Alfa Romeo 6C uit 1933 wint op Villa d’Este

Auteur: , 74 Reacties

En wat een plaatje is het! Eén brok elegantie, de Alfa Romeo 6C 1750 GS 6th Series uit 1933. De trotse eigenaar (David Cohen uit Canada) ging met de Coppa d’Oro (Best of Show) aan de haal, en wij maakten een setje foto's.

Het was een aardige zeldzaamheid op Villa d’Esté: een auto uit het interbellum met een compleet dichte koets. De meeste prestigieuze merken uit die tijd waren open, maar niet de 6C. Deze auto werd tussen 1929 en 1933 gemaakt, in een aantal uitvoeringen. Dit specifieke model is een Gran Sport (GS), en een zeldzame ook.

De aanduiding 6C 1750 in de naam staat voor de inhoud en het aantal cilinders van de motor, dit was namelijk een 1.752cc grote zes-in-lijn. Heel hard zal het niet gegaan zijn, maar desondanks won deze auto (voorzien van een lichtgewicht body) in 1935 de 24 uur van Le Mans in zijn klasse.

Voor het koetswerk van deze 6th Series (de laatste serie die van de 6C uitkwam), was de Italiaanse coachbuilder Guiseppe Figoni verantwoordelijk. De man die deze 6C van een unieke coupé-body voorzag was een gevraagd artiest in zijn tijd, met projecten voor Bugatti, Duesenberg en Delage.

In zijn tijd verzamelde deze zwart-witte Alfa met het bruinlederen interieur al de nodige prijzen, maar nu, bijna 80 jaar na dato, mag hij er nog een op zijn naam schrijven. En wij kunnen het daar wel mee eens zijn, hoewel er ook veel ander moois stond dit jaar.



74 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Prachtig!
Schitterend!
Beauty! Wel apart dat het een RWD is trouwens… Of niet?
@Svenska_Aeroplan_AB: ehm, RHD…
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee hoor. Italie reed in die tijd ook met RHD. Lancia Aprillia’s zijn alleen maar RHD.
@E34M5Touring: Klopt, meeste italiaanse wagens uit die tijd zijn zo. Iets te maken met om de bocht kunnen kijken op bergpassen of zo.
@heidekonijn: De bocht om kijken is niet een logische reden toch? Ja er zullen vast bochten zijn waarbij je voordeel hebt. Maar dat betekent dat bij net zo veel bochten je nadeel hebt?

Ik dacht dat het inderdaad wel met bergpassen te maken had, maar dan vanwege het risico van de weg af te vallen. Als je rechts moet rijden en je zit ook rechts, dan zie je de wegkant altijd goed
@baasbas: De bestelpaal in de Mcdrive stond toen nog rechts….
@baasbas: Klinkt inderdaad logischer.
@Svenska_Aeroplan_AB: De reden is volgens mij dat je in Italië in die tijd niet overal aan dezelfde kant van de weg reed. In de stad reed je rechts en buiten de stad links of andersom kan ook. Het klinkt raar, maar het was volgens mij wel zo…
@Svenska_Aeroplan_AB: Kan iemand mij de term RHD uitleggen?
@piebepost: Right Hand Drive. Dus stuur rechts.
@kaasboerin: Aah, dank u.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Sommige Italiaanse oldtimer moto’s hebben hun besturing ook nog omgekeerd staan met wat nu gangbaar is. Al heeft dat niets te maken met waar er op de weg gereden word (je zit toch altijd in het midden op een motor :P ). Eerder dat er nog geen gangbaar systeem voor was en dat ze af en toe keken naar de Engelsen (die nu ook de normale besturing hebben) en dan weer naar de Duitsers en de Fransen.

Misschien is het zo ook met de wagens?

Een bergpas heeft ook niet altijd de berg links van de weg dus RHD heeft geen enkel voordeel op LHD om die reden. Dat zou enkel kloppen op een 2 rijvaks bergpas en die bestonden in die tijd helemaal nog niet, passeren lijkt me er eerder een spontane gebeurtenis geweest te zijn die enkel ging waar mogelijk.
@Hupke: Volgens mij wel. In ieder geval buiten de stad werd rechts gereden. Met een rechtsgestuurde auto zit je met bergpassen goed wat betreft de afgrond. Heb je nou toevallig niet de afgrond rechts, maar juist de bergkant, dan komt het nog steeds goed uit omdat je in principe rechts moet houden.
@baasbas:

Zoals ik al zij, enkel nuttig op brede passen. Als het echt smal is moet je de afgrond kan sowieso in het oog houden, heb je nog een passagier nodig. Maar ik betwijfel geen moment dat je gelijk hebt over waar ze reden, gewoon waarom ze dat deden.
@Hupke: Even snel zoeken levert weinig op. Wel dit:

Until the mid-60s, all Lancias, even in left-hand-drive Italy, were manufactured as right-hand-drive. Lancia intended the cars to be suitable for use on the Alpine passes, so when driving on the right, the driver was also on the right, and could see the edge of the road. Falling off the edge of the road was considered a greater danger than head-on collisions. Modern Italian trucks in the Alps are still often right-hand-drive for the same reason. Similarly, Spanish buses and trucks were right-hand-drive until the 1950s because of the need to watch for unstable road edges.

Maar er staat nergens een bronvermelding bij of iets dergelijks. Dus de betrouwbaarheid is discutabel
Voor wat betreft deze Alfa: deze is gebouwd na 1926. De laatste Italiaanse stad ging toen over op rechts rijden. Dus wellicht is het ‘bergpas-argument’ ook op deze wagen toepasbaar?
@baasbas:

Mogelijk wel ja. Maar het is vreemd dat wanneer je over de bergweg nadenkt. Je rijd: berg links, afgrond rechts.
Bij de volgende haarspeld is de berg rechts en afgrond links.
@Hupke: Mmh, mogelijk was er één of andere proefondervindelijke vaststelling dat stuur rechts het meest effectieve was. Zo’n beetje zoals UPS wagens enkel rechts mogen afslaan. Of zo. Het blijft vreemd.
@Hupke: Klopt, maar als je de berg rechts van je hebt is dat minder nadeel dan de afgrond rechts van je. Met de berg rechts van je en de regel dat je rechts moet houden samen in het achterhoofd is het ‘voordeel’ van het stuur rechts pas weg op het moment dat de weg zo smal is als de gehele wagen…

Hoe dan ook, marginaal verschil lijkt mij.. Maar ja, als Lancia 30 jaar na de invoering van het rechts rijden voor het gehele land nog steeds RHD wagens bouwt…. dan is het verschil in de praktijk wellicht toch iets groter?
@Hupke: hartelijk dank allen! Weer wat geleerd… ;)
Het is mooi dat zulke auto’s er nog zijn. Jammer dat je ze nooit ziet rijden.
@michelyman: Ik zag laatst nog zo’n oude Citroen rijden op de snelweg. Ik geloof ook uit 1930/40. Een rook dat daar van af kwam… iedereen reed links, alleen al vanwege die blauw-zwarte rook. Maar wel mooie bak was het.
@michelyman:

koop je er 1 en ga je er in rijden .. zo moeilijk kan dat toch niet zijn ..
@michelyman: tis alfa, die rijden toch nooit? Zeker oude niet.
@911GT2: Crowing you…. KING OF THE CLICHE!! Congrats!!
@E34M5Touring: Crowning… sorry
che bella macchina!
Magnifiek!
Komt er nog een artikel met foto’s van andere pareltjes zoals deze daar op Villa d’Este? Er staat vast nog veel schoons te blinken.
@adyton: Ik heb in ieder geval nog ladingen foto’s. Deze zullen op de een of andere manier hun weg naar de kijker vinden, waarschijnlijk via autojunk.

Ben alleen nog even aan het troubleshooten met de conversies, anders hadden ze er al gestaan. Even geduld dus!
@sir_smokalot: Mooie foto’s! Dank je
@ Svenska_Aeroplan_AB
Das niet zo raar hoor. Veel Italiaanse auto’s uit die tijd waren rhd. Vooral bij Lancia’s zie/zag je dat vaak.

Een terechte winnaar. Prachtig stuk erfgoed. Blijf het overigens apart vinden dat deze show gesponsord wordt door BMW, en niet een van de Italiaanse merken. Maar ach, er zijn slechtere te bedenken…
@LaLancia:

ja hoor .. er kunnen “slechtere” sponsors zijn ..

1tje die niet betaald ofzo ..
Alleen Italianen kunnen een auto zoveel passie en elegantie laten uitstralen, het moet gezegd
@loloo:

hallo .. in 1933 zag elke auto er ongeveer zo uit ..
en dit is voor die tijd nog een conservatief dingetje ook ..

gewoon een kopie van een Frans of Amerikaanse middenklasser ..
@lincoln: gewoon een kopie, middenklasser. Jaja…
@pjotr:

leuk ..
en nu ga je me zeker vertellen welke 6C minder “passie en elegantie uitstraalt” ..

maar waarschijnlijk blijf je stil .. en terecht ..
@lincoln: Ja 4 wielen hadden ze allemaal, maar daar blijft het ook wel bij. Kijk nog eens goed naar die prachtige lijnen zou ik zeggen. Uiteraard had je nog wel een paar toppers in die tijd. Maar dit is toch wel zeldzaam mooi :)
@bofkont:

hoop toch echt niet dat de jury hun oordeel vellen na het zien van een paar kleurtjes en lijnen ..
@lincoln: Pffff we hebben het over het geheel van deze schoonheid ;) Maar ach ieder zijn eigen smaak zeg ik maar.
@lincoln: Hoe kan je dit nu als middenklasse wagen uit die tijd gaan omschrijven? Je hebt duidelijk geen flauw idee waar je over spreekt, gelukkig denk je zelf van wel!
@voytekbe:

ach jee ..
nog zo 1tje die me de meerwaarde gaat uitleggen dmv zijn eigen onderbuik gevoel ..

bedankt joh .. ben veel wijzer van je geworden ..
@lincoln: da t was het niet en dat weet je best. Een top-lincoln uit die tid haalt nu met moeite de 100 k terwijl deze dik over het miljoen doet. Dan hebben we het nog niet over een Fordje..
@heidekonijn:

klopt .. als er op de grill 1 van de 1500 andere merken had gestaan van de toko,s die toen actief waren .. dan was er waarschijnlijk minder oog en geld voor ..

waarheid is dat al die merken er hetzelfde uitzagen toen de tijd ..
er had van alles op die grill kunnen staan zonder dat iemand het zou merken ..

van typisch Italiaanse “passie en elegantie” is geen sprake ..

van yuppie-scum onderbuik gevoel wel ..
@lincoln: Dat klopt enkel voor een deel. Het andere deel heeft te maken dat dit type een erg succesvolle racer was waar dan een elegante carosserie op gezet werd. Best of both worlds voor die tijd. Natuurlijk is dit soort evenementen in scene gezet om straks bij de veilingen weer wat rijke chinezen lichter te maken, maar een middenklasser was dit niet
@heidekonijn:

al die 1500 merken hadden “succesvolle” racers toen de tijd ..
in 1934 had Lancia 214 races gewonnen in 9 maanden tijd ..

of er waren toen heel veel races ..
of ze telden ook de stoplicht sprintjes mee ..

het was een “interessante” periode iig ..

de grote races werden vrijwel allemaal gewonnen door merken die niet meer bestaan ..
die kunnen nu een Pebble beach prijs in de wacht slepen ..

marketing-technisch kan dat hier niet ..
@lincoln: Tja, wiens brood men eet… Het verbaast me al dat niet elk jaar een BMW wint.
@heidekonijn:

begrijp me niet verkeerd ..
de Alfa is prachtig en zal op zijn Amerikaans gerestaureerd dus helemaal historisch correct zijn ..

maar de “typisch Italiaanse passie en elegantie” zit er gewoon NIET in ..
het hele model in vrij universeel ..
@lincoln: Vind het wel iets hebben, een beetje apart voor een Alfa. Dit is een pure coachbuilt dus een soort maatpak, zoals die Ferrari clienti one-offs, maar dan eigenlijk nog extremer want zonder rekening te hoeven houden met hardpoints, daylight openings, crashboxen en dies meer. In zijn genre vind ik de 8c “dinner jacket” meer Alfa en mooier gelijnd. Maar smaken en kleuren…
@loloo: Er stonden ook Rolls-Royces uit de jaren ’20, en een erg mooie Packard, die deden wat mij betreft niet (veel) onder voor deze auto. Maar een toelating tot Villa d’Este krijg je dan ook niet zomaar.
Ik durf te wedden dat hij nu mooier is dan wanneer hij uit de fabriek rolde. Prachtig!
Leuk dat ‘de rijken’ der aarde altijd zoveel prijsjes aan elkaar geven :) … echt nix te doen ?

OT: prachtige lijnen…maar het blijft ouwe meuk.
@Megakix:

en de “winnaar” is ?? een Zagato koets ..

nou nou nou .. is dat niet heeeeeeel toevallig ..
en dat op een BMW feestje ..

terwijl BMW notabene dit weekend ook met een Zagato koets op de proppen komt ..

toevalliger is vrijwel onmogelijk ..
Motorisch was deze Alfa heel modern, pure race techniek maar toch betrouwbaar. Het was de grondlegger van hele generaties Alfa motoren tot in de jaren 80.
@Lincoln : Zeker qua Carrosserie konden de fransen er wat van en dat in combinatie met exotische techniek. En een Cord was helemaal baanbrekend in die tijd (en mooi)
@hdla:

art nouveau .. Franser kunnen we het niet maken ..
@lincoln: Figoni & Falaschi…. hoe exotisch kan je zijn. Ik heb nog ergens een boekje liggen van een nederlandse auteur die in de jaren 50 in Parijs woonde, en elke keer een weer een andere vooroorlogse exoot voor een paar centen kocht, om als ze het niet meer deden ze naar de sloop te brengen, omdat hij ze niet kon stallen. Dat waren ook de jaren dat de Schlumpf broertjes hun collectie opbouwden.
@Norge : Bugatti en Alfa stonden op zelfde hoogte in die tijd, zowel op het circuit als op de weg. Bugatti misschien iets kunstzinniger en alfa iets betrouwbaarder.
Een Alfa die op een Bugatti wilde lijken?
@norge: een Alfa en een Bugatti die door dezelfde man ontworpen zijn ( lees de tekst de volgende keer eerst)
@thom96: Tekst gelezen? natuurlijk !Maar het blijft nog steeds een Alfa die op een Buggati wilde lijken …
@norge: Dan geldt deze redenering ook: Peter Schreyer ging van Audi naar Kia. Dus dat betekent dat nieuwe Kia’s op Audi’s willen lijken…
@baasbas: Jij vindt dat alle Kia’s op Audi’s lijken ? Proest…
@norge: Nee je leest niet goed. Jij zegt dat…
@norge: Ja mooi. En? Wat is je punt?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
is die rood/zwarte auto op de achtergrond geen Voisin.? Van al die mooie exentrieke Europese merken van voor de oorlog hebben alleen Alfa en Lancia het nog gered (nog wel)
@hdla:

peugeot Spyker en Audi (als je die nog mag verbasteren naar Horch) ..

google (als je zin hebt) eens naar “jaylenosgarage’ en zoek dan naar “Peter Mullin” ..

dat ligt vast wel in je straatje ..
@lincoln: nice vooral die foto van de Schlumpf reserve collection (mullin) maar die moeten dan eigenlijk weer in een duistere achteraf schuur staan (zoals ze in Mulhouse stonden). Maar ook de auto collectie van een Belg (may?) die zijn enorme collectie in een oud overdekt circus had staan, het waren allemaal vrij modale inruilers die niemand wou hebben en staan nu in een museum in Brussel.
@hdla:

ja idd .. leuk dat je dat aankaart ..

bijzonder ook dat je rond een 100 jaar oude auto nog steeds een nieuwe mythe kan creeren en de waarde opdrijven dmv presentatie en ownership ..

maar ja .. die ouwe Franse meuk komt meestal terecht bij mensen die van die dingen houden met hart en ziel en portomonee ..
en verkopen nix als ze nog in leven zijn ..
Wat een prachtstuk!
Ik kan van al die klassiekers niet zeggen welke het mooist is.
Las iemand die zei zo’n Alfa zul je nooit zien rijden.Ik denk dat je zo’n Alfa niet eens kunt verzekeren.(denk het niet,weet het wel zeker).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).