Abarth 695 Biposto is ‘de snelste Abarth ooit’

Auteur: , 32 Reacties

Wat gebeurt er als je 190 pk in een Fiatje 500 van minder dan 1.000 kilo stopt?

Abarth geeft de term ‘fun car’ deze Autosalon van Genève nog eens een flinke schop onder de kont met de 695 Biposto: een gestript 500’je zonder achterbank maar mét 18 inch OZ-lichtmetaal en een lekkere diepe gorgel uit zijn tot 190 pk opgevoerde 1.4 T-jet.

Het model komt 50 jaar na de eerste Abarth 695, destijds goed voor 30 pk en een top van 130 km/u uit zijn 699.5 cc blokje. Deze Biposto, een halve eeuw later, is een 695 Assetto Corse maar dan straatlegaal. Veel dichter bij een racegevoel kom je waarschijnlijk niet.

Ik zou er niet in 1 dag mee naar Zuid-Frankrijk rijden, maar een uurtje keihard bochtjes aanvallen op verlaten landweggetjes moet een ware sensatie zijn in dit 997 kg lichte macho-Italiaantje dat in 5,9 seconden naar de 100 sprint. Ik vrees alleen wel dat je een beste zak met geld mee moet nemen, want dit ziet er niet goedkoop uit. Helemaal niet goedkoop…

Letten we ook even op de titanium rollbar en de exposed linkage versnellingsbak (een dog box met H-patroon)? Abarth don’t mess around… Dit moet zó leuk (en vermoeiend) rijden!



32 reacties

Hebbonnnn
dit is waarschijnlijk een van de gaafste auto’s om mee op de openbare weg te rijden.
Ik hoop op een test in Fifth Gear met een stuiterende Jason Plato achter het stuur.
|Leuk voor de personen die in een stad wonen met kleine parkeerplekjes.
Maar goed: een standaard 500 met een deukje, ach. Je 35000 euro 500 695 met een deukje; kan me zomaar voorstellen dat Fiat de hoofdprijs rekent voor nieuwe 695-panelen!
Nee, doe me dan maar een echte auto met 200 (300+) pk en ik parkeer m wel gewoon op een normale plek.
@gregorius: en wat is volgens jouw een (echte) auto met 200 PK plus die binnen 6 seconden naar 100 accelereert en voor 35000 te koop is?
@Alex Blonk: Geen idee, maar 0-100 sprintjes zijn voor mensen met een petje. En dat soort mensen willen er voornamelijk cool uitzien voor hun sociale groep: dat gaat in een Fiat 500 niet lukken. Die kopen liever ene 2e hands Cupra nogwat of iets oudere Focus ST.
En als je nu komt met: ja, maar het is handig voor het stoplicht als je even snel weg moet zijn in de stad –> heb je wel eens een Smart vol op zn staart getrapt voor het stoplicht: 0-50 gaat ie als een pijl. En zo’n normale 100 pk Abarth zal toch ook wel snel genoeg gaan voor als je de 500 echt wil gebruiken voor wat ie bedoeld is?
@gregorius: Ik heb weleens een smart op Z’n staart getrapt ja, en als je het gas zo ongeveer door de bodem trapt lijkt het wel ergens op tot het moment dat hij gaat schakelen.
Als je een 500 wil gebruiken als hippe stadsauto koop je een Fiat 500 en geen Abarth 500. en al helemaal gaan uitgeklede op het circuit afgestemde uitvoering.
Blijft mijn vraag staan wat jij een echte auto vind
Overigens vallen de onderdeel prijzen bij Abarth (geen Fiat) best mee
@Alex Blonk: ach ja, wat is een echte auto. Dat is voor iedereen anders. Voor is een echte auto een auto waar je op alle stoelen confortabel een persoon van 1m80 kan plaatsen. Niks mis met kleine auto, maar stop er dan geen 4 stoelen (2 stoelen + bank, hoe je t ook wil) in.
En je moet confortabel van A naar B over ene afstand dat meer dan 2 uur duurt kunnen komen.
@gregorius:
Heb je het stukje tekst überhaupt gelezen?
Heb je nog plaatjes gekeken?
Nee dus, hier zitten namelijk maar 2 stoelen in en niks, nakkes, nada achterbank.
Ik ben bang dat deze versie zo duur wordt dat je voor die prijs beter met een normale Abarth 500 even langs Hamann kunt gaan? Die hebben opties voor 240 en zelfs 280 pk. Interieur eruit, rolkooi en 2 racezitjes erin en veel plezier gegarandeerd. Het blijven inderdaad wel geweldige scheurijzertjes.
@bastiaangt: ik weet niet wat Hamann voor de ombouw rekent maar ik weet dat G-Tech bijna 15000 euro van je verlangt om je 500 op te voeren naar 275 PK.
Dan is alleen de motor opgevoerd en mis je alle aanpassingen aan onderstel, remmen en in het interieur
@Alex Blonk:
Dat zou best kunnen, maar voor 35K koop je ook een 500 van Motori Centrale. Dan ligt het blokje ook nog eens in het midden, dat lijkt mij de ultieme pret 500.
Laat onverlet dat dit ook een leuk speeltje is en mensen die hier zeuren over de prijs?
Ach, daar is dit ook niet voor bedoelt, dit is voor de man/vrouw die alles al heeft.
@tupperware: Oh het was niet als zeuren bedoeld hoor, ik hoop alleen voor Abarth dat er wel een markt voor is, omdat je al zoveel leuks voor een Abarth 500 kunt krijgen voor minder geld. Maar zoals je zelf al zei: hier komen waarschijnlijk mensen op af die al heel veel hebben en dit wel mooi vinden voor erbij.
Indrukwekkend, maar welke geblondeerde makeup pop heeft nu 190PK nodig?
Ah een nieuwe Fiat 500 KOMO-edition, nu een ultra snelle vuilniszak (komo…).
@Kyanite: Komo grappen zijn zó 2013…
@marikoelolo: misschien een beetje een domme vraag, maar wat is komo?
googlen leverde bij mij niks op..
@jasperjvr: Een vuilniszakkenproducent, en daarmee doelde hij natuurlijk niet op het materiaal maar op de kleur, maar dat begreep je waarschijnlijk al.
@marikoelolo: vet kleurtje juist!
[i]een dog box met H-patroon[/i]

Weet je uberhaupt wat dat is? Waarschijnlijk niet…
Denk dat dit gewoon een normale bak zal zijn, alleen met sequentiele pook.
Wat komt er een heerlijk geluid uit die 1.4!
Ongelofelijk mooi, ongelofelijk duur, ongelofelijk begeerlijk, en best hardcore!
@themaster;

Is volgens mij gewoon een schakeltoren voor een kabel geschakelde bak.
Volgens mij zit er ook geen middenconsole in dat ding ?
@pvs1: Dat middenconsoleding maakt ook niet uit of er een H patroon of een sequentiele veersnellingspook gemonteerd is. Beide sturen gewoon een (normale) versnellingsbak aan.
Heb Abarth check
Heb 190+ pk check
Heb Akrapovic check
Heb 18 inch oz check
Heb verstelbare schokbrekers check
Nu alleen de achterbank eruit , en de versnellingsbak ( dat is beetje grotere verbouwing vrees ik
De assetto corse is met zijn 200pk volgens mij toch echt de snelste.
@bofkont: inderdaad maar ze zullen waarschijnlijk snelste straatlegale Abarth bedoelen
@FB_100003908191927: De Assetto corse is straat legaal.
@bofkont: de Asseto Corse is niet straat legaal
Het is een Cupracer die voor iedereen te koop is

http://www.autowereld.be/2013/04/10/circuittest-abarth-500-assetto-corse-2013/
@Alex Blonk: De Assetto Corse tuningspakket was achteraf te bestellen en werd geinstalleerd door de dealer, is niet meer verkrijgbaar zie ik.
Een minpuntje, de fabrieksgarantie werd gelijk ingetrokken.

De gelimiteerde cupracer is idd niet straatlegaal.
Dik!
Maar toch vraag ik mij af waarom het gewicht (in vergelijking met de Cactus) zo hoog is.
Mensen,

Ga met uw abarth naar MCC veghel dat zijn echte profis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).