Eindelijk heeft BMW het doek getrokken van de i4. De eerste volledig elektrische Gran Coupé van het Duitse automerk.
Wees niet meteen onder de indruk van het uiterlijk van deze BMW i4 Concept. Zoals de naam al zegt: het gepresenteerde model is een concept. BMW kennende zullen er niet krankzinnig veel dingen aangepast worden aan het uiterlijk, maar we kunnen het maar gezegd hebben. De productieversie van de i4 staat gepland voor 2021.
600 kilometer bereik
De i4 Concept is volledig elektrisch en heeft een actieradius van 600 kilometer volgens de WLTP-test. Dit heeft de auto te danken aan een 80 kWh accupakket en een aanwezige elektromotor. Het vermogen komt uit op 530 pk. Daarmee is de i4 net zo krachtig als de huidige 4.4 turbo V8 motoren van BMW. De elektrische auto maakt gebruik van de vijfde generatie van BMW’s eDrive aandrijflijn. De iX3, die dit jaar in productie gaat, zal de eerste zijn die gebruik maakt van deze nieuwe aandrijflijn.
Prestaties
De i4 sprint in ongeveer vier seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op ‘meer dan’ 200 km/u. Om het gebruik aan motorgeluid te compenseren heeft BMW muziekcomponist Hans Zimmer ingeschakeld om een acceleratiegeluid te verzinnen voor de i4. Zo krijgen de inzittenden toch iets van een snelheidsbeleving mee. Er zijn meerdere geluidjes bedacht. Zo klinkt de auto in de Core-modus anders dan in de Sport-stand.
De productie van de i4 zal volgend jaar starten in München. BMW zegt dat de komst van de i4 naar de Duitse fabriek gepaard gaat met een investering van ongeveer 200 miljoen euro.
baklava zegt
Zowaar nog lelijker dan de i3. Het kan blijkbaar.
bbfix zegt
Ik vind hem wel wat hebben..
henkp1 zegt
Ja, een lelijke neus!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@henkp1: Vergeet de lelijke achterkant niet.
hardleersbv zegt
Holy fuck! Misschien moeten je de wielen laten vormgeven door hetzelfde team wat de carrosserie doet. Of in ieder geval eens met elkaar laten praten. De neus begin ik niet over, dat zullen genoeg anderen wel doen….
henkp1 zegt
Je begon er wel over….
hardleersbv zegt
kak!
sntial zegt
@hardleersbv: aerodynamica bro. aerodynamica.
900t zegt
God ik hoop toch zo dat alle spy-pics van de nieuwe 4-serie gewoon spy-pics waren van de i4. En dat de nieuwe 4-serie gewoon in lijn van de 3-serie is…
mp014 zegt
@900t: hoop doet leven….
str8six zegt
Ik vind ‘m gaaf!
henkp1 zegt
Op zich een hele mooie auto zeker ook in deze kleurstelling. Maar mijn hemel wat een afschuwelijke, afzichtelijke, debiele voorkant (‘grille’) zeg. Maakt gelijk een suf karikatuur van de auto. Jammer.
stephane8200 zegt
Een grille op een auto zonder motor aan de voorkant. Wat zijn zij denkende?
En ja, een accu moet ook koeling hebben. Ik weet het.
vingers zegt
Volgens BMW wordt de “grille” nu gebruikt om alle sensoren in te plakken. Zo is het niet compleet nutteloos.
rechterbaanridder zegt
Ik vind het een knappe auto. Mooie grille ook.
olivier420 zegt
Ik krijg hier spontaan Corona van. Ugh.
nielsa87 zegt
Poeh dat valt heeel erg mee.. hoe langer ik er naar kijk hoe mooier die wordt!! Kom nu ook maar door met de nieuwe 4 serie :)
eklasse zegt
Ik vind hem eigenlijk qua uiterlijk wel geslaagd incl. neus. Bij de nieuwe 1-serie klopt hij in het echt ook wel en de nieuwe 7-serie is ronduit imposant als hij in je spiegels verschijnt.
olivier420 zegt
@eklasse: vanmorgen reed ik toevallig voor een hagel hagel nieuwe 7 serie (1 week geleden op kenteken) op de ring A10 en ik kan er echt níet aan wennen. Vind het zo uit proportie.
vroaaaaaaaaaar zegt
@olivier420: wennen heeft tijd nodig, dus zegt niks als je ‘m pas 1x in het wild hebt gezien… de meeste van ons zijn ondertussen ook gewend aan de single frame grille van Audi die eigenlijk nóg groter is…
stoker zegt
@vroaaaaaaaaaar: jij bent er misschien aan gewend maar ik zie nog steeds een meerval op het droge.
lekkerlinksrijden zegt
@eklasse: de 1-serie klopt voor geen kant, totaal uit verhouding. De 3-serie klopt wel
87sandyd zegt
@lekkerlinksrijden: juist, de 1-serie is in het echt nóg lelijker imo, maar de 2GC maakt het pas echt bont. Dat is een auto met het syndroom van down
Rick-dos zegt
Weten we ook gelijk hoe de volgende 4-serie GC er ongeveer uit komt te zien. Ik vind het wel wat hebben. Ook die gril stoort mij veel minder dan toen ik het voor het eerst zag.
henkp1 zegt
Nou gaan sommigen die ouwewijvenbek nog mooi vinden ook! Waar moet dat heen met deze wereld?
RiKe zegt
Ik denk dat dit een geweldige mooie auto kan worden nadat hij door een muur is gereden. Het kan er alleen maar beter op worden. Wat een afschuwelijk lelijk hok zeg, verschrikkelijk
densk zegt
Al van jongs af aan liefhebber van het merk maar ik kan ze tegenwoordig niet mooi meer. Nieren zijn al veelvuldig besproken, dan zie ik een diffuser… serieus?! Ik weet waar zo’n ding voor bedoeld is maar ik vind het nogal opzichtig en overdone op een elektrische auto. Een componist voor het geluid, gaat dat dan nog de ‘rijervaring’ geven die bij het merk past? Prestaties zijn nog het enige wat de badge op de neus kan rechtvaardigen. Nee ik sla over. Hou het nog wel een poos bij m’n 3 serie.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf! En die nieuwe grille went ook prima.
SpeedGeek zegt
Mooie auto maar een beetje “te”. De sleuven in de voor- en achterbumper zijn te groot, de knik in de achterbumper is te groot, velgen zijn te schreeuwerig en iets te veel blauwe lijntjes. Maar dat zal wel allemaal wat subtieler worden naarmate de auto dichterbij productie komt.
De nieren zijn eigenlijk best wel tof. Ben zeer nieuwsgierig naar de nieuwe M3/M4 na het zien van deze beelden.
jwst zegt
Paar goeie m5 velgen eronder….
emping zegt
@jwst: die zullen te breed zijn.
vbarchetta zegt
Vind hem echt strak. Nu nog in een mooie sportieve kleur (rood ofzo) en hij is af…
smex zegt
Wat is de voorkant afschuwelijk zo zeg, en dan die afzichtelijke tablet als dashboard ala MB. Nee, ik zou zonder enige twijfel voor de Audi E Tron GT gaan.
thedean zegt
Dit is een van de weinige voorbeelden waar een kentekenplaat de voorkant doet opfleuren
dare2think zegt
600 km WLTP met een 80 kWh accu? Ik weet niet wat BMW gedaan heeft maar als ze dat werkelijk gaan halen dan is dat verbazingwekkend knap.
vingers zegt
Dat roepen ze allemaal, maar als het puntje bij paaltje komt valt het vies tegen.
Alex_79 zegt
Aangezien de afwijking tussen theorie en realiteit in bereik van EV’s vaak op 75% liggen, ga ik uit van 450 km
poeperman zegt
@Alex_79: ja maar dat maakt toch niet uit? Het gaat erover dat de concurrentie geen 600km WLTP range haalt met een 80kwh batterij. Dat staat los van de praktijk, de wltp is voor iedereen gelijk.
bimmerfan zegt
Zo heel erg lelijk vind ik hem niet eens, nog altijd beter als alle tesla modellen!
w0ut zegt
Vergelijkbare performance van hun V8 motoren gaat zich waarschijnlijk ook vertalen in vergelijkbaar prijskaartje. m.a.w. weer een (te dure) EV voor de happy few.
Zullen ook wel (iets) goedkopere versies kopen met minder range en powwwwer.
boomhauwer zegt
Mooie bak!
lithiumion zegt
Ik vind m geweldig qua design; gewaagd, niet over de slaapverwekkende Duitse gebaande paden! Eindelijk een gedurfd en spraakmakend ontwerp. Geweldige statement!
budha zegt
What’s up, Doc?
qmdb zegt
Goed voor de luchtweerstand zo’n grill. Ik dacht dat in het elektrische tijdperk de luchtweerstand juist erg belangrijk was.
nout zegt
BMW pleeeease get your shit together. Zoveelste geweld aan de ogen van het merk dat ik tien jaar geleden met kop en schouders boven de concurrentie vond uitsteken. F.
potjak zegt
Heel gaaf, ziet er goed uit! Over 20 jaar nog mooi.
krikke240z zegt
Je wordt ouder, werkt hard, kunt een beetje sparen, een lekkere BMW wordt bereikbaar, maken ze dat niet meer….
frank2b zegt
Mooie bak. Leuke neus ook.
Dat stuurwiel gaat ‘m niet worden vrees ik. Maar voor de rest? Fraai!
misterBo zegt
Tja…….wat kun je hierover zeggen?
e38ossie zegt
#autoblog. Hoe kan ik de foto’s in de app groter maken?
sparks zegt
Wat een afschuwelijk lelijke voor – en achterkant.
Maar goed, concurrentie genoeg gelukkig.
davelepeef zegt
Zo’n beetje 90% van de reaganten hier vindt ‘m lelijk. Maar let op, hij zal als het spreekwoordelijke warme broodje verkopen.
ryze zegt
Fraai. Mooi hoe de traditionele bmw coupe vormen zijn behouden. De throwback naar de grille van klassieke bwms moet misschien nog op me groeien weet nog niet wat k daar van vind. Wat ik jammer vind is de gemiste kans om iets met de middenconsole te doen, aangezien er geen drijfstang is hadden ze alle vrijheid om iets creatiefs met die ruimte te doen. Laat de idrive besturingselementen omhoog komen wnnr nodig of iets. Zet er een uitklapbare tafel voor wnnr de auto in autonome modus gaat en maak de stoelen draaibaar. Mag iets gewaagder zijn naar mijn mening, voor een concept van iets wat we over 2 jaar pas op de weg zien
freezzr zegt
Superdik, heerlijk om te zien hoe iedereen het afzeikt. Voor die mensen is er gelukkig nog steeds een VW Golfof een Alfa Giulia! Ik weet wel wat er besteld gaat worden volgend jaar….
Roskampies zegt
Configurator is live van i4