En voor de vrijdagmiddag hebben we nog een leuke hersenkraker uit de categorie Autoblog WTF Techniek: een motor met twaalf cilinders die heel hard om een stilstaande as draaien. Vergeet alles wat je dacht te weten over motoren en lees er alles over bij onze buurman.
Het blijft interessant om te zien hoe talloze kleine bedrijfjes of zelfstandige techniekhoofden aan de gang gaan met nieuwe motorconcepten. Van de FairDiesel, radiale bi-rotatiemotor tot aan de Kugelmotor. Stuk voor stuk complexe technieken die je beeld van verbrandingsmotoren weer een stukje overhoop gooien. Het krachtbronnetje van Amerikaan Lenny Doyle is minstens zo complex, dus check de uitlegvideo en alle info op Groen7.
hippopotami zegt
Ben wel vrij benieuwd hoe het met ’t koppel zit. Gevoelsmatig is die niet zo hoog namelijk.
Hupke zegt
In het filmpje word beweerd dat de roterende massa kleiner is. Het kan zijn dat dat klopt maar deze motor heeft sowieso een veel grotere inertie dan een normale motor aangezien alles op een veel grotere afstand zit van de rotatie as.
Geen idee of dat effect zo groot is dat het merkbaar zal zijn in het rijgedrag van een normale wagen. Ik ben ook te lui om het uit te rekenen.
Maar als je weet dat de eerste vliegtuig pioniers die soortgelijke motoren gebruikten, eenmaal hun vliegtuigen zwaarder werden ook overstapten op zwaardere motoren, hun vliegtuigen niet meer konden besturen door het effect van hun roterende motoren.
Het lijkt me sowieso geen motor die gebruikt kan worden als directe aandrijving. Eerder iets dat als generator zou moeten dienen en daarvoor zijn er al 1001 ‘meest rendabele’ oplossingen voor. Ik betwijfel dat we hier nog van zullen horen.
waxweazel zegt
@Hupke:
Ik denk dat deze motor handiger is voor grote statische machines, of voor traktors en misschien ook boten/schepen ?
Zo een motor zie ik de eerst komende decenia nog niet in een personenauto te komen liggen, mede door de door jou aangehaalde argumenten.
Hupke zegt
@waxweazel:
Grote statische machines maken liever gebruik van iets dat efficient is zoals een elektromotor.
Traktors zijn gigantische laagtoerige diesels net als schepen. Misschien dat het iets is voor in boten maar ook daar hebben ze al de juiste motoren voor.
Ik denk dat die beste man 50 zo niet 100 jaar te laat afkomt met z’n ontwerp.
pax1004 zegt
@waxweazel: Hoe zouden ze hier bv een versnellingsbak aan moeten knopen? Lijkt me niks voor in auto’s nee.
Hupke zegt
@pax1004:
Gewoon zoals ze aan iedere andere motor doen. Je verbind wat ronddraait met tandwielen aan een as en die met de wielen.
cossie300 zegt
lijkt me een soort stermotor te zijn zoals bij oude vliegtuigen .
Pallas zegt
@cossie300: Ja soort een omgekeerde stermotor.
pax1004 zegt
@cossie300: Ja, daar dacht ik ook aan. Maar dan omgekeerd.
Hupke zegt
@pax1004:
Niet per se hoor, op vliegtuigen durfde de cilinders ook wel eens mee rond te draaien en de as stilstaan.
Het grote verschil is dat deze compressie en expansie gescheiden heeft.
CapsLock zegt
Waarom moet dit op Groen7? Plaats het toch gewoon hier, want het lijkt me prima relevant voor ab.
jolig zegt
@CapsLock: Bovendien is het lelijk om halve artikeltjes te plaatsen en dan door te linken. Niet gevolgd ook.
pax1004 zegt
Net een gemotoriseerde wasmachinetrommel. Ben benieuwd hoelang die seals t volhouden. Zal wel niet zolang zijn, net zoiets als bij de wankelmotor.
Anoniem zegt
@pax1004: Hoop dat hij dan SKF seals heeft :mrgreen:
Northwestern zegt
Views scoren voor Groen7! Triest.