Dit mobiliteits concept is even iets anders dan een Defender.
Van zowel Jaguar als Land Rover zijn we strakke designs gewend. Een concept car waar beide logo’s op staan, moet wel fraai zijn. Tenminste, dat zou je denken. Dat blijkt helaas niet te gelden als het gaat om een vooruitblik op de ‘mobiliteit van de toekomst’.
Als het gaat over de toekomst van auto’s komen altijd dezelfde woorden terug. Deze Project Vector vinkt alle hokjes af. De elektrische aandrijflijn (check) en batterijen zijn in de vloer verwerkt, waardoor er daarboven alle ruimte is. Het connected (check) voertuig kan bijvoorbeeld ingezet worden voor gedeelde mobiliteit (check). Verder is het voertuig gereed voor autonomie (bingo).
Hoewel de Project Vector eruit ziet als een stadsbus is het ding niet langer dan vier meter. Door het vierkante ontwerp en het feit dat de aandrijflijn in de bodem zit verwerkt kan deze vier meter wel optimaal benut worden.
De ‘Britse’ producent spreekt zelf van een ‘gewaagd concept’. We zouden misschien geneigd zijn ze daarin gelijk te geven, ware het niet dat we dergelijke concepten al vaker hebben gezien. Op de laatste editie van CES kwam LG bijvoorbeeld met een vergelijkbaar gebakje op de proppen. VAG kwam in 2017 al met de Sedric. Dit was ook een soort te heet gewassen stadsbus. Nog een overeenkomst met de Project Vector: ook daar werd niet één merknaam op geplakt.
Het concept is onderdeel van de Destination Zero-missie van JLR. Dit houdt in dat de autoproducent streeft naar een, je raad het al, emissievrije toekomst. De Zero verwijst verder naar nul files en nul verkeersongevallen. Wie wil dat nou niet? Om dat te bereiken zullen we dus straks allemaal in dit soort autonome elektrische apparaten moeten stappen.
moveyourmind zegt
Gauw de kanaaltunnel dichtgooien en de Atlantikwall oppoetsen en weer in stelling brengen voordat die gekke Engelsen daadwerkelijk dit lelijke ding hierheen brengen.
mpgc zegt
@moveyourmind: briljante reactie ?
supershallow zegt
@moveyourmind: Het is al jaren in bezit van Tata motors, hè? Een Indiaas bedrijf dat nog veel gekkere voertuigen heeft gebouwd…Zoek maar eens op de Tata Nano…?
alfapeter zegt
Dit dient niet om mee te rijden, dit heeft alleen tot doel zich te verplaatsen wat precies is waar 99% van de gemaakte kilometers toe dienen, misschien niet voor u of mij maar voor de mensheid in het algemeen.
toniominestrone zegt
@alfapeter: Alles wat wielen heeft rijdt.
varln1991 zegt
Nu maar hopen dat er voorlopig geen onderdelen uit China komen.
sabrerator zegt
En ik vond de ontwerpen van Ian Callum al zo vreselijk!
Dit heeft toch niets, maar dan ook niets met een Jaguar te maken?
Hef het merk dan maar op.
faalhaas zegt
Dus ze gaan Premium Suzuki Carry’s bouwen.
Dutchdriftking zegt
Autonome toekomst….. We gaan nu toch ook niet massaal met de bus?
vroaaaaaaaaaar zegt
@dutchdriftking: lijkt inderdaad wel of elk autonoom concept tegenwoordig een busje is. Moet wel zeggen dat Land Rover natuurlijk wel de merkwaarde “zeecontainer” altijd al gestalte gaf in haar designs.
cossiekiller zegt
Wat een mooie Suzuki Wagon R !
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt dit dan de Road Rover waar men al twintig jaar aan denkt… ?
mashell zegt
Iemand vond nog een jaren 80 stuurwiel in de schuur?