ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedan

Auteur: , 54 Reacties

Tuners die 400 pk uit opgefokte viercilinders halen, dat gaat nog eens heel groot worden.

Wie het standaard vermogen van een Audi S3 met een derde wil laten toenemen kan bij ABT terecht voor een nieuw powerpakketje. Met het standaard powerpakket, gelanceerd in 2014, stuwden ze de S3 al naar 370 pk 460 Nm. Met het Power S-pakket plakken ze er nog eens 30 pk aan vast, terwijl het koppel op 480 Nm komt te liggen, iets waar de brede voorbandjes het wellicht nog moeilijk mee gaan krijgen. Om het extra vermogen in de bochten tot zijn recht te laten komen monteert ABT ook meteen nieuwe stabilisatorstangen voor en achter.

De S3 sedan is naar believen verder aan te kleden met ABT-onderdelen zoals een grille, skirts, diffuser, verlagingsset, vloermatten en een andere einddemper. Voor de full-spec versie: check de foto’s.



54 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Is een S3 een A3 met kont dus eigenlijk een Golf-Sedan?

Die Duitsers maken zo ontiegelijk veel modellen dat ik de kluts kwijt ben en niet bepaald een voorkeur voor Duits heb vandaar de vraag, louter en alleen uit interesse!

Want waarom is er dan een A4 (die ken ik dus weer wel)
@desjonnies: eigenlijk is dit een Jetta….
@norge: dus een golf met kont.
@norge: jetta VR6! !!!
@desjonnies: A4 is stukje groter dan dit. Vergelijk dit met een E46 3 serie, ongeveer gelijke maten. Tegenwoordig zijn de ‘compacte’ premium sedans zo groot, dat er ruimte is voor dit soort auto’s
@jzaero: De A4 is groter, maar praktisch net zo klein van binnen, dus weinig meerwaarde… Ik snap de A4 sowieso niet zo goed meer. Deze is mooier als een A4 en als je de grotere motoren wilt is de A5 Sportback naar mijn idee weer mooier en praktischer als de A4.
@griffendahl: maar de a5 sportback is weer een stukje duurder dan de a4, daarom, en de a4 is weer duurder dan de a3 sedan. het geeft mensen met een beperkt budget die wel een audi sedan willen een mogenlijkheid
@griffendahl: A4 is D-segment; A3 is C-segment; flink meer laadruimte & ongeveer 10cm meer beenruimte voor de achterbank … Jammer dat 400pk FWD lang niet zo leuk & bruikbaar is als RWD of AWD.

Ben inderdaad wel benieuwd naar de onderhoudsinterval; is dat gewoon 20K+ ?
@dawwg: S3 heeft standaard Haldex quattro, dus gaat wat ver om dit een 400pk FWD te noemen.

Segmenten zeggen niks als de modellen zo dicht bij elkaar liggen naar mijn idee… Toen ik mijn A3 uitkoos (net bij introductie in begin 2013) was het in alle opzichten de betere en modernere auto tov de A4. A4 had naar mijn idee alleen meerwaarde als avant, maar dan had je nog steeds een oude auto. Misschien dat de situatie met de nieuwe A4 iets positiever uitpakt voor de A4.
@griffendahl: Tja, oud vs nieuw model speelt altijd mee en soms inderdaad ook qua ruimte; ik neem aan dat die nieuwe A4 dus een jaartje te laat was ? En ja, je moet ‘m wel als Avant nemen, dan heb je echt duidelijk meer auto dan een A3, niet alleen qua ruimte maar ook qua afwerking – op de vorige generatie !. Nieuwe A3 weer een stapje beter en verschil kleiner…

PS: Had de verkeerde aanname gemaakt dat de nieuwe S3 helaas ook alleen FWD zou zijn net zoals Leon Cupra en Golf GTI… dacht zoiets gelezen te hebben recent; maar blij dat ik er naast zit; die AWD heb je echt wel nodig …
@desjonnies: gewoon elke niche opvullen, overal is een markt voor.
Krijg je er aandelen in een bandenfabriek bij?
@norge: heeft een S3 niet standaard Quattro..?
Verder, das niet specifiek op jou gericht Norge, valt t me zwaar mee dat er nog geen ‘olie-grap’ is gepost…. :)
@norge:
Nee, maar als je de kosten binnen de perken wil houden, koop dan een pakketje Castrol en Continental.
Mooie vermogensupgrade! Laat de tupperware maar achterwege trouwens, sowieso zou ABT wel een keer nieuwe veldontwerpers mogen aannemen
@4x4wheels: *velgontwerpers
Er staan nog genoeg recente viercilinders op autoscout die niet eens aan het vermogen van één van de vier cilinders van deze S3 komen. De rek is nog lang niet uit de verbrandingsmotor denk ik dan.
@knipperlichtje: het is natuurlijk niet zo dat deze net zoveel brandstof verbruikt als een normale s3 of een willekeurige nieuwe 150pk 4-cil.
“Tuners die 400 pk uit opgefokte viercilinders halen, dat gaat nog eens heel groot worden.”

Eigenlijk is het niks nieuws, nu Duitsers het gaan doen komt het alleen bij een grotere groep mensen terecht.

Het lijkt me verder wel een leuk pakketje, 400 pk is een S3 moet indrukwekkend zijn.

@ej20g: Dit heeft mitsubishi toch al vanaf de Evo XIII met de FQ400.
Als ik me niet vergis heeft zelf Jeremy Clarkson hem getest tegen een Murcielago.
@rotorpower:
Dat vermogen van de Evo werd toen bereikt met een knoert van een turbo…
En als je niet aan het juiste toerental zat, dan ging die Evo niet meer vooruit…
@Dimglor: Deze S3 heeft toch ook gewoon een knoepert van een turbo? Anders ga je niet “even” van 300 pk naar 400 pk.
@imdoctorbob: BiTurbo zou handiger zijn in dat geval. Interessanter is echter de onderhoudsbeurt-interval de FQ360 en hoger hadden elke 7500km (!!!) een beurt nodig; deze Audi standaard maar 1x per 25000km…
@imdoctorbob:
De aanpassingen van Abt zijn, na even heel vlug kijken, gewoon ecu en uitlaat..
Kan me vergissen want heb maar vluchtig gekeken.
@dimglor: dat neemt niet weg dat Mitsubishi het jaren geleden al deed. Ook Subaru deed het met de CS400 (samenwerking met Cosworth). Daarnaast zijn er ook veel onafhankele tuners in (met name) Japan en Engeland die al jaren betrouwbaar over de 200 pk grens gaan met Mitsubishi’s, Subaru’s, Nissans en Toyota’s. Daar komt ook nog bij dat het bij Fords en Vauxhalls (Opels) ook al een hele tijd wordt gedaan.
@ej20g: Tuurlijk! Was ook niet echt men punt..
Ging me meer over het feit hoe dit vermogen geleverd werd en of het ook daadwerkelijk iets toevoegt..
@Dimglor: dat is inderdaad een ander verhaal. Deze Audi zal zijn vermogen veel mooier opbouwen dan de Evo FQ400. Dat mag je ook verwachten met dit veel verder ontwikkelde motorblok en aanhangsels. Wat Mitsubishi met de FQ400 deed was weinig verfijnd, tuners deden dat al een heel stuk beter.
Zouden ze deze auto ooit nog met een 5 cilinder aan gaan bieden? Ik vind dit al de mooiste auto van de mqb line-up. Dan helemaal.
@autoblogfan:
Een Rs3 sedan dan?
Zou wel iets mooi zijn!
Beetje in de stijl van die Clubsport concept!
Dat was een snoepje!
Er zal vast markt voor zijn, maar dit soort vermogen heb ik liever in een A6. Voor een A3 is 200pk meer dan zat, net als 10 jaar geleden.
400 pk in je A3’tje. 10 jaar geleden had je zoveel power in een Ferrari.
Prachtige car gisteren nog 1 zien rijden. Veel mooier dan op de foto’s.
OE!
Monteer alsjeblieft grotere remschijven. Al is het alleen voor de looks.
Hoelang geven ze garantie op zo’n blok? Zorgt dit op langere termijn niet voor vreselijk veel slijtage?
@unclesem: als je altijd op vol vermogen rijdt wel ja. Maar dat zal in de praktijk hoogstens 5-10% van de tijd zo zijn dus zal dat allemaal wel meevallen. Daarnaast is een stijging in het vermogen van 33% en een beetje niet heel extreem.
Zo jammer van die lelijke remklauwen. Hier horen dikke Brembo’s achter, of een setje van zijn broers RS modellen. Klauwen doen een auto zóveel goed! Al is het soms overkill, het staat super!
Ultra saaie kleur maar dat kan je ABT niet aanrekenen.
@Ricardo, hoezo hebben de voorbandjes daar moeite mee?
@jackass266: s3 is toch standaard quatro?
@jackass266: meer een semi-Quattro. De achterwielen grijpen in als de voorwielen grip (dreigen te) verliezen. In de basis is het gewoon een voorwielaandrijver.

Dat neemt inderdaad niet weg dat de S3 echt niet zomaar bandjes gaat roken. Al moet 400 pk genoeg zijn om alle bandjes aan het spinnen te krijgen.
@ej20g: was vroeger misschien zo, maar ondertussen knijpen ze die platenkoppeling al toe als je nog maar aan de gas komt. Blijft wel dat het in de grond een FWD blijft dus de achteras zal nooit sneller draaien dan de vooras en zo de auto rond een bocht Duwen…
@Onehp: zijn ze al zo ver ja? Dan rook je al helemaal niet snel banden meer op.

Ondanks dat blijf ik van mening dat vierwielaandrijving permanent moet zijn op een sportieve auto die ermee uitgerust is, anders is de balans het toch net niet.
@ej20g:
Toch zijn de autojournalisten, vrij wel allemaal, erg te spreken over het sturen in een snelle A3. Weet Audi die onbalans waar jij het over hebt dan zo goed te camoufleren of is die onbalans er niet meer..?
@Rob: ik durf het echt niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat de balans voor een groot deel aanwezig is als het systeem bij de minste kans op slip al vermogen naar achter gaat sturen. Dan wordt dat als het ware al opgevangen voordat het er is en bij sportief rijden zal het systeem dan waarschijnlijk altijd al wat vermogen naar achter sturen.

Ik moet daarbij vermelden dat de moderne auto’s met variabele AWD die ik gereden heb op comfort gericht waren. Daar staat tegenover dat de Subaru Impreza GT Turbo echt anders aanvoelde qua balans, wat ook logisch is. Of dat door de layout, verschil in het type auto of het feit dat de Subaru permanente AWD heeft komt weet ik niet. Ik had wel het gevoel dat de Subaru minder snel ging glijden en meer aan de weg kleefde.

Hoe dan ook, ik denk dat Audi het Haldex-systeem inmiddels aardig onder de knie heeft als ik de journalisten zo hoor. Nou zal ik zelf altijd voor permanente vierwielaandrijving kiezen, maar ik denk dat dat met de huidige technieken gewoon een gevoelskwestie is. Voor de gemiddelde mens is het neutrale weggedrag van een S3 met Haldex gewoon perfect.
@ej20g:
Mijn vraag was oprecht, ik weet het ook niet, maar volgens mij vat je het in je laatste alinea perfect samen ;-)

Je moet bij de S3 gewoon onthouden dat het een auto is voor mensen die iets willen waar je gemakkelijk en veilig heel hard mee kan rijden. De huidige S3 is dan misschien wel de “ultieme” auto. Dat er technieken zijn waarmee het een betere rallyauto of circuitracer zou zijn is niet echt relevant. Dat is niet het concept of idee achter bijvoorbeeld een S3.

Aan de andere kant; je moet niet vergeten dat er mensen zijn die iets kopen omdat dat ene iets kán. Wil niet zeggen dat ze er ooit gebruik van gaan maken, maar het product kán het…… Dat lijkt soms wel het belangrijkste…..
@Rob: ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan wat jij zegt. De S3 is naar mijn idee altijd een auto geweest die heel makkelijk heel hard kan en daar een neutraal, veilig weggedrag aan toe voegt. Dat des te meer met deze nieuwe generatie. Inderdaad ideaal voor mensen die graag hebben dat de auto het kan, maar het niet zo nodig hoeven te gebruiken.

Dat gezegd hebbende, ik ben absoluut niet zo. Ik heb liever een auto waarmee je goed kunt hoeken. Het is niet voor niets dat ik binnenkort overstap van een luxe FWD slee (die best goed stuurt overigens) naar een spartaanse RWD roadster. Maar dat is niet voor iedereen, zéker niet voor mensen die op zoek zijn naar iets als een S3.
@ej20g:
Enigszins relevant filmpje om mijn laatste alinea aan te vullen:
https://www.youtube.com/watch?v=iLZR5ht7W1A

“Kijk, deze auto kan dit en dat, en sus en zo. Niet dat ik het ga doen, maar hij kán het.”
En reken maar dat er mensen zijn die zo denken ;-)
@Rob: goede toevoeging. Slaat inderdaad de spijker op zijn kop!
Needs moar low
Toch een best kek wagentje, zo’n A3 met kont. Goede proporties en samen met de A5 eigenlijk de enige Audi waar hun huidige design huisstijl goed tot haar recht komt.

Interieur was ik in den beginnen ook fan van, maar nu vind ik het toch vooral wel heel erg saai…..

En 400pk? Ik vind het knap dat ze het kunnen hoor, maar mij beroeren ze er niet mee. Het standaard 1.8je lijkt me wel genoeg.
Gaap
Waarom van die lelijke paupervelgen eronder dan? Totale afbreuk aan het geheel imo.
Ik vind dit nou een Audi die
Nog wel te doen is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).