Deze speciale Toyota 86 doet precies wat de Mazda MX-5 al eerder deze week deed.
De Toyota 86 en Mazda MX-5 hebben een paar dingen gemeen. Het zijn beide betaalbare Japanse sportwagentjes met achterwielaandrijving én een atmosferische viercilinder. Beide zijn relatief licht en van beide zijn een hele hoop speciale edities geweest.
Speciaal
Afgelopen week was Mazda alle creativiteit kwijt en gingen ze verder waar ze begonnen waren. De Mazda MX-5 Eunos Special was een hoedtik naar de Mazda Eunos Roadster S-Special. Deze Toyota 86 pakt het op een zelfde wijze aan. Deze Toyota 86 Black Limited is namelijk helemaal niet origineel. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is een hoedtik naar de Toyota Sprinter Trueno GT-Apex Black Limited. Dat model kwam in 1986 op de markt in een oplage van 400 stuks.
Nieuwe Black Limited
Het is nu 2020 en tijd voor wederom een speciale Black Limited, ditmaal op basis van de Toyota 86. Qua kleurenschema komt het geheel overeen met zijn spirituele voorganger: het koetswerk is Crystal Black Silica en de 17″ velgen zijn bronskleurig. Optioneel is de auto te verkrijgen met bronskleurige striping, net als de Corolla uit de jaren ’80. Cool.
Granlux
Je krijgt voornamelijk extra uitrusting, luxe en mooie afwerking in het interieur bij de Toyota 86 Black Limited. Denk aan “Black Limited”-logo’s en leder-alcantara bekleding voor de stoelen. De deurpanelen, het dashboard en de afdekking boven het instrumentarium zijn met ‘Granlux’ bekleed, een soort alcantara-imitatie. De stoelen zijn voorzien van stoelverwarming.
Nog beter
De Toyota 86 Black Limited is dus helaas niet sneller dan de originele 86. Jammer, want dat is eigenlijk het meest gehoorde nadeel. De wegligging is grandioos en vraagt, nee, schrééuwt om meer vermogen. Dat zal bij deze Toyota 86 nog iets sterker zijn, want de wegligging werd nog beter dankzij Sachs schokdempers. Dankzij de remmen-upgrade van Brembo sta je ook nog eens eerder stil.
43 plus 43
Mocht je je afvragen hoeveel er gebouwd gaan worden: 86 stuks. Daarvan zijn er 43 uitgerust met een zestraps automaat en een 200 pk sterke boxermotor. Maar je wilt één van de andere 43 stuks, met 205 pk en een handbak. De Toyota 86 Black Limited is helaas alleen verkrijgbaar in Japan. In Nederland is de Toyota GT86 al een tijdje niet meer leverbaar.
Opvolger
Er zijn bevestigingen dat de auto wordt opgevolgd door de Toyota GR86, die onder de nieuwe Supra gepositioneerd gaat worden. Tot die tijd moet je het doen met bronskleurige striping.
gandini zegt
Deze blijft toch op de shortlist staan voor na de ST. De prijzen voor een gebruikt exemplaar zijn in Duitsland inmiddels zo schappelijk, dat ik ook nog budget heb voor een Vortech supercharger. Aan de andere kant blijft zo’n Lotus ook erg leuk… Keuzes, keuzes…
b00m3rang zegt
Die keuze is eigenlijk best simpel als je puur naar lol op de limiet gaat kijken. De GT86 zal ook met 50 km/h gaan kwispelen en hoonen. De lotus is strak en direct. Ik zou t bij de GT86 houden, idd met supercharger of turbo. Niet te veel druk, dunne bandjes en dus ook leuk op de openbare weg! Tenzij je voor de laptimes gaat offcourse.
fanboy zegt
Volgens mij is de GT86 nu al een van de leukste occassions, als je op zoek bent naar een echte rijdersauto.
Betaalbaar en ook betaalbaar om rijdend te houden, want het is wel een Toyota.
Ik heb een heeele oude MR2, uit de tijd van die vierkante Corolla bovenaan (en met zelfde motorblok), dat blijft maar gewoon rijden. Ook op circuit. Het is een hoop lol zonder de kosten van een dure sportwagen.
StijnB zegt
Had voorheen een Elise S1 111S, en beklaag me de overstap naar de GT86 geen seconde. Stuurt zelfs nog wat scherper en rijdt zeker even leuk. Dat het bovendien een véél praktischere wagen is, is dan ook nog eens mooi meegenomen…
balliere zegt
Mijn witte 2013 GT86 is in januari naar Nederland gekomen vanuit België en nu heb ik een Lotus Exige 192 van 2006.
Ik rij er niet dagelijks mee dus praktisch hoeft het niet te zijn. Het is gewoon een heel andere ervaring.
Als dagelijkse wagen zou ik niet twijfelen en voor de GT86 gaan, maar als weekendwagen is de Exige wel echt spektakel.
gandini zegt
Dat is precies het dilemma dat ik heb. Het verschil is heel groot, maar op hun manier zijn ze beiden briljant. Misschien binnenkort maar eens testrijden in beide auto’s en dan een aantal weken rustig over nadenken.
jmeverts zegt
8 seconden naar de 100, lieve help
StijnB zegt
7,6s en in héél wat testen iets van een 7,2s. Meer dan snel genoeg voor op de weg. Had een 5s wagen voorheen en die was minder leuk…
balliere zegt
Moeilijk om altijd boven de 5500rpm te rijden toch in het dagelijkse verkeer, anders gaat het voor geen hol vooruit. Zelf 12000km met een GT86 gereden als weekendwagen..
Als je onder de 5500rpm blijft mag je al blij zijn dat je in 12sec naar 100 gaat denk ik.
Wel echt een topkar, zou hem direct opnieuw kopen als, maar nu een Lotus Exige 192
sonnybonds zegt
vraagje; wat moet je in deze auto met stoelverwarming?????????
lekkerlinksrijden zegt
@sonnybonds: aambeien kweken
stephane8200 zegt
Wordt de GT86 nog wel in Nederland verkocht? Ik las laatst dat hij uit de verkoop gehaald zou worden, net als de BR-Z.
willeme zegt
@stephane8200: Nee, stond ook in de tekst ;-). Volgens mij is die rond de zomer van 2019 geschrapt. De BRZ al iets eerder. In Nederland waren ze erg prijzig dankzij de atmosferische motor. De GT86 werd al nauwelijks verkocht, dus een vrij logische beslissing. In de rest van de wereld wordt ‘ie nog wel geleverd.
stephane8200 zegt
@willeme: sorry, even overheen gelezen. Zag net dat in de UAE je redelijk veel GT86s voor leuke prijzen kan vinden. Check yallamotors.com maar eens ;)