Precies een jaar na de introductie zullen de eerste exemplaren in de VS worden uitgeleverd.
In maart 2019 kondigde de Amerikaanse producent een elektrische cross-over, gebaseerd op de Model 3 aan. Deze Tesla ‘SUV’ kreeg de naam Model Y. Tesla verwachtte toen dat zij de eerste Model Y’s in het najaar van 2020 konden leveren.
Inmiddels is het februari en blijkt dat Tesla vol gas heeft gegeven met de productie van de cross-over. Tesla maakte vorige maand tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers bekend dat ze al begonnen zijn met de productie. “De Model Y productie begon in januari 2020, voor op schema”. In Amerika zullen de eerste leveringen van de Model Y in maart dit jaar al plaatsvinden.
Tesla is al begonnen met het sturen van mails over de levering aan klanten die de Model Y al hadden besteld. Klanten moeten via een link aangeven wanneer ze hun nieuwe Tesla Model Y op willen halen. Als ze hun beschikbaarheid door willen geven krijgen ze een aantal beschikbare data in maart voor de levering van hun cross-over. Tot nu toe lijkt de eerste mogelijkheid voor de levering van de Model Y 15 maart te zijn. De Model Y Performance wordt als eerste geleverd.
Tesla is niet alleen voorzichtig geweest met het plannen van de leverdata maar ook met de actieradius. Tijdens de onthulling in maart 2019 werd een rijbereik van 300 miles (480 km) medegedeeld. Op de website van Tesla is te lezen dat de Longe Range nu een geschat rijbereik van 505 kilometer heeft. De Performance moet het met 480 kilometer doen.
Nederland moet nog even geduld hebben op de levering van de Model Y. De ‘SUV’ zal naar verwachting pas begin 2021 via de havens ons kikkerlandje binnenkomen. De Long Range Model Y is leverbaar vanaf 64.000 euro en voor de Performance moet je minimaal 70.000 euro wegleggen. In 2022 zal Tesla ook met een Standard Range uitvoering van de Model Y komen.
Maart dit jaar dus in de Verenigde Staten. Maar Europa dan? Gevraagd naar het moment van leveren van de Model Y in Europa kregen wij het antwoord van Tesla woordvoerders dat Tesla daar op dit moment nog geen mededelingen over doet.
Bron: Electrek
kminne zegt
Ik stel voor dat er een nationaal verbod komt op het gebruik van het woord kikkerlandje.
911targa zegt
Frogcountry?
Gulli zegt
@kminne: ik vind de Model 3 van de voorkant aardig op een kikker lijken. Dus de term is vrij passend als je bedenkt hoeveel van die dingen hier rondrijden.
Aan de andere kant zou je Nederland dan net zo goed een golfstaatje kunnen noemen ?
sntial zegt
@gulli: of een hol-land
ericd zegt
Angry Daffy Duck!
z3cabby zegt
@kminne: Ik ben meer voor een nationaal verbod op het woord Tesla.
ericc zegt
Indien nog meer mensen EV’s kopen, verplaatsen de file’s zich van de snelweg naar de laadstations. Hopelijk zijn de oprijlanen van die stations groot genoeg!!!!
Over de Y? Bij Tesla mogen ze wel ne keer aankloppen bij een italiaans ontwerphuis om wat meer “leven” in hun ontwerpen te brengen. Momenteel vind ik ze te “japans/koreaans”.
P1m zegt
@ericc: man, man, man wat een opmerking. FYI: V3 Supercharger wordt uitgerold, betekend dus sneller laden. In de praktijk met hetzelfde aantal palen 1,5 keer meer auto’s bedienen.
406_v6 zegt
@p1m: leg eens uit wat dat doet met de aansluiting op het elektriciteitsnet dan?? Dáár zit ‘m namelijk de beperking… je kunt 100 snelladers v3 of weet ik wat voor spec naast elkaar zetten, de aansluiting van die dingen op het elektriciteitsnet is de remmende factor. Of krijgt elk supersnel laadstation z’n eigen trafostation met 10 kV middenspanningsnet aansluiting??
P1m zegt
Goede vraag, hoe dat technisch zit weet ik niet. Daar hebben ze bij TenneT en Tesla vast meer verstand van ;-). In het Brabantse Uden wordt momenteel gewerkt aan zo’n V3 installatie, 24 stalls. Wat mijn punt is t.o.v. ericc, is het feit dat er tegenwoordig een algehele afgunst is t.o.v. elektrisch rijden en specifiek Tesla. Het ergert me het meest dat het ongefundeerd en dus niet onderbouwd is. Men roeptoetert maar wat. Tegelijkertijd plaatst Autoblog veel artikelen over het merk, wat dan toch suggereert dat het graag/ veel gelezen wordt. Het is dus blijkbaar tóch een populair onderwerp. Het is allemaal wat…
406_v6 zegt
@P1m: vergeet niet dat Autoblog ook gewoon een verdienmodel is, waar gewoon pegels moeten worden binnengeharkt; als ze dat kunnen doen met bijv iets over zitgrasmaaiers om maar wat te noemen, dan kijk ik er niet gek van op dat ze daar dan ook veel over gaan posten. De bezoekers/reaguurders die vaak op hun lange tenen getrapt worden als er iets over “hun” merk gezegd wordt, zorgen weer voor inkomsten, omdat ze blijven reageren.
peke zegt
@P1m: ongefundeerd … ik kom terug van wintersport met zo’n model 3 en kan je heel gefundeerd onderbouwen waarom dit rijden de grootste onzin is.
Wat een drama met 4 man erin. Actieradius van een krant…we zuipen dus die complete energie leeg.
Wat een drama.
Dus als je er behoefte aan hebt onderbouw ik alles wat een tesla tot een rampenhok maakt.
olivier420 zegt
@peke: Snap ook niet waarom je jezelf dat aandoet…
Het is fantastisch rijden met uitzondering van de wintersport;
– teveel mensen in te kort tijdsbestek
– iedereen wilt doorrijden ipv overnachten want maar een week wintersport tov 3-4 weken zomer
– koud = mindere accu
– route naar Oostenrijk kut qua dichtheid superchargers want Duitsland.
Hoe fijn een EV ook is, wintersport is niet geschikt. Punt.
superfunky zegt
@peke: he, he, hulde voor jou! Eindelijk eens een berijder die niet met een lulverhaal komt over hoe heerlijk Zen het is om met 90km/h en 4 stops van een uur naar de Alpen te kruipen.
laptom zegt
@superfunky: Ik ga volgende week op wintersport. Voor de 4de keer. Nooit geen problemen gehad onderweg. Daarnaast wel eens een ritje naar Oostenrijk gemaakt met een Tesla en een S6. Tesla was minder dan 10% langer onderweg. Viel best mee die extra tijd.
superfunky zegt
@laptom: dat bedoel ik dus. En maar goed praten en oreren dat allemaal zo geweldig is. Lees Peke’s reisverslag verderop, dat is het echte verhaal.
laptom zegt
@superfunky: Wat is dat voor onzin? Die gast rijdt voor de eerste keer op een zwarte zaterdag. Er stond ook file bij de benzinepomp in Luxemburg hoorde ik. Ik heb persoonlijk al heel wat landen bezocht met de Tesla, het is niet altijd ideaal, maar echt niet zo desastreus als hier eerder gezien werd. En ieder jaar wordt het beter moet ik zeggen.
peke zegt
@laptom: ik reed helemaal niet op zwarte zaterdag. Heen op woensdag en terug op zondag.
Elke keer was er afdoende plek bij de superchargers.
Daar lag het probleem niet.
Dus die vlieger gaat niet op.
Elk ander ongemak was er wel.
peke zegt
@superfunky: gemiddelde tesla rijder voelt zich onmiddellijk aangevallen en/of pakt de slachtofferrol.
Er is toch niks mis met dat een elektrische auto niet op elk terrein het beste is?
Man tijdens de wintersport met andere berijder discussies gehad, bleef maar hangen dat dit fantastisch is en weinig tijd kost.
Ik zei al: ik stop, als de kids niet mee zijn, 1x voor tanken. Pak hem beet 20 minuten.
Nu 5 of 6 keer. Minstens 20 minuten met uitloop tot 40. We zijn dus minimaal 1.5 uur extra tijd kwijt + de extra kilometers en de frustratie.
Erken dat gewoon!!!!
Ik ga toch ook niet ontkennen dat mijn bmw x6 langzamer is voor het stoplicht? Dat is een feit en ik erken daar het verlies van de bmw.
Erken als Teslafiel gewoon dat die auto niet perfect is voor dit soort trips. Maar op de een of andere manier kunnen ze dat niet (terwijl de helft recent nog op wintersport ging in een dikke diesel en dat ophemelde).
Kortom:
De volgende keer blijft de tesla thuis ;)
superfunky zegt
@peke: wij begrijpen elkaar!! Nog mijn excuses trouwens dat ik je vd week in de M550d van de linkerbaan duwde, kon niet weten dat je het zo lastig had ;)
peke zegt
@superfunky: eikel!! ;)
Ik ging door een diep dal en jij doet zoiets…zijn dat nou bmw liefhebbers onder elkaar?
Ps: vanmiddag stap ik weer in de BMW, don’t worry;)
superfunky zegt
@peke: mea culpa, mea culpa! Next time, beers on me! :)
bugboy zegt
@peke Hier ook iemand die op de drukke zaterdagen met de Tesla op wintersport is geweest. In plaats van 10 uur deed ik er inderdaad 2 uur langer over. Deels doordat ik voorheen 200km/u reed, maar nu hooguit 150km/u en ook de laadstops duren ontegenzeggelijk langer dan tanken. Laadstations waren drukker, maar ik heb nergens hoeven wachten voor een plekje en de laadsnelheid was elke keer top.
Ik vind het prima te doen, maar een dikke diesel is absoluut sneller. Ook lekker blazen over de A7 heb ik wel gemist. In de files (rondom München) is auto-pilot wel geniaal. Auto schuift zelf lekker door in de file. Voor de saaie dagelijkse ritten is een EV ook fijner dan de meeste diesels. Dus die 2 extra uurtjes in de winter neem ik dus maar voor lief. Daarbij zijn de kosten een stuk lager (als je bij de supercharger laadt).
flutterby zegt
@406_v6: Versie 3 van de Superchargers is accu’s om het net te ontlasten. Hierdoor kunnen ze de vraag naar energie beter reguleren. Echter zijn die accu’s ook een keer leeg en zal dat impact hebben de laadsnelheid.
Voor de zomer kunnen ze een deel afvangen met zonnepanelen, maar dat voor wintersport niet werken.
406_v6 zegt
@flutterby: gelijkstroom laders (zoals de Tesla fastcharger) hebben minimaal een 400V 3x 80A aansluiting op het elektriciteitsnet nodig, dat geeft een enorme piekbelasting op je netwerk (zeker als er een stuk of 19-20 staan en er een wachtende rij electronenjunks staat). Het slimmer laden en een batterijbuffer met evt zonnepanelen zal ongetwijfeld iets helpen, maar de basis blijft hetzelfde. Ook Tesla heeft te maken met natuurkundige wetten.
Er zal dan dus door de laadstations worden terug geregeld in de hoeveelheid ampères die de accu’s in wordt gepompt.
laptom zegt
@406_v6: in de V3 zit ook accu’s ingebouwd ook juist het piekvermogen op te vangen.
riel zegt
@406_v6: Sowieso met battery backup: ““V3 is a completely new architecture for Supercharging,” Tesla notes. “A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car.” De powerpacks vind je op de site van Telsa. Sowieso kun je je piekvermogen over n dag spreiden.
superfunky zegt
@riel: ff serieus, gaan ze nou batterijen gebruiken om batterijen te laden???
Dan gaan we dus eerst steeds sneller laden, want daarmee killen we HET argument om geen EV te willen; de lange laadtijd. We accepteren (en bagatelliseren) dan even het feit dat je met dat snelladen de batterij staat op te roken, maar dat interesseert niemand een reet, want de aandeelhouder betaalt 8 jaar lang de garantie op die batterij;
En nu we de gemeenschap aan het snelladen hebben, gaan we mega-batterijen bijplaatsen om iedereen van snellading te voorzien, hetgeen dan ook weer extra batterij productie vraagt met alle bekende negatieve gevolgen, allemaal om toch vooral de mythe hoog te houden dat EV rijders helemaal geen range-issues hoeven te hebben, want er is snelladen.
Bizar, het eerlijke verhaal zou zijn: elektrificatie van het volledige wagenpark is onzin en snelladen is nergens goed voor, EV’s zijn geschikt voor beperkte afstanden en dus voor secundair vervoer zoals: 2e auto, lokaal vervoer, stadstaxi’s, gemeente voertuigen etc. Maak die slag, stop daar je subsidiegeld in en je hebt een wereld gewonnen ipv dat onzinnige idee dat je de energie en het geld steekt in het primaire vervoer.
Dom beleid in Nederland. Niet voor niets bestaan de laadpaalfiles uit nagenoeg alleen NL auto’s.
bugboy zegt
@superfunky Je bedoelt die twee files die gemiddeld genomen een extra wachttijd van 30 minuten gaven? Ook bij de tankstations rondom München stonden wachtrijen, maar dat is geen nieuws. Ook die file waar ik zelf 1.5 uur in stond haalde het nieuws niet.
Ik wil echt niet de issues m.b.t. laden bagatelliseren, maar deze filmpjes zijn in de media wel heel erg opgeblazen. Mijn reistijd was dit jaar 2 uur extra vergeleken met mijn vorige rit met de A4 diesel. Dat is inderdaad 20% langzamer en dat valt ook niet te ontkennen. Maar bij mijn dagelijkse ritten hoef ik vrijwel nooit te laden (dat doet die ’s nachts), dus voor de meeste ritten is dit fijner. Voor de wintersport inderdaad wat minder, maar het is echt niet zo’n drama als de meeste mensen denken.
barendbotje zegt
Oppassen met je kritiek op EV/Tesla’s je reactie wordt dan zo verwijderd zonder blikken of blozen.
Daarnaast is de model Y is simpelweg een uitgerekte model 3, dus denk dat pas bij een volgend model/facelift deze oosterse invloed zal doen verdwijnen. Echter heb ik hier mijn vraagtekens bij of dit überhaubt gaat gebeuren..
riel zegt
@barendbotje: model y heeft behoorlijke technische upgrades ten opzichte van de 3.
barendbotje zegt
Alsin tablet upgrade? AMD 4000 CPU Nvidia 2080, 4k oled display 500nits?
chills zegt
@barendbotje: het chassis bestaat uit een aanzienlijk minder aantal onderdelen en de hoeveelheid bekabeling is drastisch verminderd, om maar een paar voorbeelden aan te halen.
olivier420 zegt
@barendbotje: Als je refereert naar ons onderonsje, terecht dat ze dit hebben verwijderd.
Je gaf zonder blikken of blozen aan dat ik jou een autobrand verwenste, wat pertinent onwaar is en in feite gewoon karaktermoord is op mij als online reaguurder.
barendbotje zegt
Waar heb ik dat beweerd lol
PS. Dat was 1 bericht zo zijn er 3 losse verwijderd in totaal
olivier420 zegt
@barendbotje: Denk dat ze voor het gemak de hele discussie hebben verwijderd daar het nogal kinderachtig (wat ik toen al aangaf) was.
Net als dat je je handen nu in onschuld wast.
Wees een kerel en geef gewoon toe dat je fout zat, dat staat je een stuk beter..
..Treat others how you want to be treated.
madhatter zegt
@ericc: Ik denk dat het wel meevalt. Zelf heb ik in 2 maanden een 5500km de Superchargers nog nooit nodig gehad.
Om het te testen ben ik er een keer geweest, maar verder rij ik bijna iedere dag met een volle accu weg.
gregorius zegt
Zijn er nou mensen die met droge ogen kunnen zeggen dat ze dit een mooi ding vinden?
Elke keer als ik een normale model 3 richting mij zie rijden, komt er toch wat braak naar boven.
En dit lijkt een beetje op het broertje van de model 3, die een goede klap van de molenwiek heeft gekregen, maar de zwelling wil maar niet weg.
Elektrisch? Zeker.
Snel en Elektrisch: vast wel.
Als je m met groene stroom oplaadt: top jongen.
Jezelf niet te pletter rijden omdat je op je 42inch televisie van binnen je Millennial playlist wil vinden: knap.
Maar is dit echt het beste wat ze konden ontwerpen voor dat geld?
dare2think zegt
Ik zie het zo: dankzij de (dure) tesla line-up is aangetoond dat men bereid is veel te betalen voor een elektrische auto. Zoals de Bugatti Veyron heeft laten zien dat men veel wil betalen voor hypercars. Binnen 5 jaar zijn er premium alternatieven voor dit geld en mag Tesla zich op een andere manier uniek proberen te maken.
Dat is het nadeel van elektrische auto’s: ze lijken allemaal best wel veel op elkaar. Een zeer belangrijke factor die de auto uniek maakte, de motor, is verdwenen. Omdat de accu groot moet zijn, ligt die laag tussen wielen die ver uit elkaar staan, iets wat ook alle auto’s gaan krijgen. Een lage accu is weer goed voor de handling. Het comfort van auto’s wordt ook ongeveer gelijk omdat er geen motorgeluid meer is. Het wagengewicht wordt zo zwaar bepaald door de accu dat het gewicht van auto’s ook overeen gaat komen. Men kan onderscheiden op kwaliteit, maar de ‘domme menigte’ heeft daar geen oog voor en op de korte termijn geen belang bij omdat het toch meestal lease is. De consument wil zichtbare dingen. Dan blijft er weinig over behalve gadgets en technologie. En kijk eens waar autofabrikanten op inzetten? ..
bugboy zegt
Bij de overgang van paard & wagen naar gemotoriseerd vervoer kon je ook beplijten dat een paard meer karakter had dan een T-Ford. Uiteindelijk gaat het dat je comfortabel van A naar B gaat. En wat is kwaliteit? Is dat een premium merk of gewoon de degelijkheid van Toyota? Tesla heeft op beide vlakken nog veel in te halen, maar op gebied van de batterij & aandrijving zijn ze nog steeds heer en meester.
crepito zegt
@gregorius: 1 woord: aerodynamica. Dat is nou eenmaal een waterdruppel. Een mooie auto ontwerpen is makkelijk. Een die tegelijkertijd zó’n lage cw-waarde heeft niet. Hij is bijna 2x zo efficiënt als een I-Pace bijvoorbeeld. Oftewel met dezelfde energie 2x zo veel km bereik.
barendbotje zegt
2x ja? Heb je toevallig een technical paper voor mij waarin dit staat. Wel benieuwd hoe dat tot stand komt dan
crepito zegt
@barendbotje: Wat is in uw ogen een ‘technical paper’? Het is een eenvoudig vergelijk van Wh/km. Dit kun je doen op basis van EPA cijfers, en nog beter is werkelijke cijfers. EPA cijfers I-pace 2,65 mi/kWh. Model Y 4,1mi/kWh. e-tron 2,4mi/kWh. En praktijkcijfers wijken voor de I-pace iets meer af. Niet helemaal 2x, maar wel een stuk meer.
Daarom is de range van de Model Y een stuk groter dan de I-Pace, met een stuk kleiner accupakket. (74 vs 90 kWh).
barendbotje zegt
Ja maar waar is je factor 2 nu en je c_w? Precies zoals je zegt klopt t al niet van deze cijfers. Daarnaast liegt Tesla meer over hun actie radius dan Jaguar, dus zal het een factor 1.4 zijn als t niet minder is. Altijd leuk om over factoren te praten, alsof die mensen bij Jaguar geen CFD simulatie hebben gedaan over de i-pace en maar hebben gezegd dat dat mooi was. Er is vast een verschil maar hoeveel dat moet je meten, factor 2 nooit van m’n leven ???
crepito zegt
@barendbotje: Ik zeg letterlijk niet helemaal 2x, maar wel 1.6 obv EPA en in praktijk nog meer. Tesla liegt meer?
Sterker nog, de opgegeven verbruikscijfers komen in de praktijk meer overeen bij Tesla, dan Jaguar. Zie recente test van Carwow, om een voorbeeld te noemen. Snap niet zo goed waar je ongeloof vandaan komt? Welke factoren heb je het over? De CW-waarde van een i-pace is 0,29. Model Y 0,23. Een van de vele zaken waardoor de Model Y een stuk efficiënter is.
onlyporscheman zegt
Ik maak me zorgen naast een EV te parkeren. Groot risico op spontane ontbranding.
arta zegt
@onlyporscheman: based on?
riel zegt
@onlyporscheman: laatste ev die afbrandde was wel n porsche :p
eelco74 zegt
Ik zou particulier best wel interesse hebben in een vorm van elektrisch rijden. Stel nou dat ik 70K wilde besteden. Dan sta ik dus s’winters in de wintersport file. In de zomer een nog groter aantal keren in dezelfde laadpaal file omdat de vouwwagen de range tot 199km beperkt. En ik heb 70k stukgeslagen
Ik loop met hetzelfde bedrag binnen bij de MB of BMW dealer en koop een plug-in en hou dan ook nog heel veel geld over. Rij de korte stukjes elektrisch en de rest op good old benzine.
Ik weet het wel…
pleiades zegt
Ik was hier in het verleden ook wel benieuwd naar en heb het eens berekend. Een BMW 330e tegenover een Model 3 Performance. Beiden ongeveer 75.000 euro, voor 4 jaar en 20.000 km per jaar. De BMW zou all inclusive 1450 euro per maand kosten en de Model 3 1000 euro per maand. (inc afschrijving, brandstof, verzekering etc.) Voor die 5400 euro per jaar verschil ga ik wel met het vliegtuig naar Oostenrijk en Zuid-Frankrijk.
flutterby zegt
@pleiades: de Model 3 Performance is alleen veel sneller en de 330e kan zelfs de reguliere LR niet bijhouden. Na beide langdurig tot mijn beschikking hebben gehad kan ik alleen zeggen dat de BMW mooier is van binnen en buiten, maar zou hem nooit verkiezen boven de Tesla.
eelco74 zegt
De C klasse 300e is in business edition ongeveer 56K. Een leuk packet erop en een leuke kleur kom je misschien op 65K. Voor 77K moet je echt je best doen.
cazzo046 zegt
Een M3P kost 65k geen 75K.
crepito zegt
@eelco74: Een auto van 70k en je gaat met een vouwwagen op wintersport!?
eelco74 zegt
eerst lezen, dan pas reageren.
Waar staat er dat in de winter de vouwwagen mee gaat ?
flutterby zegt
@crepito: een vouwwagen van 20k is geen armoede hoor. Zeker bij een EV is de range met een vouwwagen aanzienlijk groter dan een sleurhut.
eelco74 zegt
@flutterby: de anwb heeft dat toevallig recent getest met de model 3 en een hele kleine @tab caravan. Het doel was eerst Luxemburg op een lading, maar al snel bleek dat te ver. Een kleine tab of een wat forse vouwwagen zal niet veel uitmaken.
Meestal hebben we (afhankelijk van de bestemming) ook nog wat op het dak of de wagen zoals fietsen of een sup of surfplank
flutterby zegt
@eelco74: even gezocht en zie de eerste foto. Een vouwwagen is meestal niet hoger dan een auto.
Wat betreft al die spullen op je dak.. niet alles hoeft mee hé? Fietsen op de dissel zal al enorm schelen.
bugboy zegt
Die laadpaalfile is een sterk overtrokken reactie op een paar social media filmpjes. Maar voor een particulier is een EV gewoon financieel niet erg interessant. Zakelijk maakt de lage bijtelling het leuk, maar als je dat niet hebt, dan zou ik mijn geld er nog niet op stukslaan. Een M3P is wellicht leuk, maar het is nog steeds in mijn ogen een relatief compacte sedan en dan vind ik 65-70K toch wel erg veel geld.
Ram-G-maN zegt
Ik denk dat er veel Nederlanders op de Model Y wachten omdat het een 5-deurs auto is. Aangezien Tesla geen stationwagens maakt is de Y wat dichtstbij een tailgate in de buurt komt. We zijn nu eenmaal praktisch ingesteld.
Dat het niet uitziet maakt ons blijkbaar weinig uit, gezien de hoeveelheid crossovers en SUV’tjes op de Nederlandse wegen.
Dutchdriftking zegt
Dit is toch wel officieel de lelijkste elektrische auto.
P1m zegt
@peke, dat is toevallig. Ik ook, met mijn (zelf betaalde zonder financiering) Model 3 Performance. Vanaf Westendorf tot aan huis (bij Eindhoven) slechts 3x geladen. Waarvan de laatste keer eigenlijk overbodig was omdat ik een flink stuk boven 150 km/h heb gereden. Overigens, ik ben vertrokken met 98% accu. Zie onderstaand:
Ulm, Germany 2/15/2020 4:21PM: 56 kWh
Gensingen, Germany 2/15/2020 7:37PM: 71 kWh
Horst, Netherlands 2/15/2020 10:37PM: 21 kWh
Mijn auto was compleet afgeladen met spullen voor 5 personen, inclusief ski’s en snowboards. We zijn met z’n drieën naar huis gereden. Ging echt perfect, nergens wachtrijen. Super laadsnelheden in Duitsland (altijd 140 kWh+). Rijden op de Autopilot maakt lange ritten vele malen minder vermoeiend. Lekker muziekje op en gaan met die banaan.
crepito zegt
@P1m: Hier hebben we tenminste wat aan. Dat geschreeuw hier in de comments altijd.. wat waren de laadtijden?
P1m zegt
Ulm: plas/koffiepauze (schat zo’n 20 min.). Wachten op de koffie duurde langer dan het volladen van de auto…
Gensingen: Burger King, ongeveer 35-40 min. schat ik.
Horst: 10 minuten.
olivier420 zegt
@P1m: Leuk inzicht ! Wat was je totale gemiddelde snelheid?
P1m zegt
@olivier420: 130-135 op snelwegen.
peke zegt
@P1m: 20min is gewoon niet 100% vol.
En ik stop normaliter 1 of Max 2x. Je kan niet vrij plannen.
Straks bijvoorbeeld met mijn kids wil ik niet afhankelijk zijn van zo’n batterij, maar de stops om hun slaapjes heen plannen. Nou dat is in een tesla een illusie.
Ik vind het een interessante ontwikkeling, wilde het graag eens proeven omdat ik er voor privé 1 overwoog. Maar ik ben voor de volle 100% genezen.
crepito zegt
@peke: Koop dan een Model S long range plus, zodra V3 superchargen eind dit jaar overal is uitgerold. Wedden dat jij meer pauzes nodig hebt dan de auto?
peke zegt
@crepito: het geld groeit me niet op de rug. En ik ben ervan genezen.
Maar ik schreef in een andere reactie dat ik 1x stop normaliter. Dus ik zelf meer stops benodigd dan de Tesla lijkt me stug ;)
bugboy zegt
@peke Je kan wel 100% vol laden, maar die laatste 20% gaat het langzaamste. Blijkbaar snap jij (of degene waarmee je reed) niet hoe je efficiënt rijdt met een EV, want dan had je geweten dat je meestal tussen de 10-75% blijft rijden. Het is dus sneller om iets vaker te stoppen en dan minder te laden.
Overigens vind ik 1x stoppen op een rit van 10 uur vrij onverantwoord. Kinderen slapen prima door tijdens een laadstop. Ik blijf het vooral bijzonder vinden dat mensen afzien van een bepaald type auto, omdat die een paar keer per jaar voor iets meer reistijd zorgt. De rest van de tijd is het gewoon erg prettig om nooit te hoeven tanken en vind ik het prettiger rijden (vooral auto-pilot op de saaie N-wegen).
peke zegt
@bugboy: we reden hem ook niet leeg tot op de bodem. Ook gewoon domweg niet mogelijk, want:
-actieradius van 150
Supercharger op 50 of 200km. Tja…dan blijft er wel 100 over als je weer aan het laden bent.
Dus het ligt niet zozeer direct aan de bestuurder (was ik zelf overigens niet).
peke zegt
@P1m: hier in de long range. 4 man, 4x bagage.
1080km heen 5 keer
1080 km terug 6k
Door een gruwelijk eigenwijze bestuurder, had ik 4keer gekund. Minder niet.
Snelheden van 120-130 en laatste km voor supercharger even 150.
Laadtijd: minimaal 20-30min. 125kw gemiddeld. Bij de laadtijd komt nog eens enkele minuten bij daar de chargers altijd iets van de snelweg liggen en niet zoals tanken er direct aan. Op de terugweg kwamen we bij een zelfde charger als heen, alleen via een bizarre route. Je rijdt dus ook niet de meest gunstige route, maar zelfs wat km om.
Okay, we hadden soms bij laden nog een radius van 100-150. Dus niet totaal leeg; maar gewoonweg niet afdoende om een charger te halen op de route.
Sorry, ben geen hater maar dit is niet concurrerend tov mijn eigen bmw diesel.
Daarbij bij aankomst restant radius 110km. Na 1 nacht temperatuur -5 / -8 liep hij leeg naar 80. Dat hou je dus geen week vol. En geen laadpaal in het dorp.
Kortom: ik snap voor woon-werk en dagelijks gebruik dat het icm fiscaliteiten fantastisch is. Maar als je niet erkend dat het minder handig is dan de diesel (die met 1x tanken regelrecht bestemming had aangedaan); dan vind ik het echt naïef.
P1m zegt
@peke: Het is natuurlijk ook maar net waar je het vergelijk legt. Ik snap dat als je een zuinige diesel rijdt, dat een elektrische auto qua actieradius niet vergelijkbaar is. Voor mijn Model 3 reed ik een BMW M135i, daar moest ik iedere 300-350 km mee naar het tankstation. Zou op een enkeltje wintersport ook 3-4x tanken betekenen. Als je bijv. een 320d automaat hebt, dan kun je 1000+ op één tank. Beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. Wat je zegt over die battery-drain in één dag: dat kan alleen als hij de beveiligingsmodus (Sentry) aan laat staan, dat verbruikt blijkbaar ongeveer 150 watt. Mijn auto heeft 8 dagen stil gestaan en slechts 2% verloren omdat hij in slaapstand ging. En uiteraard hebben we een appartement geboekt met laadmogelijkheid. Een goede voorbereiding, is het halve werk ;-).
peke zegt
@p1m: is ook zo qua vergelijk, maar mijn diesel bmw (x4, andere reactie x6 was typefout) met verbruik van 1:11 is geen hele zuinige jongen te noemen.
En die voorbereiding is het halve en noodzakelijke werk: maar dat is ook het hele punt. Het is qua gemak niet te vergelijken. Je moet uitgebreid voorbereiden, je moet een locatie met paal zoeken, noem maar op.
En ik schrok me dood van de kosten bij zo’n charger. Dat het nou zo extreem voordeliger is dan mijn diesel … mwah.
En de wegenbelasting is niet gebaseerd op uitstoot maar gewicht. Waarom wegenbelasting vrij?
Ik kan ook van een tesla profiteren hoor, snap mensen die het doen ook volledig. Is interessant. Maar erken dat de hele situatie belachelijk is;)
olivier420 zegt
@peke: Heldere argumenten toch! Valt niks tegen in te brengen, ik vind de wintersport ook teveel gedoe met een EV. De diesel is onverslaanbaar daarin en ik huur dan ook gewoon een 520d.
Ik ga wel vd zomer met mn model3 LR naar Italië, verwacht daar geen moeilijkheden zoals de wintersport. Bovendien zit ik nog met een baby van 6 maanden dus ik heb geen keus dan elke 3u te stoppen.
Of het voor mij ook fijner rijdt moet blijken, ik was altijd van het zo lang mogelijk doorknallen en reed rustig 7u onafgebroken door. Dat gaat nu gewoon niet meer
P1m zegt
@peke: Ben het echt niet met je eens. Gedoe is het zeker niet. Thuis onder mijn carport hangt een Wall connector, dus rijdt eenvoudig weg met een volle accu. Laden onderweg berekend de auto zelf, kost €0,25 per kWh. Dat is hooguit €0,05 meer dan bij jou thuis. En het uitkiezen van een appartement met laadmogelijkheid is een kwestie van een vinkje op Booking.com.
bugboy zegt
Lees ik eindelijk je hele verhaal en het klopt helemaal. Ik ben de eerste die toegeeft dat een dikke diesel handiger is op de wintersport. Rij zelf een Model S (75kWh accu) en heb ook 4-5x moeten stoppen. Probeer te laden totdat je ziet dat je bij de volgende SuC aankomt met 5-10% en je rijdt het meest economisch.
Ik ga niet voor 1/2 vakanties per jaar een auto kopen die ik voor die andere 200 dagelijkse routes onhandiger vind. Daarbij vind ik de technologie wel interessant en heb ik er nog wat ICE werk bij voor de leuk. Iedereen moet zijn eigen afweging maken natuurlijk, maar ik hoef niet meer terug naar mijn diesel.
peke zegt
@bugboy: dat laatste snap ik heel goed dat je niet voor die paar ritjes ene andere aanschaft terwijl dit de meest gunstige is.
Maar ik ben blij (dat was ik al en na deze ervaring helemaal) dat een tesla voor mij 0.0 voordeliger rijden is dan ik nu doe (lang verhaal.)Ik hoef er dus nog niet aan :)
Hennep zegt
Prachtige auto, ik hoop dat het weer een bijtellingstopper wordt.
flutterby zegt
@hennep: met 12% tot 40k, nope. Ik wil hem graag, maar het prijs verschil met een 3 SR is wel erg groot en die voldoet ook.
willeme zegt
@flutterby: beetje het verschil tussen een Hyundai Sonata en Volvo S60. Je krijgt ook daadwerkelijk meer voor meer geld.
flutterby zegt
@willeme: klopt, maar voor 70k staat er ook een gebruikte Model X voor de deur en dat is nog meer auto.
willeme zegt
@flutterby: nope. Dat is gebruikt. En een ‘MPV’. Voor 70K heb je een hele nette XC90, Cayenne, E-Klasse Estate, Audi A6 Allroad, 6 Serie GT of RX450h. Een premium luxe auto. Geen rijdende gadget.
Ik weet best dat de elektrische aandrijflijn van Tesla erg goed is. Beste op de markt waarschijnlijk. De rest eromheen is echter een beetje tacky. Daar hebben de traditionele fabrikanten een USP. Want man, wat zijn die dingen in elkaar geflanst.
Ik ben zelf van JDM spul. Impreza’s, GT-R’s, Evo’s. Briljante techniek. Veel sneller dan duurdere Duitsers. Maar als je erin zit, zie je wel meteen waar al het geld naartoe is gegaan. Met Tesla is het een beetje hetzelfde.
flutterby zegt
@willeme: Premium is ook niet mijn ding, misschien Lexus, en kan de meeste Aziatische ontwerpen meestal niet waarderen. Als elektrisch geen optie was zou ik kijken naar een Kia of Mazda.
chrisvis zegt
Als nuchtere Belg begrijp ik best dat veel Nederlanders omwille van de fiscaliteit zo een wagen kopen maar bij ons zijn de mensen toch wat meer afwachtend. Bijtellingsvoordeel hebben we hier niet en heb mezelf zodoende -na veel wikken en wegen- een nieuwe Mercedes diesel aangeschaft vorig jaar. Miss voor die paar keer per jaar idd dat we het potentieel ten volle nodig hebben uiteraard maar als ik nu al zie wat het op wintersportvakantie voor een gesukkel is dan houd ik mijn hart vast voor de zomer in Frankrijk/Spanje/ Italië. In bovenstaande reacties zie ik iemand die op een rit van 850km 3x moet laden en al gauw een dik uur kwijt is. Als ik voor mezelf kijk dat we deze zomer een rit van 2000km voor de boeg hebben dan word ik al ambetant bij het gedacht alleen al dat we meer dan 2u nodeloos moeten staan laden(en mijn vrouw nog meer vrees ik). Ook gebruiken wij onze wagen op vakantie om de streek te verkennen en ik kan me best inbeelden dat er in de grote toeristische trekpleisters wel laadpalen voorzien zijn maar wij zoeken de authentieke plaatsjes zoveel mogelijk op en daar zag ik vorig jaar(Italië) toch niet teveel laadpalen staan. Vind de range dan ook momenteel nog te beperkend en met mij vele Belgen. Mensen stellen bij ons aankoop van een nieuwe wagen volledig uit en vermijden LEZ zones omdat de regering(als we die al hebben) het zelf ook niet meer weet. Deze week nog een offerte laten maken voor zonnepanelen en die vrouw rijd al haar 2de Nissan Leaf, toen ik haar vroeg naar de range zei ze: “das goed as tweede ottoke veur rond de kerkentoren”(nieuw 140km en nu 90km)…
b00st zegt
Geen bijtellingsvoordeel? Wat denk je van de lagere VAA, 100% aftrekbaarheid, geen BIV en geen verkeersbelasting?
chrisvis zegt
@b00st: voordeel alle aard??? Als arbeider geen voordeel mee, inbrengen op de lastenbrief en verminderde biv weegt me niet op tegen de kostprijs/afwerkingskwaliteit. Voor de prijs van een model 3 heb ik goed kunnen winkelen en de biv is per slot van rekening ook maar eenmalig. Maar ben blij voor Antwerpen, Brussel en Gent dat er toch nog iemand gaat komen. Over een dik jaar gaan we nog eens praten als de horeca doodbloed…voor onze Nederlandse vrienden trouwens zelfs met hun model 3-> vergeet je niet te registreren of je krijgt alsnog een boete als je Gent binnenrijd
degrotemuis zegt
De foto in het artikel ziet er voor mij uit als de beste reclame voor de Ford Mach E (not a Mustang). Die is toch stukken mooier dan dit mormel waar de lijnen van de model s nog verder uit verhouding getrokken zijn dan bij de 3.
Papageno zegt
3 maart: nog geen Tesla Model Y gezien in Boston area.