Je ideale Audi A3 maken met behulp van de configurator: ze zijn snel aanwezig bij Audi.
Het kan allemaal zo snel gaan. Audi is de laatste die hun nieuwe MQB-auto presenteert (na de Golf, Octavia en Leon), maar ze droppen wel binnen een paar dagen de prijzen van de nieuwe A3. Nu is daar ook ineens de configurator van de kersverse Audi A3.
Recht door zee
Om nou te zeggen dat je helemaal niks kan kiezen, nee dat niet. Maar een groot deel van de standaarduitrusting is ook de topuitrusting. Je kunt namelijk kiezen uit twee motoren: één diesel (30 TDI, 116 pk) en één benzine (35 TFSI, 150 pk). Schakelen doe je met de hand: een automaat staat nog niet in de optielijst. Wel komt binnenkort de één liter grote TFSI (30 TFSI) op de optielijst voor 34.400 euro. Momenteel ligt de basisprijs rond de 36.500 euro.
Verder krijg je standaard Virtual Cockpit, Cruise Control, Climate Control met twee zones en is er ook geen optie beschikbaar voor een beter touchscreen: dat is allemaal goed nieuws voor een basispakket. Het is namelijk wel eens anders geweest bij Audi en hun ‘schraapversies’.
Kleurrijk
De Audi A3 is een vrij zakelijke auto. Audi probeert een pagina uit het boek van de A1 te nemen, en de A3 is beschikbaar in een hele hoop kleuren. Ook op de standaardversie(s)!
Goed, bij een paar mag je flink bijbetalen uit de Audi Exclusive-catalogus, maar dan heb je het vooral over de pareleffect en driedubbelmetallic-lakken. Als jij een simpele metallic of glanzende (uni)laag genoeg vindt, heb je de keuze uit zeven lakkleuren, waaronder rood, blauw en geel. Wie dus de A3 als weloverwogen keuze neemt en zwart kiest, is af!
Pakketten
Naast het basis ‘Pro Line’-pakket kun je nog drie twee andere pakketten kiezen: Business, S Edition en Edition One. Business spreekt voor zich: een zakelijk uiterlijk met beperkte opties in de kleuren en velgen, maar wel lekker compleet. S Edition is precies het tegenovergestelde: iets strakker getekende bumpers voor een ‘sportiever’ uiterlijk, en de keuze uit 18 en 19 inch velgen en de eerder genoemde kleuren. Edition One is iets lastiger.
Edition One
Een Edition One is vaak al lekker gevuld. Voor de A3 Edition One geldt dat niet: je moet voor opties als lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met stoelverwarming en vele andere opties nog bijbetalen. Het complete in het pakket is vooral optisch: volledige LED-verlichting, 18 inch velgen en van binnen en buiten speciale sierdelen. Zoals ook de speciale grijze C-stijl met Audi-logo.
Wie zich afvraagt hoe zijn ideale Audi A3 eruit ziet, kan een kijkje nemen bij de configurator.
s2khonda zegt
Branded content? Zie hier anders nooit een bericht staan dat je bijvoorbeeld de nieuwe dacia duster kan configureren.
Loek zegt
@s2khonda: Het is niet standaard om een configurator te behandelen, maar een ‘belangrijke’ auto als de Audi A3 die je enkele dagen na zijn introductie al kunt configureren, dat heeft niks te maken met Branded Content, dat is gewoon opvallend/nieuws.
TimmiX zegt
Zou leuk zijn als Autoblog een pagina maakt (en actuaal houdt) met alle beschikbare configuratoren. Hier kan dan bijvoorbeeld maandelijks/wekelijks een front-pagina artikel over worden gemaakt met de nieuwe configuratoren en hierin misschien bijzonderheden uitlichten.
bsxc2 zegt
Audi gaat gewoon 50k kosten, wanneer deze zoals hierboven erbij staat.
nissanfairladyz zegt
Kan je net zo goed dus een Tesla Model 3 kopen. Geen wegenbelasting, weinig kosten per kilometer, weinig onderhoud… Hoge restwaarde. Een gecrashte Model 3 is nog steeds 20k Euro waard.
Waarom zou je überhaupt zoiets voor die prijs overwegen.
willeme zegt
Omdat de Model 3 kunstmatig interessant gehouden wordt middels een paar wassen neuzen: MRB, BPM en prijzen voor laden. Dat is nú nog heel interessant. Als elektrisch meer mainstream gaat worden (wat gaat gebeuren), dan zal de overheid toch graag wat centjes willen binnenharken. En terecht, mobiliteit kost de overheid ook veel geld (infrastructuur ed). En die goedkope laadpalen komt ook een keer een einde aan. Bij Ionity gaan ze omhoog en over een paar jaar zijn ze bij Tesla ook echt hoger.
Over die restwaarde heb je NU nog wel gelijk. Ben benieuwd hoe dat over een paar jaar is. Je zag het ook met die Polo’s. Als 1.2. TSI best goede handel, maar een 1.2 slowmotion kan voor de oud-ijzerprijs mee. De Audi A3 e-tron komt eraan en er zal ongetwijfeld een Audi versie komen van de ID.3. Persoonlijk heb ik niet zoveel tegen elektrisch rijden (integendeel), maar ik kan begrijpen dat mensen in een vertrouwde auto willen zitten, niet in een kaal minimalistisch koekblik dat toevallig cool is.
Persoonlijk kan ik geen EV overwegen. Ik kan nergens laden. En ik ga niet 30-40 minuten wachten voordat ik weer een paar 100 km kan rijden. Ook niet als ik geld mee krijg. Ergo: er is niet veel mis met EV’s, op die accu’s na, dan ;-).
grasvreter zegt
Het laden is absoluut geen probleem (voor nederlandse afstanden) zolang je maar een 175kwh lader hebt. Of je nou 10 minuten moet wachten of 5 minuten aan het tanken bent, daar ga je niet kapot op. Laatst naar leeuwarden gereden met een e-tron, nou, daar bestaat dus geen snellader. Dan sta je wel heel lang bij een 50kwh lader, dat is echt janken. Maar zo’n 175kwh lader, voor nederlandse afstanden is dat geen enkel probleem ten opzichte van benzine rijden. En als een oprit hebt (lees: niet in de randstad woont), kan je prima op eigen terrein laden.
Van de nadelen die elektrisch rijden heeft vind ik het laden echt 1 van de kleinsten, omdat je daar maar zelden tegenaan loopt, en thuis kunt laden dus dan niet meer hoeft te tanken. Maar ik sla die aluminium / plastiken turbo mini blokjes gewoon over, ga van atmosferisch gietijzer over op elektrisch ergens in de komende 10 jaar.
j05b zegt
Waarom moet alles vergeleken worden met de Tesla? Het begint echt irritant te worden. Ik rij er zelf ook een en het is een fijne auto. Maar er zijn genoeg redenen en mensen waarvoor deze auto op dit moment niet geschikt is. En bovendien is er ook nog iets als persoonlijke voorkeur!
kevin82 zegt
@nissanfairladyz: idd en hoeft je niet te roeren.. als je km maakt wil je anno 2020 echt niet. En altijd power 300+ pk ipv wel hele 116 pk ?
michaelb zegt
@kevin82: Ik heb er ook een van de zaak, maar ik vind het een verademing wanneer is de megane gt van mij vrouw mag pakken. Ja de tesla is sneller maar het heeft absoluut geen ‘auto’ gevoel hoe imperfect dat soms is.
olivier420 zegt
Het zal allemaal wel, die ubergeile naadloze afwerking, maar met beetje (imo) anno 2020 gangbare standaard opties voor een C segment auto gaat het hard : 700 piek voor beetje kunstleer, 900 voor elektrische verwamrbare verstelbare stoelen, 500 voor inklapbare spiegels, 600 keyless entry , 500 eu voor achteruit rij camera , 750 voor Lane change … de gemiddelde Koreaan heeft dit standaard …
SummerSky zegt
Leuk! Ff kijken of ik inmiddels moet bijbetalen voor een ‘volwaardige passagiersstoel’ i.p.v. een standaard klapstoel. Altijd spannend.
grasvreter zegt
Ik ga pas aan de slag als alle motoren er zijn. En dan kijken hoe veel geld je uit kan geven aan een auto met een onderhoudsgevoelige 3 cilinder, die je in 9.9 seconden (lees: minimaal 10 seconden) naar de 100 brengt. Ik verwacht over de 50k te kunnen komen.
dijan zegt
Dat is gelijk aan de prijs van de concurentie Mercedes A, Bmw 1 .
mashell zegt
Gistermiddag waren er in de Nederlandse configurator nog maar vier kleuren beschikbaar. Ik had de wagen al afgeschreven.
drdre1 zegt
Ik blijf ‘m bijzonder lelijk vinden. Geen geheel, veel te grote neus/grill tov de rest. Achterlicht units van ’t type ‘We konden niets beters verzinnen’…
Gulli zegt
Ik ben wel blij dat er standaard een motorafdekking wordt meegeleverd ? Hoe had ik anders onder de kap kunnen zien dat ik een Audi had gekocht?
Gulli zegt
@gulli: Oeh en standaard ook hoofdsteunen op de voorstoelen!
nissanfairladyz zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
stijnn zegt
Niet echt fraai dit design. Het degelijke gevoel is eraf en zonder elektrische versie sta je al idd al achter: ‘rückstand durch technik’. De grille lijkt er, door schijnbare grote druk van achteren, ook van af te vallen. Het lijkt nu op een kleine Hyundai van een paar jaar terug en dat is wat je toch niet zou willen. Het lamp design was voorheen ook wat vooruitstrevender dan wat het nu is.
drdre1 zegt
@stijnn: precies dat dus. ? Als je bij elke auto weer een ander design hanteert; op ’n gegeven moment zijn de mogelijkheden op, hangt ’t niet meer samen met de rest van ’t design en wordt ’t ronduit lelijk.
Rob zegt
Ik vind dat ik hem zo wel fraai samengesteld heb:
https://www.netcarshow.com/Seat-Leon-2020-1280-0c.jpg
bernoulli zegt
Wat?!? Bijbetalen voor eektrisch verstelbare en verwarmbare lederen stoelen? Schande! Bij de concurrentie krijg je dat gewoon standaard op elke versie……
willeme zegt
Lekker veel speelgoedkleurtjes. Ik zou die donkergroene doen en achteraf kaneelbruin leer in zetten.
berlinetta zegt
Scheelt het veel geld om dat achteraf te doen?
thomasthomas zegt
Na de nieuwe A1 van 40k+ met 999cc motor ben ik gestopt met configureren van Audi’s.
s2khonda zegt
Interieur luchtroosters naast het stuur zijn wel een epic fail van audi zeg.
Vorig model was veel cleaner en rustiger. Dit doet me aan een Ford interieur denken.
Tonnie zegt
Nog steeds blij met de pythongele kleur op m’n audi, maar die auto’s zijn zo achterlijk duur al voordat je een optie aanvinkt. Volgende x geen audi.