Een spiksplinternieuw UNIversal MOtor Gerät. Helemaal klaar voor zijn taak als beschermer van de wereld. Heb je een probleem, kan niemand anders helpen? Bel een UNIMOG.
Evolueren, niet revolutioneren. Dat is ook het recept van de UNIMOG. Simpel gezegd is Mercedes haar werkpaard een verschrikkelijk oude tractor. Bladerend door de technische plaatjes valt op waar Mercedes door de jaren heen aan gewerkt heeft. Starre assen die zijn opgehangen aan een volledig gesloten aandrijfas (torque tubes als een SLS AMG) naar de tussenbak bijvoorbeeld. Nooit meer last van piepende kruiskoppelingen. Schijfremmen op alle wielen. Natuurlijk sterkere, betere portaalassen en 156 pk tot 300 pk (U530) vier- en zescilinder dieselmotoren die allemaal Euro6-waardig zijn.
De upgrade kostte Mercedes afgerond €135 miljoen maar dan heb je ook wat. Naast de tot in het extreme overgedimensioneerde techniek zien we ook nieuwe lampjes in de bumper en een grotere grille.
Het ronde kleine UNIMOGje heeft een nummer tussen U216 en U530 door het leven, de grote vierkante heet U4023 en U5023. We gaan natuurlijk voor de laatste, met 230 pk 900 Nm viercilinder BlueTec6 diesel. Acht versnellingen vooruit, zes achteruit. Stationair in de lichtste versnelling rij je 2,5 km/u. De 4000 heeft een maximaal beladen gewicht van 10,5 ton, de 5000 weet zelfs met 14,5 ton raad.
norge zegt
Beste Mercedes die er is.
ropbp zegt
Geweldig. Blijven evolueren Mercedes
faalhaas zegt
Handig die optie met 2 sturen, dan hoef je niet altijd alleen te rijden.
jrk68 zegt
Als jullie die kleine niet hoeven dan offer ik me wel op. ‘s-Winters een beetje sneeuwruimen en de rest van de tijd lekker spelen….
baap zegt
Heerlijk robuust spul! :)
imaginenl zegt
Zal ie nu volledig drive by wire zijn? (Aangezien het stuur ogenschijnlijk makkelijk naar de andere zijde verplaatst)
SCscreamGT2 zegt
@imaginenl: Dat viel mij ook al op ja! Vraag me af hoe de elektronische stuurbekrachtiging zich gedraagt als de voorwielen een andere kant op willen dan het stuur gedraaid is (met rotsen etc.).
notsobig zegt
@imaginenl: Volgens mij proberen ze zo alleen te laten zien dat hij ook rechtsgestuurd geleverd kan worden ;)
Kijk maar naar het dasboard en dan met name de kappen onder het stuur, die kan je echt niet zo verplaatsen…
j00rs zegt
@imaginenl: bovendien is alleen drive by wire nog niet toegestaan op dit moment. Er moet altijd een mechanische verbinding zijn tussen het stuur en de wielen.
HBK zegt
ik vraag me nog steeds af wat voor rijbewijs je nodig hebt
bij mijn in de buurt rijd er 2 in rond maar die hebben gaan kentekenplaat
maar rijden met gemak 80 km
ej20g zegt
@HBK: ik geloof dat je, in ieder geval voor de oude, alleen een tractorrijbewijs hoeft te hebben. Een klasgenoot van me komt er dagelijks mee naar school en die heeft volgens mij alleen een tractorrijbewijs. Voor de nieuwere zou ik het niet weten, maar gezien het gewicht van sommige van die dingen lijkt een vrachtwagenrijbewijs me niet eens zo raar.
matthijsie zegt
@HBK: volgens mij met tractorrijbewijs al, met afgeknotte gevarendriehoek op de Unimog.
ruudw zegt
@HBK: De landbouwuitvoering (met fabriek af hef) mag al met tractor rijbewijs en hoeft niet begrensd te zijn, al mogen tractoren officieel maar met 25kmh over de weg. De gewone versie zonder hef kan als deze niet te zwaar is met gewoon rijbewijs als busje of als vrachtwagen.
isderacommentator zegt
@HBK: Het klopt inderdaad dat bij de oudere U406 en 14/1500 modellen die af fabriek waren geclasificeerd als Landbouw voertuigen een tracktor rijbewijs volstaat, helaas worden er geen Agrariche meer af fabriek geleverd voor de commerciele wereld. Echter schijnt er nog al een grijs gebied te zijn aangezien er ook Unimogs zijn met crewcabs die boven de 3,5T uitkomen en dan belasting technisch weer in de C catagory vallen.
En zoals iemand anders hier al aangaf deden ze vroeger mee aan de Offroad truck races. In duitsland is Bijvoorbeeld voor een U2450 omgebouwd door Unicat als camper een C-rijbewijs verplicht.
jpmontoya zegt
Boeren truck!
laulau zegt
Is er iets wat de UNIMOG niet kan? De UNIMOG dwingt respect af.
nickelb zegt
Geef mij maar een manitou. Voor het echte werk veel veelzijdiger.
matthijsie zegt
@nickelb: Mwah Manitou is iets meer dan een een ‘normale’ verrijker, niet een echte allrounder als de Unimog.
JanC zegt
@nickelb: Een Manitou wat? Manitou maakt voornamelijk verrijkers en die hebben geen toelating om bijvoorbeeld om op de snelweg te komen. En zo goed in het terrein als deze zijn ze ook niet.
nickelb zegt
@JanC: wel eens in een unimog gereden op de snelweg? Word je niet blij van. Geen van mn collegas die dat hebben gedaan worden daar blij van. En op de bouwplaats is een manitou vele malen beter.
JanC zegt
@nickelb: Daar gaat het niet om. Manitou maken verreikers en dat zijn puur machines om dingen op te pakken en ergens neer te zetten. Een Unimog is een offroad vrachtwagen. Je kan die dingen niet vergelijken.
JanC zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Lekker ruige machine. Mijn vader heeft nog de landbouwuitvoering van de Unimog, een MB-Trac, in de schuur staan. Net als een Unimog geweldig stoer ding om mee te rijden. Alleen iets minder snel, max 60 km/u.
bram89 zegt
@moveyourmind: MB trac 1800? :P
moveyourmind zegt
@bram89: Nee, ’t is een baby-Benz, een MB1000. Die MB1800 is helemaal dik. Dat blijft gewoon mooi spul.
toyotafortuner zegt
Fick Jah!
epimetheus zegt
Weet het niet zeker, maar hoe zou een Dakar versie van die unimog presteren? Of valt het niet in de categorie vrachtwagens? Mooi ding sowieso!
JanC zegt
@epimetheus: Je bent niet de eerste met dat idee. http://en.wikipedia.org/wiki/Unimog#Motorsport