Volvo wil zo snel mogelijk alleen nog maar EV’s bouwen, maar dan moeten ze wel ergens de accu’s vandaan kunnen halen. Daarom gaan ze in zee met Northvolt.
Een accu (of een accupakket, zo je wilt) is in relatief korte tijd een cruciaal onderdeel geworden in de autowereld. Als autofabrikant kun je de productie ervan uitbesteden, maar je kunt ook zorgen dat je zelf meer controle hebt. Eerder vandaag schreven we bijvoorbeeld al dat Porsche een joint-venture heeft opgetuigd om high performance accu’s te produceren.
Nu komt er vanuit Volvo een soortgelijk bericht. Ook Volvo gaat in eigen huis accu’s produceren, alleen dan veel grootschaliger. ‘In eigen huis’ wil zeggen: samen met een partner. De Zweden zijn namelijk eveneens een joint venture aangegaan. Ze hebben de handen ineengeslagen met hun landgenoten van Northvolt. Deze accuproducent is in 2016 opgericht Peter Carlsson, die daarvoor bij – jawel – Tesla werkte.
Northvolt is dus nog maar een piepjong bedrijf, maar het is desondanks enorm veelbelovend. In deze turbulente tijden is het in de autowereld mogelijk om een stormachtige groei door te maken. Soms is dat gebakken lucht, maar Northvolt heeft in ieder geval het vertrouwen gekregen van grote partijen. Tot de investeerders behoorden onder meer Volkswagen, IKEA en Goldman Sachs. De miljarden vliegen over tafel: begin deze maand haalde Northvolt nog $2,75 miljard op.
De Zweden gaan onder meer produceren voor Volkswagen, met wie ze een accufabriek gaan bouwen. Northvolt mag ook BMW tot zijn klanten rekenen en daar komt nu Volvo bij.
De sky lijkt dus the limit te zijn voor deze start-up. En dit alles terwijl de eerste fabriek van Northvolt zijn deuren nog moet openen. Dat moet eind dit jaar gaan gebeuren. Dit wordt niet de eerste accufabriek in Europa, maar wél de eerste van een Europese producent.
Northvolt gaat het niet bij één fabriek laten. Er gaat de komende jaren ook een accufabriek uit de grond gestampt worden om Volvo in hun behoeften te voorzien. En niet zomaar eentje. Het is de bedoeling dat de Northvolt-Volvo accufabriek vanaf 2026 jaarlijks 50 GWh (oftewel 50.000.000 kWh) aan batterijen gaat produceren. Dat moet genoeg zijn voor 500.000 auto’s.
Dergelijke aantallen heeft Volvo wel nodig ook, want in 2030 wil het merk alleen nog maar EV’s bouwen. Vanaf 2025 moet de helft van alle verkochte auto’s al een EV zijn, terwijl de rest hybride is. Als Volvo enigszins in de buurt gaat komen van deze doelstellingen gaan ze dus in een kort tijdsbestek enorm veel accu’s nodig hebben. Net als alle concurrenten. Je kunt de accuproductie dus maar beter goed geregeld hebben.
wimof zegt
En wie gaat die batterijen vullen?
Het Belgisch net alvast niet.
fanboy zegt
@wimof: Je denkt in problemen.
Honderdduizenden auto’s aan het net gekoppeld met allen 50 tot 100kWh accu erin betekent een gigantische mogelijkheid tot grid stabilisatie. Dat zou juist een uitkomst zijn voor het Belgische net.
Uiteraard zou het wel verstandig zijn om het net zelf te verzwaren, zo ook in Nederland, omdat er net als met de huizen nou eenmaal steeds meer elektrisch gedaan gaat worden.
Maarja, in Belgie zijn er al problemen ontstaan zonder de hele energietransitie, dus ja, dat belooft niet veel goeds.
Charles Taycan 4S zegt
Slimme zet van Volvo! Regeren is vooruitzien!👍
TheMaster zegt
@Charles Taycan 4S: Slim is als ze de fabriek volgend jaar hebben draaien. En per 2026 1twh per jaar produceren. Dat is vooruitzien. Want 100kwh is erg grote accu voor een normale auto. 500k aan auto’s in 2026 is toch ook niks? Onbreekt ambitie als je t mij vraagt.
vingers zegt
Wordt nog druk hier, met al die accu fabrieken in de EU.
mashell zegt
Je mag straks kiezen tussen een windmolen, zonnepark of accu-fabriek in je achtertuin.
vondick zegt
Zolang het maar niet gepaard gaat met Chinese invloed danwel diefstal. Northvolt is Europa’s hoop op dit gebied.
HelldogBE zegt
Dat wordt nogal moeilijk met een Chinese eigenaar van Volvo…
meetsysteem zegt
Gelukkig is Volvo een op-en-top Europees merk, dus geen angst voor de Chinezen.
Waar / Onwaar*
* Doorhalen wat niet van toepassing is
marcomanta zegt
Wordt tijd dat we zo een accu bij huis plaatsen, geen energiemaatschappij meer nodig en vooral belastingen op energie.
ronaldotour zegt
@marcomanta: En hoe krijg je die accu in de winter dan weer volgeladen? Met zonnepanelen zeker niet.
jajeroenja zegt
@ronaldotour: Ligt eraan wat je hebt staan. Met een fatsoenlijke vloeibaar-zout-accu kun je een behoorlijke poos vooruit zonder te laden.
En met een rits zonnepanelen kun je hem ook in kortere of bewolkte dagen nog goed laden.
Zou willen dat ik het had, maar op het moment nog te duur, en die accu laat nog even op zich wachten.
ronaldotour zegt
@jajeroenja: In januari brengen mijn 45 panelen slechts 200 kWh op en in Mei 2000. Dus in de wintermaanden moet je dan of heel weinig stroom verbruiken, een gigantisch grote accu neerzetten of veel te veel panelen erbij kopen.
Windenergie is thuis ook niet haalbaar.
marcomanta zegt
@jajeroenja: wij hebben al een ritsje panelen liggen en die slurpen heel wat stroom mijn kant op.
marcomanta zegt
@ronaldotour: reken er maar op dat de ontwikkeling heel hard gaat, als je nu al ziet wat we per 1 juli extra mogen dokken aan belasting over de energie, dan kijk ik rijkhalsend uit naar alternatieven.
fanboy zegt
@marcomanta: Wat bedoel je per 1 Juli? In NL of BE?
marcomanta zegt
@fanboy: in Nederland natuurlijk, Belgie is met veel zaken veel goedkoper namelijk. Wonen, benzine, wegenbelasting, auto etc. Oja en een pintje natuurlijk.
thjvanvlerken zegt
Ze mogen dan wat meer ev modellen op de markt zetten.