Alfa Romeo Giulia: de laatste geruchten en shops

Auteur: , 71 Reacties

Alfisti hunkeren al jaren naar een opvolger van de 159, en al jaren wordt ze de Giulia voorgehouden. Indien alles goed loopt moet deze er in 2014 komen, en de laatste dagen worden de geruchten omtrent deze auto weer aangezwengeld. Hoog tijd om de bullshit van het realisme te scheiden.

In 2011 werd, na een flinke rek-actie, de stekker uit de 159 getrokken. In 2009 ging het verhaal rond dat zijn opvolger, de Giulia, in 2012 op de markt zou komen, later werd dit ‘eind 2012‘, en weer later werd dit bijgesteld naar begin 2014, en deze datum wordt nog steeds genoemd. Op de autosalon van Genève van 2010 zouden we drie varianten te zien krijgen die als (voorproefje op een) mogelijke opvolger voor de 159 zouden fungeren. In plaats daarvan zagen we een Pandion Concept en een 2uettottanta, in elkaar gesleuteld door respectievelijk Bertone en Pininfarina. Ook leuk, maar geen D-segmenters.

Ondertussen is de pleuris in met name Zuid-Europa flink uitgebroken, en houdt CEO Marchionne de hand op de knip, om de doodeenvoudige reden dat een nieuwe auto momenteel gewoon niet voldoende verkocht zal worden. De 4C zou buiten schot blijven, voor al het overige is het hopen op het beste.

Laten we beginnen met het uiterlijk: deze week verschenen er futuristische lekkermaak-schetsen op het net van een Giulia SportWagon. Nieuw? Nee, ze blijken al een half jaar over internet rond te zwerven. Maar aangezien we hier al meer dan een half jaar radiostilte hebben mbt de Giulia nemen we ze even mee, bovenaan het artikel zie je een uitsnede, een overzichtsvelletje (en meer) vind je hieronder:

Giulia shops

Alfa Giulia SW schetsen

Meer recent is volgens ons de coupe-achtige (maar wel vierdeurs) afbeelding, die vandaag hier verscheen. Oogt niet verkeerd, toch? Daarnaast zou er sowieso ook een Sportwagon komen.

Als we de aandacht verleggen van uiterlijk naar aandrijflijnen en andere techniek, dan vinden we eigenlijk een compleet spectrum aan speculaties. Kort gezegd: het wordt óf een 3-serie-killer met achterwielaandrijving of een opgeleukte Dodge Dart (er wordt zelfs melding gemaakt van een grotere sedan naast de Giulia (166-opvolger?), maar die weg slaan we een andere keer wel in).

De consensus is dat het platform in ieder geval FWD is. De enige partij die het over RWD heeft, koppelt dit aan een platform dat helemaal niet RWD is (het Compact US Wide platform, waar de Dodge Dart/Fiat Viaggio ook op staat), dus FWD ligt voor de hand (ook uit kostenoverwegingen natuurlijk).

Een bericht dat dit gekoppeld zou worden aan motoren die exclusief voor Alfa zijn achten wij zeer onwaarschijnlijk; daarvoor worden veel te lage volumes gedraaid, en het brengt alleen maar extra kosten met zich mee (een term die bean counter Marchionne doet gruwelen). Een dikke tri-turbo V6 samen met Maserati (of wordt het toch een Chrysler V6?) dan? Dat klinkt al een stuk beter. We weten dat er momenteel al getest wordt met een turbomotor in een Ferrari California-body, die voor Maserati zou zijn. Als dit blok ook aan Alfa wordt ‘uitgeleend’, dan heeft de Giulia er geweldig paaradepaardje mee in huis, en dat is precies wat de auto nodig gaat hebben: iets aansprekends, waarmee hij boven de rest uitsteekt. Echter, dit zou ook weer RWD impliceren, tenzij de motor dwars gelegd kan worden op een FWD-platform..

De overige motoriseringen (voor 99% van de verkochte modellen) liggen voor de hand: 1.4 T-jetjes en Multijets voor de zuunigerds, en de 1750 TBi-motor met flink wat pk-variaties (er wordt gesproken over 200, 250 en 300 pk. Hoewel dat laatste een V6 weer overbodig zou maken..).

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het grootste deel van de geruchten wishful thinking is, bedacht door de fans. Maar het is begrijpelijk: als je dagenlang zonder water in de woestijn rondzwerft, ga je vanzelf fata morgana’s zien.

Aan de andere kant: laten we vooral niet te pessimistisch zijn. Als je naar de geschiedenis kijkt, dan zie je dat een merk als Jaguar voor de komst van de XF ook in een bijzonder lastig parket zat, en dat merk is momenteel ook weer springlevend.

Onder de meest gunstige bedingingen zal het nog pakweg een jaar of twee duren alvorens we de Giulia kunnen begroeten, en tegen die tijd zijn veel vragen beantwoord. De spagaat waar het merk in zit is dat het weet dat het niet voldoende zal zijn om een Guilietta met kont te presenteren, maar dat er tegelijkertijd ook geen geld is om wat leuks mee te doen (terwijl de concurrentie miljarden in R&D stopt).. Aan de andere kant: beperkte financiële middelen maakt mensen wel creatief.

UPDATE: meer fans van RWD en V6’en maken zich kenbaar.



71 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Victor, ze zoeken iemand..
De doelgroep waar Fiat zich met Alfa nu op richt wil toch helemaal geen RWD? Die willen niet eens weten op welke de aandrijving zit. Die willen alleen meer knopjes dan hun collega op zijn leasebak heeft. Wat dan weer niet wil zeggen dat het geen mooie auto hoeft te zijn.
@oli4k:
Volgens mij verwar jij de BMW 1 serie leasers met Alfisti.
@oli4k: Gaat alles verder goed?
@oli4k: als een van de weinige merken maakt Alfa juist nog echt spannend gestylede auto’s. De Mito? Gewoon een leuk ding in de basis, prima te hebben als QV. Z’n grotere broertje idem dito.

Voor heel dik aangeklede auto’s hoef je niet bij Alfa te zijn, daar gaat het merk helemaal niet over.

Ga dan maar naar Audi. Lekker voor 40k doen alsof jouw A4 net zo duur is als de 3.2 quatro van de buurman…
@oli4k: Jij snapt het niet helemaal denk ik.
Het wordt beslist geen Chrysler V6.
Een jaartje of wat geleden ben ik (via het Nederlandse Spider Register) bij Centro Stile binnen geweest. Bovenaan in het trappenhuis stond een opengewerkte Arese V6 (die met de chromen inlaatbuizen). Ik vroeg toen aan Wolfgang Egger waarom die V6 daar zo prominent stond. Het antwoord was opmerkelijk: men schaamde zich voor de 3.2 GM V6 uit de 939 serie (159, Brera & Spider) en deze Arese V6 stond er als inspiratie voor de volgende eigen V6.
@tweetyv6: Sorry dat ik ’t zeg, maar dit is uiteindelijk nou juist het probleem bij die Italianen lijkt mij..
Er wordt vaak gepraat over ‘inspiratie’, ‘gevoel’, ongrijpbare dingen.
Daar is gewoon simpelweg geen ruimte voor in zo’n markt, omsingeld door de harde concurrentie.
Kijk naar waar je omzet mee kan creëeren, niet naar wat je zelf mooi vind, gooi je eigen gevoelens/emoties/voorkeuren weg en begin opnieuw, slikken en doorgaan.
Het lijkt net of Marchionne de trouwe aanhang (lees: fanboys) niet teleur wil stellen, ik ben echter bang dat dat nodig is om Alfa überhaupt rendabel te maken in de (verre?) toekomst.
Designen kun je overigens wel aan die gasten over laten.
@kaasboerin:
Gedeeltelijk tegenstrijdig verhaal, de Koreaantjes (Bekend van Kia Hyundai en Daewoo sorry Chevrolet) nemen toch heel vaak Italiaanse designhuizen in de arm.
Ze houden ze zelfs in leven momenteel.
Missichien is het Zuid Europese probleem simpeleg productiviteit.
@desjonnies: Is volgens mij ook een grote boosdoener in deze.. Zowel Philippe Varin als Marchionne hebben ’t al vaak genoeg gezegd over ’t personeel daar.
@kaasboerin:
Leuk verhaal maar dan krijg straks Va(g)lfa Romeo’s en daar zit echt niemand op te wachten.
De 156 was zeer succesvol ook in de lease en helaas was de 159 gewoon een hele mooie vectra.
Het komt heus wel weer goed met Alfa.
@jrk68: Daar zit niemand op te wachten? Grote bullshit dus. Kijk is uit ’t raam naar ’n parkeerplaats en/of ’t verkeer.. Wie zit er ook alweer niet op VAG te wachten??……
@jrk68: Bovendien, 90% van de potentiële kopers geven maar om twee dingen bij aankoop;
1. Moet waaineg kosten.
2. Moet er ‘leuk’ uitzien.
… En wat vind jij dan Vaglfa Romeo?? De MiTo bijvoorbeeld? It sells..
@kaasboerin:
Ik doel op de overnamegeruchten door VAG.
De Mito en Guiletta vind ik echte Alfa’s.
Het is alleen jammer dat ze geen D segmenter hebben en ik wacht met smart op de aankomende Spider.
@jrk68:
En dat Vectra, dat interesseert me geen ene moer.
Karakter hield bij Alfa Roest, vochtige ontsteking en onbetrouwbaarheid in, Houd het maar !
Hij start altijd
Hij loopt zuinig
Hij roest niet.
Hij is perfect voor trips van een paar duizend kilometer in een paar dagen.
En qua kosten zit ik onder VAG niveau.

En de Europese auto industrie gaat het nog krijgen.
Want de Chinezen gaan onherroepelijk komen, het moment dat op hun thuismarkt de verzadiging zich gaat aandienen.

De eerste klap kunnen de Koreanen krijgen, die momenteel de Japanners en de Europeanen het leven zuur maken.
Japan, die gaan gewoon de rol van premium overnemen, sterker nog, qua kwaliteit zijn ze dat altijd al geweest.
En Europa zal bij elkaar moeten kruipen.
De Fransen en de Italianen en alle Duitsers op 1 hoop.
Tuurlijk, de merken zullen blijven bestaan, maar motoren zeggen mij tegenwoordig geen ene fluit meer.

Trek een motor kap open en zje ziet een stuk plastic met een fabrieks logo erop
Trek de motorkap open van een oude Giulia of 02 serie BMW of een Jag XJ6 Series II of III en je zult zien wat ik bedoel.
Met de volgende generatie down sizing, down sized de motor zich tot een generator.
Meer niet,
@desjonnies:
Jouw interesseerd dat Vectra geen moer dat snap ik.
Het maakte de 159 wel onnodig zwaar.
Ik hoop dan ook dat zijn opvolger een kilootje of 200 lichter wordt. Moet kunnen volgens mij daar hij nu zo’n 150kg tezwaar is.
Ik zag er gister nog een rijden en wat blijft het toch een schoonheid.
@jrk68:

De Vectra staat op een ander platform en de insignia ook. Alleen de ontwikkeling is samen met GM gedaan maar die hebben zich uit het “Premium platform” terug getrokken. Alleen de 159 en de Croma staan er op en misschien de SAAB 9X4 daarnaast is er geen enkele auto behalve brera en spider die de wielophangen delen.

Ja 200kg lichter mag best maar daar mee is hij ook 200 kg lichter dan de concurrentie want er zijn geen wagens die significant lichter zijn in het D segment en die even lang en breed zijn.

Gewichten modellen tussen 2008 en 2012
159 1.8 1360 KG
159 1.8 TBI 1405

oude 3 serie 15cm korter dan de 159:
316 1325kg
318 1325kg
325 1405kg (vergelijkbaar vermogen als 1750tbi)
Nieuwe 3 serie 4 cm korter:
320i 1375kg
328i 1405kg

Opel isignia
1.6 turbo 170pk 1470kg
2.0 turbo 220pk 1513kg

A4 1.8TFSi 120 PK instapper 1440KG
C5 1.8 1485KG
Laguna 2.0 t 170PK 1442kg

Met andere worden als je kijkt naar modellen uit de zelfde periode is de 159 bijna 1 van de lichtste in zijn klasse. lichter mag altijd maar dat gelul over veel te zwaar is in het juiste perspectief bull shit!!!

Hij was bedoelt als vervanger voor de 156 en 166

De 166 met 2.5 en 188pk weegt 1465 met 6cm extra lengte.

Dat neemt niet weg dat een Alfa lichtvoetiger mag maar gezien de rest mag je niet klagen. Daarnaast rijd hij als de beste en scoort hij volgens de Duitsers beter als een 3 een modeo of E classe en je kunt met 5 personen er in dat kun je in een 3 schudden door die wielkasten in de achterbank.
@nokia:

staande ovatie ..
@nokia: Ik snap je betoog. Heb het zelf ook al eens gevoerd, inclusief de opmerking dat de 159 topversies een geavanceerder Torsen systeem hadden dan de ‘vorsprung durch technik’ auto’s.

Maaarrrr. Een probleem. Marchionne is het niet akkoord met je. Want hij zegt dat de 159 een mislukking was, een blaam op het merk, omdat hij… te zwaar was.

Dat was dus een interne afrekening en doorschuiven van de blaam naar herr Kalbfell, een goedbedoelende voorganger. Maar ondertussen sta je daar. Lachen.
@jrk68:

Hier nog even voor de duidelijkheid niks Vectra of GM alleen concepts dus ook de SAAB 9X niet:

The Premium platform is General Motors’s and Fiat Group’s high-end automobile platform, meant for front wheel drive and four wheel drive automobiles.[3]

The architecture debuted in production form with the Alfa Romeo Brera, was used earlier Opel Insignia concept in 2003 and Alfa Romeo Visconti (concept car) in 2004. Even after the dissolution of the GM/Fiat partnership, both companies retain the rights to continue developing Premium-derived models, though no GM versions are known.

Saab stopped development of its Premium automobile in late 2002; the Saab models (the 9X sports car and the replacement for the 9-5 sedan) would have used an entirely different suspension[citation needed] than the Alfa Romeo vehicles, which would have proved too expensive. The platform debuted in 2003 with the Opel Insignia concept car, though this vehicle was not produced. A planned Buick model was also dropped.[citation needed] In the end, only the Alfa Romeo models moved forward. Some of the GM models originally set to use the Premium platform eventually were produced using the GM Epsilon II platform.

Alleen een platform voor Alfa wat dus niet elders is ingezet maakte het heel duur om te produceren. En dit dus ook voor MS een financiële misser was en dus de productie gestopt heeft daar ze de ontwikkelingskosten niet terug konden verdienen (en ze vermoedelijk op ieder verkochte auto geld moeten toegeven).

De 159 is een miskent model en valt in de categorie van mooi vrouwen waar niemand op af durft te stappen omdat ze er van uitgaan dat ze dan een blauwtje lopen. Ik zou zeggen trek de stoute schoenen aan en ga eens naar de dealer/garage stap er in en ontdek wat een Grand Tourismo is voor de betaalbare beurs helemaal als je een 1750TBI of een gechipte 2.0JTDm 140 neemt (200PK na chippen (kun je ook laten doen als het nog niet is gebeurd) .Dus niet meer over praten en er naar kijken kopen en rijden moet je er mee.
@kaasboerin: Vergelijk een Alfa met een willekeurige Duitser en je ziet dat inspiratie en gevoel wél duidelijk haalbaar zijn. Alfa wordt al lang geteisterd door de vooroordelen van mensen dat ze onder je reet vandaan roesten. Mensen die niet beter weten kiezen er dan voor op safe te spelen. Erg jammer.
@Vanquish: En degenen die wel een Alfa willen kunnen er geen meer kopen, want de facto zijn het in Turijn en nu zelfs Detroit (hele designteam is naar daar verkast) ontworpen Fiat knutsels met een hoog gehalte US stukken. Veelzeggend is hoe weinig Alfisten in clubs nog een nieuwe Alfa als daily driver kopen. Getikt gewoon.
@heidekonijn: Zolang Alfa’s niet ontworpen worden door andere merken (afgezien van designhuizen zoals pininfarina, bertone etc.) vind ik het prima. Ik snap dat je in deze tijden moeilijk winst kunt maken als je elk onderdeel zelf moet ontwerpen. Feit is dat Alfa’s ondanks dat ze Fiat’s en Chryslers onderdelen gebruiken absoluut niet minder sportief zijn gaan rijden. Sowieso niet qua weggedrag, motorisch viel het af en toe wel tegen, maar dat komt wel goed.
@Vanquish: Vind je dat niet logisch dan? Een auto is duur, dan wil je de goede keuze maken, ik weet niet hoe ’t met jou zit….
Ook al is ’t allemaal “bullshit”, moeten ze wat aan hun marketing gaan doen. Ja, je kan ook doorhuilen en iedereen die geen AR koopt de schuld geven maar helaas moet je ’t wel van hen hebben.
@kaasboerin: Uiteindelijk is het de vraag hoe Alfa uit deze positie komt, niet wat de juiste keuze is want dat is gebaseerd op meningen. Kies je voor safe of kies je voor een stukje exclusiviteit en emotie? Doordat het merk te weinig geld heeft is het nu teveel afhankelijk van Fiat en moet het teveel bouwen op dingen van Fiat. Meer verkopen betekent meer geld en daarmee kunnen ze weer hun eigen spullen gaan maken net als vroeger. Op die tijd hoop ik al heel lang.
Och alle grote namen gaan eraan.
De man die het product het beste aan de lease maatschappij kan slijten wint.
Wat rest is een handje individualisten met een groot vroegâh gehalte.
Wat best leuk is op zich, ik heb mijn 159 gekocht om niet weer tegen een Duits instrumentenpaneel aan te moeten kijken.
En hij heeft de kleine tellertjes in het midden zoals ooit Oom Jacob’s 1750 Berlina en mijn eigen (zwaar doorgeroeste) Giulia Nuova Super 1300 had.
En da’s best leuk overigens, zoiets.
@desjonnies: Klop idd. ben met je eens.
Beetje opgraden die 159 en kan gewoon weer 4 jaar mee! Blijft een erg mooie moderne auto. Zet een audi a4 /bmw 3 (vorig model naast een 159.. zijn die duitsers mijn inzien toch wel meer verouderd, vind ik persoonijk. maar ja is natuurlijk smaak..
@haroldt:
Mee eens de 159 kon best door tot 2014 allen moest er voor de lease markt een 1.4 MA in met 140 en 170 PK daarmee zou hij nog lichter zijn dan de concurrentie en meer pk/kg ivm de oudere blokken (1.8, 1.9, 2.2) en een busso turbo als QV en een biturbo als GTA en de TCT bakken. Dan had je tenminste wat leuks ipv die 13 in een dozijn VAG. Bovendien is het onderhoud van een 159 lagerals de genoemde twee en doet hij het altijd zonder morren.
Ik vond de rendering in de AW erg mooi. Maar alle afbeelding die nu rondzwerven lopen zo uiteen dat er geen pijl op te trekken is. Afwachten dus.

Ik vond de 159 heel mooi en wens Alfa een heel succesvol opvolger toe.
Die eerste tekening is echt prachtig. Wil die wel in conceptvorm zien.
Welke soap zal langer gaan duren:

– Victor Muller met SAAB en aanhang
of
-Marchionne met het uitbrengen van sowieso een wagen bij Alfa.

Place your bets…
@sir_smokalot ..

mooi geschreven stuk .. vakwerk ..
@lincoln: http://i.qkme.me/3ww6.jpg
@sir_smokalot:

o.k. .. 60 reply,s is dan geen topper ..
maar ze zijn wel (bijna allemaal) van uitstekende kwaliteit ..

u oogst wat u zaaide ..
Zo stom dat ze de 159 niet gewoon ff een interieur update’tje gegeven hebben icm met de nieuwe motoren en nog 2 jaar langer leverbaar hebben gehouden. Ken genoeg Alfa leasers die ondanks (de toch beruchte Alfa) problemen, graag weer een 159 of de opvolger ervan zouden willen …

Hoe minder je de 159 ziet, hoe mooier die elke keer weer lijkt (de luxe TI body that is) ;)
@dawwg: Mee eens, mooie bakken.
integralechubasco
Als deze met achterwielaandrijving komt en met de volgende specs:
1750 benzina, 250 CV, 1400 kg droog,
kleur ex/in: bianco spino, pelle nero

dan eet ik mijn schoen op / ruil ik mijn huidige Giulia in…
@integralechubasco: Heb je een 159 of een echte Guilia? in dat geval ben ik benieuwd naar je mening over deze schetsen:

http://u.images.boldride.com/unique-designs/2012/thumb/alfa-romeo-giulia-concept-by-vincent-montreuil.654x436.Jan-15-2012_19.48.37.996973.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=aP8T140Ng4k

http://www.boldride.com/ride/2012/alfa-romeo-giulia-concept-by-vincent-montreuil
integralechubasco
@eklasse: ik denk dat de schetser doelt op een Giulia GT bertone, de coupe uitvoering. Heb zelf een Giulia super met de 4 deuren. Ik vind de schetsen wel aardig, doen me aan de duettottanta denken.
De volledige set met schetsen van Konrad Chowleka:

http://www.cardesignnews.com/servlet/file/216777_218_preview.jpg?ITEM_ENT_ID=216777&ITEM_VERSION=1&COLLSPEC_ENT_ID=6&FILE_SERVICE_CONF_ID=218
@T16: ik ben echt benieuwd wat het gaat worden. Ik hoop op een strak design. Niet dat kleffe Mito en Guilietta gedoe.
http://www.autoedizione.nl/wp-content/uploads/2012/07/carmagazine-alfa-giulia.jpg
http://www.autoedizione.nl/wp-content/uploads/2012/07/giulia-2014.jpg
en dus geen 159 met een mito neus!
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQTr1NA7VzQep8OY4StzcVDGShNqSc1nOnjCOV6LMvc6rwQM3mq
@eklasse: Met name de middelste schets in het grijs vind ik persoonlijk erg mooi voor een sedan. Heeft alles wat Alfa was en kan zijn: Mooi en stijlvol met historische kenmerken.

Als de Giulia SW een beetje op de eerste schets van het artikel lijkt wordt dat mijn volgende Alfa als opvolger van 156 GTA SW.
De schetsen van Konrad zijn mij te hoekig.
@T16: die middelste schets is inderdaad erg goed; en ik gun alfa het succes dat ze zo hard nodig hebben. Namelijk de gun factor van de autoliefhebbers die nu allemaal een A4 kopen.
Meneer Tata, Aiuto! (=Help!)
Hopelijk komen ze op tijd met de opvolger van de 159 en krijgt dat model het succes van de 156. Om winstgevend te kunnen blijven zit er weinig anders op dan techniek samen te ontwikkelen of te delen met andere merken. Maar als de Italianen de techniek afstemmen en een onderscheidend design neerzetten moet het toch wel lukken. I hope so!
@Kaasboerin: Vlgs mij zijn de ‘fanboys’ wel diegene die het merk in stand houden en niet de leasbaklullo’s die om de 3 à 4 jaar een nieuwe mogen uitzoeken.
Op het moment dat de cententellers het voor het zeggen krijgen (lees: alle emotie uit het ontwerp wordt bezuinigd) dan krijg je eenheidsworst in verschillende lengtes (zei iemand Audi ? ;-) )De huidige desolate toestand van het merk Alfa Romeo is te wijten aan precies deze cententellers. Het eigen nieuw ontwikkelde onderstel is voor de veel te zware GM meuk aan de kant gezet. Uit kostenoverwegingen.
@tweetyv6: Je snijd jezelf erg diep in de vingers.. Je moet het als merk juist hebben van ‘de cententellers’ want dat zijn er veel meer dan dat handjevol fanboys.
De desolate toestant van AR is te danken aan een fout marketingbeleid.
Jij vind het misschien niet fout, maar het is en blijft een merk – dus een instantie met winstoogmerk, ze zijn geen winst aan het genereren laat staan rendabel.
Hoogste tijd om offers to brengen om je doel te bereiken.
@kaasboerin: En hoe zou het met de verkoop gaan als we beide partijen stangen door een Dodge proberen te passeren voor een bmw concurrent?
@heidekonijn: Sorry, deze snap ik niet echt??
@kaasboerin: De fanboys zijn het afgetrapt, de cententellers hebben prima elders de keuze, veel koopvee blijft du niet over.
@tweetyv6: met alle respect, maar als die “echte fans” niet hun portemonnee trekken dan heb je meer aan de leaselullo’s. En dat is ook precies het probleem. De fans doen principieel omdat de auto niet dat is wat zij het liefst willen en kopen dus niets nieuws… op die manier komt zo’n merk er natuurlijk nooit bovenop.
ze moeten dan wel snel opschieten, mijn ouders hebben op dit moment een 159 sportwagon uit 2010 en die is binnenkort weer aan vervangin toe en ik heb geen zin in een insignia of een 508
@rogierrs: raadt ze de nieuwe mazda 6 aan.. lichter dan de concurrentie en fraai ;-)
qoute: “Een bericht dat dit gekoppeld zou worden aan motoren die exclusief voor Alfa zijn achten wij zeer onwaarschijnlijk”

Dat staat er dan ook niet in dat artikel. Er staat dat er geen motoren gebruikt zullen worden die ook in modellen van Fiat liggen..
Uit het recente interview in CAR magazine blijkt dat het zal gaan om een fwd met door alfa getunede motoren van een ander, gebouwd in America. Maw een dodge dart met een ander koetswerk. Maar volgens Marchionne wordt het een goeie. Eggie waar. Beter dan een 3serie. En zo mooi dat het ontwerp op het laatste moment is aangepast. Zucht. Haalt dan niemand die gek daar weg?

Overigens, tekeningen van een auto zijn tekeningen, geen auto.
@heidekonijn: te kort door de bocht weer.. Het zou gaan om een verlengd onderstel van de Dart met verstevigingen EN een nieuwe achterwielophanging met andere motoren. Dat is dus wezenlijk anders dan een Dart met een andere body. Aan de andere kant staat er niets over een andere voorwielophanging en andere stuurinrichting en die zouden in mijn ogen ook nodig zijn. Bouwen in de VS is noodzaak vanwege de kostprijs (italiaanse loonkosten/arbeidsvoorwaarden zijn ongunstig) die de auto een in de VS concurrerende prijs moet meegeven. Die VS auto kan ook in andere lastige markten helpen bj de concurrentie met de duitsers en er is nog weinig concreets over wel/niet produceren in Italie.
@w0o0dy: *proest* jah, een echte Alfa MOET in de vs gebouwd worden want iedereen weet dat dit in Europa niet KAN. En de kopers eisen het. Milaan ligt op vijf uur rijden van Ingolstadt, Stuttgart of Munchen (afstand Groningen – Ardennen), alwaar de best renderende autofabrieken ter wereld liggen. In Milaan zijn de lonen lager. Alle toeleveranciers liggen vlakbij, om van geschoolde mensen nog maar te zwijgen.

En dus is de meest logische stap om naar de US te gaan..?
@heidekonijn: Nee dat moet niet maar gegeven de lagere productiviteit, het hogere % uitval in de productie en voora omdat Alfa (nog) geen paar 100 duizend van die Giulia’s zal/kan verkopen liggen de kosten toch hoger dan gewenst. Als er dan goedkoper geproduceerd kan worden in de Vs dan is dat logisch. Daarnaast heb je dan een voordeel omdat je met een lagere prijs dan die duitse concurrenten vragen in de VS-markt kan toetreden.. en daar denkt men juist een groot volume te kunnen realiseren. Voor europa zijn de kansen veel minder gunstig door azijnzeikers en veel grijze muizen EN iets dat euro-crisis heet. Opgeteld is productie in de VS dus een slimme zet om geld te kunnen gaan verdienen ipv het gat nog dieper te graven in europa en auto’s te proberen te slijten aan lui zoals jij.
@w0o0dy: In tegenstelling tot wat de euro media in proberen lepelen zijn americanen geen idioten. De kans dat ze premium betalen voor een gerestylede Chrysler zijn zero. Ze willen authentiek product uit het oude continent. Spray-on cheese vinden ze mogelijk wel leuk, maar zeer zeker niet als ze er voor moeten betalen als voor een brie. Dikke faal van Marchionne. Opnieuw.
@heidekonijn: Sorry hoor maak nu maak je jezelf belachelijk. Jij weet nu al dat de auto een simpele restyled Chrysler wordt (ook al is de basis het platform van de Giulietta dat breder en langer is gemaakt voor de Dodge Dart en nogmaals langer en waarsch breder wordt En een nieuwe achterwielophanging krijgt) EN dat de auto dus weinig deugt EN dat niemand in dit kortzichtige plan van Alfa (Marchione en alle techneuten) gaat trappen… 1,5jaar voor introductie…

Je moet op de beurs gaan spelen als je zo helderziend bent. Kun je genoeg verdienen om heel Alfa Romeo te kopen van Fiat, de investeringen die nodig zijn doen en de perfecte ECHTE Alfa Giulia bouwen en daarmee Alfa redden!!
@w0o0dy: Bedankt voor de tip. Ik heb al drie hele echte Alfa’s en een Giulietta, maar apprecieer de suggestie. Je hoeft geen stevig marketingdiploma en ervaring in de automobiel te hebben om in te zien dat autokopers die premium willen betalen dat enkel willen spenderen aan merken die jaren consistent hun imago hebben uitgebouwd door te investeren in het eindproduct. Niet in faalhaasbeleid om een zo goedkoop mogelijke automobiel te proberen verpatsen aan premium geld. Maar toevallig heb ik dat dus wel.
@heidekonijn: trust me, we zouden allebei dolgraag Alfa Romeo weer zien terugkeren naar het niveau dat ze ooit haalden. Iedere Alfa die ik heb gereden was speciaal, maar hoe nieuwe hoe minder speciaal.. waar we ver uit elkaar zitten is hoe Alfa daar zou kunnen komen. Wat jij wil/verwacht lijkt mij compleet onhaalbaar zonder miljarden om te investeren en dan nog denk ik dat het onrendabel is/blijft. Ik geloof dat er nu een aantal auto’s moeten komen die geld in het laatje brengen door een slimme mix van shared components en unieke eigenschappen, jij zult vinden dat ze niet Alfa genoeg zijn. Ik denk dat je gelijk hebt dat ze te weinig Alfa zijn, maar ik geloof ook dat het nu niet anders kan. De miljarden van MB, BMW, Audi, Infiniti, Lexus heeft Fiat niet om in Alfa te steken, men moet het verdelen terwijl de aantallen om te huilen zijn de laatste 10 jaar… small steps. Ik hoop dat de Giulia in de buurt komt van een echte Alfa ook al is het een modern autoproject zoals vrijwel iedere fabrikant het tegenwoordig aangaat: kosten besparen door onderdelen te delen waar het kan zonder het karakter teveel verloren te laten gaan.
@w0o0dy: Van ons beiden ben jij de minst realistische. Met magere melk kan je geen roomijs maken, hoogstens meusli.
Nog een paar jaar en Marchionne is er vandoor en Italie kan beginnen puinruimen.
http://www.youtube.com/watch?v=qdcF7_VtoYU&feature=fvwrel

Ik denk wel dat iedereen het over eens is dat de D-segmenter van Alfa de auto is waar het meest naar uit gekeken wordt.
Goedkoopste oplossing was doen zoals VW, Audi en BMW al jaren doen… Niet willen vertrekken van een compleet nieuw design maar gewoon zich beperken tot “updates”. Had men de 159 gerstyled dan kon deze gerust tot 2014 doorgaan:

– nieuwe GPS unit (de huidige was outdated); beperkte kost want deze kan je extern laten ontwerpen/aankopen (genoeg leveranciers op de markt)
– nieuw interieur (dashboard, controleknoppen airco etc etc) De controleknoppen herdesignen in nieuw plastic in het interieur kan ook niet zo duur zijn
– nieuwe (led) lichtblokken achteraan
– upgrade lichten vooraan (blijven 3 lampjes maar met led in het ronde licht zoals bij de nieuwe BMW3 reeks)
– paar nieuwe kleuren, nieuwe velgenkeuzes en wat speciale opties: panoramisch zonnedak etc etc
– update van de motoren (zuiniger, minder co2)

Zo kan je eigenlijk met een beperkte aanpassing van de bestaande productielijn de 159 verderzetten…
Ik vrees gewoon een uitgerokken Guiletta met een kont te zien te krijgen in 2014 op Amerikaans platform
Ik moet zeggen hier in Oostenrijk (vorarlberg is de 159 erge populail ook wat naam kwaliteit van 159 betreft betrouwbaar. Hier worden toch nog nieuwe verkocht.. ook in CH.
Oh ja Ook vele motoren worden gewoon hier in oostenrijk, Liechtenstein geproduceerd….. (voorseries (proto,s) wat wij maken (audi BMW Porsche TATA, etc In oostenrijk de chevrolet motoren serie productie.
Ja ja komt nog eea op de markt…..
@heidekonijn: dat vind jij. Ik zou zeggen dat jij gefrustreerd en bijzonder pessimistisch bent over wat er mogelijk is. Ik geef toe dat enig optimisme in mijn karakter zit en wellicht ben ik te optimistisch. Ik geloof echter wel in de ambitie die Marchionne en zjn team hebben om echt goede Alfa’s naar de markt te krijgen, zonder de hele Fiat groep in gevaar te brengen met onrealistische kosten/baten plaatjes. Geld verdienen is een must voor de groep en iedere stap in de richting van de oude gloriedagen/producten is positief ook al zijn de stappen volgens mensen zoals jij te klein.
Het word eens tijd dat BMW of Mercedes zich gaan bemoeien met een eventuele overname van AR van FIAT. Kwa Alfa styling veranderd er toch niks. Want dan is het geen Alfa meer. Dus dat blijft toch wel bij de Italianen. En dat is toch wat bij de meeste in het oog springt. En ik denk dat toch een degelijk duits auto concerne het merk moet overnemen. Met idd de rede die elders al is aangegeven, de mentaliteit die zuid europese landen hebben tegenover de centraal europese… VAG heeft Skoda, SEAT, Volkswagen en Audi als volume merken en dus geen plaats voor Alfa. Alfa zou dan boven Volkswagen gepositioneerd moeten worden. Bij BMW of Mercedes zouden ze kwalitatief vergelijkbare auto kunnen maken. Voor het idee, Volkswagen onder Audi. Dus Alfa voor de volle 100 procent concurrent van Volkswagen enz. Dus, met als gevolg dat heel veel mensen vertrouwen krijgen in Alfa en bij hen weg gaan. BMW of Mercedes verkoopt meer auto’s. Plus………….. ACHTERWIEL AANDRIJVING
Laat maar komen! Als ze het gewicht binnen de perken houden en zo’n lekkere krachtige turbomotor tegen schappelijke prijs inlepelen dan hebben ze vast 1 klant. Tegen de tijd dat deze leverbaar is zal de Juul wel aan vervanging toe zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).