Aankoopadvies: elektrische auto voor de particulier

Auteur: , 38 Reacties

Elektrisch rijden zie je vaak in een zakelijke combinatie. Wat als jij als consument een elektrische auto overweegt? Wouter en Casper kwamen tot de volgende opties.

Aankoopadvies: elektrische auto voor de particulier

Hoewel de markt van de elektrische auto, zeker voor consumenten, nog moet losbarsten is er wel degelijk keuze. Voor de ev10daagse 2019 gingen Wouter en Casper zoekende naar EV’s die jij als consument kunt overwegen.



38 reacties

Heel vet!
@dragspert: Ik heb een P85 gekocht, wel 2ton gelopen maar geen tai geweest, heeft me 39k gekost. heb met gemak een actieradius van 300km en rijd prima!
Veel ruimte en always connected, spotify heel de rataplan.

Ik rijd veel zo’n 60.000km en ja anders deed ik dat met een zware diesel, rr sport dat werk.
scheelt me zo’n 10k per jaar.

Kijk ook even naar de afschrijving, want als je zo’n oude s koopt is de afschrijving niet zo hoog meer.
Plus je hebt nog even garantie op aandrijflijn en batterij!
@dutchneon: Op het moment dat jij over “afschrijving” begint, zet je jezelf buiten spel. Hier word gesproken over particulier gebruik. Niet. (semi-) zakelijk. Fijn dat je enthousiast ben over je Tesla, maar dat doet in dit verhaal niet ter zake.
@numpty: Want een particulier heeft geen afschrijving op zijn of haar auto??
@koeberg zakelijke term, dus óf boekhouder, óf zakelijk gebruik. Dus, boeie.
@numpty: ik zet mezelf buitenspel? Volgens mij doe jij dat met dit soort stellige uitspraken.. Ik ben gewoon in loondienst en hou niet van leaseauto’s…. en van bijtellig al helemaal niet.
Van mijn loon is niks aftrekbaar dus gewoon een privé auto!
@dutchneon: Dus 60.000 Km. Per jaar, zelf betaald? Zonder vergoeding van de baas? Niet gecompenseerd in salaris of dmv km.vetgoeding? Tuurlijk, nou prettig geregeld. Jij liever dan ik.
@numpty: vergoeding**
@numpty: ik rijd dagelijks een redelijk file vrij traject, ja helaas is dat 105km enkele reis… en af en toe moet ik ook overdag nog naar een andere vestiging heen en weer.
Ja ik kan 19cent per km krijgen van de baas, dat kan elke loonslaaf die af ziet van een leaseauto, niks bijzonders aan en heus geen belastingontduiking.

We rijden de vakanties en weekenden ook met de tesla vandaar dat ik aan die kilometers kom…

Maar nu wil ik eigenlijk wel weten waarom je zo op me haat!
@dutchneon: Sommige optelsommetjes kloppen gewoon niet. Jij en je werkgever hebben een leuke manier gevonden om de belastingdienst te foppen en jouw bijtelling te omzeilen, leuk, maar that shit don’t fly. Telt niet al ‘100% particulier gebruik’
@numpty: nou nou zeg, ik heb hem gewoon particulier, heb dus ook de btw moeten afrekenen.
en ja dan heb je ook afschrijving. Niks geen zakelijke benadering, het is gewoon een mooi feit dat zo’n tweedehands tesla vrij waardevast is!
@dutchneon: Nog wel.
@numpty: jij bent zuur.
Hij heeft gewoon gelijk met ‘afschrijving.’

Ook een particulier schrijft af.
Maar misschien noem jij het liever waardevermindering, prima.

Zijn relaas klopt gewoon. Erken het als een vent en niet zo zemelen verder.
@peke: Jij mag mij ‘zuur’ vinden, boeie en inderdaad, iemand die werkelijk privé rijd noemt dit waardevermindering. De gebruikte termen duiden op een belasting ‘slimmigheidje’ prima, maar ga dan niet beweren dat je hem privé rijd. Iemand die 60.000 km per jaar rijd, dus 5000 per maand, of dik 1100 km per week rijd een auto, per definitie niet privé. Dat is óf een ZZP-er, of word gecompenseerd door zijn werkgever. Prima, geen problemen mee, maar maak dan niet de bovenstaande beweringen, die zijn dan simpelweg niet waar. En ach, ik geniet van iedere kilometer die ik met mijn auto rij, ook al heb ik geen compensatie of BTW aftrek. Ik heb ook geen bijtelling en ik beslis welke auto ik koop en wanneer deze omgestoken word voor een ander. Dus ik ben verre van jaloers op iemand die meer dan 100 uur per week in de auto zit. Die tijd heb ik wel een beetje gehad. Fijn weekend.
@numpty:
Ik heb ook geen btw compensatie of iets van dat, ben eigen baas over mijn auto’s en bepaal ook zelf wanneer ik er klaar mee ben.
Heb een km vergoeding van ongeveer 700 euro per maand daar doe ik het mee.

Nu wil ik toch echt graag jouw verklaring van dit gehaat, gebrek aan kennis? Inzicht? Jaloezie? Misgunnen?

Ik gun jou de ervaring wel hoor, kom maar langs in vuren dan leg ik het je uit.
De tesla rijd ik echt niet omdat hij beter rijd als een range rover… het gaat me om de centen die ik in de zak houd…
@dutchneon: Laat ik eerst duidelijk stellen, ik heb geen ‘haat’ in mijn lijf, niet een greintje zelfs. Dus ook jou ‘haat’ ik niet. Hoe zou ik kunnen? Ik ken je niet eens. Misgunnen? Jaloezie ? Neh… zoals ik al zei, ik ben niet jaloers op iemand wie ruim 100 kilometer per dag af moet leggen op de Nederlandse wegen. De auto welke ik rij, is minstens net zo ruim, goed uitgerust en net zo snel als jouw model S, dus nee, ook dat is er niet aan de hand. Waar ik wel een hekel aan heb, zijn de regeltjes welke hier in Nederland gelden. Die faciliteren jouw manier van auto gebruik, maar ook dat neem ik jou heus niet kwalijk, jij heb ze immers niet verzonnen, je maakt er slechts gebruik van. Dus wat blijft er over ? Het ‘hosanna-geroep’ over dergelijke auto’s op basis van ‘hoe goedkoop ze wel zijn in het gebruik’. Jaren geleden kon je hier geen enkel negatief woord neer zetten over de Toyota Prius, zonder de hele goe-gemeenschap over je heen te krijgen. Waar zijn al die Prius-fan-boys nu ? Verdwenen, als sneeuw voor de zon, met de verandering in de regels welke de prius oninteressant maakte voor de zakelijke rijder. Natuurlijk snap ik jouw enthousiasme over je Tesla, ruim, well-equipped, snel (zeker in vergelijk met de diesels die je er voor reed) én goedkoop in gebruik. Maar blijft jouw enthousiasme als straks de regels aangepast worden en de S nét zo duur word als een vergelijkbare benzine/diesel gestookte auto van het zelfde niveau ? Of word het een ‘gevalletje Prius’? Laat ik wel zijn, ook ik heb jaren rond de 60-70K kilometers per jaar afgelegd op e Europese wegen. Weliswaar met een auto welke me door baas gegeven werd. Maar ‘goedkoop’ rijden is voor mij nog nooit een thema geweest. Heb altijd de bijtelling graag voor lief genomen, andere dingen zijn voor mij belangrijker dan dat soort geld. Smaken verschillen, gewenste uitgaven ook. Ik kies anders dan jij en dat is niet slecht, dat maakt ons mens! Dus laat ik het daar bij laten. Maar hoor a.j.b. wat ik je zeg Neon (leuk ding trouwens in je profiel foto) Er is geen enkele ‘haat’ van mij in jouw richting. Dat gevoel ken ik niet eens.
@numpty: bedankt voor de verduidelijking… echter ook ik ben tegen de regels in Nederland, ze zijn te belachelijk voor woorden neem bijvoorbeeld mijn Range Rover L322 waar ik jaar privé mee heb gereden, heb ik bijna 23.000 euro MRB voor betaald.
Heb nogsteeds een rr sport van 2014 voor de aanhangers o.a. en als ik even wat anders wil. Of als ik de neon achterop heb om een keer naar het circuit te gaan. Ik rijd er vrij weinig kilomters met dat ding maar betaal gewoon de volle mep.

De regels faciliteren dus zeker niet mijn gebruik, ik pas me tot bepaalde hoogte dus aan aan de regels en pik nu een graantje mee door geen MRB te betalen voor de Tesla…
Maar de Tesla kan ook niet volledig voldoen aan mijn behoeften, zo heb ik ook een zware Airstream caravan die hoef ik voorlopig niet achter een elektrische auto te knopen, de accu is binnen 100km leeg.

Wat ik wil zeggen, de Tesla is gewoon erg voordelig als je veel kilometers moet rijden, de stroom kost 1derde van de prijs van een redelijke diesel.
Dat hosanna van die Prius is niet helemaal vergelijkbaar in deze case, je bespaart als je privé met een Prius rijdt hooguit 3 tientjes aan benzine, je rijd voor lul, rijd niet comfortabel en is ook niet leuk snel….
Ik heb dus ook niet meegedaan aan die hype, dat waren tenslotte vrijwel allemaal leaserijders.

Oja en als je het echt wilt weten, ik kon de tesla helemaal niet betalen, heb 25k zelf betaald en een pl afgesloten voor het restant, inmiddels moet ik nog 4k afbetalen, rest dus vrij snel af kunnen tikken door de besparing per maand… Is best aan te raden als je een beetje verantwoordingsgevoel hebt, bij een rente van 3.7% op jaarbasis was dat maar een paar honderd voor een jaar en nu bijna een jaar om bijna afgelost
@dutchneon: moest 7jaar range rover zijn
@dutchneon: Duidelijk. Dank je voor je eerlijkheid en openheid. Het plaatje is zeker breder dan ik in eerste instantie verwachtte en dat siert je. Laten we het daar maar bij laten. Fijn weekend.
Elektrische auto voor de particulier, dat is nogal een breed begrip. Budget?
Ik denk dat toch de excel er bij moet komen. Hoeveel duurder mag een EV zijn in aanschaf?
Kosten besparing op brandstof bij 15.000 (=41km per dag, dus is haalbaar met een EV) per jaar ongeveer 800: benzine kost 1500, EV 700.
MRB besparing 300 per jaar (=25×12)? Minder onderhoudskosten 200 per jaar?
Als je hem 5 jaar gebruikt mag een EV 6500 duurder zijn in aanschaf. Los van range en los van afschrijving.
Dus een EV van 15.000 is kan je vergelijken met een benzineauto van 8.500.
Een Clio van 4 jaar oud is duurder.
@leefvrij: en als je die 6500 nou goed belegd is deze vergelijking niet meer relevant
@47cars: en als je nu een fiets koopt voor 50 euro en dan het gehele bedrag goed belegd. Maar dan net de pech te hebben op een verkeerd moment in te stappen…of juist precies goed. ..

Of als je nu er vastgoed voor koopt….

Ow nee, we waren aan het kijken wat een conventionele auto of een BEV kost. Dan is TCO een vrij normaal toegankelijke vergelijkingsmethodiek.
@leefvrij: je moet als particulier flink wat rijden om het leuk te maken, maar stel je rijd 100 per dag (ook deze afstand is haalbaar haha) en je kan m op werk aan de stekker gooien (dus ineens geen kosten) dan wordt het met die corsa e etc toch intressant mss. Of mss heb je een PV op het dak en lever je vaak terug, de auto accu kan dan uitkomst bieden. Ev EV rijden kent veel overwegingen.
Een elektrische auto moet eigenlijk goedkoper zijn onderaan de streep. Want je moet meer moeite doen om te ‘tanken’ en je kan niet sporadisch zeer grote afstanden afleggen.

Ook heb je een accu erin wat een tikkende tijdbom is. Mocht die stukgaan dan is je auto niks meer waard.
@tstile: Meer moeite doen? Volgens mij begrijp je het niet helemaal, mijn auto is iedere ochtend helemaal vol. Tijdens de vakantie sta ik en paar keer 30min stil met niet. Afgelopen 15 uur bespaard om niet aan de pomp te staan.
@laptom: volgens mij begrijp jij het niet
@laptom: Jij bent niet representatief voor alle Nederlanders. Minder dan 40% kan thuis tanken, de rest moet naar een dure laadpaal (als die vrij is).
Wel even het hele verhaal vertellen.

Op vakantie zul jij niet ver gaan, geen caravan meenemen en het geluk hebben dat er niemand voor je staat te tanken. Dat is prima, maar met die voorwaarden kun je een accu-EV niet vergelijken met een ICE.
@dreetje: dat is juist een pluspunt; minder van die [email protected] caravans!
@tstile: Een waarheid als een koe. De huidige EV is een groot financieel risico ondanks de hoge subsidie. Niet voor Jan Modaal weggelegd.
Topartikel
Doe mij dan de nieuwe mini E maar aub! Leuke en complete auto voor 30 mille met een acceptabel bereik 👍🏻
@mp014: oh nee die kost 2x te veel 🤔 Eh…. dan leg ik samen met mn vrouw de budgetten bij elkaar en kopen we 1 auto ipv 2, mag dat? 😜😁
Wat mij betreft is er maar 1 aankoopadvies voor particulieren: Doe. Het. Niet!
Zodra de garantie termijn erop zit en er iets kapot gaat aan de accu waarbij deze onverhoopt vervangen moet worden, dan is je auto total loss. :)
Gelul over prijzen die vanzelf omlaag gaan kun je echt vergeten, accu’s zijn en blijven komende jaren schaars en dus duur en zijn ook een prima verdienmodel. Want buiten de dealer om kun je niks regelen als zo’n ding vervangen moet worden, dus geen gebruikt accupakketje voor paar 100 euro erin lepelen, in tegenstelling tot bijv. een los motorblok wat je op de sloop kan kopen en door willekeurige garage kan laten monteren.

Ik blijf komende jaren mooi benzine stoken. :)
@specht: zolang de EU je dit toelaat Specht ….of de NL overheid. Helaas beslissen wij niet over de toekomst van de auto. Enige realiteitszin mag wel !
@Specht: Amen
Elektrische auto’s zijn leuk voor er bij, als je het kunt betalen of als het gewoon bij je past dagelijkse leven vervoer. Het merendeel van de Nederlandse bevolking kan om budgettaire redenen en voor vele andere praktische redenen geen elektrische auto rijden. Het is niet DE oplossing voor de toekomst, zoals velen denken, net zoals wind en zonnepanelen die wereld niet gaan voorzien van stabiele stroomvoorziening.
De EV10daagse. Ik begrijp autoblog niet. Autoblog is voor de petrolhead. Niet voor de groenen. Fake

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).