Alles ist vorbei? Melkus vraagt insolventie aan

Auteur: , 36 Reacties

De kleine Duitse merken vallen als dominosteentjes om. Na Artega is Melkus de volgende sportwagenbouwer die niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.

Het moest zo mooi zijn: een oud DDR-merk doen herleven. Bij Trabant kwam het voorlsnog niet verder dan een paar vage plannen en een bouwmodelletje, maar Sepp Melkus deed het gewoon. Zes jaar geleden werden de machines voor het eerst sinds de val van het IJzeren Gordijn weer aangezwengeld, maar het mocht niet zo zijn.

Tussen 1959 en 1986 werd in de voormalige DDR door racecoureur Heinz Melkus de Melkus RS1000 vervaardigd. Dit was een tweezits sportcoupe met vleugeldeuren op basis van de Wartburg 353. Een opmerkelijke prestatie, in een land onder een regime dat diversiteit nou niet bepaald toejuichde.

In 2005 overleed Heinz Melkus, en in mei 2006 namen zijn zoon Peter, en zijn kleinzoon Sepp het besluit het bedrijf nieuw leven in te blazen. Kort daarop was de RS 2000 geboren, het enige model dat wij van het nieuwe Melkus hebben leren kennen, en dat al eens in het echt werd gespot. Het laatste levensteken kwam aan het begin van dit jaar, toen de royale prijssticker van € 149.000 op de RS 2000 Black Edition werd geplakt.

Helaas ging de 325 pk sterke viercilinder niet rap genoeg over de toonbank, en Melkus wist het hoofd niet boven water te houden. Vandaag werd in Dresden een insolventieaanvraag ingediend. Probeer het in deze tijden ook maar eens te redden als piepkleine autobouwer…

Zoals altijd is het nu de vraag of er doorgestart kan worden, of dat we voorgoed een kruisje achter de naam Melkus moeten zetten, en een requiem mogen inzetten. In de komende maanden zal het lot van de fabrikant zich uitkristalliseren.

UPDATE 11-01-2013: een doorstart/overname bleek niet mogelijk. Het is nu echt voorbij, aldus autozeitung.de




36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Melkus is helemaal uitgemolken!
@bbroek: ousgemolken!!


(sorry als mn duits niet kan is heb het nog niet op school gehad)
@rsvbf1: AUsgemölchen denk ik :p
@thowmas97: bij google translate zeggen ze gewoon “gemolken”.
@bbroek: google translate is echt een betrouwbare vertaler! :sarcasm:
@rsvbf1: je nederlands is ook niet al te best lees ik!
@bbroek: dat komt door dat kleine toetsenbordje van mn mobiel, en heb 7 weken vakantie gehad dus gaat er wel eens wat mis
Moet je je klanten maar niet zo uitmelkusen, dan komen ze niet terug he!
Een DDR Lotus Exige copy verkopen voor 3 keer de prijs..
Ja dat is ook vragen om problemen.
Misschien wat voor VAG om op te kopen..
@jrk68: kopie? Ze verbouwen gewoon Elise’s.

Het is geen kopie, maar een aangepaste Elise.
Kan Melkus dus ook niet echt een “autobouwer” noemen.
@robbie:
Bedankt, dat wist ik niet.
Dat maakt het nog stompzinniger om dan de prijs 3 keer over de kop te gooien.
@jrk68: maar je krijgt wel gullwing look a like’s
@bbroek:
De eerste Elise had op de tekentafel ook vleugeldeuren.
Die hebben de productie niet gehaalt vanwege het gewicht.
Dus zo origineel is het nu ook weer niet.
@robbie: Inderdaad, net een verhaal in de Autoweek supercars special gelezen over deze auto. Het is gewoon een Elise met vleugeldeuren. En je dan autobouwer durven noemen. Tiswat.
@jrk68: Je haalt de woorden uit mijn mond.
Toch jammer dat de kleine merkjes kapot gaan …
Ben ik de enige die nog nooit van dit merk gehoord heeft?
@alcantara: In de echte wereld zijn er vast nog wel een paar te vinden…
@bbroek: Je reply-skills zijn ook niet al te best merk ik!
@alcantara: I know.
@bbroek: Of toch wel, hoe flik je dit nou weer…?
@alcantara: AB is your best friend..
Wist niet eens van het bestaan:p
Artega is niet falliet. Zie hier een reactie van Artega eigenaar:

Ze hebben “insolvenz” aangevraagd ttz bescherming tegen schuldeisers , zo’n beetje het Amerikaanse chapter 11 .
Firma draait verder, het duitse Thielert werkt zo al vier jaar.
Concreet komt insolvenz er onder andere op neer dat je bvb een onderdeel bestelt, er eerst moet betaald worden en dan pas opgestuurd wordt. Maw strikt budgetbeheer.

Ondertussen onderhandelen ze met mogelijke overnemers, o.a. met de stichter dhr Frers, eigenaar van Paragon (toeleverancier electronica van Audi ,Porsche….)

Wordt vervolgd dus
Te duur natuurlijk en ook niet bijzonder apart of mooi.

Artega vind ik wel jammer maar ik denk dat ze van in het begin het wat te groot zagen. Reputatie moet je opbouwen.

Waarom maken al die kleine autobouwers kleine sportwagens (voor de prijs van groote)? Waarom geen stijlvolle coupé of een fastback of iets speciaals?
@dubhead: ik had bovenstaand comment niet kunnen lezen. Leve Artega. Nog steeds VR6? Dat kan lichter.
Misschien kan Victor Muller het roer overnemen ? Dan hebben ze nog anderhalf jaar bestaansrecht en kan Vic zijn vermogen nog iets opschroeven ;) Misschien lukt het hem dit keer wél, aangezien GM hier niet dwars kan liggen :P
Wie volgen? Wiesmann? Alpina? En als de merken die wel wat presteren zoals Artega het al moelijk hebben hoeveel tunerts zullen er dan wel niet gaan omvallen?
@mashell:

Kan je niet voorspellen. Daarbij hebben tuners hun klanten terwijl die nieuwe merkjes dat niet hebben.
ligt het aan mijn mobiel of is de chat veranderd dat de nieuwste reactie bovenaan komt te staan
@rsvbf1: ..yup, was ooit een vingerwijzing van mij, die nu opgevolgd is. Bloggen IS namelijk op deze wijze :)
@Megakix: vind het best irritant maar zal er wel aan moeten wennen
Jammer maar wat mij betreft miste het merk een eigen identiteit.
Er zijn zoveel alternatieven voor dat ding dat het eigenlijk niet erg is.
Het was anders best wel een mooie wagen.
Die RS2000 lijkt wel een baby van een Spyker en een Lotus Elise. Proporties zijn toch niet helemaal dat
Had er nog nooit van gehoord… Zal dan wel niet de enige zijn geweest.
Ik ben ingeschreven op hun nieuwbrief, maar nu was het wel lang geleden waarom er geen meer kwam in mijn mailbox. Ze deden mee in de VLN-serie en heb nog een kalender gewonnen met foto’s van het merk. Naast sportwagenbouwers hebben ze ook nog een Ford-garage.
Jammer, maar ze waren veel te duur!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).