ABT maakt buikschuiver: AS5 Coupé

Auteur: , 33 Reacties

De snelle doch comfortabele coupé kan nog altijd sportiever.

De directeur van ABT is zeer enthousiast over deze wagen, en terecht. De geschiedenis tussen de tuner en de Audi A5 gaat al een tijdje terug, maar de nieuwe AS5 is toch echt de mooiste ooit. “If you look at the AS5, you want to take in every inch of its marvellous silhouette, and if you sit in it, all you want is to get it on the road. This coupé is really a power pack.”

A “power pack” indeed! De Sportsline behandeling heeft de Audi A5 goed gedaan. De 3-liter dieselmotor is van 240 pk naar 296 pk gestegen. 570 Nm aan koppel sleurt je in elke versnelling vooruit. Voor een litertje minder en een turbo rijker krijg je nog altijd ruim 200 pk (origineel 174 pk). Met de 2.0 TFSI motor is er 267 pk beschikbaar (origineel 208 pk). De zuinigere 1.8 TFSI is van 168 pk gegroeid naar 208 pk. Ga je echt voor powerrr, dan kies je de 3-liter benzinemotor die goed is voor 374 pk, een toename van (origineel 268) een dikke 100 pk.

De AS5 is verlaagd, zowel in de ophanging als in het uiterlijk. Kinnetje, side skirts, voorbumper, rokje, spoiler en het uitlaatsysteem met vier pijpen werden toegevoegd voor een assertieve uitstraling. Ben je een beetje té assertief in je rijstijl, zullen de schijfremmen met een diameter van 345 of 380 millimeter zorgen dat je niet al te snel de vangrail in duikt.



33 reacties

“De 3-liter dieselmotor is van 140 pk naar 196 pk gestegen.”

Ik neem aan dat dat 240 en 296 pk moet zijn?

Verder leuke upgrades voor de A5, een beetje extra vermogen en koppel is nooit weg. Blijf het ook een mooie auto vinden, maar het was voor de facelift beter gesteld met de A5.
hehhhh? 3 liter en maar 140 diesel-pk? Dat vind ik nou eigenlijk schokkend weinig…
word er bij de 3 liter diesel niet van 240 naar 296 bedoelt, in plaats van 140.
dat zou toch wel een beetje weinig zijn voor een moderne 3 liter motor… (onze oude bestelbus haald daar al meer uit)
Net zoals bij de as3 is deze weer heul erg dik!
-edit: nee, abtblog-
-edit: nutteloze bijdrage-
@awesome: plaatje doet het niet op ipad
@fristie:
Pleurt dan op als het je niet bevalt, waarom klik je uberhaupt dan op dit bericht. Al dat VAG gezeur altijd. Laat ieder in zijn keuze.

Zo! Nu is het slaaptijd :)
@maurits123: Dont tease me bruh
De laatste foto getuigt inderdaad van een goed gelukte voorbumper
En liter minder met meer PK’s, het kan bij Audi!
@meneersander: het kan bij *tuners.
Abt blijft toch altijd één van de weinige tuningbedrijven die mij werkelijk aanspreken. Niet over de top, just keep it cool.
Ik kan ABT-spul nou echt niet mooi vinden.
Check die badges op de achterkant trouwens, die zijn echt veel te groot!
Daar zijn de VAG-logo’s zelf niets bij.
@awesome: wat je hebt mag je laten zien toch?
Aargh, die foto’s…
mwa… Lastig onderscheiden van een afstandje van een gewone S5 zonder badges.
Wel jammer dat ze hier niet die honingraat grill in stoppen. Stond de A5 altijd errug goed.
Reclame bureau @maru tot Uw dienst…
3.0 tdi en 140 pk?
Kijk dat zijn eens echt bijpassende velgen, sportief en toch subtiel
140 pk voor die 3 l diesel is niet veel maar vind de cijfers sowieso tegenvallen bij audi… een 3 liter benzine blok rond de 270 pk? nou is het verschil met bmw niet groot naar de Bmw gaat met de concurrent over de 300 en dat doet volvo ook en ik dacht mercedes ook maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen … dus ja upgrade wel doen:p
@karsvdtuin: de cijfers zijn op zich niet slecht hoor:
3.0 TDI: 204 pk
3.0 TDI: 245 pk
3.0 TDI: 313 pk (niet in A5)

2.8 FSI: 204 pk (A6 en A7)
3.0 TFSI: 272 pk (A4, A5, Q7))
3.0 TFSI: 290 pk (alleen A8)
3.0 TFSI: 310 pk (A6 en A7)
3.0 TFSI: 333 pk (S4, S5 en Q7)

Audi blijft qua vermogen dus helemaal niet achter tegenover BMW en Mercedes. BMW heeft één uitschieter in huis met de 381 pk sterke tri-turbodiesel, maar dat is een M-Performance product en telt dus eigenlijk niet mee in deze vergelijking.
Wat zijn die allemaal rare getallen jo, orienteer je is op de juiste gegevens, vanplaats zomaar iets overnemen.
@karsvdtuin die 3.0 is er ook met 333pk.
@ej20g, @jzaero, @darrock, @4991 en @karsvdtuin, jullie zijn oplettender dan ik. Die 1 zit ook zo dicht naast de 2… Het gaat inderdaad om 240 en 296 pk. :)
Staat ie op essen ??
@kenner: Aan de tags te zien wel…
De 2.0 TDi (177pk) is gewoon met 1 turbo. Dit is nog niet de BiTDi zoals die in de Transporter ligt.
Die voorbumper is inderdaad mooi gelukt! Ben alleen benieuwd wat die zwarte/donker blauwe bolletje aan de linker onderkant is?? Nu is het niet meer symmetrisch :(
Als niet Audi liefhebber, moet ik zeggen dat deze er netjes uitziet. Komt waarschijnlijk omdat ABT hem nog deftig heeft gehouden, en niet “over the top”.
Dit ziet er wel erg gaaf uit!
op termijn zal de 313pkTDI-BiTurbo er toch wel in komen hoop ik…
Mooi spul. Alleen, waarom kan ABT nou niet een keer mooie type- en merkplaatjes maken. Die ABT logootjes zien er toch altijd erg Halfords uit (te groot, te plastic, te glimmend). Ik kreeg ze steeds bij het chiptunen door ABT erbij, maar te lelijk om überhaupt érgens op te plakken.

On topic: strakke bakken :)
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Audi = aap.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).