Alfa Romeo 4C test er op los [Spyshots]

Auteur: , 82 Reacties

Critici die het niet mogelijk achtte dat Alfa Romeo de 4C daadwerkelijk in productie zou duwen; deze is voor jullie. We hebben hier de eerste foto's van een afgeplakt testexemplaar, bestemd voor de Amerikaanse markt.

Fiat-baas Marchionne riep het vorig jaar nog: “We are going to target the U.S. market first and work our way back into Europe.” Kortom, de vertraagde wederopstanding van Alfa moet aan de andere kant van de grote plas beginnen. Dat doe je natuurlijk niet met een dure tweezitter, maar met 4C hebben ze een leuke eyecather, een vaandeldrager.

De met middenmotor uitgeruste 4C werd in 2011 gepresenteerd en alle engineers van Alfa Romeo houden sindsdien vol dat het wagengewicht niet boven de 1.000 kg uitkomt. Voor de aandrijving is een nieuwe 1.8 viercilinder turbo bedacht die in het meest gunstige geval 300 pk levert aan de achterwielen, maar waardes van rond de 230 pk sluiten we zeker in het begin niet uit.

De bouw van de Alfa 4C mag Maserati voor haar rekening nemen. Vanaf volgend jaar hopen ze er jaarlijks 2.500 te bouwen. Deze in Turijn geschoten foto’s laten een eerst rijdend testmodel zien waarvan de grille nog ontbreekt, maar wel is uitgerust met oranje knipperlichten in de bumpers – een modificatie die nodig is om in Amerika een typegoedkeuring te krijgen. Ook lijkt de luchtinlaat bij de deur ietwat minder complex te zijn uitgevoerd. Verder houden ze lekker stevig vast aan het conceptmodel.

Onthulling? Die zou gepland staan voor de Detroit Motor Show in januari 2013. Tenzij Sergio Marchionne hier nog even vroegtijdig de stekker uit trekt wegens geen geld. Laten we hopen van niet. (via Autoblog.it)

Met dank aan Jacco voor de tip!

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C




82 reacties

Lijkt me een heel stoer karretje, maar zal het nou echt een gat in de markt zijn met concurrenten als de RCZ, GT86 e.d. waar de verwachtingen ook hoger waren dan ze werkelijk zijn?
@roberto: gezien de maximale oplage van 2.500 stuks (wereldwijd!) verwacht Alfa er niet bijster veel van.

Heb ook zo’n donkerbruin vermoeden dat de prijs kneiter hoog gaat worden.

– Géén massaproductie
– Veel (duur) carbonfiber
– (Deel) handgemaakt bij Maserati

Leuk voor je imago, maar geen moneymaker.
@robbie: staat er nou niet ‘jaarlijks 2500 stuks vanaf volgend jaar’?
@ilovecars: dat bedoel ik ook, maar 2.500 stuks per jaar is peanuts. Dat zijn aantallen die bij exotische merken horen zoals Lamborghini, Ferrari en Aston Martin.

Maar die kunnen zulle astronomische bedragen voor hun producten vragen dat het te verantwoorden is.

Daarnaast komen die merken ermee weg als je 10+ jaar met 1 platform doen. Lotus doet dat met de Elise ook, maar dat is meer uit armoede dan uit eigen vrije wil. En zelfs Lotus komt tot zo’n 4.000 auto’s per jaar.
@robbie: je bent zo geobsedeerd door die 2500 stuks , voor jouw een max (..), voor Alfa zeker niet . Waarom ook ? Ze hebben welicht een target per jaar gelegd. Dat is gebruikelijk.
@Tweede Woning: Hij probeert je wat wijs te maken.
Jij wil de realiteit gewoon niet zien.
Net als die Italianen dus.
@Tweede Woning: Robbie hoopt op een 2e Saab verhaal. Alfa Romeo mag niet slagen. Dat levert namelijk geen leuke verhalen op…..
@E34M5Touring: Lol, kom op zeg..
Hij heeft toch een sterk punt, je hoeft enkel de geschiedenis erbij te halen..
Alfa fanboy much? =D
@kaasboerin: Alfa anti boy much??
@E34M5Touring: Leuk hoor. Zie het al voor me bij de vergadertafel van Fiat group.
“Ik zie dit idee niet veel opleveren in de toekomst”
“ANTI-ALFA!!”
@kaasboerin: Het zal allemaal wel, mijn glazen bol zal wel op een ander kanaal afgesteld zijn.
@E34M5Touring: Volgens mij heeft Robbie een aardig solide argument wat aardig in de goede richting zit.
Ik kan er niet bij dat er vervolgens op deze manier gereageerd wordt..
Zal wel aan mij liggen, ik analyseer nl. ook alles voordat ik ergens een belang in neem. (zóó pre-kredietcrisis)
@kaasboerin: Het zal wel aan mij liggen. Ik wacht wel af tot het daadwerkelijk zo ver is.
@E34M5Touring: Natuurlijk, het is natuurlijk niet de waarheid, het is een analyse.
Doe ik dagelijks voor m’n werk, en het heeft natuurlijk overigens ook niks met de auto’s zelf te maken hè..
Is natuurlijk een prachtig apparaat en zal ongetwijfeld heerlijk rijden.
Maar goed, persoonlijk zie ik AR ook liever niet pleite gaan, dus afwachten op de wat doordachtere strategieen dan maar.
@kaasboerin:
Who knows.
Alfa Romeo heeft nog steeds een ijzersterk (oh sweet irony) imago bij de Amerikanen.
Maar van 2500 stuks kun je geen pizaa kopen.
Daarom dacht ik eigenlijk heel, heel stiekempjes dat die uitgedoste Giulietta van een paar topics geleden een gecamoufleerde US spec was.
Met die gekke achterbumper.
Had Renault destijds ook op de Renault 17 Gordini en dat was ondanks die gekke bumper toch een redelijke hit in de US.
@desjonnies: Ben erg benieuwd hoe Alfa de toekomst zelf ziet.
Misschien proberen ze er idd een soort ‘vlag’ van te maken, wat de reputatie van AR enkel goed doet.
Je ziet het bijvoorbeeld aan Porsche, een erg solide reputatie, assortiment uitbreiden naar ‘beneden’ en ze zijn niet aan te slepen.
Misschien worden die dingen idd niet aan te slepen, maar heb altijd het idee dat zoiets ‘opgebouwd’ moet worden.
Wel mooi voor ze, dat die Amerikanen (nog) enthousiast zijn, dat is misschien wel ’t belangrijkste voor ze.
@kaasboerin:
Probleem wordt wie gaat die auto’s in de VS slijten?
Me zou nar het Lexus recept kijken, want ik denk niet dat de Amerikaanse eidgebruiker een Alfa bij een dood oridnaire Chrysler dealer will kopen.
Wie gaat het onderhoud doen.
Da’s in de VS ook een lastige.
Als het niet van zwaar 19e eeuws gietijzer is gemaakt, dan hebben Amerikaanse monteurs vaak een probleem.

” Alfa’s zijn frêle ballerina’s vergeleken met die opgepompte Amerikaanse Dubbel D cup siliconen babes. ”

(deze vergelijking is niet van mezelf maar van die Hollandse mafkees annex wijnboer die deze vergelijking maakte tussen Amerikaanse en Franse wijnen)
@robbie: Ik lees alleen maar dat er in de Maserati fabrieken maximaal 2500 stuks per jaar worden gebouwd. En dat klinkt niet onlogisch, volgens mij is die fabriek niet zo groot.

Ik lees nergens dat dat ook het maximale aantal is wat er jaarlijks gebouwd gaat worden. Het Fiat concern heeft nog wel meer capaciteit zo hier en daar.
gedwongenleaser
@roberto: puur op looks is dit voor mij al een winnaar en als die idd zo licht blijft kan het bijna niet anders dan lekker sturen. De door jou genoemde wagens zouden dan voor mij geeneens een optie meer zijn…
Eindelijk eens nieuws van Alfa Romeo waar we iets mee kunnen, lekker zeg! Laat maar komen zo ;-)
integralechubasco
als ie op 50.000 mille komt bestel ik er een… Zowiezo zonder opties want hoe lichter hoe beter… ;)
@integralechubasco: 50.000 mille?
Das €50.000.000,- das verdomd veel geld voor een alfa!
@paulaafjes: hoeveel andere sportwagens met 250pk, achterwielaandrijving en grotendeels gebouwd van carbon ken jij dan?
@w0o0dy: 50k lijkt mij aan de lage kant. Zit eerder te denken aan 80k (Exige Cup 260).
@robbie:
Het zal zeker eerder 80K worden, zoals je al zegt dat kost een Exige ook. Ook een KTM Xbow begint rond de 80K en die is qua materiaalgebruik weer vergelijkbaar.
Kortom, we zullen wel zien al zal het mij niet verbazen als de 4C hier richting een ton gaat.
@jrk68: Italianen kennende willen ze ook een fraai interieur (zie de nieuwe Chrystlers/Lancia, of zelfs de Viper). Zijn ze goed in maar dat kost (veel) gewicht en geld, natuurlijk.
Dus ik sluit me bij je aan.
@paulaafjes: en wat kost zoiets?
integralechubasco
@paulaafjes: is zowiezo verdomd veel geld… en zeker voor een paulaafjes…
@integralechubasco: dan ga je er dus geen kopen. Een prijs van 50k, lijkt me niet haalbaar.
integralechubasco
@robbie: we zullen zien… als er een komt is het zowiezo met frans kenteken, dus ik zou niet zo zeker zijn van je veronderstelling…
Leuke auto, maar deze gaat Alfa Romeo niet redden.
Heel dik dat ze hem gaan maken. Alleen is dit economisch niet zo’n goede beslissing, op z’n zachtst gezegd…
@kickass: Het zijn Italianen, die staan niet bekend om hun goede economische beslissingen.
Nice! binnenkort dus driften in een Alfa! Dan ga ik wél op ’t linkje klikken.
De terugkeer of het laatste wapenfeit…?
Robbie even lezen graag.2.500 per jaar.Niet maximaal 2.500 dus.Denk niet dat we hem hier veel gaan zien tenzij hij 14% bijtelling krijgt.
@Alfarobert: dat is nog steeds geen drol. Dat is zo’n lage oplage dat het bijna niet rendabel te krijgen is.

Ter vergelijking: van de RCZ (op ‘simpele’ 308 basis) worden zo’n 10.000+ exemplaren door Magna op jaarbasis gebouwd.

Met 2.500 Alfa’s (op jaarbasis) gaat het moeilijk worden om (voor een redelijke prijs) break-even te draaien.

Veel langer dan de (standaard) 7 jaar zal het platform (ontwikkeling) niet meegaan. en in die tijd moeten dus alle kosten terugverdiend worden.

Het scheelt nogal of je die kosten moet verdelen over 17.500 (2.500*7) of over 70.000 (10.000*7) auto’s.

Daarnaast deelt een RCZ, TT, Z4, SLK etc etc héél veel techniek en ontwikkeling met andere modellen uit het concern.

Uiteraard zal de 4C ook wat zaken delen (aandrijflijn en andere techniek). Het chassis, body, crashstructuur etc is allemaal specifiek voor deze auto ontwikkeld en dat kost klauwen met geld. Vervolgens een auto ook nog eens (deels) met de hand in elkaar zetten helpt ook niet om de kosten te drukken.


Er zal (uiteraard) geprobeerd worden om de kosten te spreiden door meer varianten (Maserati? Abarth? Spider?) op de markt te brengen. Maar zal dat genoeg zijn?

Zoals het er nu uitziet moeten teveel (dure) componenten specifiek ontwikkeld worden voor deze auto met een zéér beperkte jaarlijkse oplage. Als Ferrari, Aston Martin of Lamborghini kom je daarmee weg (torenhoge prijzen), maar als Alfa Romeo? Ik waag het te betwijfelen.
integralechubasco
@robbie: kijk eens voor de grap wat een lotusje nieuw kost in het buitenland, do the math nog eens…
@integralechubasco: kan je een (nieuwe) Lotus hiermee vergelijken? Qua prestaties & gewicht misschien wel, maar daar houdt het wel op.

– Platform van de Elise is afgeschreven
– Productie ligt veel hoger
– Geen exotische materialen zoals (duur) carbonfiber
@robbie: Die 2.500 stuks kun je vergeten. Ik weet niet waar je die vandaan hebt maar dat is gewoon conservatief. Een Brera verkocht jaarlijks zelfs 6.000 stuks. En de GT wisten ze zelfs ruim 10.000 stuks per jaar van te verkopen. En dat was allemaal binnen de EU. Nu hebben ze hun markt enorm uitgebreid met de VS en Canada. En juist in die landen hebben ze minder belastingen en is men minder bang een groot cash bedrag aan een auto uit te geven.
En dan gewicht: Een grotere Alfa GT die in 2002 is ontwikkeld met logge stalen chassis en zware blokken weegt 1395kg. Het lijkt mij echt niet onwaarschijnlijk dat ze daar ruim een decennium later met dat kleine turbo’tje en lichtere materialen 1100kg van kunnen maken. Misschien niet helemaal 1000kg maar ik denk dat ze aardig in de buurt kunnen zitten.
En hou alsjeblieft op over (handgemaakt)carbonfibre. Jij moet toch weten dat de materialen die ze in conceptcars gebruiken nooit de werkelijke productiefase halen. Hooguit plastic met een carbon-printje.
En dan de kosten/platform. Dat kunnen ze dus gaan delen met de ‘baby’ Maserati, en de nieuwe Fiat Spider. Wie weet met nog meer spul uit de VS. Dus wacht liever af voordat je weer azijn gaat pissen.

Ze hebben vriend en vijand al verbaasd door dit jaar 60.000 Fiat 500’s te gaan verkopen in de States. En dat met een ‘nieuw’ merk binnen 18 maanden.
@raphael: dat aantal van 2.500 is (voor zover ik kan nagaan) van Alfa Romeo zelf afkomstig. En zal ongetwijfeld ook zijn ingegeven door de beperkte capaciteit die Maserati heeft.

Verder doe je wat (ongefundeerde) aannames over de materialen die Alfa “volgens jou” gaat gebruiken.

Alle ‘gelekte’ informatie en geruchten wijzen momenteel toch echt op het volgende:

– Carbonfiber chassis met aluminium frames voor & achter
– De body zal idd niet van CF zijn, maar ook niet van staal
@robbie: voor zover je na kunt gaan? Met andere woorden je weet het niet precies? Zou ik het wel even uitzoeken als ik jou was voordat je het in elke post als argument gaat lopen gebruiken.
integralechubasco
@robbie:
we zullen zien. Wat ik ervan begrepen heb is dat de body uit SMC glasfiber zal bestaan, wat ongeveer 10 keer zo goedkoop (en eenvoudig) te produceren is als carbonfiber. Het platform zal gedeeltelijk carbon en aluminium zijn.

Naast de Alfa 4c spiderversie gaat Maserati twee uitvoeringen brengen op hetzelfde platform en ongetwijfeld zal er voor Abarth ook nog iets uitrollen. Als Maserati het jaar erop uitkomt samen met alfa zal er zeker 2500 stuks per jaar gemaakt moeten worden. Dus die aantallen voor het platform in 7 jaar gaan er echt wel komen. Wie weet wat er voor Chrysler nog te wachten staat op dit platform… Bovendien is de markt met het meeste potentieel uiteraard de USA markt, helemaal voor de Maser die het als merk daar prima doet. Er zijn nog andere Alfa sportwagens in de pijplijn zoals je zelf wel weet die meer volume moeten draaien maar die zijn in de wacht totdat het tij een beetje keert in europa

A.R. heeft een historie aan dit soort modellen die niet volgens een standaard verkoopmodel uitgebracht worden, de TZ, TZ Zagato, 2600 Zagato Junior Zagato, Montreal, SZ/RZ, 8C competitione en 4C. Het heeft Alfa misschien niet groot gemaakt zoals VAG of BMW maar het heeft wel van oudsher een groep liefhebbers en daardoor een sterk imago als merk. Je mag het een kutmerk vinden met onbetrouwbare en lelijke auto’s maar het is wel sterk dat er een fabrikant is die het aandurft deze niche te blijven vervullen en niet per sé met volume komt als leidraad. Misschien niet realistisch voor de huidige omstandigheden maar als FGA er met de crisis met Alfa uitkomt des te beter voor het behoud van de identiteit in de toekomst.
integralechubasco
@raphael: fuck, double post :)
@integralechubasco: Alfa kan een “leuke historie” hebben mbt dit soort modellen, maar alles wat jij noemt (op de 8C & 4C na) zijn oude modellen. Die werden gebouwd in een andere tijd.

Tegenwoord, met alle moderne eisen & regelgeving, is zoiets veel moeilijker voor elkaar te boksen. Waarom denk je dat andere fabrikanten nooit zoiets flikken? Omdat de businesscase bijna niet rond te krijgen is.

Ik vraag me ook sterk af hoeveel (extra) capaciteit Maserati heeft naast de 2.500 Alfa’s (per jaar).
En dan het dakkie eraf en we hebben weer een echte Spider.
Ik vind hem echt lelijk!
Hij ziet eruit als een opgeblazen Lotus Elise.
@bsxc2: Dus hij lijkt op een Hennessey Venom GT?
Wat een werk, heel de dag ducktape plakken…..
Onder de 1000kg?
M’n aars..
Tenzij het idd een hardcore racekart wordt maar dan kan je die (super)optimistische 50k op je pastabuikje schrijven.
Leuk! Kan niet wachten…
Misschien ergens wel te vergelijken met de Jag F-type?
@TimoBac: die is een stuk zwaarder ;) En heeft V6 & V8 motoren. Ook is het niet te hopen dat de 4C zo duur gaat worden als de F-Type.
Kan een massive hit worden in de States denk ik zo. Als je kijkt naar de langzame verkoopcijfers van de Fiat 500 en hoe die onlangs enorm zijn toegenomen en nu zelfs constant hoger zijn dan de Mini die al jaren in de VS actief is dan zie ik dit Italiaanse ding wel slagen. De VS doet ook niet moeilijk met BPM en andere tax-gedoe. Amerikanen handelen dit allemaal cash af, in New York zie ik ding over de toonbank vliegen, net als de 500.

Een van de weinige autos die ik ooit zag waarbij ik hem meteen wilde. Dus ook ik zal er een bestellen als de prijs onder de 70k ofzo blijft… Prachtig!
@raphael: meer dan 2.500 per jaar zullen het er in elk geval niet worden. Zeg dat er 1.000 per jaar in Europa blijven dan blijven er minder dan 1.500 op jaarbasis over voor de VS.

Dat zijn er iets meer dan 100 per maand. Dat is marginaal.
@robbie:

Had alfa zich niet teruggetrokken van de US markt?
@Hupke: ja, maar ze willen dus terugkeren. En de 4C is de eerste auto die weer in de VS verkocht moet gaan worden.

Daarnaast komen ze met 1 (of 2) SUV’s en hopen ze dat de Giulia (159 opvolger) een beetje wil aanslaan.
integralechubasco
@robbie:

Dat is het punt. Businesscase is nooit rond te krijgen voor zoiets. Vroeger niet, nu niet. Maar de ezel/Alfa blijft zich aan dezelfde steen stoten en heeft nu een rijk verleden aan bijzondere auto’s. Ga het lijstje eens af, het zijn allemaal auto’s die totaal niet bedacht zijn voor een doelgroep, zero businesscase.

Pak wat standaard onderdelen (1600 motertje), zet het op een superlicht tubolare frame en doe er een apart jasje omheen (Alfa tubolare Zagato). Hopenlijk lukt het ze anno nu nog, met een iets ander oogpunt weliswaar, maar nog steeds zonder een duidelijk businesscase.

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-snc7/c0.0.800.382.44365361803/p843x403/384378_445911425450565_72691666_n.jpg
@integralechubasco:
Toen was Alfa wel heer en meester op het circuit.
En kon dit gezien worden als spin-off voor de straatproducten.
En was dit ‘commercieel’ verdedigbaar.
integralechubasco
Dat zou zomaar ook voor de 4c kunnen betekenen… wie weet komt daar nog een circuit versie van in een supergestroomlijnde zagatovariant… ;)

Eerst doen, dan denken is devies …
@integralechubasco: Yep want dat gaat gegarandeerd goed………………………?????
integralechubasco
@kaasboerin: 1.6 motertje, 170 pk, 600 kg. Dat ging zeker goed. No constraints, no compromises. Daar haal je misschien geen directe aantallen mee maar daar zet je wel een bijzondere auto mee neer.
@integralechubasco: Tuurlijk is dat geweldig maar Alfa kan zich beter focussen op ’t financiële gebeuren en haar toekomst.
Spontaan, anders en puur is helaas níet de formule tot succes in de autowereld.
Helaas draait dat vroeg of laat altijd weer op faillissement uit.
M’n spaarpot voelt zich serieus ongemakkelijk telkens ik naar dit wagentje kijk. De ‘koop me’ factor ervan is dan ook echt enorm hoog.

2500 stuks per jaar lees ik hierboven, de vraag zal sowieso wel hoger zijn dan dat.
Vind de wagen nogal krap bemeten. Die pk’s en korte wielbasis doen wegligging geen goed.
@speedie: Say what?! Dit is juist het ideale recept voor een geweldig sturende auto!
Ik wil hem best mooi vinden maar dat lukt me niet.
Het wordt tijd dat AR weer eens een bruikbare sedan en station in de markt gaat zetten. Leuk zulk speelgoed maar veel zullen ze er niet aan verdienen. Laat ze de Gulia (Concept van enige tijd geleden) maar eens in elkaar zetten.. Die kan tenminste serieus de leasmartk in als vervanger van de 159.
@ardonjr: als ze de Giulia nu uit zouden brengen kun je pas echt over een laatste wapenfeit spreken, want met de autoverkopen in een vrije val was die door de kortingpakkers die op 14 en 20% jagen totaal genegeerd.
Ik hoor mijn vrouw al zeggen: \”Wat is dat voor raar merk, waar het nummerbord niet eens gewoon in het midden kan\”……
@speedy, why not… Kijk naar de mx5…. Sublieme wegligging met korte wielbasis..
Dus net als bij de 8C is dit helemaal geen Alfa, maar een Maserati inspirered by Lotus met een Alfa design (waarvan de MiTo al bewijst dat het niet echt werkt op kleine auto’s). Ze willen ook geen succes die Italianen? Ik denk dat het moeilijk gaat worden er hier 2500 per jaar van de slijten, zeker als de primaire markt de Amerikaanse is, dat is toch het land van de dikke SUV en niet van de kleine lichte sportwagen.
Alfa, bouw toch eens een fatsoenlijke stationwagen, een mooie sedan of een lekkere GT… In die uberlelijke Mito en Giulietta wil ik nog niet eens dood gevonden worden, daar brengt deze auto geen verandering in.
@motoragent: als je dan ook daadwerkelijk de auto koopt …daar schort het veelal aan want enkel daarvan kan de schoorsteen roken.
robbie : ” dat is nog steeds geen drol. Dat is zo’n lage oplage dat het bijna niet rendabel te krijgen is.”

je hebt dus een glazen bol ?
Composieten zijn mainstream aan het worden maar het zou toch spectaculair zijn mocht alfa inderdaad met een redelijk geprijst carbon chassis afkomen.

En als ze het gewicht sub ton kunnen krijgen – zonder de kaal-heid vd originele Lotus Elise (of een Donkervoort) – dan is dit een nieuw (en tegelijk oud) soort sportwagen. Eentje met bescheiden motoren en een competitieve prijs die zijn prestaties haalt uit een laag gewicht zonder dat de bruikbaarheid eronder moet lijden. De stap naar een electrische versie is dan ook weer kleiner.

Als die sub 1000kg weegt dan vecht hij qua prestaties direct mee in het Boxster vakje. En dankzij de Italiaanse styling – en hopelijk hoogstaande kwaliteit – kunnen ze er wereldwijd misschien wel 10.000 slijten aan Boxster prijzen. Zeker als het de basis word vd Alfa Spider – die uit nostalgie zelfs als logge FWD verkoopt. Wie wil er geen Carbon Lotus Elise met Alfa styling (en Fiat sensibiliteit?)?

Deze wagentjes gaan natuurlijk gebruikt worden als imago boost om Alfa Romeo weer als een premium sedan te lanceren. Hopelijk kloppen de geruchten over het transaxle platform en hopelijk gaan ze te werk met een laag gewicht prominent in hun gedachten – om de intentie verklaring vd 4C waar te maken. Zoiets zou wel eens vervelend kunnen zijn voor de 3serie / Audi A4 / C-klasse.
Alfa Romeo is gewoon door de tijd ingehaald.
Waren het ooit echte sports-sedans, BMW kwam, zag en overwon in dit segment.
RWD of FWD, ik heb het al zo vaak gezegd, het maakt eigenlijk geen ene fluit uit.
Alfa heeft zichzelf geslachtofferd, in een concern de Fiat Group Automobili, waar ze plaats heeft moeten nemen naast eerdere aartsrivalen als Lancia en FIAT, ik zou zeggen verdiep je eens in de historie van British Leyland, daar knokten de ‘eigen merken’ elkaar de tent uit en waren er spelletjes en intriges aan de orde van de dag, niet jezelf bezig houden met alles wat met auto productie en verkoop te maken heeft.

Ondanks alles vind ik Marchionne de sterke man, hij is nuchter en een realist.
Het jammere vind ik alleen dat Marchionne geen sterke luitenants of luitenanten (voor de taal-nazi’s) kan vinden of misschien naast zich duld.

Want ALFA ROMEO het historische, roemruchte Alfa Romeo, waar Enzo Ferrari is geboren heeft behoefte aan een sterke man.
Die alle neuzen dezelfde kant uit kan krijgen en wie niet wil, die mag gaan.
En met dat getob van nu, het kijkennaar vooral de Duitse producenten moet het maar eens afgelopen zijn.
’t zijn Italianen, ze hebben de allermooiste sports sedans ooit gebouwd, het wordt tijd dat ze naar zichzelf gaan kijken en weer gaan doen waar ze goed in zijn.
Avanti.
@desjonnies:

applaus ..
Het is toch eigenlijk van de gekke dat de Italiaanse Carabinieri tegenwoordig Audi rijdt, terwijl de Spaanse Guardia Civil wel voor de 159 als ‘bedrijfswagen’ heeft gekozen.
@desjonnies:

Laatste keer dat ik in Rome was reden ze daar nog rond met 156 en 159’s geloof ik.
@desjonnies:
Leuk hé, die europeese aanbestedings regels….
Heb jij ooit gehoord hoe het met dat schandaal van die politie aanbesteding afgelopen is…?
@jrk68:

PON heeft gewoon centjes gekregen en er is niemand ontslagen voor dit “leermomentje” ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).