Agenten nog steeds veel betrokken bij ongelukken

Auteur: , 62 Reacties

Ondanks het feit dat iedere agent tegenwoordig een speciale rijtraining moet volgen blijken de dienders nog vrijwel even vaak botsautootje te spelen als vijf jaar geleden. In 2012 waren bij een kleine 10.000 aanrijdingen agenten betrokken. De reden? Agenten verzuimen nog altijd de verplichte rijtraining te volgen.

Om precies te zijn waren er 9538 aanrijdingen in 2012 waarbij agenten betrokken waren en dat betekent dat er in vijf jaar tijd weinig veranderd is. De politietop vindt die daling niet groot genoeg en gezien het feit dat sinds 2011 iedere agent verplicht een speciale rijopleiding moet volgen is het resultaat inderdaad behoorlijk mager te noemen.

Wat het meest opmerkelijk lijkt is het aantal aanrijdingen waarvan de schuld bij de politie ligt: slechts in 1800 gevallen was het niet de schuld van een agent dat de aanrijding plaats vond. In een slordige 80% ligt de schuld dus bij de agent. De politie beroept zich daarbij op het feit dat de agenten “veel op de weg zijn, bij elke weerssituatie en ook bij achtervolgingen“. Fair enough, maar van mensen die veel op weg zijn mag je ook verwachten dat ze juist wat minder brokken maken. Overigens is er meestal alleen sprake van lichte materiële schade.

De politievakbond ACP stelt dat er te weinig tijd is voor de agenten om de trainingen ook daadwerkelijk te volgen. Hetzelfde zou overigens gelden voor de schiettrainingen, scary hè? Dat agenten verzuimen de rijvaardigheidstrainingen te volgen weten we echter al al bijna twee jaar dus het is verbazend te noemen dat daar geen (of te weinig) actie op wordt ondernomen.

Misschien -en ik roep maar wat hoor- zit het hem er ook een klein beetje in dat agenten zich nogal eens koning op de weg voelen, zoals bijvoorbeeld de twee dienders in een Touran die een paar dagen geleden met ongeveer 70 kilometer per uur door een 30 zone in Apeldoorn reden zonder signalen om vervolgens rustig te gaan tanken. Geef mensen bepaalde vrijheden en ze worden tot op het randje en daarover benut, agenten zijn ook maar mensen immers. Neem die vrijheden weg en het aantal ongevallen daalt, maar of we alle agenten aan de zwarte doos moeten willen hebben is ook weer de vraag. Wat vinden jullie?



62 reacties

-edit: ban-
@wack: dat lijkt me niet de oplossing!
@wack: Ik heb niet gelezen wat er stond, maar je hebt een ban, dus zal wel erg zijn..
Dashcam net als in Rusland, zodat de exacte reden van het ongeluk in beeld komt! Want volgens mij houden die blauwe koekwouzen elkaar de handjes boven het hoofd als het verkeerd gaat in zulke situaties..
@sebastiaan0906:

filmpjes willen in NL nog wel eens “verdwijnen” ..

nogal opvallend vaak zelfs ..
@lincoln: ja, en weet je toevallig ook hoe dat komt? Dat filmpje is nooit gemaakt!
Niet dat jij dat kan weten, want dat vond de media niet zo interessant om te vermelden!
Tel ook even de ongelukken mee die worden veroorzaakt door bermflitsers en flitspalen…
Ik wist niet dat ik zoveel vrouwlijke collega’s had?
@motoragent:

noem mij eens 1 man die ooit agent is geworden ..
@motoragent: Ik denk dat men met ‘zwarte doos’ in dit verhaal niet uw vrouwelijk collega’s bedoeld.
Als ze net zo scherp zijn met schieten als met autorijden…..dan let maar goed op als er eens geschoten wordt..
“De politievakbond ACP stelt dat er te weinig tijd is voor de agenten om de trainingen ook daadwerkelijk te volgen”

maar wel tijd om EMG’tjes uit te delen, waar vervolgens geen burher onderuit, tijd of geen tijd.
@TDI-goeroe: Als je een EMG krijgt dan heb je ‘m echt wel verdiend hoor….

neemt niet weg dat “geen tijd” om de opleiding te volgen onzin is. ik mag van mijn baas ook bijleren. en dat doe ik dan lekker in de avonden. kan een agent ook wel doen. want ze hoeven ook niet altijd overdag te werken.
@rnej: zo hoort het wel te zijn ja,
echter die EMG wordt ook gebruikt als chantage middel zodat je alleen maar “ja en amen” durft te zeggen.
@TDI-goeroe: EMG???
poging 2:
“De politievakbond ACP stelt dat er te weinig tijd is voor de agenten om de trainingen ook daadwerkelijk te volgen”

maar wel tijd om EMG’tjes uit te delen, waar vervolgens geen burger onderuit komt, tijd of geen tijd.
rijtraining ??

autorijden is de makkelijkste “activiteit” ever .. op slapen na dan ..
Mijn gok: zeker driekwart van de schades komt niet uit achtervolgingen of noodsituaties. Maar gewoon van en naar de Mac + inparkeren. Daar gaat die rijtraining vast niet bij helpen…
Tsja. Het zou neerkomen op éénmaal schade per voertuig per jaar. Bij een achtervolging gebeurt er wel eens wat, is nou eenmaal risico van het vak en bij de politie is er vaak sprake van spoed en dus andere prioriteiten dan een deukje in de auto. Anders wordt er immers weer geklaagd dat men altijd te laat komt.
Ik denk dat het voor een groot deel te danken is aan de arrogante autoritaire houding van onze dienders in het verkeer. Zie ze regelmatig rare capriolen uithalen op de weg, alleen niemand die hun staande kan houden.
@stevenpoal:

hun personeelsinkoopbeleid selecteert ook niet op beschaving ..
maar op huidskleur ..
Een blackbox brengt geen verbetering, men houdt elkaar de hand boven het hoofd bij politie en justitie. Doet men dit niet, dan valt toch het hele justitiële systeem in NL.
@stevenpoal:

de black-box handelaar is laaiend enthousiast hoor ..
@lincoln: Doe er dan gelijk een begrenzer in die alleen vanuit de meldkamer vrij te schakelen is, probleem opgelost!
@stevenpoal:

goed idee ..

meer ambtenaren erbij betrekken = nog meer ongelukken nog meer verantwoordelijken en nog meer ambtenaren die er schuldig aan zijn ..

zodat uiteindelijk niemand het gedaan heeft ..
@stevenpoal: Haal inderdaad alle vrijheid maar weg, daarvan zullen agenten meer plezier in hun werk krijgen, gemotiveerder zijn, hun werk beter doen. Zoals eerder gezegd: De politie heeft wel eens andere prioriteiten dan een deukje in de auto. Iemand pakken waar ze achteraan zitten bijvoorbeeld. Want als ze dat niet doen, wordt er weer anders geklaagd.
Padvinders zijn het.
Agenten worden bijbetrokken van auto-ongelukken en dan nog de veroorzakers de schuld geven dat er file staat. Oh the irony..
Ik denk dat veel van die ongevallen komt doordat mensen, te laat of helemaal niet, reageren op zwaalichten en sirenes. En dan ineens, uit paniek, maar vreemde capriolen gaan uithalen om aan de kant te komen. Ik heb op een 100km/h weg een keer iemand voor in de rij gehad die de auto gewoon stopte, midden op die 100 weg. Hierdoor moest de Politieauto ineens een hele rij stilstaande auto’s voorbij. Dat duurde dus even. En natuurlijk zijn er ook bij Politie een hoop slopers. Maar ik denk dat het ook vaak hun schuld is doordat ze achterop iemand rijden die zit te slapen en de signalen heeft gemist.
@E34M5Touring:
Ik zie ze nog steeds, met grote regelmaat, de “kerstbomen” even aansteken om lekker over een kruising te kunnen rijden, waar iedere andere Jan Lul gewoon netjes voor het verkeerslicht staat te wachten.
Om daarna eventjes lekker zonder kerstbomen verder te raggen.
Ik ben verbaasd eigenlijk dat ze nog zo weinig bij ongelukken betrokken zijn.

In welke plaats was dat gevalletje ook alweer dat ze naar de friettent reden met zwaailichten aan zodat de kroketten niet koud werden voor comissaris Bromsnor?
@desjonnies: Dat heeft mijn vader aan den lijve mogen ondervinden. Hij is onderdeel van ongeluksstatistieken van een paar jaar geleden. Hij heeft een crash gehad met een V70 buiten zijn schuld. Om de reden die jij aangeeft. Reageren op een melding en te laat de zwaailampen aangezet. Ware het niet voor getuigen (een die letterlijk op een haar na geschept werd door deze KLPDer met prestatiedrang) had hij een enorm probleem gehad. Politie is ineens zeer actief als het leden van hun korps betreft.
Er zitten vast ook dodelijke ongelukken bij, maar hoeveel agenten zijn overleden?
toch makkelijk genoeg? niet deelnemen aan achtervolgingen of beschietingen als je de cursus nog niet hebt voltooid.

Dit is een simpel geval van afschuiven van verantwoordelijkheid door de baas.

als ze tegen hun baas mogen zeggen dat ze niet achter die vuige wetsovertreder aan zijn gegaan omdat ze niet getraind waren, krijgt die baas vanzelf de moppers van hogerhand.
Ja het is schokkend hoe asociaal politieagenten rijden en parkeren. Veel van deze ongelukken zijn dan ook eenzijdig en met volslagen lak aan de regels die ze moeten volgen. Paaltje omver gereden, door rood voor een patatje, over de stoep rijden en fout parkeren voor de shoarma enz. Gewoon slordig en het resultaat van slecht aannamebeleid. Geen gezond mens wil meer bij de politie, dus ze nemen steeds meer geestelijk beperkt volk aan. Zet die een pet op en ze denken dat ze vervolgens alles mogen. En geef ze een dienstwapen en het eerste wat ze doen is een onwillige vriendin door het hoofd schieten (en daarna zichzelf, 2x gebeurd in 2012).
@midasracer:
Amen to that.
Helaas zijn ze wel een spiegel van onze maatschappij…………….
@desjonnies: De spiegel van alles onder de streep bedoel je.
@midasracer:
Ja, maar onder de streep wordt steeds groter lijkt het wel.
@desjonnies: Dat komt omdat er boven de streep 300 mensen PER DAG emigreren uit dit land.
@midasracer:
Zucht.
Zolang als de agenten zich verheven voelen boven de wet zullen dit soort situaties blijven ontstaan. Hoe vaak agenten voorbij komen vliegen zonder op zijn minst de zwaailichten aan blijft me verbazen. Maak het de kat wijs dat ze dan ook daadwerkelijk ergens naar toe onderweg zijn.
De meest erge had ik gisteravond op de A27. Volvo die flink achter me zat te kleven, toen ik aan de kant ging schoot hij er vandoor, om vervolgens weer flink te moeten remmen voor de volgende rij-in-de-weg. Na een tijdje zag ik ze vanaf een parkeerplaats weer de snelweg op spurten, meteen door naar links en zo hard weer moeten remmen dat de lichten knipperden. Auto had nog een recent kenteken, zal dus wel even een potje inrijden zijn geweest.
En zich dan maar afvragen hoe ze aan hun slechte imago komen.
@RoT___: Boefjes zijn het!
Taxichauffeurs gaan ook aan de zwarte doos, vrachtwagen chauffeurs worden al jaren gecontroleerd met de tachograaf.

Waarin verschillen agenten hierin als veel gebruiker van de weg?

Ik zeg doen.
@kaeser: agenten zijn hier het controlerend orgaan.

Als blijkt dat je als agent regelmatig schade maakt met de dienst-auto/motor, dan ga maar een jaartje mee als bijrijder, fiets-agent of lopens. Wie zo slordig met zijn spullen omgaat, is gewoon niet verantwoord bezig.

Als ik jaarlijks voor zoveel schade zorg, mag ik ook ander werk gaan doen.
@desoper: Er zijn meer agenten dan voertuigen. Het hoeft niet steeds dezelfde agent te zijn die een deukje in een voertuig maakt he.
Ik zet mijn geld in op de laatste alinea.. die gok durf ik wel te nemen.. ;)
Voor alle jankerts die het niet kunnen hebben dat de politie dingen doen die de doorsnee verkeersdeelnemer niet mag doen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=45303.0
Maar dan moet je ook alles lezen, want aan ongefundamenteerde meningen en “stellingen” hebben we geen reet….
En over de auto op de stoep bij de shoarmaboer: ze kunnen de auto ook in de parkeergarage zetten.. Duurt het alleen 5 minuten langer voordat ze bij je thuis zijn als je kind ligt te stikken…..
@mar10us:
Uhmm.. u bent één van de hulpverlenende schaderijders?
@mar10us: ik snap ook wel dat de politie niet met toeters en bellen op een woninginbraakje af moet, en het dienstvoertuig niet onbewaakt in een parkeergarage achterlaat.

De grootste frustratie zit echter bij de vele parkeerdeuken e.d. Dat is gewoon een typisch geval van gebrek aan voertuigbeheersing en/of schijt aan spullen van de baas.
@mar10us: +1. Dat hopeloze gebash op de politie altijd.

Ik ben absoluut geen beste vriendjes met de politie, maar die zure reacties hier… Bahbahbah
Ik woon vlak bij de oprit naar een snelweg, mijn eigen straat eindigt in een kort stukje fietspad naar een kruispunt. Ik zie dagelijks motoragenten over het fietspad, schuin over het kruispunt oversteken naar de oprit van de snelweg. Zonder zwaailicht en sirene. Je moet er niet aan denken dat er net een klein kind op het fietspad fietst. Agenten denken dat ze boven de wet staan, houden zich niet aan de regels waar ze ons voor bekeuren en worden boos wanneer ze op hun gedrag worden aangesproken. Dan moet je uitkijken dat je geen boete krijgt voor het beledigen van een ambtenaar in functie. De hypocrisie spat er vanaf en het is bovendien levensgevaarlijk. Nee, mij verbaast dit totaal niet. Laat ze zich eerst maar eens aan hun eigen regels houden voor ze ons gaan bekeuren, stelletje idioten.
112 daar red je levens mee ?
@ iedereen die zit te huilie huilie’en. Stuur anders een mailtje naar het korps waar je woont en schrijf daarin dat er als bij jou of je familie iets gebeurd, ik noem maar wat, zware aanrijding, reanimatie, je kind dat zijn been heeft gebroken, je oma die zojuist overvallen is, je tas die uit je handen wordt getrokken, etc etc, er geen politie hoeft te komen. Scheelt een hoop extra km’s en dus ongelukken. Mocht je dat toch ook geen fijn idee vinden, loop eens mee en zorg dat je weet waar je het over hebt.
@rantheman:

kan je voor dat soort dingen niet beter een ambulance bellen ??
@lincoln: ja, die zou ik ook zeker bellen. Maar denk je dat die het alleen af kunnen? Of dat die überhaupt komen zolang de situatie niet veilig is. Denk aan een drukke weg waar het verkeer nog steeds aan alle kanten voorbij raast, of in het geval van een geweldsincident de mogelijke dader nog in de buurt is. En zo zijn er nog vele situaties te benoemen, maar lijkt mij niet nodig die hier allemaal te beschrijven. Anders moet je je toch maar opgeven om een dienst(en) mee te draaien.
@rantheman:

yep .. die kunnen het veeeeeel makkelijker af dan met agenten in de buurt ..
Volgens mij valt dat op zich best wel mee.


Ong. 10.000 ongelukken op een totale politiegrootte van hoeveel?


En hoeveel ongelukken met auto’s gebeuren er “sowieso” in Nederland op een bevolkingsgrootte van 16/17 miljoen?
@bozewolf:
ruim 36.000 FTE (executief medewerker). Dus elk zichzelf respecterend politie-agent moet eens in de 3,6 jaar brokken veroorzaken.

een waarde die ik niet haal, ondanks dat ik jaarlijks een aantal bekeuringen krijg van diezelfde agenten met als reden een gevaarlijke rijstijl.
Volgens mij moeten politieagenten het goede voorbeeld geven en ook gewoon wachten voor een rood stoplicht, zich aan de snelheid houden en niet tegen het verkeer inrijden als daar geen aanleiding toe is. Helaas doen ze dit niet, maar verwachten wel respect van de burger die een keer 5km/u te hard rijdt……… Maar ja, wat kun je verwachten als je een MAVO-klantje een pet opzet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).