoor gezorgd dat we niet meer in dit soort toestanden hoeven te leven: https://www.nytimes.com/2017/02/28/nyregion/new-york-city-smog.html
kobus1967 zegt
@moveyourmind: Fiat heeft zich ingekocht bij Tesla om de gemiddelde uitstoot omlaag te brengen.
ty5500 zegt
Jammer, hij was er maar juist. Kom o.a. soms wel zo’n gele tegen, en man, het zijn toch echt koddige auto’s.
frank2b zegt
Juist deze wagen zou als EV niet misstaan.
vpowert zegt
Zou niet gek zijn als ze er een wat modernere motor in lepelen, dan daalt ook de BPM wat.
raoufff zegt
Beste VVD en CDA, CO2=OK bedankt voor u aandacht!
lecomte zegt
Ik heb er even aan gedacht als vervanger voor mijn stadsauto maar met wat opties tikte ik de 40k aan en voor dat geld is er genoeg anders leuks te vinden. Wel zonde, want ik vind het een leuk wagentje.
harrie zegt
@lecomte:
Hier ook, lang leve de CO2 tax.
In Duitsland vanaf 20.900,- euro.
rotjeknor66 zegt
@harrie: en net of dat de co2 van Duitsland bij onze grens stopt ? dit land is totaal de weg kwijt….
Gulli zegt
@lecomte: heb een proefritje gemaakt en er de dijkweggetjes hier in de buurt mee gepakt. Niet over het asfalt maar 35 graden naar beneden ? Het is echt een capabel autootje en ik vind het om te zien een van de leukste auto’s van het moment. Maar als je hem als daily wil gebruiken met 30k km per jaar is het echt helemaal niets volgens mij.
Jammer, heb hem serieus overwogen namelijk.
erwh zegt
Het meest bizarre is dat bestelauto’s (in de genoemde categorie) blijkbaar niet aan de nieuwe CO2 regels hoeven te voldoen. Met vrachtauto’s net zo. Betalen minder wegenbelasting dan de gemiddelde personenauto, maar zorgen wel voor 95% van de wegslijtage. Vreemde manier van subsidiëren van inefficiënt en milieuonvriendelijk transport.
stalensnuitje zegt
@erwh: eh, 1 persoon in een auto is niet bepaald efficiënter dan een volgeladen 40-tonner,dacht je wel? 20x zo zwaar, maar verbruikt absoluut niet 20x zoveel.
awesome zegt
@erwh: maar dat blijkt toch al uit het feit dat een kleine bedrijfsauto niet aan de 95gram hoeft te voldoen? Die maken in de regel veel meer kilometers en zijn dus grotere vervuilers als particulieren…
rikv99 zegt
@erwh: opzicht helemaal niet raar. Als de transportwereld en bedrijfsvoertuigen aan dezelfde (of meer) wegenbelasting moeten gaan voldoen betekent dit dat je dit ook in de prijs gaat zien die jij als consument voor spullen betaald, en daar heeft niemand zin in.
maxidyne zegt
@erwh: dus jij wilt graag 8,- euro betalen voor een brood? Gewauwel dit. Groeten van een transportondernemer.
rikv99 zegt
Goh, als Suzuki al dit soort stunten moet gaan uithalen om dit ding aan de CO2 eisen te moeten laten voldoen, dan vrees ik toch echt voor de bruutheid van de volgende C63/M3/RS4… zal wel 4 cilinder elende worden.
En dan nog niet te spreken over hoeveel duurder de G-kalsse dan wel niet gaat worden in NL.
mashell zegt
@rikv99: hybride techniek is nog altijd de smokkel route daarvoor, zuinig in de test cyclus bruut in de praktijk.
sizedoesmatter zegt
@mashell: begin ik zowaar een voorstander van hybride te worden….?
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Het zou zo leuk moeten zijn. Een eenvoudige lichte, kleine terreinwagen met vierwielaandrijving. Eenvoudige techniek welke goedkoop en betrouwbaar is. Een leuke nieuwe off-roader voor mensen zonder extreem budget. Het is nu niet bepaald het type auto waarmee je 50k per jaar gaat rijden. Maar helaas, dankzij de milieu gekkies is het allemaal onhaalbaar.
steventure zegt
Dit leuke wagentje is volgens mij te klein om aan de grijs kenteken eisen te voldoen, jammer.
Stijnson zegt
@steventure: in NL misschien. In andere landen hebben ze andere regels.