Dat de BMW verkoopcijfers onderuit zijn gegaan, mag geen verrassing heten.
De verkoopcijfers waarmee BMW begint dit jaar zijn niet al te best. Zowel de cijfers van BMW als de andere merken in de BMW Group, zoals Mini en Rolls-Royce, lieten een duidelijk neerwaartse trend zien.
477.111
In totaal werden er dit jaar 477.111 nieuwe auto’s verkocht. Dat zijn alle BMW’s, Rolls-Royces en Mini’s bij elkaar. De start van het jaar begon heel voorspoedig, maar met vanwege het corona-virus namen de verkopen af.
Februari
In China zakten de cijfers al in februari, een belangrijke markt voor BMW. In Europa gingen de verkopen pas onderuit in maart, een maand later. In veel Europese landen zijn de dealers op dit moment ook gesloten. Ongeveer 80% van de Europese dealers en 70% van de Amerikaanse dealers leveren op dit moment geen nieuwe auto’s uit en nemen geen nieuwe orders aan.
BMW en Mini
Van de 477.111 nieuwe auto’s was het grootste gedeelte uiteraard een BMW: 411.809 stuks. Daarmee waren de verkoopcijfers 20,1 % lager dan het jaar ervoor. Mini ging procentueel harder onderuit. Er gingen slechts 64.449 auto’s ‘over de toonbank’. Een daling van 23,4% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.
Rolls-Royce
Zoals je kunt verwachten verkoopt Rolls-Royce aanzienlijk minder auto’s. In totaal zijn er 853 exemplaren verkocht. Dat is een daling van maar liefst 27,2 procent. Nu gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat bij lagere aantallen procentuele fluctuaties altijd heviger kunnen zijn. Qua motorfietsen deed BMW relatief goede zaken. BMW Motorrad verkocht namelijk 34.774 motorfietsen. Dat is minder dan vorig jaar in dezelfde periode, maar de daling is ‘slechts’ 9,9%.
Plus
Is er dan ook een plus te noteren voor Q1 van 2020 bij BMW verkoopcijfers? Jazeker, als het gaat om geëlektrificeerde voertuigen. Het aantal auto’s met een elektrische of hybride aandrijving steeg met 13,9%. In totaal gaat het om 30.692 duurzame(re) voertuigen.
Henk_he zegt
Volgens mij komt ’t gewoon door de afgrijselijke nieuwe grille ?
VeniVidiVici zegt
@Henk_he: Zou mij niks verbazen haha. Over Mercedes en Audi hoor je niks in elk geval.
camber24 zegt
@venividivici: volgens mij zijn die cijfers nog niet gepubliceerd
ty5500 zegt
Ik ben benieuwd naar de jaarcijfers van alle autofabrikanten. Het gaat een erg somber jaar worden voor de auto-industrie en de globale economie in het algemeen. De financiele crisis zal tegenover dit waarschijnlijk een peulschil worden.
tortuga zegt
@ty5500: vind ik niet erg, alle aandelen naar beneden! Dan de sterke er uit vissen voor volgend jaar
mashell zegt
2020 is een verloren jaar, maar we waren volgens de varkenscyclus al een tijdje weer toe aan een crisis. En dan is een crisis zoals deze met een aanwijsbare oorzaak van buiten perfect, dat biedt de kans om nadat de oorzaak is weggenomen weer op te leven zonder aanpassing of wantrouwen aan het systeem.
sappy zegt
Corona of Tesla Model 3?
VeniVidiVici zegt
@sappy: Dat is een lastige. Van beide kun je aan de beademing komen te liggen.
PunicaOase zegt
Van zowel BMW, MINI als RR vind ik het design al tijden hard achteruit gaan.. maar dat zal vast de reden niet zijn, maar het coronavirus.
cedio911 zegt
@punicaoase: ik sluit me volledig aan bij jou. BMW is al een tijdje z’n ziel kwijt. Ik weet het het, de fanboys kopen toch geen nieuwe auto’s, maar toch. De Duitse drie beginnen te dicht tegen elkaar aan te leunen en dan begint het uiterlijk een rol te spelen. Een feature die jammer genoeg bij BMW naar de verkeerde kant opgaat…
ty5500 zegt
Bmw is lange tijd een van mijn favoriete automerken geweest maar ze maken tegenwoordig ook steeds minder modellen die mij kunnen boeien. De vorige 3 (f30/31) vond ik bv stukken mooier. Evenals de vorige 1. De vorige 7. De vorige 6 (tov de 8). Quasi alles eigelijk.
stationcar zegt
Tja BMW wás een liefhebbersmerk, maar dat is het gewoon niet meer.
De focus ligt alleen nog maar op het maken van keiharde Euro’s; alles waar Euro’s mee gemaakt kunnen worden doen ze, als de winst maar stijgt, als ze maar groter worden.
Jammer jammer jammer.
Ik verlang terug naar de tijd dat hun motto nog was ‘Freude am fahren’ en dat ook te merken was in hun auto’s. Tegenwoordig is het ‘Freude am buchhaltung’.
Jammer jammer jammer.
Dan lijk ik maar even een fanboy, jammer.
Uiteindelijk komt deze daling natuurlijk door corona, dat snap ik ook wel, ik grijp het moment even aan :-)
fernie zegt
In Engeland vw met 50% minder auto’s in maart. The worst is yet to come!