Alfa Romeo B.A.T. 7: vergeten concept (1954)

Auteur: , 25 Reacties

Hij is al bijna 60 jaar oud, gestyled door Bertone, en nog steeds een maffe verschijning. We hebben het over de B.A.T. 7, een concept car zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden.

We schrijven 1954. Gamal Abdel Nasser wordt president van Egypte, de Fransen vinden hun Waterloo in Dien Bien Phu, in de VS viert het McCarthyisme hoogtij en William Golding publiceert Lord of the flies.

Maar er gebeurt meer: op de autosalon van Turijn presenteert Alfa Romeo het krankzinnige B.A.T. (Berlinetta Aerodynamica Tecnica) 7 Concept, een soort van futuristische Jetsons-mobiel, neergepend door Franco Scaglione, waarvan het uitgangspunt het creëren van een zo laag mogelijke luchtweerstandscoëfficient was.

Komt dit concept als donderslag bij heldere hemel? Nee, een jaar eerder werd namelijk al een voorloper, de B.A.T. 5, getoond, dus het publiek is enigszins voorbereid. De 7 had dus een basis om op voort te borduren, en Bertone putte voor het design vooral uit de ervaring die was opgedaan in projecten gerelateerd aan de vliegtuigindustrie. Dit is vooral te zien in de nogal overtrokken staartvinnen, die van de achterkant een bizar schouwspel maken. Een Cadillac uit die tijd zou er jaloers op worden.

De wielen zijn nauwelijks te zien, omdat ze door een flinke hoeveelheid koetswerk afgedekt worden, en de neus bestaat uit een drietal uitstulpingen met een platte, diep verstopte grille er tussen. Pal aan weerszijden van de centrale neusbult prijken twee lampen, die naar beneden schijnen wanneer de auto vaart maakt.

Als gezegd: er moest een lage Cw-waarde neergezet worden, en dat lukte: de B.A.T. 7 haalt 0,19, terwijl conventionele auto’s heden ten dage niet heel ver onder de 0,25-0,30 komen. De Mercedes-Benz CLA haalt in zijn meest gestroomlijnde vorm 0,22, terwijl de tweezits Volkswagen XL1 een Cw-waarde van 0,189 haalt.

Na de B.A.T. 7 volgde in 1955 een B.A.T. 9. Het hier behandelde model is dus een het middelste concept in een klassiek trio, dat in 2008 met de B.A.T. 11 een retro-vervolg kreeg. Maar dat is een heel ander verhaal.



25 reacties

inderdaad…. doe maar vergeten….
Deze volgens mij alledrie een keer gezien bij de AutoRAI (lang geleden)
Ik blijf ze mooi vinden :)
-edit: ip-ban-
Als Alfist ben ik heel blij dat ik dit ding nooit voorbij heb zien komen. Tot vandaag…
Ik heb de B.A.T 5 en 7 nog in het doosje.De 9 komt nog wel een keer in betere tijden hoop ik.
Vergeten? Ik niet! Was een serie van 3 van, de B.A.T. 5,7 en 9. Zien er nu natuurlijk een beetje gek uit maar waren voor die tijd,begin jaren 50, enorm spectaculair. Ik vind het mooi!

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/BATcars.jpg&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_BAT&h=768&w=1024&sz=90&tbnid=fQNhUf__eWybwM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__5cv0vu0_0a7R4TZpuGL4BJAkHok=&docid=GxYuuspsczmN-M&sa=X&ei=L_BTUqbaGqmw0QX2qIHIBA&ved=0CDUQ9QEwAQ
@Brum:
…oh, de foto stond er al bij :)
Sorry jongens!
Ik vind ‘m wel episch eigenlijk, ook omdat het design dus kennelijk daadwerkelijk werkt om die extreem lage CW waarde te behalen. Ik draag Alfa nog steeds wel een warm hart toe maar tegenwoordig doen ze niet zoveel innovatieve of bijzondere dingen meer (met als prettige uitzondering de 4C).
Mooiste 3 auto’s aller tijden..
Heb er toen ze lang geleden alledrie op de rai stonden een uur lang kwijlend bij gestaan..
Kunst met een grote K…
zelfs de disco volante, die dat jaar ook de Rai stond, komt niet in de buurt
Een mens vraagt zich af waarom een Prius er dan zo niet uitziet als deze een lagere cv waarde heeft? Ik zou hem op slag cooler vinden. Nog altijd niet kopen… maar wel cooler vinden :)
@dujokke:
Leuk dat je het antwoord al meteen geeft!
Bovendien hebben de eerste BAT’s problemen met sturen omdat de voorste wielen niet link of rechts kunnen bewegen. Biedt zo’n BAT relatief weinig ruimte binnenin, en is het zicht rondom verschrikkelijk. M.a.w. leuk als concept maar praktisch om elke dag te gebruiken… nee!
@StijnB: Moet dus zijn: niet veel links of rechts kunnen bewegen…
@dujokke: Omdat journalisten ‘m dan compleet de grond in zouden boren vanwege het tekort aan zicht schuin naar achter, beperkte bagageruimte, te weinig hoofdruimte voor en achterin, tekort aan beenruimte, te grote draaicircel en het ontbreken van de bekerhouders.
@motoragent: Heb jij een bekerhouder op je motor dan? :-) Nee die vleugels kunnen het zicht inderdaad misschien wel een beetje beperken…
Vergeten ,nee hoor ik kende hem al
@carsandmore:
Om hem te vergeten moet je hem ooit gekend hebben inderdaad :)
@StijnB: haha,vind het zelf een mooi design zoals iedere alfa
@stijnB: Die groene jogens kijken toch alleen maar vooruit! dus dat ding moet helemaal niet kunnen draaien :-)
Doet me denken aan GTA2
http://nl.wikigta.org/wiki/File:RomeroGTA2.png de Romero.
Deze vergeten ? Als je deze auto’s vergeten bent ben je gewoon geen autoliefhebber.
Sjonge, sjonge…
Wat een puberale reacties hier (sommige uitzonderingen daargelaten)
Jonkies zonder besef van de ‘Zeitgeist’ van toen. De concepten maken duidelijk een vette knipoog naar de BATman strips die toen ‘je-van-het’ waren. Ook was toen het vliegen erg hot; de eerste commerciële straalvliegtuigen deden hun intrede en de mensheid fantaseerde toen nog heel erg over ruimtereizen (de maan was immers nog niet bedwongen). Al deze context zorgde voor de meest wilde creaties van auto’s met ‘vleugels’.
De BAT serie zijn, naar mijn mening, een van de mooiste creaties met het Alfa Romeo logo op het plaatwerk.
Best een leuke batmobiel!
Vraag me bij zulke creaties weleens af hoe een vrouw eruit zou zien met zulke ‘rondingen’
Geinig, ik had zo’n karretje als speelgoedautootje in m’n jeugd. Nu tientallen jaren later weet ik eindelijk wat voor merk en type het is.
Ongelofelijk gaaf ding! Die neus zie je ook terug op veel Amerikanen van 20 jaar later…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).