Valtteri Bottas is niet boos maar teleurgesteld. En stiekem ook een beetje boos.
De vooruitzichten waren voorafgaand aan de race mooi voor Valtteri Bottas. Na het behalen van de pole position gisteren had hij gisteren al een hand op de trofee voor de zege in de 70th Anniversary GP. Maar het liep allemaal een beetje anders. Tegen alle verwachtingen in brak Max Verstappen in de race de dominantie van Mercedes. De vijfde race van het seizoen werd de eerste die Mercedes niet won.
Maar niet alleen dat, Bottas moest aan de meet ook nog zijn teammaat Hamilton voor zich dulden. Dat is natuurlijk extra pijnlijk voor de Fin, die nog steeds hoopt dat hij HAM ooit zal kunnen verslaan in het WK. VB77 heeft net een contract op zak voor volgend jaar en was bij Sky Sports F1 dan ook opvallend kritisch op zijn team na afloop:
Heel frustrerend. We hebben natuurlijk nog niet alles besproken, maar als team hebben we zitten slapen. Opeens zat Max voor me. We moeten hier wel van leren.
Valtteri Bottas, wingman
Ook in het gevecht met Hamilton trok BOT zoals gezegd aan het kortste eind:
Op het laatst kwam Lewis nog voorbij. Hij had een veel latere stop gemaakt en ik kon er weinig tegen doen. Dus ik kan wel duidelijk zeggen dat de strategie voor mij vandaag suboptimaal was.
Valtteri Bottas, derde in het WK
Aan het eind van de rit kijkt VB77 echter het liefst weer vooruit:
We gaan gewoon weer vooruit, ondanks de tegenvallende dag
Valtteri Bottas, incasseert de klap met zijn kin
Teambaas Toto Wolff was het overigens niet uit met zijn pupil. Volgens hem had Mercedes vandaag sowieso verloren, omdat Red Bull de snelste auto had:
We waren vandaag niet snel genoeg, dus dan kan je met strategie vanalles proberen, maar moet je eigenlijk gewoon settelen voor P2 en P3. Red Bull had de snelste auto vandaag. Het gat is duidelijk kleiner geworden. Mensen zeggen dat het kampioenschap al klaar is en dat Mercedes gewonnen heeft, maar vandaag zien we dat dat niet zo is. In warme omstandigheden tonen we soms zwakte en zijn onze concurrenten beter. We moeten er flink aan werken om dat te verbeteren.
Toto Wolff, doemdenkende hypeman
Waarvan akte. Geloof jij dat het nu weer spannend is in de F1, of was dit een eenmalige topdag voor Red Bull Racing en Verstappen dit seizoen? Laat het weten, in de comments!
brammetjedeb zegt
Het begint in q2.
rolov zegt
Wolf met zijn lulkoek. Redbull had een betere strategie . En was zeker niet sneller.
tvklarenbosch zegt
@rolov: niet helemaal mee eens. Max reed op oudere banden ook wel van Mercedes toen zij naar hard switchte
tvklarenbosch zegt
@tvklarenbosch: ook weg*
c4seum zegt
@tvklarenbosch: het enige team wat ironisch genoeg de enige juiste strategie had was Ferrari, die Leclerc maar 1 stop liet maken. Ik vond de eerste stop van max bijzonder raar, aangezien hij nog steeds het gat aan het vergroten was. Als je op banden rijdt die sneller zijn dan je concurrentie, waarom wissel je ze dan? Die mediums waren vervolgens niks sneller dan de hards waar hij al op reed. Imo had max zo lang mogelijk door moeten rijden en daarna de race op de mediums eindigen. Maar ach, zo heeft hij ook gewonnen :)
rijnounsdoor zegt
@c4seum: helemaal eens! Vond ik ook een bijzondere move van RedBull.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wellicht dat de cliff van de medium band heel plotseling komt en RB dat risico niet wilde nemen. Op alle banden was de RB van Max sneller dan Merc en Max’ banden sleten ook nog minder.
flow82 zegt
@c4seum: op sky sports bij de interviews na de wedstrijd gaf Horner aan dat de banden allemaal een compound zachter waren dan vorige week. Daarbij was ook de druk in de banden verplicht hoger dan vorige week. De harde band (dus de medium van vorige week) werkte beter op de auto dan de medium (dus de soft van vorige week). Ze hebben ze alleen gewisseld om aan de regels te voldoen, niks anders aldus Horner. En waarom zo snel al weer terug naar de harde band, omdat deze beter werkte op de auto en omdat ze het op safe wilden spelen qua banden tov de Mercs. Ze wisten immers dat de pace beter was dan die van Mercedes, daarom wilden ze qua banden dicht bij Mercedes blijven.
Robert zegt
@c4seum: Max gaf in het interview aan dat -ie die mediums wél moest managen, terwijl hij op de harde compound geen problemen had. En gezien het feit dat Mercedes twee keer moést stoppen, was het volstrekt logisch om hem tegelijkertijd met Bottas naar binnen te halen voor een tweede pitstop.
dutchneon zegt
Dat dacht ik eerst ook, maar ze waren eerst aan het proberen de gap geleidelijk uit te bouwen zonder de banden over de klif te jagen, toen Mercedes duidelijk problemen had gaf Horner nog even het groene licht om te pushen (uiteraard horen wij dat iets later).
Max liet inderdaad even zien dat hij nog kon pushen, want de banden moesten toch vervangen worden. En uitrijden op de soft was geen optie, dus dan ook geen risico ;)
lpgbarrel zegt
Dit is om het gezeur over de dominantie te verbloemen. Volgende week gaan ze weer!
baronpils zegt
@lpgbarrel: ik heb toch ook ergens mijn twijfels vanwege het commerciële stuk.. het was een erg spannende race en genot voor de kijker. Maar ik snap niet waarom Red Bull in het begin met de harde band gelijk/sneller was dan Mercedes.
etype zegt
@baronpils: het schijnt dat Mercedes de warmte niet goed weg krijgt, dus de motor niet voluit kan lopen op warme dagen.
Richmond zegt
@etype: ook de hogere bandendruk zegt ham
wheresmycossie zegt
@lpgbarrel: ik denk dat Mercedes maar wat graag deze bijzondere 70th anniversary had willen winnen. En als ze dat konden dan zouden ze dat ook wel gedaan hebben denk ik. Redbull had gewoon een briljante strategie bedacht met Max
mustang750supersnake zegt
@lpgbarrel: precies…vlgd race weer volgas per ronde 1,5 wegtrekken en iedereen op n ronde zetten….poppenkast….meer is t niet meer….jammer maar harde waarheid…
bruinwerker zegt
Aldus de man die de deur groter open zet dan @willeme ’s schoonzusje.
scalvaro zegt
Ach, wordt dat arme kind er ook weer bijgehaald?
willeme zegt
@bruinwerker: je bedoelt mijn zus, waarschijnlijk. De rest in de familienis heel erg kuis. Ikzelf ook, maar dat heeft meer met mijn uiterlijk te maken.
bruinwerker zegt
@willeme: Oei! Mijn excuus!!!
ger_dekker zegt
Ik had altijd wel een zeker respect voor Bottas, nu niet meer, wat een slechte verliezer zeg…….we lagen te slapen…..nou ik deze keer niet iig. Blij dat Hammie vandaag eens niet de aandacht vroeg om knielende coureurs maar gewoon zijn verlies nam.
grasvreter zegt
Die paar races per seizoen dat het goed warm is, is Mercedes niet een seconde sneller dan de nummer 3. Dat is de conclusie. Dus ze worden kampioen.
buddy991 zegt
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Mercedes bewust wat rustiger aangedaan heeft vanwege commerciële redenen om de F1 nog enigszins spannend te houden….helaas eenmalig succes van Max ben ik bang
rolov zegt
@buddy991: nee dat geloof ik niet . Ik weet zeker dat Hamilton in Engeland had willen winnen met die 70 jaar f1
grasvreter zegt
Ik geloof dat dus echt niet. Zo’n gozer als Hamilton wil alles winnen. Want hij is een winnaar. Je wordt niet de beste van de wereld door cadeautjes te geven. Voor hetzelfde geld schiet ie de komende 2 races de baan af door een ander en staat ie achter Max. Dat Mercedes na 2/3e van het seizoen de motor iets terugschroeft omdat ze een straatlengte voor staan en zo de betrouwbaarheid verhogen, dat kan ik mij voorstellen, maar deze race hadden ze gewoon willen winnen. Net als iedere race.
jaapiyo zegt
Weet je wat Hamilton nog liever wil dan de race van gisteren winnen? Over de komende vijf jaar nog 40 races winnen…Maar dat gaat niet gebeuren als Mercedes ‘m peert. Dus als iemand van het team ‘m even heeft uitgelegd dat het, zoals hij zelf na de race zei, beter voor de sport is als Max een keer wint, dan begrijpt hij dat denk ik wel.
maferick74 zegt
Alleen als max nu 3 wedstrijden wint, hamilton 2 wedstrijden uitvalt door slechte kwaliteit, bottas buiten de top 4 rijd, Albon op t podium komt… ja dan is de spanning terug en ga ik er voor zitten.
Specht zegt
Toto moet voortaan zijn beflapje maar is gebruiken, want er spettert een hoop Hamilton en Bottas poep uit zijn bek.
Verder gewoon een superieure strategie van Red Bull. Zowel vooraf tactisch goed bedacht als tijdens de race geanticipeerd (ook door Max).
En Max heeft perfect gereden.
Al vond ik het wederom geen echt spannende race, en ik vrees dat Barcelona weer gewoon een Mercedes 1-2 wordt tenzij er gekke dingen gebeuren…
pomoek zegt
Toch heeft Toto een punt. Albon had op het podium terecht kunnen komen in Oostenrijk, en misschien wel kunnen winnen. Verstappen had de vorige race ook kunnen winnen. In beide gevallen trok MB aan het langste eind, maar met een beetje pech had MB pas 2 races gewonnen en RB 3.
realhustler zegt
Max heeft super gereden en was beter. Verder denk ik dat de Mercedes meer moeite heeft met de hogere druk in de banden dan de Red Bull. Ook denk ik dat Hamilton beter de pace kan managen dan Bottas. Hamilton kon niet naar voren en kreeg druk van Max van achter. Als ze andersom hadden gereden dan had Hamilton met behoud van banden iets harder kunnen rijden, dan was Max misschien net iets te kort gekomen. Of niet, want hij was gewoon beter.
Max heeft gewonnen dus gemiddeld heeft hij het hardst gereden, maar bv Hamilton heeft veel meer snelle ronden gereden, maar gemiddeld langzamer.
Red Bull goed gedaan, en slimme strategie. Het domste is, ik denk dat Mercedes op hard ook makkelijk door Q2 had kunnen komen.
azuli zegt
Kan een keer gebeuren. De volgende races worden weer Mercedesfeestjes?
realhustler zegt
Moet ik nu duimpje drukken omdat je gelijk ben en ik voor Hamilton ben of juist niet omdat het mercedes feestje saai is…..
rob5nismo zegt
Qau race wel leuk om te zien. Maar gebruiken ze dat DAS systeem eigenlijk? Vorige week alleen achter de safety car volgens mij
mustang750supersnake zegt
ik zeg bullshit….
ze hebben onder druk van fia zoiezo al rustiger gereden….gedaan omdat er zoveel commentaar is van de fans….bang om kijkers te verliezen.. tja en logisch ergens….als je ziet dat hamerton na laatste pit gewoon dik anderhalve seconde per ronde wegtrekt bij iedereen…..en dan zeggen ‘het zijn de banden’
jaja…..die poppenkast kennen we nu wel…..mijn mening is dat dit een weggevertje was…..
Dutchcarwizard zegt
Bottas zat ook te slapen. Wat een lamme fox zeg.