
Je hebt het niet door, maar als je straks in je auto stapt ben je weer een stapje dichterbij je sterfbed. Onze auto’s willen ons namelijk dood hebben, niet door een crash, maar door een airco vol met schimmels. ‘Who’s raughing now?‘, aldus alle mondkapdragende Aziaten.
Op zich is het niet heel raar dat in een vochtige omgeving, waarin veel temperatuurschommelingen optreden, bacteriën en schimmels welig tieren. Ook condensvorming is een issue bij airconditioningsystemen. Toch staan veel autobezitters hier niet bij stil, zo blijkt uit een onderzoek dat de Bovag liet uitvoeren. Scumbag airco’s: eerst sluipen ze al onze hersens binnen, ze slopen je brandstofverbruik, en, alsof dat nog niet genoeg is, proberen ze ons ook nog van kant te maken als een geflipte Amerikaan bij een Batman-screening.
Door een regelmatige check, eventuele onderdelenvervanging, en natuurlijk het bijvullen van de airco, kan je gezondheidsklachten als geïrriteerde luchtwegen, keelpijn en tranende ogen voorkomen. Althans, gedeeltelijk. Droge aircolucht blijft toch anders dan buitenlucht.
In Nederland zijn naar schatting 6 miljoen auto’s met airco, bijna 12 procent van de eigenaren is in de veronderstelling dat het systeem nooit onderhoud nodig heeft, of alleen als het vies ruikt of lange tijd niet is gebruikt.
Vroegah, toen er nog geen airco was, was reizen richting de zon een aardige kwelling. Handdoekjes achter de ramen, of ze toch maar open houden, en vooral veel puffen. Dan toch liever climate control, ook al sloopt het je gezondheid als je even niet oplet.. En nu we het er toch over hebben: uit de oude doos – hoe de airco in een SLR vervangen wordt.
Lekker dan. Ik ga vanavond op vakantie (met de auto) haha.
@rubenpriest: het was leuk je gekend te hebben.
@rubenpriest: Heb je toevallig ook nog een diesel? Dan ben je helemaal levensgevaarlijk bezig!
@frisian: Mn pa rijd. En nee een V6 benzine.
Je gaat van alles dood tegenwoordig.
Heb ik liever een “korter” leventje in aangename temperaturen
Ik heb geen airco, ’t is even doorbijten als het warm is, maar qua bacteriën, schimmels en warmteverschillen wel beter.
2 aspecten in ons leven worden al een tijdje niet meer onderhouden ( om redenen) ; ons huis en ons auto. De krant meldde gisteren , zelfs boten.
Dit is al 50 jaar bekend ofzo haha.
@GOD: Tja zo lang leef ik nog niet dus….
Ik wist niet dat geirriteerde luchtwegen, keelpijn en tranende ogen zo levensgevaarlijk waren?
Maar goed, voorlopig zit ik vele malen meer uren in kantoorgebouw met ‘klimaatbeheersing’ (d.w.z., als de mussen van het dak vallen moet ik een trui aan, en als je buiten kunt schaatsen zit ik in korte broek met t-shirt). Iets zegt me dat die installatie een groter gevaar voor m’n volksgezondheid is dan de airco in m’n auto.
Ik zet de airco meestal 5-10 min voor einde rit uit, dan schijnt de airco langer te leven en schimmel vrijer te blijven. Iets met condens er van afrijden.
@sketcher: Eerlijk gezegd geen idee of het ook echt nuttig is
@sketcher: Klopt, schijnt al beter te zijn. De condensator kan dan mooi opdrogen tot je thuis bent. Blijft de airco aan dan blijft het condens er in zitten, wat kan gaan schimmelen.
Airco is vaker uit dan aan, veel lekkerder om met het raam open te rijden. Op de snelweg wel liever de airco vanwege het gebulder, schuif-/kanteldak is dan een uitkomst.
@RoT___:
Inderdaad, tot de 80km/h raam open. En wanneer ik harder rijd gaan de ramen dicht en climate-control aan. Maar dat is dan ook alleen maar vanwege het geklapper aan m’n oren.
@jack_abarth:
Bij mij gaat het dak er alleen op als het vriest of regent.
En wie wil er nou airco in een spider.
@jrk68: Bij 35graden voor een stoplicht, is een briesje van een airco wel lekker… ;-)
“Wij van de BOVAG”-verhaal. Pffff, even de aircoservice branche helpen nog wat extra omzet te halen! Tsja..
@btracing: Nee met een potdichte filter rondrijden, da’s lekker! (lang leve COPD) Haal die filter er voor de gein maar eens uit, dan weet je waarom airco-onderhoud nodig is;)
ARKO: alle ramen kunnen open
Ik zet momenteel de verwarming op 28°C, dan is het net echt zomer!
Nou die van mn ouders auto is net zo ongeveer alles aan vervangen dus t komt goed volgende week. Vraag is alleen of ik hem nodig heb vlak over de grens in Duitsland
Tja mijn ’85 Honda Prelude moet het doen met open ramen
Straks moet je verplicht je adem inhouden omdat ’t veel te slecht voor je is. En als het kan, zo lang mogelijk. Het liefst zo lang totdat ’t niet meer hoeft….Pffff…. Ik word zo moe van al dat “…moetjenietmeerdoenhoorwanthetisslechtvoorjeofvoorjemedemens-bullshit” verhalen
Een mens moet ergens aan doodgaan, geen paniek dus.
Tja, die BOVAG weer, he!
Handel genereren voor de leden.
Ik zou zeggen niet intrappen.
Nee in een vliegtuig heb je gezonde lucht. NOT dus. Dan adem je gewoon lucht in wat bij de compressor van de motor wordt afgetapt. Evt. nog met wat smeerolie resten erin. Geef mij dan maar een auto met airco. Gewoon bij elke grote beurt het filter laten wisselen.
Ik stap 1 op de 3 keer verkouden uit een vliegtuig. Heel irritant.
@sir_smokalot: 1. En als de motoren gaan starten die heerlijke kerosine lucht in ademen. Heerlijk.
@pax1004: Ik heb meegemaakt dat men in een MD11 APU synthetische olie testte. Helaas waren de seals niet goed bestand tegen dit spul, dus dat kwam ook de cabine in. De lucht was niet te harden, een soort ranzige diaree. Leek me ook niet echt gezond.
Heb open dak. Heerlijk, airco gaat alleen aan als het echt warm wordt of met ontwazemen.
@E34M5Touring: open dak… open ramen… open deuren…
Heerlijk zo’n nieuwe goede en gratis onderhouden Hyundai, heb je geen probleem met dit soort grapjes…
@norge: hoe weet je dat? Iets zegt me dat een garagehouder zo snel mogelijk klaar wil zijn met een beurt die gratis uitgevoerd moet worden, dus of het dan allemaal deugdelijk gebeurt is maar zeer de vraag. Dan wil het wisselen van een airco-filter er nog wel eens bij inschieten…
Ik zeg dat Toyota het airco-onderhoud van de Prius moet schrappen.
Dan verdwijnen die chauffeurs vanzelf.
Mijn vw caddy van t werk heeft last van stink airco.. Maakt niet uit of ik m altijd aan laat of tussendoor uitzet. En mijn volvo heeft nergens last van.
@patrickae86: Ooit eens het verhaal van bekenden gehoord dat ze last hadden van een stinkende airco in hun C5. Bleek een dode rat voor een airco onderdeel te liggen. Misschien ook het geval bij je Caddy?
@patrickae86: gewoon je airco filter laten vervangen. Verder kunnen ze er bij de garage een goedje in doen zodat rare luchtjes verdwijnen.
@rufctr01: bedankt voor de tip, ik zal het eens aankaarten. Met een mooi verhaal dat ik verkouden word in de caddy en in mijn privé auto niet :)
Vraag me 1 ding altijd af.
Vroegâh waren autoruiten klein en stonden ze redelijk rechtop.
Toen kwam de luchtweerstandgeneratie in de autowereld en kregen we lappen glas die zwaar schuin lagen.
En airco.
Heft het extra verbruik van een airco niet 80% op van de winst van je luchtweerstand.
Oude Volvo 2series hadden een luikje bij je voeten.
Was ’s zomers heerlijk
Ooit met een ouw Peugeot op vakantie geweest, standaard geleverd met een fabrieksdak.
Beide wagens liepen met hun stinkende carburatie motoren en geen computers tussen de 1: 10 en de 1: 12.
Zijn we erop vooruit gegaan?
En denk eens aan de klap wat je lichaam te verduren krjgt als je uit een ge-airconditioneerde auto in de + 35 graden stapt.
@desjonnies:
Constant van heel koud naar heel warm kun je kapot aan gaan.
@GOD: hier is het momenteel 45C, voelt aan als 48-49C. Stap dan in een hotel met airco, 19-20 graden. Dik 25 graden verschil binnen 1 meter, geen lekker gevoel!
@GOD: en als je een ster hebt kan dat zomaar een barst worden
@baasbas: of een rondje als je nog meer pech hebt.
@desjonnies: Ik zet de airco dan altijd uit voor ik stop. Minuutje of 10. Kan je lichaam wennen aan de warmte. Is de klap ook wat minder.
@desjonnies: Schuifdak en open ramen verbruiken meer dan airco. Mijn auto heeft een airco met variabele compressor, levert nauwelijks meerverbruik op. En die oude auto’s waar je naar verwijst waren een stuk lichter dan de huidige, maar hun uitstoot was vele malen hoger.
@desjonnies: waren in de jaren 70 en 80 de autoruiten niet veel groter dan nu?
Airco staat bij mij alleen aan als de ruiten aandampen, of als het echt loeiheet is. En tweederde van de tijd ligt m’n dak plat, dan heb wel wat anders in m’n luchtwegen dan airco-schimmel.
In NL echt geen probleem om je zorgen om te maken. Als dit al levensgevaarlijk is, dan zouden mensen rond de evenaar het eerste het loodje leggen.. Ik bedoel maar, hoe vaak is het nou echt warm in NL????
@niex: het is geen afkorting van air cooling maar van air conditioning, klimaatbeheersing dus. In de winter is het zelfs nuttiger dan in de zomer. Eigenlijk hoort het het het systeem gewoon altijd aan te staan, de knop zit er alleen in voor mensen die er gevoelig voor (denken) te zijn of op onderhoud willen bezuinigen.
Ik laat elke beurt gewoon de filter vervangen. Zo’n filter kost een tientje en als het op een tientje aan gaat komen dan met je de auto wegdoen.
ik gebruik amper of nooit mijn airco
Ja ik ga mezelf toch niet kapot zweten in de auto. Ze zoeken elke keer wel weer iets om de mensen “bang” te krijge.
Op vakantie door de automatische airco in de huurauto (Wagen van Budget was al 2500 km over de onderhoudstermijn heen) ziek geworden, duurde ruim een maand eer ik weer beter was. Als het buiten boven de 36 graden was zaten we ondanks die airco toch nog erg klam in de auto.
Liever de ramen een stukje open, en natuurlijke koelte voelen ipv kunstmatige koude.
Een goed gebouwd huis heeft ook geen airco nodig: in de Algarve hebben ze de traditionele bouwstijl zo geperfectioneerd dat het ook op hete dagen koel is binnen. Een licht hellend dak dat een vliering herbergt vangt de zonnestralen op. Dikke muren, kleine ramen met luiken er voor: doen ze al honderden jaren zo en ’t werkt! Carports en veranda’s doen de rest.
Ik heb geen airco, maar vind het schimmel verhaaltje dat wel waar is maar het mij niet zal belemmeren om een auto met airco aan te schaffen. Heb je een airco en ben je bang voor de airco sluipmoordenaar dan laat je de airco gewoon uit voor altijd.
Ik lees zo een paar reacties van jullie, 1 ding valt mij op, wat een sissies. Een beetje heet en dan gelijk puffen. Waar zijn die kerels en vrouwen gebleven die tegen de Artische ijskou land en berg bedwingen en op een Kameel de Sahara verkennen.
@tarquesh: die rijden nu Range Rover respectievelijk VW Touareg ;)