Aantal verkeerboetes in 2011 met 11,3% gedaald

Auteur: , 50 Reacties

Dat we vorig jaar minder boetes voor onze kiezen zouden krijgen dan in 2010, dat was wel duidelijk. Maar nu zijn er cijfers die dit onderstrepen: het totale aantal boetes daalde van bijna 11 miljoen in 2010 naar ruim 9,7 miljoen in 2011.

Betekent dit dat de staat nu een groot zwart gat heeft, waar eerder nog veel inkomsten tegenover stonden? Nee, niet echt. De hoogte van de bekeuringen wordt immers elk jaar een stukje opgeschroefd, dus dat compenseert weer.

Van de 9.728.818 boetes werden er 7.403.549 uitgeschreven voor snelheid, 76 % dus. Relatief gezien is dit bijna identiek aan de cijfers van 2010 (75,6%). Daarom hebben wij grote moeite met de volgende verklaring van het OM:

Vooral het aantal boetes voor te hard rijden nam flink af, met 900.000.

Absoluut gezien hebben ze misschien gelijk, maar toch wekken ze de indruk alsof er opeens een stuk minder bekeuringen op snelheid zijn uitgeschreven, terwijl het aandeel in het totaal nagenoeg onveranderd was (zelfs licht gestegen).

Het OM wijt het mislopen van de 900k bekeuringen aan wegwerkzaamheden, gekoppeld met uitgeschakelde trajectcontrolesystemen (oude systemen kunnen geen rekening houden met variabele snelheden). Verder in het persbericht geen woord over het afschaffen van de bonnenquota.

Dan nog even een paar kerncijfers: de verdeling van de snelheidsbekeuringen naar Bebouwde kom – Provinciale wegen – Autosnelwegen was 52,6% – 24,2% – 23,2%. Maar liefst 73,7% van de CJIB-acceptgiro’s was voor een overtreding van 4 – 10 km/u. Dat komt neer op 5,46 miljoen bonnen. Royaal meer dan de helft van wat er in totaal aan boetes is uitgeschreven dus. Ketsjing! Hoeveel Mercedes-rijders uit Almere hier tussen zitten weten we niet, maar het zullen er aardig wat zijn geweest.



50 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
bredere wegen + meer linksplakkers
130 kilometer per uur hè.
@smokey: “Daarom hebben wij grote moeite met de volgende verklaring van het OM”

Hoezo ? Te hard rijden is strafbaar. Als je problemen hebt met de boetes die je ervoor krijgt moet je het gewoon niet doen. Niemand die je dwingt.

En voor iedereen over me heenvalt; minder dan een kwart van die boetes was op de snelweg, ruim de helft binnen de bebouwde kom.
En ja, ze moeten -ook- op langzaam invoegen etc etc gaan controleren.
Als er niet genoeg geld meer binnenkomt op snelheidsovertredingen gaan ze vanzelf op andere punten controleren.

Zaniken is altijd zo makkelijk, het initiatief bij jezelf houden is de kunst.
@tinnemans: Verspilde frustratie. Je interpreteert dat stukje tekst verkeerd ;)
@tinnemans: oh held, gelukkig heb jij een verschrikkelijk frisse en eerlijke kijk op de controles in dit fijne land…

Als je nu ook het artikel nog zou lezen zag je dat je een paar kilometer naast het punt dat @Smoke maakt scoort.
you’re missing the point.
@sir_smokalot: Hmmja, ik las het in eerste instantie anders.

Hoe dan ook; ik heb meer ‘moeite’ met mensen die altijd kankeren over bekeuringen dan met deze verklaring van het OM.
Ik rij al jaren in auto’s met bovengemiddeld motorvermogen zonder dat ik boetes scoor. Kankeren op de overheid is zo veel makkelijker dan je eigen verantwoordelijkheid nemen.

En wie te hard rijdt in de bebouwde kom mag van mij, bij welke toename van de snelheid en -dus- remweg dan ook, gewoon een hele hoge boete betalen.
@tinnemans: waar ik moeite mee heb is dat jij 2x 1 woord gebruikt waar veel mensen niet blij mee zijn
@Bart_V: Je hebt een punt. Weet je een beter woord wat ik kan gebruiken ? Klagen is ‘te lief’.
@tinnemans: Bitchen??
@E34M5Touring: Prima. Al zal er nu wel een hondenfokker woest worden.
Nouja, tot die tijd doe ik het er wel mee. :)
@tinnemans: Ik hoor Martin Gaus al schreeuwen ;)
@tinnemans: Je hebt gelijk dat mensen die te hard rijden gewoon hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Was verder niet aangehaald in het artikel maar men struikelt er vaker over.

Los daar van vind ik dat het hele systeem in NL van controleren en beboeten volstrekt nergens op staat. Verwoord je dat op een eenvoudige manier (lekker ongenuanceerd) dan is het het makkelijkst om te roepen dat alle boetes ‘niet eerlijk’ zijn. Daar komt jou betoog weer om de hoek kijken.

Bottomline: de controledrift is belachelijk in NL, als je er tegenaan loopt accepteer het als een vent, doe er anders wat aan.
Erg fijn dat de prioriteiten nog steeds zo verdeeld liggen… Gelukkig afgelopen december mogen proeven aan een land waar ze niet geforceerd regels door de strot proberen te duwen.

Mijn conclusie: als mensen enige vrijheid krijgen bij hun interpretatie van de maximumsnelheid doet dat heel veel goed voor zowel doorstroom als verkeersveiligheid. In 4000km Amerika had ik niet zoveel ongelukken gezien als de daaropvolgende 1000km in Nederland. Bovendien rijdt (daar) iedereen (ook vrachtwagens) ongeveer dezelfde snelheid.

Maarja, als je de ‘theorie’ volgt is het natuurlijk veel veiliger om iedereen te verplichten een exacte gegeven snelheid te rijden.
@Alwood: hae kletsmajoor over je Amerika…. ;-). Overigens zie ik zelden een ongeluk / ongeval in Nederland ??? Woon jij in een agressiebuitenwijk van Kralingen ?
@Megakix: ;) , 1 rondje eindhoven-rotterdam-ede en het het was 3x goed mis, maand daarvoor zelfde rondje ook ongelukken… los daarvan heel vaak kleine kettingbotsingen op oa A50.

Kom er een hoop tegen laatste tijd in ieder geval. Met die rijtraining die ‘wij’ krijgen zou je toch anders mogen verwachten, zeker aangezien we niet echt meer auto’s op de weg hebben dan een flinke US-stad.
@Alwood: zijn gelukkig meestal van die zielige kop-staart-tikjes op filerijdende snelheid. Misschien moet ik voor mijzelf een herdefiniëring toepassen op het woord ‘ongeluk’? ;-)
@Megakix: Jup, en omvallende vrachtwagens, en vrachtwagens met klapband. Regelmatig is het snelheidsverschil bij kop-staart ook groot genoeg voor volledig kromme auto’s.

En allemaal zorgen ze voor flinke opstoppingen, afleiding, etcetera… :|
@Alwood: Als je 1000km in de VS gereden hebt is het je vast ook wel opgevallen dat je daar zo 20 a 30km kunt rijden zonder af- en toeritten. Dat alleen al geeft een veel rustiger verkeersbeeld en scheelt enorm veel stress voor automobilisten en dus ongevallen.
Op de highways van NY (redelijk vergelijkbaar met rijden in de randstad of bijv. de ring van Antwerpen) is het daar net zo’n puinhoop als hier.
@tinnemans: 4000 ipv 1000.
@tinnemans: Valt ernstig mee… afritten zijn er genoeg in LA en San Fransisco. Hoewel het verkeer druk is geeft men elkaar (veel) meer ruimte dan in NL. De opzet van de weg is veel ruimer (beter).

Maar het meest schokkende naar mijn mening: terwijl iedereen dáár het rijbewijs bij een pakje boter krijgt en voor elk wissewasje de auto neemt komt het aantal blikschades ongeveer overeen. Voorzover ik in de praktijk situaties tegen ben gekomen.
Daarbij blijft het algemene wegbeeld in de VS veel rustiger tijdens drukte omdat men de snelheid aan elkaar aanpast. Met verschillende max. snelheid voor vrachtwagens en individuen die het nodig vinden langzamer te rijden in NL is het verkeer extreem onrustig.
@Alwood: Ik vond het dus op de Highways van NY nogal tegenvallen, daarbuiten ben ik het helemaal met je eens. Op Manhattan reden ze echt als bejaarden zo mak. :)
Iedereen loopt te zeuren over de verdeling van de boetes maar het grootste deel komt dus uit de bebouwde kom. Dat zullen die 50km/u palen wel zijn.
Gedaald? Bij mij is het eerder gestegen vorig jaar, zeik boetes van 5 à 6 tientjes voor 56 waar 50 etc.. Mierenneukers
@mightymike: ja, want jij hebt altijd haast en je remweg neemt niet met bijna 4 meter toe (als je interesse hebt in het sommetje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg) en ach, wat kan dat schelen.

Als je al zo stom bent om 5 a 6 keer per jaar geflists te worden in de bebouwde kom zou je een overstekend kind ook niet op tijd zien.
@tinnemans: Volgens mij werden kinderen kinderen vroeger ook strenger opgevoed dat ze gewoon de weg niet op mogen rennen, zou dat niet ook helpen..?

Ik snap je punt wel, maar er zijn vele andere factoren die een rol spelen of je net wel of net niet op tijd stil staat. Als je net even op je dashboard of in de spiegel kijkt sta je ook niet op tijd stil, zelfs al houd je je aan de snelheid. Die paar km gaan echt niet het verschil maken in verkeersveiligheid. Er is nu eenmaal een limiet en daar moet je je aanhouden, maar laten we het niet dramatischer maken dan het is als je daar een keer overheen gaat.

Er zijn sowieso gebieden waar we ons als samenleving veel beter op kunnen focussen als we # slachtoffers willen terug brengen dan verkeersveiligheid; we zitten consequent in de hoogste regionen in vergelijkingen tussen landen terwijl we één van de dicht bevolkste landen zijn. Ik vraag me wel eens af hoeveel zin het heeft nog veel meer geld uit te trekken voor verkeersveiligheid ipv dat te steken in bv veiligheid op de werkvloer, preventie van gezondheidsklachten, etc… Elke dode is er altijd één teveel, maar bij het voorkomen zouden we meer moeten kijken hoeveel onze extra euro’s die we er instoppen nog extra gaan voorkomen.
@BJ: je hebt helemaal gelijk wat je laatste aliniea hebt. Ik ben helemaal voor.

Iemand die meerdere keren per jaar een boete krijgt ‘rijdt niet een keer iets te hard’. Die rijdt structureel te hard. Anders zou ik er wel meer hebben gehad. En 4 meter remweg blijft 4 meter remweg. Dat is dus het verschil tussen 50 en 55km/u.

Ik heb eigenlijk geen idee of kinderen minder goed opletten met oversteken dan vroeger. Vroeger was er in elk geval veel minder verkeer dan tegenwoordig.
@tinnemans: Tsja… dat laatste weet ik ook niet hoor, is de spreekwoordelijke onderbuik :-) Heb zelf geen kinderen, maar als ik om me heen kijk heb ik het idee dat de wereld tegenwoordig meer aan kinderen wordt aangepast (drempels, 30km/h zones, etc) dan dat kinderen zich aanpassen aan de wereld ;-) In het algemeen overigens, niet zozeer verkeer alleen.
@tinnemans: had ik al verteld dat kinderen niet meer op straat zijn ? :lol: (Xbox, PC, internet-hyves-facebook, Playstation, vervelend-bankhangen en zappen…)
@Megakix: in dat geval zijn het hangouderen die zomaar oversteken en waar je als automobilist op bedacht moet zijn.

Aangezien mijn ouders de 70 zijn gepasseerd hecht ik wel aan enkelen daarvan. :)
@tinnemans: haha, damn, vergeten de hangouderen erbij te betrekken ! :lol:
Tussen de regels door lees ik dat het OM het betreurt dat er minder boetes zijn uitgeschreven. Hoezo? Wellicht reden er minder mensen te snel. Dat is toch mooi?

*gaat verder met bloemetjes water geven*
@nielsvanderweiden: * doet aanmoedigen van nobel tuinierswerk /applaude *
De helft van de snelheidsbekeuringen bestaat uit overtredingen tot 5 km/h. Dat zijn dus de naaibekeuringen van mensen die niet 100% gefocussed zijn op hun snelheidsmeter, maar gewoon op het verkeer letten. Dan merk je die paar km te hard niet. Wat dat betreft ben ik blij met 130 km/h. Ik blijf gewoon 120 rijden, maar heb nu meer marge.
@midasracer: Hoe kom je bij dat getal? Ik kan dat niet uit de tabellen halen van het OM, heb je misschien een andere bron voor me?
@jelmer: Staat gewoon in de tekst, 5,4 miljoen bekeuringen voor 4-10 km/h overtreding.
En ik ben daar helaas 1 van geweest. Ze zoeken altijd wel een manier om meer geld te innen ookal dalen de bekeuring want ze brullen wel dat het is voor de veiligheid maar ze hebben liever dat jij elke dag door rood rijdt.
@The360box: In alle rust en redelijkheid, maar wie zijn ‘ze’ en geloof je echt dat ‘ze’ willen dat je elke dag door rood rijdt?
Dat persbericht is een gruwel. Het wijten van de afname aan snelheidsovertredingen aan uitgeschakelde trajectcontroles en werkzaamheden. Dat kan echt niet. Als er minder overtredingen zijn dan gedraagt de burger zich gewoon beter!
Hoezo geeft het OM eigenlijk een verklaring voor minder verkeerstredingen af? Aan wie moeten zij zich verantwoorden? Als we het OM met een probleem willen opzadelen moeten we ons strict aan de wet gaan houden. Het OM streeft ernaar dat de burger zich aan de wet houdt, wordt er minder bestraft dan is dat goed en dient de burger een compliment te krijgen.
@mashell: Het aantal overtredingen bepaald niet het aantal boetes, het aantal door een politieagent of BOA geconstateerde overtredingen waar werk van gemaakt wordt bepaalt het aantal boetes. Daardoor kunnen uitgeschakelde trajectcontroles wel degelijk van invloed zijn. Natuurlijk kan het ook zijn dat de burger zich beter gedraagt, maar dat kun je niet constateren zoals je nu doet.
Vind je serieus dat je een compliment zou moeten krijgen als je geen overtreding begaat?
@mashell: Ha ja, dat was ook zo’n mooi bericht van de Drentse politie, ik geloof vorig jaar. Ze haalden hun quota niet omdat iedereen zich netjes gedroeg. De politiechef was er gewoon wat teleurgesteld over!
Ik ben vooral benieuwd waarom het percentage boetes in de bebouwde kom van 38% in 2007 naar 52% in 2011 is gegaan. Zou het OM zich de veel gehoorde kritiek (te veel aandacht naar de snelweg, te weinig naar woonomgevingen) aangetrokken hebben?
Daarnaast ben ik ook benieuwd hoeveel inzet in manuren (verdeeld in uren politie en andere overheidsdiensten) en materiaal (in euro’s) dit beleid nu kost.
@jelmer: Wat jij zegt kan, maar ik heb nog een andere theorie; stel nou dat mensen zich meer aan de snelheid zijn gaan houden (ws financieel perspectief – crisis). Op de snelweg zet je dan eerder de juiste snelheid op de teller met behulp van cruise control en daar wijk je dan ook niet meer vanaf. Het grote aantal bekeuringen realiseer je niet zo makkelijk met de cruise control, maar juist in de stad waar je die veel minder of niet gebruikt. Daar maak je dan ook makkelijker de overschrijding van een paar km teveel.
@BJ: ik bedoel het grote aantal bekeuringen voor 4-10km
@BJ: Om eerlijk te zien vind ik meer dan vijf kilometer per uur te hard (na correctie) in de bebouwde kom al een aardige overtreding, dat is meer dan 10% te hard.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is of de verhoudingen tussen de ‘overtredingscategorien’ hetzelfde verdeeld zijn in de bebouwde kom, of juist niet.
Je verklaring met betrekking tot de cruise control zou wel eens kunnen kloppen.
@jelmer: Tsja… 5km… Kweenie, hou de teller meestal ergens tussen de 50 en de 60, hoeveel het dan precies is… Zit ook nog wel een digitale teller op, maar kijk liever de eerste paar km op de olietemperatuur en daarna staat de radio (met flitsmeldingen ;-)) erin.
Dat deze kerel geen boete heeft gehad is nog enigzins knap:
http://www.youtube.com/watch?v=1-S5kbT0NOM
@driftje: op dat stukje van 2.22 na zie ik geen problemen, alhouwel. ik vind het wel kunnen, hij dee niets dat gevaarlijk was ;)
in een top 5 van goede voornemens stond zuiniger worden, dus het gaat nog meer dalen!
Boetes overal van?
Dus ook fietsen zonder licht?
Onderschat dat niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).